Det här merd Supercharging...
Moderator: Redaktion
Re: Det här merd Supercharging...
Jag tror det är precis som FredTesla säger, dom har inte 5 star i alla nhitsa tester ännu så fel att skriva det. Inte ens X har testats ännu så det tar ett litet tag.
Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så
Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så

Re: Det här merd Supercharging...
+1 = totally agree
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: Det här merd Supercharging...
Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.Daoops skrev:Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så
Re: Det här merd Supercharging...
Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Re: Det här merd Supercharging...
Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.apkungen skrev:Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Re: Det här merd Supercharging...
Det är jäkligt skönt att slippa betala, som det är idag.Jerker skrev:Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.apkungen skrev:Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
När Model S lanserades i USA så hade billigaste konfigurationen inte Supercharging. Det kunde man lägga till för 10-20.000 (jag kommer inte ihåg exakt).
Säg att jag i snitt sparar 50 spänn när jag gör en Supercharger-laddning, då kommer det ta 200-400 laddningar att nå "break even". Jag har haft min bil ett år och jag skulle gissa att jag gjort 40-50 Supercharger-laddningar. Det byter att på min 3-års leasingperiod så kommer jag inte att tjäna på upplägget men jag hade ändå valt det för att slippa tänka på det.
Samma sak med telefonabonnemang, jag är beredd att betala extra för en fast avgift och får ringa hur mycket jag vill.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Det här merd Supercharging...
Det är just därför det har varit så smart att baka in det i priset på S/X, att de allra flesta betalar överpris för det de faktiskt använder, men ändå får känslan att det är gratis. Men 20 000 kr på en bil för en miljon svider mindre än på en bil för 400 000, så det kan vara värt att ändra på den modellen för att få ner baspriset.Jerker skrev:Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det här merd Supercharging...
Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Re: Det här merd Supercharging...
Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.LarsL skrev:Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det här merd Supercharging...
I så fall är det inget snack det kommer ingå eftersom själva idén med Tesla är Superchargern, annars kan jag lika gärna ha en Bolt.bylund skrev:Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.LarsL skrev:Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Däremot tror jag inte att vi snackar så låga summor som 100kr/laddning om du ska betala per laddning. Räkna med minst 5kr/kWh eller något sånt som du har på Chademo.
Problemet är ju inte ekonomin i förbetalningen utan att knobs laddar till vardags på SC och att det blir kö. Det handlar ju främst om lägenhetsboenden som inte lyckats ordna ett uttag "hemma". Jag skulle vilja se att Tesla angriper det problemet på något sätt istället. Tex skulle de kunna erbjuda smartaladduttag där hyresvärden kan få betalt från bilägaren via Tesla för att förse den med ström.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Det här merd Supercharging...
Jag anser att förbetalningen har så pass många fördelar att man bör hålla sig till det med ett förbehåll mot att ladda på en och samma SuC som ligger nära ditt hem mer än t.ex 10 ggr per månad. Man slipper betalningssystem och det ger som sagts en känsla av frihet! En "The American Dream" typ. Att Tesla tjänar på att ta ut en summa inbakad i priset är det nog ingen tvekan om men inbakad i bilens pris ger det ändå känslan av att det är gratis. A win - win situation! 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Det här merd Supercharging...
Japp.Jag hävdade ju detsamma och gjorde samma bedömning av hans formulering, men det var både högljutt och lite aggressivt att det självklart skulle vara gratis, så jag lade ner. Intressant att de ivf ändrade sidan nu.Jerker skrev:Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.Daoops skrev:Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Det här merd Supercharging...
Om man får betala extra för laddning varje gång så kommer jag inte att köpa mina model 3 bilar....Jerker skrev:Nåt lurt är det. 1 april:
Och nu:
Däremot kan jag gå med på ett engångsbelopp...... (mycket smidigare...)
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Re: Det här merd Supercharging...
Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.LarsL skrev:Jag skulle vilja se att Tesla angriper det problemet på något sätt istället. Tex skulle de kunna erbjuda smartaladduttag där hyresvärden kan få betalt från bilägaren via Tesla för att förse den med ström.
Re: Det här merd Supercharging...
Hehe, ser ut såJerker skrev:Åsså är det ändrat igen!

Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Det här merd Supercharging...
Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak!Jerker skrev:Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Det här merd Supercharging...
Ja, det är ju inte på något sätt fördelaktigt, men tanken är god! Och jag vet att det finns de som fått laddboxen betald av sin arbetsgivare och då blir ju ekonomin lite bättre. Man kan också se det så att en intelligent laddbox är nåt som är bra att ha av andra anledningar och kan användas även om man byter abonnemang och leverantör osv. Eller som en del av husets installationer...lator skrev:Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak!Jerker skrev:Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.
Re: Det här merd Supercharging...
...och att betala 20.000:- för livslång tillgång till SuC är ju billigt i det sammanhanget...
Re: Det här merd Supercharging...
Om det nu skulle kosta 20kkr som det gjorde för s 60 och kostnad för laddning skulle vara 4kr/min (5kr/mil) så skulle man behöva ladda 4000mil på SuC innan det skulle "löna" sig att förskottsbetala och jag skulle kanske ladda 500mil per år så 8 år då. Man får försöka att inte tänka så mycket på minut kostnaden om det skulle bli sån helt enkelt.
Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.
Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.
Re: Det här merd Supercharging...
Såklart att ju högre pris du sätter för användandet, desto färre behövs. Sätter du 1000 kr/min lär du knappt behöva några superladdare alls.apkungen skrev:Om det nu skulle kosta 20kkr som det gjorde för s 60 och kostnad för laddning skulle vara 4kr/min (5kr/mil) så skulle man behöva ladda 4000mil på SuC innan det skulle "löna" sig att förskottsbetala och jag skulle kanske ladda 500mil per år så 8 år då. Man får försöka att inte tänka så mycket på minut kostnaden om det skulle bli sån helt enkelt.
Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.
Problemet med en minut- eller energitaxa är att du tappar den stora känslan av frihet som de innebär.
Jag hoppas att de lyckas få det att ingå, men kommer på något smart som får folk att inte okynnesladda nära hemma, t ex ett max mängd laddningar på samma superladdare inom en viss tid.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Det här merd Supercharging...
Håller med om att det skulle ta udden från mycket av känslan. Hoppas egentligen också att de kan få det är ingå men om d inte skulle få det utan börja ta minuttaxa så skulle jag förstå det.
Re: Det här merd Supercharging...
Kommer det att kosta en engångssumma för o få tillgång till Super charger så kommer jag o ta det, fast får man betala per laddning så är de nog ett betydligt bättre alternativ för min del då jag nog mest laddar hemma men vill samtidigt kunna ladda om jag ska iväg. Men ingen Super Charger alls vore inte aktuellt för mig.
Fast bäst vore de ju om de ingick, vi får väl se va slotmaskinen hos tesla stannar på ju mer tiden går
Just nu ser de ju lovande ut!
Fast bäst vore de ju om de ingick, vi får väl se va slotmaskinen hos tesla stannar på ju mer tiden går

Stolt ägare till en Tesla Model 3 LR AWD