Svårt hitta 19" fälgar...
Moderator: Redaktion
Otroligt tight mot undre länkarmen? Undertill på bromsskivan.
Har fått skicka tillbaka 2 olika 19" fälgar som har ovanligt "lite" tjockt gods men båda tog i ändå.
Tydligen behöver fälgbanan vara i princip helt "rak" utan förtjockning/förstärkning.
De gamla original 19" har gått upp rejält i pris (dessutom restade sist jag frågade)?och de nya 19" finns inte att köpa ännu.
Någon som har några tips, eller något till salu?
Har tittat både på Norska och USA forum men det mesta handlar om 20-22" fälgar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
T-sportlines 19"-version av Teslas Turbine är omåttligt populära. Flera här på forumet har de fälgarna, bland annat Danni. De är producerade specifikt för Model S och har samma passform som Teslas original 19".
De finns i en mängd färger.
https://tsportline.com/shop-tesla-after ... ducts/tst/

De finns i en mängd färger.
https://tsportline.com/shop-tesla-after ... ducts/tst/

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Svårt hitta 19" fälgar...
Är det inte fel ET på fälgarna ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag köpte på teslafied. Bra pris på "turbinfälg " fast i 19". Blirvriktigt bra jmf med org 19"
http://www.teslafied.eu/product-categor ... al-lugano/
http://www.teslafied.eu/product-categor ... al-lugano/
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag är jättenöjd med mina T Sportline som jag haft på i några veckor nu utan minsta problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Leo , är det en imaz fälg på bilden du visar !?
Jag har köpt deras 20" , har mega strul med deras fälg och sensorerna då de sitter på baksidan av fälgen ..
Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Jag har köpt deras 20" , har mega strul med deras fälg och sensorerna då de sitter på baksidan av fälgen ..
Ja! Det är IM5 och IM6 jag provat. Köpt original TPMS men inte monterat ihop de då jag ville kolla först att fälgen passar.
Då var det säkert din mörka med IM5 på som de hade en bild på från sep. Som fick mig intresserad.
När inte 19" funkade kröp det fram att det nog var 20" på bilden jag fick. Riktigt snygga på Tesla i alla fall!
Provade sen IM6 och även de tar i.
Vad är strulet med dina?
Då var det säkert din mörka med IM5 på som de hade en bild på från sep. Som fick mig intresserad.
När inte 19" funkade kröp det fram att det nog var 20" på bilden jag fick. Riktigt snygga på Tesla i alla fall!
Provade sen IM6 och även de tar i.
Vad är strulet med dina?
Någon som VET om det är samma bromsar/hjulupphängning/stag/länkarmar på en vanlig S och en vanlig P85 (alltså ingen +) dvs är det någon som har just såna 19" på just en P85? (Min är byggd okt 2014 med Vin 57xxx)
När jag tittar på Rial T sportlinefälgarna ser de ut att ha precis den kanten som ställer till det.
När jag tittar på Rial T sportlinefälgarna ser de ut att ha precis den kanten som ställer till det.

Nej det är inte min bil du såg ..
Min är denna ovan ..IM6 fälg 20"
Vi ska prova att limma fast sensorerna i däcket ,men desssa sensorer är beställda och skall komma i veckan nu ..

Skulle kunna bli snyggt om vi får det att funka ..dock är bilen i jack mode här ..så den är extremt hög å inte då snyggt ..
Så här ser mina 19" ut på bilen.

Det är väldigt nära även på en icke P.

Det är väldigt nära även på en icke P.

Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Think såld
Här är IM5 som tydligen var 20" där 19" inte funkade på min.
Dock vet jag inte hur de löste det med TPMS osv.Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Hej
Jag har nya 19" Tesla orginal fälgar till salu om du är intresserad , har inte gått en meter.
Jag har nya 19" Tesla orginal fälgar till salu om du är intresserad , har inte gått en meter.
de flesta eftermarknads 120/5 fälgar är framtagna för bmw 3 serie, dvs 1500kg bil med m12 bultar, som aldrig? haft bromsar som kräver 19", bmw_m3 har annan offset 23/29
Gick och mätte mina 2 olika bmw original 7serie, 19" fälgar styling 238 och 357, liksom mina original tesla 5(x2) ekers, alla 3 har en inner diameter mätt ca 3 cm från innersidan på 467 mm(tumstockar), har inget så stort skjutmått. De är också bägge 2 lika raka i fälgbanan som tesla original. När jag kollar på bilen(P med luft) är det c:a 18mm luft mellan "staget" och fälgen.
Så klart finns flera tillverkningsmetoder för fälgar också(slår in öppen dörr) de resulterar i olika godstjocklek(en dörr till) och olika pris (svängdörr).
här http://de.bmwfans.info/parts-catalog/F0 ... se/wheels/ finns alla 7 serie originalfälgar, styling 252 är smidd vikt 12-13kg, men jag gillar inte utseendet, annars bättre kvalle finns inte.
et 25 fram och et 39 bak så sitter de flush som i tesla design studio... dvs så sitter inte tesla 19 tum,
obs sett värre fusk på bl.a volvo's reklambyrå, standard i branschen, photoshop guru's
Gick och mätte mina 2 olika bmw original 7serie, 19" fälgar styling 238 och 357, liksom mina original tesla 5(x2) ekers, alla 3 har en inner diameter mätt ca 3 cm från innersidan på 467 mm(tumstockar), har inget så stort skjutmått. De är också bägge 2 lika raka i fälgbanan som tesla original. När jag kollar på bilen(P med luft) är det c:a 18mm luft mellan "staget" och fälgen.
Så klart finns flera tillverkningsmetoder för fälgar också(slår in öppen dörr) de resulterar i olika godstjocklek(en dörr till) och olika pris (svängdörr).
här http://de.bmwfans.info/parts-catalog/F0 ... se/wheels/ finns alla 7 serie originalfälgar, styling 252 är smidd vikt 12-13kg, men jag gillar inte utseendet, annars bättre kvalle finns inte.
et 25 fram och et 39 bak så sitter de flush som i tesla design studio... dvs så sitter inte tesla 19 tum,
obs sett värre fusk på bl.a volvo's reklambyrå, standard i branschen, photoshop guru's
ms 76132 "Eleamore"
ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen felNicke Nyfiken skrev:Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Tar ni bredare fälg måste det kompenseras med ET
Däremot kan jag gå med på +-7 med bibehållen fälgbredd
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Svårt hitta 19
Jag har inte hört att man kan gå ifrån ET-gränserna om man har bredare fälg. Då verkar det bli till nån regel som tolkas olika vid olika fälgbredd och det tvivlar jag på.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen felNicke Nyfiken skrev:Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Model 3-24/Polestar 3-24
Regeln om däckstorlek resonerar såHelectriC skrev:Jag har inte hört att man kan gå ifrån ET-gränserna om man har bredare fälg. Då verkar det bli till nån regel som tolkas olika vid olika fälgbredd och det tvivlar jag på.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen felNicke Nyfiken skrev:Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Regeln för ET finns ändå för att vi inte ska köra medhjul utanför karossen
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Varför det? ET ändras inte för att fälgen är bredare.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen felNicke Nyfiken skrev:Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag är ingen expert och nån går gärna rätta men ET mäts från mitten och mäts i mm så ET 32 är 32 mm från mitten på en x tum brd fälgNicke Nyfiken skrev:Varför det? ET ändras inte för att fälgen är bredare.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen felNicke Nyfiken skrev:Samma sak i Sverige. 7mm är maxgränsen även här. Så fälgar med ET 32 som en del kör med, är olagliga på Model S.HelectriC skrev:ET25 på en Tesla gör den olaglig i flera länder, bl.a. Norge. Skulle det hända nåt, så kan man få grova problem med försäkringen. Tror +-7 är gränsen, dvs ET 33-47. Kan hända jag har missat nån detalj, men ET25 går iaf inte.
32 mm från mitten på en 9 tum är inte samma som för 10 tum färför kompenseras bredd med ET
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
32 mm från centrum på en 9" bred fälg är fortfarande 32 mm från centrum på en 10" bred fälg med samma ET.e5m1r skrev:Jag är ingen expert och nån går gärna rätta men ET mäts från mitten och mäts i mm så ET 32 är 32 mm från mitten på en x tum brd fälgNicke Nyfiken skrev:Varför det? ET ändras inte för att fälgen är bredare.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen fel
32 mm från mitten på en 9 tum är inte samma som för 10 tum färför kompenseras bredd med ET
ET måttet är ett absolut mått i millimeter, inte en %-sats som är beroende av bredden, såsom däcksprofilens höjd är beroende av däckbredden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
HahaNicke Nyfiken skrev:32 mm från centrum på en 9" bred fälg är fortfarande 32 mm från centrum på en 10" bred fälg med samma ET.e5m1r skrev:Jag är ingen expert och nån går gärna rätta men ET mäts från mitten och mäts i mm så ET 32 är 32 mm från mitten på en x tum brd fälgNicke Nyfiken skrev:Varför det? ET ändras inte för att fälgen är bredare.e5m1r skrev:Är ni säkra på att ni inte tolkar lagen fel
ET måttet är ett absolut mått i millimeter, inte en %-sats som är beroende av bredden, såsom däcksprofilens höjd är beroende av däckbredden.
Klart 32 mm är 32 mm oavsätt om fälgen är 9 eller 10 tum men hjulet i sig kommer sticka ut olika mycket och därför behöver man ändra ET om man ändrar fälgbredd
finns ingen lag om +/- 15mm ET eller +/- 5% på omkretsen, allt styrs av helfordonsgodkännadet, vet ni någon som fått problem i sverige med hjul/däck som hållit sig inom hjulhusen? så klart det inte får ta i vid rattutslag eller infjädring
+/- 15mm är från 70talet typ volvo amazon med 5,5 tums fälgar med 175 på
försäkringsbolagen, de måste bevisa att däcket/hjulet orsakat olyckan
sen i tyskland det är en annan sak, där fick man problem med 4 extraljus t.ex
+/- 15mm är från 70talet typ volvo amazon med 5,5 tums fälgar med 175 på
försäkringsbolagen, de måste bevisa att däcket/hjulet orsakat olyckan
sen i tyskland det är en annan sak, där fick man problem med 4 extraljus t.ex
ms 76132 "Eleamore"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Först är det inte samma för att sedan vara samma!e5m1r skrev:HahaNicke Nyfiken skrev:32 mm från centrum på en 9" bred fälg är fortfarande 32 mm från centrum på en 10" bred fälg med samma ET.e5m1r skrev:
Jag är ingen expert och nån går gärna rätta men ET mäts från mitten och mäts i mm så ET 32 är 32 mm från mitten på en x tum brd fälg
Klart 32 mm är 32 mm oavsätt om fälgen är 9 eller 10 tum men hjulet i sig kommer sticka ut olika mycket och därför behöver man ändra ET om man ändrar fälgbredd
Lite svårt att hänga med i svängarna ibland.

Det är klart att fälgen kommer att sticka ut mer om den är bredare, men samtidigt så kommer den att sticka in mer också, så centrum ändras inte och ET är oförändrat.
Vill du kompensera så de bredare fälgarna inte sticker ut mer än originalet måste du gå upp i ET. Så att sätta på bredare fälgar samtidigt som man går ner till ET 32 gör att du flyttar ut fälgkanten i två steg.
Men oavsett om du går upp eller ner 8 mm i ET, så har du överskridit den laglig förändringen. Att ändra fälgbredden undantar dig inte från begränsningen på 7 mm.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015