Räckviddsångest med bensinbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Räckviddsångest med bensinbil

Inlägg av mati »

Igår råkade jag och min sambo ut för någonting som verkligen visar elbilens fördelar, trots att man skulle kunna tro att det är precis tvärtom.
Vi åkte hem från jobbet i varsin bil, jag åkte Teslan och sambon satt i sin bensinbil. Hennes bil var nära att få soppatorsk och eftersom banken hade råkat spärra hennes betalkort kunde hon inte tanka bilen. Kom ihåg att man måste betala bensinen när man tankar. Vi bestämde då att vi skulle träffas vid SuC i Jung, som även är en bensinmack. Väl framme vid SuC gick det inte att ladda. Det visade sig att det var strömavbrott i hela området. Det gjorde inte mig så mycket, eftersom jag hade 30% kvar i batteriet. Sambons tank var dock nästintill tom. Det gick naturligtvis inte att tanka (eller betala) utan ström heller. Vi bestämde oss för att åka vidare till Skara, hoppades att bensinen i tanken skulle räcka. Men i Skara var det också strömavbrott! Det gick inte att tanka där heller. Min Tesla var fortfarande laddad till 28%, jag kunde ta mig hem med god marginal. Hemma hade jag 19% batteri kvar efter 35 körda mil. Det var bara koppla in bilen i vägguttaget. Det fanns ju ström hemma.
Sambon var tvungen att stanna kvar vid bensinmacken tills strömmen kom tillbaka. Hon hade möjligen kunnat köra hem med sista bensinskvätten, men hon hade inte kunnat ta sig därifrån igen. Man brukar ju inte ha en bensinmack i garaget.
Snacka om räckviddsångest. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Räckviddsångest med bensinbil

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Igår råkade jag och min sambo ut för någonting som verkligen visar elbilens fördelar, trots att man skulle kunna tro att det är precis tvärtom.
Vi åkte hem från jobbet i varsin bil, jag åkte Teslan och sambon satt i sin bensinbil. Hennes bil var nära att få soppatorsk och eftersom banken hade råkat spärra hennes betalkort kunde hon inte tanka bilen. Kom ihåg att man måste betala bensinen när man tankar. Vi bestämde då att vi skulle träffas vid SuC i Jung, som även är en bensinmack. Väl framme vid SuC gick det inte att ladda. Det visade sig att det var strömavbrott i hela området. Det gjorde inte mig så mycket, eftersom jag hade 30% kvar i batteriet. Sambons tank var dock nästintill tom. Det gick naturligtvis inte att tanka (eller betala) utan ström heller. Vi bestämde oss för att åka vidare till Skara, hoppades att bensinen i tanken skulle räcka. Men i Skara var det också strömavbrott! Det gick inte att tanka där heller. Min Tesla var fortfarande laddad till 28%, jag kunde ta mig hem med god marginal. Hemma hade jag 19% batteri kvar efter 35 körda mil. Det var bara koppla in bilen i vägguttaget. Det fanns ju ström hemma.
Sambon var tvungen att stanna kvar vid bensinmacken tills strömmen kom tillbaka. Hon hade möjligen kunnat köra hem med sista bensinskvätten, men hon hade inte kunnat ta sig därifrån igen. Man brukar ju inte ha en bensinmack i garaget.
Snacka om räckviddsångest. ;)
nej, det är inte lätt för de stackars fossilförarna ;) lite i samma liga när man läser om Manhattan, där finns det tydligen fler SuC än fossilstationer och de få fossilstationerna är ofta fullbelamrade och det är inte ovanligt att få vänta 40min innan man får komma till pumpen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare
Inlägg: 194
Blev medlem: 21 maj 2015 22:32

Re: Räckviddsångest med bensinbil

Inlägg av provoman »

Och vart tog planering och problemlösning vägen. Du kunde inte kört och tankat en reservdunk på macken åt henne hemma? Skämmigt att köra in på en mack med en tesla? Om det var så kunde du sagt att det var till gräsklipparen kanske.
joel80
elbilist
Inlägg: 3077
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Räckviddsångest med bensinbil

Inlägg av joel80 »

Gräsklipparen? Har inte alla robotgräsklippare som går på batteri nu för tiden?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Räckviddsångest med bensinbil

Inlägg av mati »

provoman skrev:
Och vart tog planering och problemlösning vägen. Du kunde inte kört och tankat en reservdunk på macken åt henne hemma? Skämmigt att köra in på en mack med en tesla? Om det var så kunde du sagt att det var till gräsklipparen kanske.
Det var faktiskt tanken att jag skulle göra. Men då hade strömmen redan kommit tillbaka och jag slapp förnedra mig. ;-) Dessutom har vi ingen mack "hemma". Närmsta mack ligger över en mil bort. På landsbygden blir man nästan tvungen att ha elbil om man inte vill köra milslånga omvägar för att tanka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar