Det här merd Supercharging...
Postat: 08 apr 2016 23:13
Nåt lurt är det. 1 april:
Och nu:
Och nu:
Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.Daoops skrev:Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så
Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.apkungen skrev:Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Det är jäkligt skönt att slippa betala, som det är idag.Jerker skrev:Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.apkungen skrev:Ja jag har hela tiden trott det. Jag tror inte att det kommer att kosta extra för bilarna utan det är nog inkluderat... men, de skulle kunna ta betalt för laddning sen på ett eller annat sätt.
3kr/min eller liknande tycker jag är riktigt bra. Det motsvarar typ 2kr/kwh eller 4kr/mil. Det skulle få folk att sluta ladda på suc när de är hemma, folk skulle inte toppa upp så mycke eller rent av stå utan att ladda och taxiar skulle fixa egen laddning. Belastningen skulle minska på superchargers markant. Minutpris är smart och det skulle kunna differentiera model s mot model 3 också. Jag tror att det finns risk att det är detta som krävs nu när det kommer säljas 10ggr fler teslor.
Det är just därför det har varit så smart att baka in det i priset på S/X, att de allra flesta betalar överpris för det de faktiskt använder, men ändå får känslan att det är gratis. Men 20 000 kr på en bil för en miljon svider mindre än på en bil för 400 000, så det kan vara värt att ändra på den modellen för att få ner baspriset.Jerker skrev:Jag har inga problem med att betala för mig på SuC. På ett eller annat sätt. Och alla Teslaköpare har ju hittills betalat för det med en viss summa inbakad i prislappen på bilen. Om man börjar räkna på det så kanske det skulle löna sig att betala de gånger man verkligen använder SuC istället för en engångssumma. Jag tror iaf att jag skulle tjäna på det. Jag åker relativt sällan på det sättet att jag skulle behöva ladda på SuC, särskilt med en bil med räckvidden 350 km.
Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.LarsL skrev:Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
I så fall är det inget snack det kommer ingå eftersom själva idén med Tesla är Superchargern, annars kan jag lika gärna ha en Bolt.bylund skrev:Jag misstänker dock att det inte blir ett val, utan en modell för alla. Om man inför ett val kommer de som superladdar mycket förbetala och de som gör det lite betala per gång, så då får Tesla minsta möjliga betalt.LarsL skrev:Om valet står mellan att förbetalda säg 20000kr och att lägga 10-50-100kr varje gång jag laddar så blir det förbetalning. Varför? Jo, Tesla är "freedom of travell". Jag lägger 400-500kkr för att kunna åka vart jag vill när jag vill.
Japp.Jag hävdade ju detsamma och gjorde samma bedömning av hans formulering, men det var både högljutt och lite aggressivt att det självklart skulle vara gratis, så jag lade ner. Intressant att de ivf ändrade sidan nu.Jerker skrev:Precis som jag hela tiden har hävdat sen jag hörde hur Elon formulerade sig på avtäckningen. Men vissa här på forumet har ju hävdat med en dåres envishet att SuC kommer att ingå i grundmodellen på 3 på samma sätt som det nu gör på S och X, så det var därför jag ville peka på denna reträtt på hemsidan.Daoops skrev:Autopilot och Supercharger - dom har inte bestämt sig ännu hur dom skall ta betalt för det men hårdvaran kommer sitta i alla bilar. Så nog inte mer fishy än så
Om man får betala extra för laddning varje gång så kommer jag inte att köpa mina model 3 bilar....Jerker skrev:Nåt lurt är det. 1 april:
Och nu:
Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.LarsL skrev:Jag skulle vilja se att Tesla angriper det problemet på något sätt istället. Tex skulle de kunna erbjuda smartaladduttag där hyresvärden kan få betalt från bilägaren via Tesla för att förse den med ström.
Hehe, ser ut såJerker skrev:Åsså är det ändrat igen!
Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak!Jerker skrev:Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.
Ja, det är ju inte på något sätt fördelaktigt, men tanken är god! Och jag vet att det finns de som fått laddboxen betald av sin arbetsgivare och då blir ju ekonomin lite bättre. Man kan också se det så att en intelligent laddbox är nåt som är bra att ha av andra anledningar och kan användas även om man byter abonnemang och leverantör osv. Eller som en del av husets installationer...lator skrev:Nu vet jag inte om de har ändrat villkoren men min bror undersökte detta då han kör ganska mycket och det visade sig att det inte var Jämtkrafts abonnemang som gällde utan ett Cleverbaserat som hade klart högre priser. Han har Jämtkraft som leverantör och skulle vara tvungen att byta till ett dyrare abonnemang. Så samma sak där, det lönade sig inte. Dessutom är ju 5000 kWh inte speciellt mycket. Det ger ju inte mer än 2000 - 3000 mil per år. 599 x 12 = 7188 kr + laddbox för 15000 på säg 10 år = 1500 ger 8688 / 3000 = 2,90 kr/kWh eller 8688 / 2000 = 4,34 kr/kWh. Hur man än vänder sig så har man ändan bak!Jerker skrev:Ja, nåt sånt skulle vara bra. Clever har ju ett abonneman som innebär att man sätter upp en laddbox hemma, betalar 599:-/månad och så laddar man utan extra kostnad både hemma och på deras laddare var som helst i landet. Man ska då byta till Jämtkraft som elleverantör. Problemet är bara att Clever redan har tänkt på att blockera taxirörelser från att utnyttja detta; man har en maxgräns på 5000 kWh/år. Dessutom kostar laddboxen runt 15.000:- att köpa, så för t.ex mig så lönar detta system sig inte. Men om man kunde hitta en lösning som var lönsam både för kund och leverantör så vore detta det allra bästa.
Såklart att ju högre pris du sätter för användandet, desto färre behövs. Sätter du 1000 kr/min lär du knappt behöva några superladdare alls.apkungen skrev:Om det nu skulle kosta 20kkr som det gjorde för s 60 och kostnad för laddning skulle vara 4kr/min (5kr/mil) så skulle man behöva ladda 4000mil på SuC innan det skulle "löna" sig att förskottsbetala och jag skulle kanske ladda 500mil per år så 8 år då. Man får försöka att inte tänka så mycket på minut kostnaden om det skulle bli sån helt enkelt.
Jag tycker att det är väldigt många fördelar med minutpris. Folk toppar inte upp i onödan. Folk står inte där utan att ladda. Folk hemmaladdar inte. Folk laddar bara när de behöver. Jag tror att det skulle behövas max hälften så många superchargers om de skulle ha minutpris, kanske ännu färre.