Det här merd Supercharging...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Det här merd Supercharging...

Inlägg av Jerker »

Nåt lurt är det. 1 april:
model-3-features-april-1st.png
Och nu:
model-3-features-april-8-e1460122540439.png
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Det här merd Supercharging...

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jag tror det är precis som FredTesla säger, dom har inte 5 star i alla nhitsa tester ännu så fel att skriva det. Inte ens X har testats ännu så det tar ett litet tag.
Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så :)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

+1 = totally agree
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Daoops skrev:
Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så :)
Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.

3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.

3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jerker skrev:
apkungen skrev:

Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.
Det är jäkligt skönt att slippa betala, som det är idag.
När Model S lanserades i USA så hade billigaste konfigurationen inte Supercharging. Det kunde man lägga till för 10-20.000 (jag kommer inte ihåg exakt).
Säg att jag i snitt sparar 50 spänn när jag gör en Supercharger-laddning, då kommer det ta 200-400 laddningar att nå "break even". Jag har haft min bil ett år och jag skulle gissa att jag gjort 40-50 Supercharger-laddningar. Det byter att på min 3-års leasingperiod så kommer jag inte att tjäna på upplägget men jag hade ändå valt det för att slippa tänka på det.

Samma sak med telefonabonnemang, jag är beredd att betala extra för en fast avgift och får ringa hur mycket jag vill.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Det är just därför det har varit så smart att baka in det i priset på S/X, att de allra flesta betalar överpris för det de faktiskt använder, men ändå får känslan att det är gratis. Men 20 000 kr på en bil för en miljon svider mindre än på en bil för 400 000, så det kan vara värt att ändra på den modellen för att få ner baspriset.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.
I så fall är det inget snack det kommer ingå eftersom själva idén med Tesla är Superchargern, annars kan jag lika gärna ha en Bolt.
Däremot tror jag inte att vi snackar så låga summor som 100kr/laddning om du ska betala per laddning. Räkna med minst 5kr/kWh eller något sånt som du har på Chademo.

Problemet är ju inte ekonomin i förbetalningen utan att knobs laddar till vardags på SC och att det blir kö. Det handlar ju främst om lägenhetsboenden som inte lyckats ordna ett uttag "hemma". Jag skulle vilja se att Tesla angriper det problemet på något sätt istället. Tex skulle de kunna erbjuda smartaladduttag där hyresvärden kan få betalt från bilägaren via Tesla för att förse den med ström.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jag anser att förbetalningen har så pass många fördelar att man bör hålla sig till det med ett förbehåll mot att ladda på en och samma SuC som ligger nära ditt hem mer än t.ex 10 ggr per månad. Man slipper betalningssystem och det ger som sagts en känsla av frihet! En "The American Dream" typ. Att Tesla tjänar på att ta ut en summa inbakad i priset är det nog ingen tvekan om men inbakad i bilens pris ger det ändå känslan av att det är gratis. A win - win situation! :)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jerker skrev:
Daoops skrev:
Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.
Japp.Jag hävdade ju detsamma och gjorde samma bedömning av hans formulering, men det var både högljutt och lite aggressivt att det självklart skulle vara gratis, så jag lade ner. Intressant att de ivf ändrade sidan nu.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Jerker skrev:
Nåt lurt är det. 1 april:
model-3-features-april-1st.png
Och nu:
model-3-features-april-8-e1460122540439.png
Om man får betala extra för laddning varje gång så kommer jag inte att köpa mina model 3 bilar....
Däremot kan jag gå med på ett engångsbelopp...... (mycket smidigare...)
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Jag skulle vilja se att Tesla angriper det problemet på något sätt istället. Tex skulle de kunna erbjuda smartaladduttag där hyresvärden kan få betalt från bilägaren via Tesla för att förse den med ström.
Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Åsså är det ändrat igen!
tesla3 9mars.PNG
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Jerker skrev:
Åsså är det ändrat igen!
Hehe, ser ut så :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.
Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak! :roll:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak! :roll:
Ja, det är ju inte på något sätt fördelaktigt, men tanken är god! Och jag vet att det finns de som fått laddboxen betald av sin arbetsgivare och då blir ju ekonomin lite bättre. Man kan också se det så att en intelligent laddbox är nåt som är bra att ha av andra anledningar och kan användas även om man byter abonnemang och leverantör osv. Eller som en del av husets installationer...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

...och att betala 20.000:- för livslång tillgång till SuC är ju billigt i det sammanhanget...
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Om det nu skulle kosta 20kkr som det gjorde för s 60 och kostnad för laddning skulle vara 4kr/min (5kr/mil) så skulle man behöva ladda 4000mil på SuC innan det skulle "löna" sig att förskottsbetala och jag skulle kanske ladda 500mil per år så 8 år då. Man får försöka att inte tänka så mycket på minut kostnaden om det skulle bli sån helt enkelt.

Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
Om det nu skulle kosta 20kkr som det gjorde för s 60 och kostnad för laddning skulle vara 4kr/min (5kr/mil) så skulle man behöva ladda 4000mil på SuC innan det skulle "löna" sig att förskottsbetala och jag skulle kanske ladda 500mil per år så 8 år då. Man får försöka att inte tänka så mycket på minut kostnaden om det skulle bli sån helt enkelt.

Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.
Såklart att ju högre pris du sätter för användandet, desto färre behövs. Sätter du 1000 kr/min lär du knappt behöva några superladdare alls.
Problemet med en minut- eller energitaxa är att du tappar den stora känslan av frihet som de innebär.
Jag hoppas att de lyckas få det att ingå, men kommer på något smart som får folk att inte okynnesladda nära hemma, t ex ett max mängd laddningar på samma superladdare inom en viss tid.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Håller med om att det skulle ta udden från mycket av känslan. Hoppas egentligen också att de kan få det är ingå men om d inte skulle få det utan börja ta minuttaxa så skulle jag förstå det.
Användarvisningsbild
Eximos
Teslaägare

Inlägg av Eximos »

Kommer det att kosta en engångssumma för o få tillgång till Super charger så kommer jag o ta det, fast får man betala per laddning så är de nog ett betydligt bättre alternativ för min del då jag nog mest laddar hemma men vill samtidigt kunna ladda om jag ska iväg. Men ingen Super Charger alls vore inte aktuellt för mig.
Fast bäst vore de ju om de ingick, vi får väl se va slotmaskinen hos tesla stannar på ju mer tiden går :) Just nu ser de ju lovande ut!
Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD
Skriv svar