Varför lanseras Tesla 3 så tidigt?
Moderator: Redaktion
Varför lanseras Tesla 3 så tidigt?
Några tankar om varför modell 3 lanseras så tidigt.
Why Tesla Revealed The Model 3 So Early
It finally hit me: Tesla revealed the car early to goad Panasonic into spending more money in Nevada.
http://seekingalpha.com/article/3965533 ... el-3-early
It finally hit me: Tesla revealed the car early to goad Panasonic into spending more money in Nevada.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför lanseras Tesla 3 så tidigt?
Är det tidigt? Model X presenterades 2012. Blev visserligen försenad 1-2 år men Model 3 är inte visad så mycket tidigare direkt, snarare senare, och det är rätt sannolikt att de första bilarna levereras nästa år. Planen för Gigafactory är nog redan lagd. Lär inte bli några extra jätteinvesteringar på kort (dvs inom ett år) pga Model 3.Zalman3 skrev:Några tankar om varför modell 3 lanseras så tidigt.
Intressant ordval också "spending" istället för "investing". Det är ju ändå en fabrik som byggs och det är inte en konsumtionsvara som Panasonic köper...
PS. Anser att mycket på Seeking Alpha är kvalificerad skit. Spekulationer utan fakta för att påverka aktiekurser, inte för att sprida kunskap.
Edit: Klickade på länken nu och ser att det är ytterligare en skitartikel med faktafel och åsikter för att påverka aktiekursen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det var en ganska rutten analys - risken med att vänta är att information om bilen läcker utanför Teslas kontroll.
Denna risk ska ställas mot fördelen med att vänta, och jag ser verkligen ingen fördel alls med att vänta. Om Model 3 är en snackis som alla går och väntar på i 1,5 år så är väl det bättre än att den visas upp några veckor innan Tesla på vinst eller förlust börjar serietillverka hundratusentals bilar?
Denna risk ska ställas mot fördelen med att vänta, och jag ser verkligen ingen fördel alls med att vänta. Om Model 3 är en snackis som alla går och väntar på i 1,5 år så är väl det bättre än att den visas upp några veckor innan Tesla på vinst eller förlust börjar serietillverka hundratusentals bilar?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Det som oftast slår mig när jag läser deras "analyser" (jag är reguljär läsare av SeekingAlphas Tesla-artiklar) är hur USA-centrerade de är.
"75% av Model X reservationerna är inte levererade, de måste ha avbeställt" - det har inte ens förekommit dem att ingen utanför USA har ens fått bilen än. Att hela resten av världen står otåligt och väntar.
"Vad ska hända när kunder inte är berättigade skattereduktionen på $7500? Kunder kommer avbeställa." - åter igen fattar de inte att de flesta kunder inte bor i USA och har aldrig varit berättigade reduktionen.
Å så är det alltid bensinpriset. Så snart priset sjunker kommer vi ju alla att köpa fossilbilar igen
Sen kommer det ofta upp att Tesla har lurat alla och byggt en Gigafabrik en sjättedel av utlovad storlek. När Elon redan från dag 1 sagt att det är först år 2020 som hela Gigafabriken står färdigbyggd. (Vilket i Elon-år betyder väl typ 2023
)
Ovanstående betyder dock inte att de har helt fel och sekten helt rätt. Mycket kan gå åt helvete de närmsta åren. 2017-18 kommer bli mycket kämpiga för Tesla Motors, med ökande antal Model S och X att sälja och tillverka, Gigafabriken ett enormt slukhål av investeringar, få igång batteritillverkningen, få ner batteripriset. Leverera de första Model 3 i (någorlunda) tid, och med för höga kostnader i början. (Hur få ner batteripriset innan hela Gigafabriken står färdigbyggd?)... Jösses vad mycket som kan gå fel...
Inte undra på att Elons andra projekt går ut på att landsätta honom på Mars, där inga arga aktieägare och indrivare ska kunna nå honom
"75% av Model X reservationerna är inte levererade, de måste ha avbeställt" - det har inte ens förekommit dem att ingen utanför USA har ens fått bilen än. Att hela resten av världen står otåligt och väntar.
"Vad ska hända när kunder inte är berättigade skattereduktionen på $7500? Kunder kommer avbeställa." - åter igen fattar de inte att de flesta kunder inte bor i USA och har aldrig varit berättigade reduktionen.
Å så är det alltid bensinpriset. Så snart priset sjunker kommer vi ju alla att köpa fossilbilar igen

Sen kommer det ofta upp att Tesla har lurat alla och byggt en Gigafabrik en sjättedel av utlovad storlek. När Elon redan från dag 1 sagt att det är först år 2020 som hela Gigafabriken står färdigbyggd. (Vilket i Elon-år betyder väl typ 2023

Ovanstående betyder dock inte att de har helt fel och sekten helt rätt. Mycket kan gå åt helvete de närmsta åren. 2017-18 kommer bli mycket kämpiga för Tesla Motors, med ökande antal Model S och X att sälja och tillverka, Gigafabriken ett enormt slukhål av investeringar, få igång batteritillverkningen, få ner batteripriset. Leverera de första Model 3 i (någorlunda) tid, och med för höga kostnader i början. (Hur få ner batteripriset innan hela Gigafabriken står färdigbyggd?)... Jösses vad mycket som kan gå fel...
Inte undra på att Elons andra projekt går ut på att landsätta honom på Mars, där inga arga aktieägare och indrivare ska kunna nå honom

Re: Varför lanseras Tesla 3 så tidigt?nke på vart vi vill va
Jag får uppfattningen att de som skriver på den sajten håller stora mängder aktier "short" och vill att det ska gå dåligt för Tesla.TiborBlomhall skrev:åter igen fattar de inte att de flesta kunder inte bor i USA och har aldrig varit berättigade reduktionen.
Visst finns det utmaningar för Tesla, men jag tycker det gör bra ifrån sig. Bättre än något annat bilföretag just nu, med tanke på vart vi vill vara om 20 år.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Precis, och hur ska Tesla veta hur många bilar man ska producera om man inte vet intresset ?Herr X skrev:Om Model 3 är en snackis som alla går och väntar på i 1,5 år så är väl det bättre än att den visas upp några veckor innan Tesla på vinst eller förlust börjar serietillverka hundratusentals bilar?
Nu får man 1 1/2 år innan produktionen startar om inte exakt så ett väldigt gott hum om hur stort intresset verkligen är. Underleverantörer ska få de färdiga specifikationerna för de delar de ska producera, de vill veta hur många de förväntas producera och pris ska sättas, vilket har en viss korrelation. Råmaterial ska beställas/säkras. Gigafabriken måste antagligen byggas ut snabbare än man trott innan lanseringen. Och man måste förstås bygga upp produktionslinjerna i fabriken och anpassa dem till den mängd bilar man måste producera/år.
Jag läste en artikel, som jag tyvärr inte hittar just nu, som handlade om att 1 1/2 år kanske inte var så lång tid med tanke på detta.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag kan inte citera nån källa, men nån stans i bakhuvudet har jag för mig att jag läst att byggnationen av Gigafactory faktiskt ligger före tidsplanen?TiborBlomhall skrev:Sen kommer det ofta upp att Tesla har lurat alla och byggt en Gigafabrik en sjättedel av utlovad storlek. När Elon redan från dag 1 sagt att det är först år 2020 som hela Gigafabriken står färdigbyggd. (Vilket i Elon-år betyder väl typ 2023)
http://cleantechnica.com/2016/02/02/gig ... iler-nope/
Construction of the Tesla Gigafactory is proceeding at a rapid pace and is, in fact, still ahead of schedule when it comes to being on track to actually produce batteries.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Japp, de ligger för byggplaner och de jobbar redan i Gigafactory med att sätta ihop batteripack. Fabriken måste ju inte vara helt färdigbyggd innan den används...Jerker skrev:Jag kan inte citera nån källa, men nån stans i bakhuvudet har jag för mig att jag läst att byggnationen av Gigafactory faktiskt ligger före tidsplanen?
http://cleantechnica.com/2016/02/02/gig ... iler-nope/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Med tanke på gigafactory ligger före i tidsplan och elons lite självironiska kommentar om att hålla tiden på eventet....
Finns det en chans att för en gångs skull att model3 kommer att komma före utsatt tid??
Finns det en chans att för en gångs skull att model3 kommer att komma före utsatt tid??
Klart det finns. Och det finns en chans att bli miljonär på triss oxå 

Känns som att sannolikheten att de första levereras 2017 är rätt stor. Det verkar t.ex. inte som att de började jobba på Model 3 först när Model X började levereras utan utvecklingen av Model 3 har nog skett parallellt med Model X och tempot har ökat nu. Det som kan störa Model 3:s produktion är faktorer utanför Teslas kontroll men jag tror att de har lärt sig lite från Model X och kanske kör minst dubbla leverantörer från start på många komponenter. Det var ju underleverantörer till dörrarna och stolarna som var två bidragande faktorer till förseningarna av Model X. Även att föra över teknik från Model X till Model S så som dubble motorer försenade det för Model X.mickeisol skrev:Med tanke på gigafactory ligger före i tidsplan och elons lite självironiska kommentar om att hålla tiden på eventet....
Sen verkar de flytta mer saker in-house, ex stolarna:Svenssons skrev:Det var ju underleverantörer till dörrarna och stolarna som var två bidragande faktorer till förseningarna av Model X.
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... t-for-2015
“We have substantially in-sourced the seats at this point,” Musk said Tuesday during the third-quarter earnings call with analysts. “Tesla is producing its own seats.”
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Men det där med att Tesla lovat köpa en massa batterier tror jag är sant. Även att Panasonic inte investerar så mkt är sant. Och att conversion rate av model x är nog också sant i viss mån. Tesla har börjat aktivt försöka få folk att beställa model x som de har reserverat. De kämpar lite med att få folk att beställa model x och det måste ju tyda på nånting.
Det finns såklart en del sanning i det han skriver men antalet osanningar överstiger sanningarna. Att GM skulle vara så mycket mer effektiva än Tesla har jag svårt att tro på. De flesta gamla bolagen har många långsiktiga investeringar i t.ex. maskinparker som de måste använda, inte för att det är mest effektivt utan för att man en gång gjorde ett val. Tesla å andra sidan bygger en produktionslina bara efter det de skall bygga nu och får då en lina 100% optimerad för det de skall göra.
En del farhågor han skriver om håller jag med om. Mycket bygger på att Tesla Q4 2017 kan producera batterier till en kostnad under $100/kWh och för att de skall kunna göra detta så får t.ex. inte råmaterialkostnaderna skena och allt måste gå enligt plan med Gigafabriken. Jag håller lite med om att den enorma mängd förbokningar Tesla fått på Model 3 skulle kunna skada bolaget om de inte lyckas leverera på tid och sedan snabbt växla upp tempot. Journalistkåren är inte direkt kända för att läsa på fakta och har svårt att skilja investeringar från avsaknad av vinst och kommer mala sönder Tesla i tidningarna om de inte får ut majoriteten av alla förbeställningar de första 12-18 månaderna. Själv tror jag att beställning nummer 400000 kommer få vänta till minst Q42019 (Tesla levererar då följande: 2017:1500 2018:148500 2019:250000, vilket i sig är extremt positivt räknat).
En del farhågor han skriver om håller jag med om. Mycket bygger på att Tesla Q4 2017 kan producera batterier till en kostnad under $100/kWh och för att de skall kunna göra detta så får t.ex. inte råmaterialkostnaderna skena och allt måste gå enligt plan med Gigafabriken. Jag håller lite med om att den enorma mängd förbokningar Tesla fått på Model 3 skulle kunna skada bolaget om de inte lyckas leverera på tid och sedan snabbt växla upp tempot. Journalistkåren är inte direkt kända för att läsa på fakta och har svårt att skilja investeringar från avsaknad av vinst och kommer mala sönder Tesla i tidningarna om de inte får ut majoriteten av alla förbeställningar de första 12-18 månaderna. Själv tror jag att beställning nummer 400000 kommer få vänta till minst Q42019 (Tesla levererar då följande: 2017:1500 2018:148500 2019:250000, vilket i sig är extremt positivt räknat).
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Visst är det så, men nu har man 1 1/2 år på sig att skapa den produktionskapacitet som efterfrågas. Det måste väl ändå vara en rätt viktig fördel med att släppa bilen lite tidigare. Att det sedan även inkluderar batteriproduktionen/Gigafabriken är förstås givet.chpaulin skrev:Jag håller lite med om att den enorma mängd förbokningar Tesla fått på Model 3 skulle kunna skada bolaget om de inte lyckas leverera på tid och sedan snabbt växla upp tempot.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
lite historik
modell visning första lev tid
roadster juli 06 feb 08? 17? mån
S juni 08 juni 12 48 mån
X juni 12 sept 15 43 mån
3 mars 16
tålamod är ...
men till skillnad från trisslott kommer vinsten ju förr eller senare
modell visning första lev tid
roadster juli 06 feb 08? 17? mån
S juni 08 juni 12 48 mån
X juni 12 sept 15 43 mån
3 mars 16
tålamod är ...
men till skillnad från trisslott kommer vinsten ju förr eller senare
ms 76132 "Eleamore"
Frågan är om 250 000 bilar 2019 kommer att räcka. Vi vet inte vad antalet reservationer är till slutet av 2017, och vad som händer då bilarna börjar komma ut på marknaden. Teslas marknadsföring består ju till stor del av ägarna till bilarna.chpaulin skrev:Själv tror jag att beställning nummer 400000 kommer få vänta till minst Q42019 (Tesla levererar då följande: 2017:1500 2018:148500 2019:250000, vilket i sig är extremt positivt räknat).
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ne det är precis det jag försökte få fram. 250000 2019 är bara minimum för att lyckas leverera alla reservationer till dags dato innan 2020. Reserverar du en bil 2017 får du nog din bil nästa decennium.Laban skrev:Frågan är om 250 000 bilar 2019 kommer att räcka. Vi vet inte vad antalet reservationer är till slutet av 2017, och vad som händer då bilarna börjar komma ut på marknaden. Teslas marknadsföring består ju till stor del av ägarna till bilarna.chpaulin skrev:Själv tror jag att beställning nummer 400000 kommer få vänta till minst Q42019 (Tesla levererar då följande: 2017:1500 2018:148500 2019:250000, vilket i sig är extremt positivt räknat).
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Frågan är väl då, hur många bilar/år måste man bygga kapacitet för, 500k ?chpaulin skrev:Ne det är precis det jag försökte få fram. 250000 2019 är bara minimum för att lyckas leverera alla reservationer till dags dato innan 2020. Reserverar du en bil 2017 får du nog din bil nästa decennium.
Även om det (mot förmodan) i förlängningen skulle vara för mycket för Model 3 så finns det enorma gap i deras modellflora. Borde inte finns någon större risk för överkapacitet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
http://earthquaketrack.com/p/united-sta ... nia/recent
Min stora farhåga är att det kommer en ordentlig jordbävning i Kalifornien, vilket jag anser är en tidsfråga.
Om fabriken tar ordentligt med stryk, då undrar jag om Tesla reser sig igen? (läs, tar ikapp försprånget och leder utvecklingen)
Så mitt önskescenario vore att det öppnade en "Gigaproduction plant" i europa eller asien.
Min stora farhåga är att det kommer en ordentlig jordbävning i Kalifornien, vilket jag anser är en tidsfråga.
Om fabriken tar ordentligt med stryk, då undrar jag om Tesla reser sig igen? (läs, tar ikapp försprånget och leder utvecklingen)
Så mitt önskescenario vore att det öppnade en "Gigaproduction plant" i europa eller asien.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Jag tror att de måste leverera de första 400000 innan 2020 och då de planerar att producera 500000/år (Alla modeller sammanslaget) så kanske det kan gå men det blir inte kul för dem som har bokningsnummer över 200000 känns det som nu.Laban skrev:Frågan är väl då, hur många bilar/år måste man bygga kapacitet för, 500k ?chpaulin skrev:Ne det är precis det jag försökte få fram. 250000 2019 är bara minimum för att lyckas leverera alla reservationer till dags dato innan 2020. Reserverar du en bil 2017 får du nog din bil nästa decennium.
Även om det (mot förmodan) i förlängningen skulle vara för mycket för Model 3 så finns det enorma gap i deras modellflora. Borde inte finns någon större risk för överkapacitet.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Snacka om sammanträffande. Jag sitter just och skriver morgondagens nyhetsartikel om det!Wahll skrev:http://earthquaketrack.com/p/united-sta ... nia/recent
Elon verkar föredra skakig mark. Fabrik i Kalifornien, batterifabrik idag i Japan, snart i Nevada... Alla kända för sina många jordbävningar.

Ja de borde rimligtvis tidigarelägga de planerna efter succén med Model 3. Så här sa Elon 2014:Wahll skrev:Så mitt önskescenario vore att det öppnade en "Gigaproduction plant" i europa eller asien.
http://www.autonews.com/article/2014061 ... -musk-says
Vad 400k Model 3 reservationer betyder för ex Europa/Asien är väl svårt att säga när man inte vet hur dessa är fördelade, men borde man inte ligga där i närheten redan med Model 3 ?LONDON -- Tesla Motors is planning to build a factory in Europe once sales of its electric cars reach 160,000 a year in the region, CEO Elon Musk said
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd