Nya förmånsvärden på g
Moderator: Redaktion
Nya förmånsvärden på g
Ryktena säger för både 2015 och 2016.
Verkar inte ha uppdaterats ännu på skatteverket.se - någon som har mer info?
Re: Nya förmånsvärden på g
dstr skrev:Ryktena säger för både 2015 och 2016.
Sätts inte dom alltid vid årsskiftet?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Kan man ändra förmånsvärden retroaktivt? Antar att SKV kan göra vad dom vill men trodde inte att det fungerade så...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
"Listan kompletteras under året med prisuppgifter på nya bilmodeller som saluförs senare under inkomståret och eventuella ändringar av nybilspriset. Kompletteringarna/ändringarna publiceras i en ny lista (ändringsföreskrift) där varje ändring eller tillägg har markerats med ett kantstreck. Dessa kompletteringar görs också i programmet för bilförmånsberäkningen. "
Eller så gör man som en kille jag träffade på SuC och anmäler bara grundvärdet. Han hade en likadan bil som min men en 2016 med 200k utrustning och använde sig av förmånsvärdet 3800kr. Han påstod att vid en tidigare revision så hade Skatteverkets person sagt att Skatteverket bryr sig inte om extra utrustningen så länge biljonen är rätt vid revisioner. Vilket han väldigt fritt tolkade som att det var ok att göra så här bara man får en separat faktura för extra utrustningen, hur han fått det vet jag inte. Jag har en likadan med mindre utrustning från 2015 och förmånsvärdet 5800kr. Ibland önskar man nästan att man jobbade på ett litet företag 
Men 2016 ska väl alla rabatter ligga kvar dvs värdet justeras bara med basbeloppet?
Nästa år däremot är väl risken att värdet ökar mer.

Men 2016 ska väl alla rabatter ligga kvar dvs värdet justeras bara med basbeloppet?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Det lönar sig att vara ärlig. Speciellt när man får en förfrågan från skatteverket vilket jag fick! Undra hur de kom på att fråga just mig. Kanske för att jag ändrade från förmån till nettolöneavdrag under förra året?

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Sorry, men det är ren och skär bullshit. Reglerna är supertydliga, och bilar är en av de saker Skatteverket kollar hårdast på vid en revision. Du kan ge dig sjutton på att du inte kommer undan med en sak om du blir kontrollerad. De kommer att kolla hur mycket extrautrustningen kostade, och de går ju även igenom övriga verifikationer så även om den inte ingår i leasingen kommer de se den där.Pontus skrev:Eller så gör man som en kille jag träffade på SuC och anmäler bara grundvärdet. Han hade en likadan bil som min men en 2016 med 200k utrustning och använde sig av förmånsvärdet 3800kr. Han påstod att vid en tidigare revision så hade Skatteverkets person sagt att Skatteverket bryr sig inte om extra utrustningen så länge biljonen är rätt vid revisioner. Vilket han väldigt fritt tolkade som att det var ok att göra så här bara man får en separat faktura för extra utrustningen, hur han fått det vet jag inte. Jag har en likadan med mindre utrustning från 2015 och förmånsvärdet 5800kr. Ibland önskar man nästan att man jobbade på ett litet företag
Dessutom är förmånsvärdet för en 85D årsmodell 2016 utan utrustning 6158 kr per månad, så till och med om han hade haft rätt om reglerna så har han gjort helt fel någonstans. Om han inte menar 3800 kr netto. Anledningen till att förmånsvärdet för 2016 är så mycket högre är att alla de prishöjningar som gjordes i omgångar under 2015 slog igenom på förmånsvärdet först vid årsskiftet, så nej, det är inte bara basbeloppet och räntan som justerar det.
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag fick en liknande fråga eftersom jag kör nettolöneavdrag. Behövde dock inte redovisa extrautrustningen, leasingavtal etc, utan ringde upp dem och det räckte att jag skickade in kopior på ett par lönespecar för att visa att jag gör nettolöneavdrag (vilket är lite märkligt, för lönespecar är ju inte några officiella dokument och lätta att fejka, men de hade jättelätt kunnat dra upp mina kontrolluppgifter från sin egna databas och sett att jag redovisar nettolöneavdraget där).tib skrev:Det lönar sig att vara ärlig. Speciellt när man får en förfrågan från skatteverket vilket jag fick! Undra hur de kom på att fråga just mig. Kanske för att jag ändrade från förmån till nettolöneavdrag under förra året?
Detta kom i förra veckan:
http://www4.skatteverket.se/rattsligvag ... 2016-04-05
Borde vara trevlig läsning för de med 2016 som tillverkningsår.... Särskilt de med S85 om det nu tillverkats några sådanna 2016...
Även för 70, 70D och 85D är det signifikanta förändringar. På P-nivå, inte så mycket.
OBS! Skatteverkets beräkningsprogram verkar inte uppdaterat.
Borde vara trevlig läsning för de med 2016 som tillverkningsår.... Särskilt de med S85 om det nu tillverkats några sådanna 2016...
Även för 70, 70D och 85D är det signifikanta förändringar. På P-nivå, inte så mycket.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Där ser man! Inga jätteförändringar, men klart välkommet. Nivåerna känns dock väldigt lustiga. 70D känns som helt fel val. Både 70 och 85 är mycket bättre placerade jämfört med 70D, och vill man ha dual drive kan man lika gärna gå upp till 90D.matbl skrev:Detta kom i förra veckan:
De skriver inget om hur de som redan betalt för höga förmånsvärden hittills ska göra, om de får justera ner i efterhand. Troligen borde de väl få det?
Jag har en S85D som förmånsbil.
Detta borde alltså utan tvekan vara positivt för mig?
Såg inte heller någon ändring i Bilförmånsberäkningen, men det kommer väl så småningom?
Kan man tolka det som att det är Retroaktivt också? Dvs att jag ska ha tillbaka pengar/skatt?
/Jocce
Detta borde alltså utan tvekan vara positivt för mig?

Såg inte heller någon ändring i Bilförmånsberäkningen, men det kommer väl så småningom?
Kan man tolka det som att det är Retroaktivt också? Dvs att jag ska ha tillbaka pengar/skatt?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Notera att detta bara gäller bilar med tillverkningsår 2016.
Och eftersom skatt i slutändan är på helår så borde väl detta gälla för hela 2016.
Om jag minns rätt så från första januari 2017 blir det ändringar på förmånsvärden för ALLA Teslor oavsett tillverkningsår då en av nedsättningarna minskar från 16000 till 10000.
Och eftersom skatt i slutändan är på helår så borde väl detta gälla för hela 2016.
Om jag minns rätt så från första januari 2017 blir det ändringar på förmånsvärden för ALLA Teslor oavsett tillverkningsår då en av nedsättningarna minskar från 16000 till 10000.
D har alltid varit hel fel val.danni skrev:Där ser man! Inga jätteförändringar, men klart välkommet. Nivåerna känns dock väldigt lustiga. 70D känns som helt fel val. Både 70 och 85 är mycket bättre placerade jämfört med 70D, och vill man ha dual drive kan man lika gärna gå upp till 90D.
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Tvärtom, 85D och 90D är ju väldigt rätt val i det här läget, både ekonomiskt och prestandamässigtmatbl skrev:D har alltid varit hel fel val.danni skrev:Där ser man! Inga jätteförändringar, men klart välkommet. Nivåerna känns dock väldigt lustiga. 70D känns som helt fel val. Både 70 och 85 är mycket bättre placerade jämfört med 70D, och vill man ha dual drive kan man lika gärna gå upp till 90D.

Frettoo skrev:Kul med justeringar åt rätt håll,
Inga stora saker, men -700kr/mån för en s90d och -350kr/mån för en s70d
Månadskostnad inkl allt utom el ger att en s90d inte kostar mer än 2 317 kr mer brutto än en s70d per månad
(beräknat på min egen beställning av s70d med extra för 231 450kr, kanske passa på att uppgradera innan den låser sig på fredag?)
Tvärtom så slår de nya förmånsvärdena rejält hårt, åtminstone på mig.
När jag tog fram kalkyler och dylikt förra året låg förmånsvärdet på en S85D på ca 3700kr, detta då räknat på en 2015 års modell.
Jag beställde och fick bilen nu i Mars (tillverkad 6:e januari men med fördröjd leverans för att time:a in standard löneförhandling). Jag fick en smärre chock när jag gick in och kollade på de nya 2016 siffrorna där förmånsvärdet nu är 6158kr.
Det är alltså en ökning med 2458kr / månad. Dvs en ökning med 66% (!!!)
En ökning med 66% slår väldigt hårt och var inte alls det jag hade räknat med i kalkylerna.
Sen att bilen är värd det ändå är en annan sak.

S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Model S85D fick väl ingen uppräkning under förra året alls utan sattes i början av året då Dollarn var ganska låg. 70D hade väl högre förmånsvärde som 2015 års modell då denna fick sitt förmånsvärde baserat på priset vid högre dollarkurs.muran skrev:Frettoo skrev:Kul med justeringar åt rätt håll,
Månadskostnad inkl allt utom el ger att en s90d inte kostar mer än 2 317 kr mer brutto än en s70d per månad
(beräknat på min egen beställning av s70d med extra för 231 450kr, kanske passa på att uppgradera innan den låser sig på fredag?)
När jag tog fram kalkyler och dylikt förra året låg förmånsvärdet på en S85D på ca 3700kr, detta då räknat på en 2015 års modell.
Jag beställde och fick bilen nu i Mars (tillverkad 6:e januari men med fördröjd leverans för att time:a in standard löneförhandling). Jag fick en smärre chock när jag gick in och kollade på de nya 2016 siffrorna där förmånsvärdet nu är 6158kr.
En ökning med 66% slår väldigt hårt och var inte alls det jag hade räknat med i kalkylerna.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Förmånsvärdena för 2016 slår hårt jämfört med 2015, men nu har de ju i alla fall plockat ner nivån lite så det inte slår lika hårt längre. Alltid nåt. En stor anledning till att jag passade på att beställa förra året var just för att jag förutsåg höjningen av förmånsvärdet och ville ha en 2015.muran skrev:Frettoo skrev:Kul med justeringar åt rätt håll,
Har du köpt en bil utan någon utrustning alls?muran skrev:Frettoo skrev:Kul med justeringar åt rätt håll,
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Eller jämför den ena brutto och det andra netto?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Är också förvånade över hur "låga" förmånsvärden alla verkar räkna med. Utrustningen gör ju att det stiger rejält snabbt på de flesta bilar utom S85/60 tillverkade 2014 med ganska "låg utrustningsnivå". Allt förutsatt att man rapporterar korrekt enligt skatteverkets riktlinjer. Sen kan man så klart göra på andra sätt men då är det inte enligt skatteverkets riktlinjer. (Som är ganska solklara om man läser vad som gäller)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Min är en S85D-15 och den tror jag har ett förmånsvärde på 3800 men med ganska lite utrustning så hamnar ja på 5800 ej nya sommarhjul med räknade, får se vad ekonomiavdelningen säger om dessa.Leo skrev:Är också förvånade över hur "låga" förmånsvärden alla verkar räkna med. Utrustningen gör ju att det stiger rejält snabbt på de flesta bilar utom S85/60 tillverkade 2014 med ganska "låg utrustningsnivå". Allt förutsatt att man rapporterar korrekt enligt skatteverkets riktlinjer. Sen kan man så klart göra på andra sätt men då är det inte enligt skatteverkets riktlinjer. (Som är ganska solklara om man läser vad som gäller)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Om jag förstått det hela rätt så är det många egna företagare som köper en Tesla. Förmånsvärdet spelar mindre roll då eftersom man kan i viss mån kompensera höjt Förmånsvärde med sänkt lön och höjd utdelning för AB, eller sänkt lön och höjt räntefördelning hos enskild firma.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Nej, det här stämmer inte. Förmånsvärdet spelar exakt lika stor roll för oss egna företagare. Skatterna som ska in till slut är precis lika stora, oavsett vad man väljer att göra lönetekniskt. Det finns ju en gräns för hur mycket utdelning man får lov att ta. Har man utdelningsutrymme kan man sänka lönen och ta mer utdelning oavsett om man har tjänstebil eller inte. Har man inte det kan man inte göra det. Och dessutom är det inte lönt att sänka lönen under ~430k för att ta utdelning.Zalman3 skrev:Om jag förstått det hela rätt så är det många egna företagare som köper en Tesla. Förmånsvärdet spelar mindre roll då eftersom man kan i viss mån kompensera höjt Förmånsvärde med sänkt lön och höjd utdelning för AB, eller sänkt lön och höjt räntefördelning hos enskild firma.
Jo klart den har utrustning och det ökar ju på förmånsvärdet. Det var bara grundvärdet som ökades vid årsskiftet med 70% mot det förra grundvärdet.Pontus skrev:Har du köpt en bil utan någon utrustning alls?muran skrev:Frettoo skrev:Kul med justeringar åt rätt håll,
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Min kompis som har enskild firma säger att han har 7 miljoner i räntefördelningsunderlag och kan därmed ta ut ca
420.000kr i årlig räntefördelning. Han har 400.000kr i vinst. Han kan därmed (om han vill) ta ut allt som lågbeskattat
räntefördelning och 0kr i lön. Det medför dock nackdelar som låg pension, sjukersättning mm.
Därför skattar han fram 400.000kr som lön. Skaffar han en bil med förmånsvärde på 8000kr/mån 96.000/år
så skulle hans beskattningsbara lön bli 496.000kr. Därför sänker han sin vinst med 96.000kr med räntefördelning
och får därigenom fortfarande 400.000kr i beskattningsbar inkomst.
Eftersom han har ett stort belopp som räntefördelning, som han aldrig fullt ut kommer att kunna utnyttja,
blir det en bra lösning att använda räntefördelning.
Fall 1 utan tjänstebil
400.000kr i vinst, ca 200.000kr netto efter skatt.
Fall 2 med tjänstebil
Förmånsvärde 96.000kr
lön 304.000kr
Detta ger en löneskatt på 200.000kr pga en lön på 400.000kr
Räntefördelning 96.000kr ger 30% i skatt, blir 28.800kr i skatt, vilket blir 2400kr i månaden i skatt.
420.000kr i årlig räntefördelning. Han har 400.000kr i vinst. Han kan därmed (om han vill) ta ut allt som lågbeskattat
räntefördelning och 0kr i lön. Det medför dock nackdelar som låg pension, sjukersättning mm.
Därför skattar han fram 400.000kr som lön. Skaffar han en bil med förmånsvärde på 8000kr/mån 96.000/år
så skulle hans beskattningsbara lön bli 496.000kr. Därför sänker han sin vinst med 96.000kr med räntefördelning
och får därigenom fortfarande 400.000kr i beskattningsbar inkomst.
Eftersom han har ett stort belopp som räntefördelning, som han aldrig fullt ut kommer att kunna utnyttja,
blir det en bra lösning att använda räntefördelning.
Fall 1 utan tjänstebil
400.000kr i vinst, ca 200.000kr netto efter skatt.
Fall 2 med tjänstebil
Förmånsvärde 96.000kr
lön 304.000kr
Detta ger en löneskatt på 200.000kr pga en lön på 400.000kr
Räntefördelning 96.000kr ger 30% i skatt, blir 28.800kr i skatt, vilket blir 2400kr i månaden i skatt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension