Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”
Moderator: Redaktion
Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”
http://www.teslarati.com/volvo-engineer ... t-wannabe/
Jag blir så trött på detta. Om de nu är så mycket duktigare på allting, varför ser vi inte nånting av det i verkligheten?
Jag blir så trött på detta. Om de nu är så mycket duktigare på allting, varför ser vi inte nånting av det i verkligheten?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volvo Calls Tesla AP a “Wannabe”
Om man förlorar racet till 3e trappsteget hävdar man såklart att tävlingen är att komma till 4e. Måste vara sjukt stressande att en liten parvel står där nu och har så mycket bättre sikt över resten av trappan är vad farbröderna längre ned har, fast dom klättrat så väldigt mycket längre. Gå i trappor tar tid, det borde väl pojkvaskern förså.
Det låter lite som psykningen boxare ägnar sig åt före en match. Det som är intressant är vem som fortfarande står upp när gonggongen ljuder.
Men i sak har de rätt i sin kritik av Teslas AP, fast å andra sidan har Teslas aldrig påstått nåt annat. Sen har ju Elon sagt att deras mål är att man ska kunna kalla på bilen och att den ska kunna köra helt själv utan nån människa i bilen och då lär den klara av alla situationer i trafiken, precis som Volvo hävdar att deras nästa AP-system ska klara. Skillnaden är att Volvos utveckling sker bakom stängda dörrar och Teslas inför öppen ridå.
Alltså bara att vänta och se. Vi bevittnar en konkurrentsituation, och det är det som driver tekniken framåt. Jag säger: Heja Tesla! Heja Volvo! Heja Google! Heja alla som tävlar om att bli först med en helt självkörande bil!
Men i sak har de rätt i sin kritik av Teslas AP, fast å andra sidan har Teslas aldrig påstått nåt annat. Sen har ju Elon sagt att deras mål är att man ska kunna kalla på bilen och att den ska kunna köra helt själv utan nån människa i bilen och då lär den klara av alla situationer i trafiken, precis som Volvo hävdar att deras nästa AP-system ska klara. Skillnaden är att Volvos utveckling sker bakom stängda dörrar och Teslas inför öppen ridå.
Alltså bara att vänta och se. Vi bevittnar en konkurrentsituation, och det är det som driver tekniken framåt. Jag säger: Heja Tesla! Heja Volvo! Heja Google! Heja alla som tävlar om att bli först med en helt självkörande bil!
Samtidigt som man då utgår ifrån att motståndaren stannar kvar på 3:e trappsteget och inte kliver högre upp. Tror de verkligen på fullt allvar att Teslas autopilot inte kommer att vidareutvecklas under tiden?Daoops skrev:Om man förlorar racet till 3e trappsteget hävdar man såklart att tävlingen är att komma till 4e. [...]
- Peter Holm
- Teslaägare
Skitsnack från någon som är avundsjuk.
Man behöver inte gå längre än till Volvo själva för att hitta funktionaliteten de klagar på. Deras egna adaptiva farthållare lämnar ibland över farthållandet (eller panikbromsandet) till föraren med mycket kort varsel. Tänk om föraren då sitter och klipper tånaglarna.... Pang!
Man behöver inte gå längre än till Volvo själva för att hitta funktionaliteten de klagar på. Deras egna adaptiva farthållare lämnar ibland över farthållandet (eller panikbromsandet) till föraren med mycket kort varsel. Tänk om föraren då sitter och klipper tånaglarna.... Pang!
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
"Klipper tånaglarna"
Mycket har jag gjort ned AP på men aldrig det

Nej då, sedan får man ändra till nästa steg. Och sedan kommer bortförklaringarna och man spelar blamegame.mati skrev:Samtidigt som man då utgår ifrån att motståndaren stannar kvar på 3:e trappsteget och inte kliver högre upp. Tror de verkligen på fullt allvar att Teslas autopilot inte kommer att vidareutvecklas under tiden?Daoops skrev:Om man förlorar racet till 3e trappsteget hävdar man såklart att tävlingen är att komma till 4e. [...]
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vadå "Wannabe"??
Jag tycker den är "Wannahave"!
(vilket även Volvo verkar tycka hehe)
Jag tycker den är "Wannahave"!

(vilket även Volvo verkar tycka hehe)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Mycket bra poäng. Det är lätt att tycka att Volvo är larviga med sina uppenbart stressade uttalanden, men just det vi bevittnar nu är mycket sund och god konkurrens - precis nu är vårt kapitalistiska system i sitt esse. Tippar att vi i framtiden kommer se tillbaka på de kommande åren som en dramatisk och omvälvande tid i bilproducenternas historia.Jerker skrev:Vi bevittnar en konkurrentsituation, och det är det som driver tekniken framåt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Jag hade hellre velat se en konkurrentsituation när det gäller eldrift. Verklig eldrift, inte wannabe eldrift med hybrider.Herr X skrev:Mycket bra poäng. Det är lätt att tycka att Volvo är larviga med sina uppenbart stressade uttalanden, men just det vi bevittnar nu är mycket sund och god konkurrens - precis nu är vårt kapitalistiska system i sitt esse. Tippar att vi i framtiden kommer se tillbaka på de kommande åren som en dramatisk och omvälvande tid i bilproducenternas historia.Jerker skrev:Vi bevittnar en konkurrentsituation, och det är det som driver tekniken framåt.
Volvo måste ju tycka NÅNTING! Men var sitter deras batterier och 525 hästars ljudlös, avgasfri, billig drive?
X100 lev.14/8-18.
Kunde inte sagt det bättre själv!Jerker skrev:Jag säger: Heja Tesla! Heja Volvo! Heja Google! Heja alla som tävlar om att bli först med en helt självkörande bil!
Tror största "boven" i dramat är journalisten som vill ha en smaskig rubrik. Volvo har ju rätt i sak att nuvarande autopilot är väldigt långt ifrån en helt självkörande bil och jag skulle tippa att det är det som ingenjören på Volvo sagt. Det vet ju naturligtvis även Tesla. Tror knappast lagt utvecklingen av autopilot på is för att de är helt färdiga

Han menar säkert målar tånaglarna och dricker rosé...bullen skrev:"Klipper tånaglarna"![]()

OBS säger inte att jag har gjort det
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Det kommer. Ha tålamodmati skrev:Jag hade hellre velat se en konkurrentsituation när det gäller eldrift. Verklig eldrift, inte wannabe eldrift med hybrider.

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Hoppas det det är bara bra med konkurrens, det gör det bättre och billigare. Förväntar mig att vi kommer se någorlunda prissatta el bilar med lång räckvidd inom en snar framtid (5 år) från fler tillverkare.Herr X skrev:Det kommer. Ha tålamodmati skrev:Jag hade hellre velat se en konkurrentsituation när det gäller eldrift. Verklig eldrift, inte wannabe eldrift med hybrider.
kan inte säga att volvos tekniker har fel att de säger att det är en steg 3 och föraren får ta över vid svårare situationer. (själv har jag svårt att slappna av om bilen skulle ta över bilkörandet, nästan som man förväntar sig att den skal börja kalla mig "Dave" och " i can't allow you to do that"). Även om vi förmodligen går mot det hållet vill jag ända ha en förare som har ansvar. (jag menar, vi har alla skrattat åt husbilsägare i USA som kopplat på farthållaren och gått och lagt sig i tron att den skulle köra , var iof för minst tio år sedan och så uppenbart skadeståndssökande).
Tesla har ett system i produktion som väl ändå är vassare än det Volvo har i produktion ute på vägarna. (För det finns väl en kö-funktion som tillval för XC90.)
Att jämföra vad Volvo har i testlabbet med vad Tesla har i produktion är ju lite missvisande.
Misstänker att det Tesla utvecklar just nu är ett snäpp vassare än det som rullar i alla Teslor som har AP nu.
Att jämföra vad Volvo har i testlabbet med vad Tesla har i produktion är ju lite missvisande.
Misstänker att det Tesla utvecklar just nu är ett snäpp vassare än det som rullar i alla Teslor som har AP nu.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Var hade vi varit om inte Tesla stuckit ut hakan? Ja inte där vi är nu i alla fall.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Jo volvo har nog rätt i att tesla är i steg 3 (bara ett kvar).
First they ignore you, then they laugh at you,
then they fight you, then you win.
"Ghandi"
Trodde inte att det skulle gå så fort.
First they ignore you, then they laugh at you,
then they fight you, then you win.
"Ghandi"
Trodde inte att det skulle gå så fort.
Undrar vem som är wannabe här....
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Systemet i XC90 är en köfunktion som funkar upp till 60 km/h. Men i S90 blir det typ som Teslas autopilot.pegs skrev:Tesla har ett system i produktion som väl ändå är vassare än det Volvo har i produktion ute på vägarna. (För det finns väl en kö-funktion som tillval för XC90.)
Uh-oh! En katt bland hermelinerna! Är det i Jung?mati skrev:Undrar vem som är wannabe här....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jepp!danni skrev:Uh-oh! En katt bland hermelinerna! Är det i Jung?

Mja.. Volvo har ju hållit på med det här systemet längre än vad Tesla har funnits... och släppte sin variant av autopilot (Pilot Assist) ett par månader före Tesla släppte sin. Nu är det som sagt tidigare här mer begränsningar i Volvos gällande hastighet, annars är dom rätt likvärdiga.Challe76a skrev:Var hade vi varit om inte Tesla stuckit ut hakan? Ja inte där vi är nu i alla fall.
Däremot är det suveränt att Tesla fajtas på det här planet, det driver på utvecklingen och jag tror att Volvo självklart sneglar på Tesla för att se om dom kan lära sig av det systemet, samtidigt som nog Tesla är medveten om hur autofunktioner på andra bilar fungerar.
Så frågan är kanske inte var vi varit, utan om var vi är på väg!

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Detta säger väl en hel del...joel80 skrev:Mja.. Volvo har ju hållit på med det här systemet längre än vad Tesla har funnits... och släppte sin variant av autopilot (Pilot Assist) ett par månader före Tesla släppte sin. Nu är det som sagt tidigare här mer begränsningar i Volvos gällande hastighet, annars är dom rätt likvärdiga.Challe76a skrev:Var hade vi varit om inte Tesla stuckit ut hakan? Ja inte där vi är nu i alla fall.
Däremot är det suveränt att Tesla fajtas på det här planet, det driver på utvecklingen och jag tror att Volvo självklart sneglar på Tesla för att se om dom kan lära sig av det systemet, samtidigt som nog Tesla är medveten om hur autofunktioner på andra bilar fungerar.
Så frågan är kanske inte var vi varit, utan om var vi är på väg!
"Volvo har ju hållit på med det här systemet längre än vad Tesla har funnits..." - och har inte kommit längre än Tesla utan har bara 100 fordon som samlar in data jämfört med Teslas 10-tusentals sålda fordon som skickar data till Tesla och gör Teslas system bättre dag för dag. Tesla föddes år efter att gubben Volvo hade forskat och utvecklat autopilot. Innan tonåren så levererar Tesla sin första generation av autopilot och har sålt 10-tusentals av dessa nu när gubben Volvo gnäller om att generation 1 är inte riktig autopilot och att de minsann kommer komma med något som är bättre samtidigt som deras egna liknande system är ute och samlar in data som skickas till Volvo från kanske ett par hundra bilar. Hur långt efter kommer Volvo ligga när Tesla släpper generation 2?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
På samma sätt som Wikipedia är ett Wannebe uppslagsverk och inte ett riktigt som national encyklopedin. Fast vi vet ju nu att encyklopedin inte har en chans att hålla sig uppdaterad jämfört med Wikipedia.
Var vi är på väg hoppas jag att varje bilförare vet (iaf för egen del) annars borde man inte sätta sig bakom en ratt, men vart vi är på väg vet vi kanske inte alltid...joel80 skrev:Så frågan är kanske inte var vi varit, utan om var vi är på väg!