Spela videoklipp i Teslan

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av vigge50 »

Vi är nog många som har läst om han som lyckades få tag på koden och avslöja P100D men att gå in och byta operativsystemet i Teslan skulle jag säga är en helt ny nivå. Den som gjort detta har även lyckats göra det möjligt att spela upp videoklipp på skärmen. Det är inget jag skulle rekommenderar att göra däremot, allt är på egen risk.
image.jpeg
image.jpeg


Mer information finns på detta twitterkontot

https://mobile.twitter.com/su_hemera
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av TiborBlomhall »


Early autopilot prototype. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 914
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av Nicklas »

Som jag förstått det så är datorerna i Teslan Linux med X.

Det jag hört är att folk alltså ssh:at in till bilen och helt enkelt utnyttjat det vanliga fönstersystemet såsom det är tänkt i Linux :)

Inget hokus pokus för vanliga linuxnördar :ugeek:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av mati »

Nicklas skrev:
Som jag förstått det så är datorerna i Teslan Linux med X.

Det jag hört är att folk alltså ssh:at in till bilen och helt enkelt utnyttjat det vanliga fönstersystemet såsom det är tänkt i Linux :)

Inget hokus pokus för vanliga linuxnördar :ugeek:
Jag har funderat på det också. Kan inte vara så jättesvårt, bara man kommer över root-lösenordet. Det är ganska frestande, men jag törs inte riktigt med min bil. Tänk om man kvaddar nåt. :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av Svenssons »

Nu är det väl inte Gentoo som Tesla kör så han har ju som det ser ut installerat om hela datorn alternativt satt in en dator som han kopplar till skärmen och stereosystemet vilket är bra mycket enklare. Då kan han enkelt växla över till Teslas när han vill det och har inte pajat något.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av kenhag »

Svenssons skrev:
Nu är det väl inte Gentoo som Tesla kör så han har ju som det ser ut installerat om hela datorn alternativt satt in en dator som han kopplar till skärmen och stereosystemet vilket är bra mycket enklare. Då kan han enkelt växla över till Teslas när han vill det och har inte pajat något.
Nej, hon installerade in om utan körde chroot till en Gentoo installation och körde allt därifrån. Inget svårt bara man kommer förbi den hårdvara VPN/brandvägg som Telsa installerat. Det var därför hon var tvungen att montera ner panelen. Sen måste man hacka in sig för att bli root och det är väl den svåraste biten, rent tekniskt.
Skall bli intressant att se hur mycket information hon släpper ut om detta. Hon har ju lovat att komma ut med en enklare beskrivning hur man går tillväga. Tesla kommer naturligtvis att täppa till säkerhetsluckorna med en OTA så fort dom offentliggörs.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4355
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Spela videoklipp i Teslan

Inlägg av dstr »

Vänta bara till garantin börjar gå ut på bilarna...
Skriv svar