Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nilsson
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 feb 2016 18:16
Ort: Vetlanda

Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av nilsson »

Har haft teslan i 6-7 veckor nu och inte kört nåt annat under perioden. Igår lånade jag sambons 520d, vilken upplevelse! Visste ju att teslan inte går att jämföra men oj vad konstigt det kändes, hände ju ingenting när man tryckte på pedalen trots att det surrade under huven. Automatlådan som jag tidigare tyckte växlade rätt mjukt känns inte lika positiv nu .
Skulle avsluta turen med att backa in på uppfarten, vips så började vindrutetorkarna vinka på full hastighet innan jag kom på att växelspaken sitter mellan stolarna på denna modellen. Ännu mer förvånad blev jag när jag hoppade ur bilen och insåg att bilen fortfarande var igång!

Är nog dags att boka en modell 3 idag!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av bylund »

Hehe, vi är nog många som gjort detta. Just vid parkering av andra bilar har jag startat vindrutetorkarna ett antal gånger, och jag har stigit ur Volvos laddhybrid och den börjar då anklaga mig för att ha motorn igång.

Det är nog väldigt sant det som sägs, att har man väl börjat köra elektriskt finns det ingen återvändo till förbränningsmotordrift, ens om man skulle lösa miljöproblemen. Det är helt enkelt så dålig respons i dessa när man väl vant sig vid en elmotor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av LarsL »

Jo, till och med om man kommer från Leafen till E-klass så förvånas man av slöheten i gaspådrag. I det fallet blir däremot vindrutetorkare problematiken omvänd, men inte lika pinsam eftersom ingen hör den rusande motorn.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Foluke »

nilsson skrev:
Har haft teslan i 6-7 veckor nu och inte kört nåt annat under perioden. Igår lånade jag sambons 520d, vilken upplevelse! Visste ju att teslan inte går att jämföra men oj vad konstigt det kändes, hände ju ingenting när man tryckte på pedalen trots att det surrade under huven. Automatlådan som jag tidigare tyckte växlade rätt mjukt känns inte lika positiv nu Bild.
Skulle avsluta turen med att backa in på uppfarten, vips så började vindrutetorkarna vinka på full hastighet innan jag kom på att växelspaken sitter mellan stolarna på denna modellen. Ännu mer förvånad blev jag när jag hoppade ur bilen och insåg att bilen fortfarande var igång!

Är nog dags att boka en modell 3 idag!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Efter tre månader med Teslan skulle jag köra min frus bil. Jag höll på att krocka i första gathörnet! Bilen bromsade inte när jag släppte gasen. Sedan denna kraftlöshet och krav på växling! "Sluta å gnäll", sa frun. "Du har ju kört sådana här bilar i 60 år! Det kan du inte glömma på några månader! Du är ju som Anita Ekberg som efter tre månader i USA knappt kunde tala svenska!"
Att försöka växla med körriktningsvisaren är nog klassiskt för Teslaförare som hamnar i fossiler.
Model S P85D,
kontakten2

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av kontakten2 »

Det e kul o låna ut teslan för att se chauffören vifta med högerhanden efter spaken. :?
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Niclas »

Electric car desensitization.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
Johnny_B
Teslaägare
Inlägg: 256
Blev medlem: 09 feb 2016 20:24
Ort: Dalby

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Johnny_B »

Vindrutetorksväxling i hustruns bil - check.
85D Referrallänk: http://---
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Bjorn »

Jag har senast i dag kört firmans transportbil och provat:
1. Vindrutetorkarbackning (Som ju mer är en vanesak än en fördel med nån av bilarna.)
2. Gått iväg 2 gånger med motorn igång och utan handbroms. Som tur var på plan mark.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

När jag mot min vilja tvingas använda frugans bil brukar jag börja med att trycka vindrutetorkarspaken uppåt utan något som helst resultat, eftersom bilen inte är startad. Kommer då på mig själv, och försöker istället lägga i D med växelväljaren mellan sätena. Detta misslyckas givetvis också eftersom jag fortfarande inte startat motorn. Börjar sedan rota efter nyckeln i fickan för att kunna starta. Irriterande! :x

När jag sedan lyckas ta mig iväg så brukar jag vara helt övertygad om att det pågår ett totalt motorras. Det låter hemskt och vibrerar påtagligt, och det som bekräftar min teori om förestående motorras är att bilen inte svarar nämnvärt när man trycker ner gaspedalen. Det måste vara något allvarligt fel på bilen. För varje gång jag lånar bilen, blir jag mer och mer övertygad om att ett ras verkligen är på gång. :shock:

Sedan uppstår det riktigt farliga. Två snabba drag i farthållarspaken och händerna faller ner på låren...
Ja det har hänt ett antal gånger, och jag blir lika förvånad varje gång bilen inte följer vägen och jag blir tvungen att ta över styrningen själv. :oops:

När jag sedan ska parkera så brukar jag spruta en liten skvätt spolarvätska på bakrutan för att sedan öppna dörren och upptäcka att bilf-n börjar rulla när jag kliver av bromsen. Kastar snabbt in benen igen och trycker på bromsen och inser att jag måsten flytta växelväljaren mellan sätena till P. Nu äntligen har jag parkerat klar och kan lämna bilen. När bildörren sedan slårigen brukar jag upptäcka att jag glömt att stänga av motorn och därmed också glömt kvar nyckeln i tändningslåset. Sträcker mig in och stänger av motorn och tar ut nyckel och lägger den i fickan igen. Behöver jag ens nämna att jag aldrig kommer på tanken att låsa bilen? Den står alltid olåst till nästa gång frugan använder den. :roll:

För en icke Teslaägare låter det säkert som man hittar på, alternativt är en idiot, när man beskriver ovanstående scenario. Men det är som rubriken säger: Otäckt vad snabbt man vänjer sig! 8-)
Model Y P
Model S P
Model S P
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av vigge50 »

Nicke Nyfiken skrev:
När jag mot min vilja tvingas använda frugans bil brukar jag börja med att trycka vindrutetorkarspaken uppåt utan något som helst resultat, eftersom bilen inte är startad. Kommer då på mig själv, och försöker istället lägga i D med växelväljaren mellan sätena. Detta misslyckas givetvis också eftersom jag fortfarande inte startat motorn. Börjar sedan rota efter nyckeln i fickan för att kunna starta. Irriterande! :x

När jag sedan lyckas ta mig iväg så brukar jag vara helt övertygad om att det pågår ett totalt motorras. Det låter hemskt och vibrerar påtagligt, och det som bekräftar min teori om förestående motorras är att bilen inte svarar nämnvärt när man trycker ner gaspedalen. Det måste vara något allvarligt fel på bilen. För varje gång jag lånar bilen, blir jag mer och mer övertygad om att ett ras verkligen är på gång. :shock:

Sedan uppstår det riktigt farliga. Två snabba drag i farthållarspaken och händerna faller ner på låren...
Ja det har hänt ett antal gånger, och jag blir lika förvånad varje gång bilen inte följer vägen och jag blir tvungen att ta över styrningen själv. :oops:

När jag sedan ska parkera så brukar jag spruta en liten skvätt spolarvätska på bakrutan för att sedan öppna dörren och upptäcka att bilf-n börjar rulla när jag kliver av bromsen. Kastar snabbt in benen igen och trycker på bromsen och inser att jag måsten flytta växelväljaren mellan sätena till P. Nu äntligen har jag parkerat klar och kan lämna bilen. När bildörren sedan slårigen brukar jag upptäcka att jag glömt att stänga av motorn och därmed också glömt kvar nyckeln i tändningslåset. Sträcker mig in och stänger av motorn och tar ut nyckel och lägger den i fickan igen. Behöver jag ens nämna att jag aldrig kommer på tanken att låsa bilen? Den står alltid olåst till nästa gång frugan använder den. :roll:

För en icke Teslaägare låter det säkert som man hittar på, alternativt är en idiot, när man beskriver ovanstående scenario. Men det är som rubriken säger: Otäckt vad snabbt man vänjer sig! 8-)
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
ekenman
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 16 nov 2015 17:37
Ort: Stockholm

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av ekenman »

nilsson skrev:
Har haft teslan i 6-7 veckor nu och inte kört nåt annat under perioden. Igår lånade jag sambons 520d, vilken upplevelse! Visste ju att teslan inte går att jämföra men oj vad konstigt det kändes, hände ju ingenting när man tryckte på pedalen trots att det surrade under huven. Automatlådan som jag tidigare tyckte växlade rätt mjukt känns inte lika positiv nu Bild.
Skulle avsluta turen med att backa in på uppfarten, vips så började vindrutetorkarna vinka på full hastighet innan jag kom på att växelspaken sitter mellan stolarna på denna modellen. Ännu mer förvånad blev jag när jag hoppade ur bilen och insåg att bilen fortfarande var igång!

Är nog dags att boka en modell 3 idag!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Jag hamnade på gräsmattan innan jag fattade vad som hände med vindrutetorkarna igång. :roll: Tur jag var hemma. Min fru var inte helt nöjd med att jag kört över rabatten.
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Oppfinnarn »

nilsson skrev:
Har haft teslan i 6-7 veckor nu och inte kört nåt annat under perioden. Igår lånade jag sambons 520d, vilken upplevelse! Visste ju att teslan inte går att jämföra men oj vad konstigt det kändes, hände ju ingenting när man tryckte på pedalen trots att det surrade under huven. Automatlådan som jag tidigare tyckte växlade rätt mjukt känns inte lika positiv nu Bild.
Skulle avsluta turen med att backa in på uppfarten, vips så började vindrutetorkarna vinka på full hastighet innan jag kom på att växelspaken sitter mellan stolarna på denna modellen. Ännu mer förvånad blev jag när jag hoppade ur bilen och insåg att bilen fortfarande var igång!

Är nog dags att boka en modell 3 idag!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Vindrutetorkarna är en klassiker, likaså att glömma stänga av bilen. Typiska "haha, hen i den fossilbilen där är en Teslaägare" detektor :D
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av mati »

Jag har haft min Model S i mindre än en vecka och börjar redan känna av symptomen. Sambons bensinbil, som inte är äldre än någon månad, känns plötsligt som en stenåldersmaskin. Massa knappar och grejer. Och vad den låter konstigt. Hon skulle åka och tanka idag. Tanka? ... Vad heter det sa du...? Hon tyckte inte alls det var roligt :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
muran
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 14 mar 2016 18:38

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av muran »

Nicke Nyfiken skrev:
När jag sedan ska parkera så brukar jag spruta en liten skvätt spolarvätska på bakrutan för att sedan öppna dörren och upptäcka att bilf-n börjar rulla när jag kliver av bromsen.
Skrattade högt för mig själv när jag läste den raden. Tack för skrattet!

I övrigt håller jag helt med. Bara haft Teslan i någon månad men när jag hoppar in i fruns XC60 gör jag exakt samma fel.
Första korsningen släpper jag på gasen men inte fan bromsar bilen utan det blir ett paniktramp på bromsen strax innan stopptecknet.
Av de 3 gånger jag har lånad XC60:n har jag glömt att låsa bilen 3 ggr, lämnat nyckeln i bilen 1 gång vid en affär medan jag handlade, glömt bort att lossa handbromsen VARENDA gång när jag ska köra iväg.
Dessutom av någon obegriplig anledning har jag en gång kommit in med garagefjärrkontrollen i fickan istället för nyckeln.

Vindrutetorkaren på högsta fart när man ska backa är också standard.
Skrämmande vad snabbt vänjer sig vid vissa saker.
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6522
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Tars »

Det där med vindrutetorkaren är standard. Eller när man haft en ice och vispar efter växelspaken är nog roligast. Speciellt när man sitter bredvid någon som inte kör Tesla.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
joel80
elbilist
Inlägg: 3077
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av joel80 »

muran skrev:
Av de 3 gånger jag har lånad XC60:n har jag glömt att låsa bilen 3 ggr, lämnat nyckeln i bilen 1 gång vid en affär medan jag handlade, glömt bort att lossa handbromsen VARENDA gång när jag ska köra iväg.
Hallå där... Du ska sätta på dig bältet innan du kör iväg.. ;)
I Volvos "säkerhetstänk" har dom nämligen gjort så att handbromsen inte lossnar automatiskt om man inte har bältet på.. Ibland lite lagom irriterande när man bara ska köra in/ut bilen ur garaget eller så..

Jag kan säga att vissa av sakerna ni skriver känner jag igen trots att jag inte har en Tesla.. Utan får jämföra en V60 hybrid med andra ICEs. T.ex det som jag tidigare tyckte var mjuka växlingar med automatlåda känns nu ryckigt. Och då jag har keyless i hybriden glömmer jag också ofta nycklarna i den andra bilen.. Eller står och rycker i handtaget när jag ska in i den utan att den låst upp!

Önskar jag hade problemet med Teslas växelspak också.. Men det får jag tyvärr vänta lite på. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av mati »

Roligt att tråden har fått nytt liv. Jag var häromdagen tvungen att köra sambons bil. För första gången efter fyra månader skulle jag alltså köra en bensinbil igen. Jag kände mig som en nybörjare. Jag satt på helspänn och var väldigt noga med att inte sätta på vindrutetorkaren. Jag hittade startknappen, valde D-läge, körde iväg utan ryck. Yes, tänkte jag, det går att ju bra det här. Det är som att cykla, man glömmer inte. Trodde jag. Tills jag kom till en korsning. PANIK!!! Bilfan bromsar inte! Nåt är fel! Helvete!
Just det, ähm...
Jag kan säga att jag var glad när bilen stod hemma i garaget igen. Hur klarar sambon av att köra den där maskinen....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av ModelS85D »

Kör i stort sett bara Teslan sedan vi fick den för 1 år och 3 månader sedan och har redan avverkat 8500 mil. De få gånger jag kör vår andrabil, som är en diesel-Audi, slås jag över precis det som påpekats i denna tråden.
Förutom dålig respons när man trycker ner högerpedalen, vilket känns rent av farligt i samband med omkörningar, oljud, vibrationer och avgaslukt känns det väldigt förlegat att behöva växla och inför en korsning behöva bromsa bort den energi man gasat upp och slita på bromsbeläggen.
En annan reflektion under semestern var när vi inför en husvagnssemester skulle se till att tanka Audin innan vi kopplade på husvagnen (för att slippa svänga in på en mack med vagn och öppen gasollåga för kyl/frys). Då det är väldigt sällan vi använder Audin och därmed nästan aldrig tankar påminde jag min fru säkert 3 gånger att hon inte skulle glömma att tanka bilen också i samband med att hon åkte och handlade inför resan. Tror ni inte hon direkt när hon kommer in med alla matkassarna inser och beklagar sig över att hon trots alla påminnelser glömde just det där med att tanka... Varpå jag själv inte var så mycket bättre då jag direkt gav mig iväg till bensinstationen (som ligger 13km hemifrån) för att rätta till hennes misstag, och efter en bits körning inser att den där dieseln ju är något man måste betala för och därmed behöver sin plånbok med sig.. :?
Var bara att vända hem och göra om och göra rätt trots att det känns så fel..både att behöva betala en massa för drivmedel som både stinker, sölar och har dålig miljöpåverkan och att behöva slösa tid på att åka och tanka det.
Man blir snabbt bortskämd med hur det ska vara! :)
Solidsvart Model S 85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Svenssons »

När jag satte mig i förarsätet på Model S första gången så tyckte jag att den var lite stenålders... Förardörren stängdes ju inte även ifall jag tryckte på bromsen flera gånger! Detta var samma dag som jag såg och provsatt Model X för första gång, otäckt vad snabbt man vänjer sig!
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
JorgenM
Teslaägare
Inlägg: 137
Blev medlem: 27 maj 2015 15:10
Ort: Uppsala

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av JorgenM »

Svenssons skrev:
När jag satte mig i förarsätet på Model S första gången så tyckte jag att den var lite stenålders... Förardörren stängdes ju inte även ifall jag tryckte på bromsen flera gånger! Detta var samma dag som jag såg och provsatt Model X för första gång, otäckt vad snabbt man vänjer sig!
:D det hoppas jag också att få vänja mig vid i framtiden!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av mati »

ModelS85D skrev:
...både att behöva betala en massa för drivmedel som både stinker, sölar och har dålig miljöpåverkan och att behöva slösa tid på att åka och tanka det.
Man blir snabbt bortskämd med hur det ska vara! :)
Visst är det konstigt att man måste lägga tid på att åka till en bensinmack. Hur ineffektivt som helst. Bor man på landet så kan den där resan vara flera mil lång, precis som du beskriver. Jag har räknat ut att jag har slösat bort minst en arbetsdag per år, förmodligen mycket mer, i samband med tankning av bilen. Den tiden kan jag nu använda till nåt roligt.
Och så säger folk att elbilar är opraktiska för att det tar för lång tid att ladda dem...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2073
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av gellerstam »

Svenssons skrev:
När jag satte mig i förarsätet på Model S första gången så tyckte jag att den var lite stenålders... Förardörren stängdes ju inte även ifall jag tryckte på bromsen flera gånger! Detta var samma dag som jag såg och provsatt Model X för första gång, otäckt vad snabbt man vänjer sig!

+1

:-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:

För en icke Teslaägare låter det säkert som man hittar på, alternativt är en idiot, när man beskriver ovanstående scenario. Men det är som rubriken säger: Otäckt vad snabbt man vänjer sig! 8-)
Jag läste just högt för min fru ur denna tråd om tillvänjning... Jag hade just sagt att jag drog mig för att köra till stan i hennes bil medan jag med förtjusning kunde tänka mig att köra runt i hela Västsverige i Teslan. Hennes reaktion efter min uppläsning:" Men har Teslaägare sämre fattningsförmåga än andra människor!"
"Folk", som inte kört Tesla, fattar nog inte! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av mati »

Det är ju precis som med pyramiderna. Idag vet man inte hur människorna i antika Egypten lyckades att bygga dem, helt utan maskiner och så. Man har inte den kunskapen längre, eftersom civilisationen har gått vidare.
Så är det även med fossilbilar. Den moderna människan förstår inte hur folk förr i tiden bar sig åt att köra dem. Det är en relikt från en svunnen tid som uppfanns och användes för länge länge länge sedan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10934
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Otäckt vad snabbt man vänjer sig!

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Det är ju precis som med pyramiderna. Idag vet man inte hur människorna i antika Egypten lyckades att bygga dem, helt utan maskiner och så. Man har inte den kunskapen längre, eftersom civilisationen har gått vidare.
Så är det även med fossilbilar. Den moderna människan förstår inte hur folk förr i tiden bar sig åt att köra dem. Det är en relikt från en svunnen tid som uppfanns och användes för länge länge länge sedan.
Hur många kan idag köra med häst och vagn? För att inte tala om ett fyrspann?
Skriv svar