BMW i3 får längre räckvidd
Moderator: Redaktion
BMW i3 får längre räckvidd
De är länge gått rycktes om att BMW skulle förlänga räckvidden för i3 nu i sommar och nu har BMW gått ut med det officiellt. BMW i3 ska få ett batteri på 33 kWh och beräknas få en räckvidd enligt EPA på ungefär 114 miles vilket gör att den har den längst räckvidden om Teslas bilar inte räknas med. Detta kommer däremot ändras i höst när Bolt kommer ut. En sak som jag tycker är intressant är att 11 kWh större batteri kostar i Storbritannien £1950 extra vilket kan jämföras med Tesla som tar $3000 extra för 5 kWh extra batteri.
http://insideevs.com/official-2017-bmw- ... h-battery/
Det går även rykten om att nästa BMW i8 som ska komma i höst också kommer få längre räckvidd.
http://insideevs.com/refreshed-2018-bmw ... ore-power/
http://insideevs.com/official-2017-bmw- ... h-battery/
Det går även rykten om att nästa BMW i8 som ska komma i höst också kommer få längre räckvidd.
http://insideevs.com/refreshed-2018-bmw ... ore-power/
Re: BMW i3 får längre räckvidd
många frågetecken som uppstår; hur mycket mer kommer bilen väga med ett såpass mycket större batteri? varför så kort räckvidd (114 miles) när batteriet är så stort, det är i stort sett samma räckvidd som eGolf med sina 24kWh? Bara ca 20 000 extra är ju väldigt bra, undrar om det faktiskt blir så? Hur har BMW lyckats pressa batteripriserna så mycket?vigge50 skrev:De är länge gått rycktes om att BMW skulle förlänga räckvidden för i3 nu i sommar och nu har BMW gått ut med det officiellt. BMW i3 ska få ett batteri på 33 kWh och beräknas få en räckvidd enligt EPA på ungefär 114 miles vilket gör att den har den längst räckvidden om Teslas bilar inte räknas med. Detta kommer däremot ändras i höst när Bolt kommer ut. En sak som jag tycker är intressant är att 11 kWh större batteri kostar i Storbritannien £1950 extra vilket kan jämföras med Tesla som tar $3000 extra för 5 kWh extra batteri.
http://insideevs.com/official-2017-bmw- ... h-battery/
Det går även rykten om att nästa BMW i8 som ska komma i höst också kommer få längre räckvidd.
http://insideevs.com/refreshed-2018-bmw ... ore-power/
Blir intressant att se slutgiltiga resultatet när bilen faktiskt är på vägen.
Edit: jag ser nu att BMW uppger upp till 300km, så det borde då i praktiken bli ca 250km och det är ju definitivt mycket bättre. Tydligen ska man klara 200km med AC och dåligt väder vilket också är ett stort lyft. Verkar som 2016 blir året för steg2 för mainstream(små)elbilar. eGolfen kommer nog med något liknande snart skulle jag gissa. Ska tydligen gå att eftermontera det nya batteriet på gamla i3:or för ca 100 000kr inkl moms, montering.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Oj, borde ha skrivit att de var enligt EPA vilket gör att de ska jämföras med att eGolf har en räckvidd på 83 miles.HelectriC skrev:många frågetecken som uppstår; hur mycket mer kommer bilen väga med ett såpass mycket större batteri? varför så kort räckvidd (114 miles) när batteriet är så stort, det är i stort sett samma räckvidd som eGolf med sina 24kWh? Bara ca 20 000 extra är ju väldigt bra, undrar om det faktiskt blir så? Hur har BMW lyckats pressa batteripriserna så mycket?vigge50 skrev:De är länge gått rycktes om att BMW skulle förlänga räckvidden för i3 nu i sommar och nu har BMW gått ut med det officiellt. BMW i3 ska få ett batteri på 33 kWh och beräknas få en räckvidd enligt EPA på ungefär 114 miles vilket gör att den har den längst räckvidden om Teslas bilar inte räknas med. Detta kommer däremot ändras i höst när Bolt kommer ut. En sak som jag tycker är intressant är att 11 kWh större batteri kostar i Storbritannien £1950 extra vilket kan jämföras med Tesla som tar $3000 extra för 5 kWh extra batteri.
http://insideevs.com/official-2017-bmw- ... h-battery/
Det går även rykten om att nästa BMW i8 som ska komma i höst också kommer få längre räckvidd.
http://insideevs.com/refreshed-2018-bmw ... ore-power/
Blir intressant att se slutgiltiga resultatet när bilen faktiskt är på vägen.
Edit: jag ser nu att BMW uppger upp till 300km, så det borde då i praktiken bli ca 250km och det är ju definitivt mycket bättre. Tydligen ska man klara 200km med AC och dåligt väder vilket också är ett stort lyft. Verkar som 2016 blir året för steg2 för mainstream(små)elbilar. eGolfen kommer nog med något liknande snart skulle jag gissa. Ska tydligen gå att eftermontera det nya batteriet på gamla i3:or för ca 100 000kr inkl moms, montering.
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Kanske beror på att man har en ny kemi vilket har sänkt priserna även på den ursprungliga 22 kWh delen. Eventuellt har 22 kWh varianten den gamla kemin under en tid.HelectriC skrev:Bara ca 20 000 extra är ju väldigt bra, undrar om det faktiskt blir så? Hur har BMW lyckats pressa batteripriserna så mycket?
Blir intressant att se slutgiltiga resultatet när bilen faktiskt är på vägen.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Ajdå, nu kommer man åka på att köpa elbil till frugan också...
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Jag tror ändå att EPA räckvidd kommer att hamna på typ 125miles när den testas skarpt. Kommer att bli najs. Skulle va varit intressant om de också skulle ha förstorat rexen till 30l. Då skulle jag lätt kunnat köpa dem som första bil i väntan på min model 3.
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Tyvärr e ju 9 liters tanken ett US krav 

http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Man skulle kunna ha en större tank i Europa...
Här räknas den ju redan från början som hybrid. Samma låga miljöbiösersättning som för en XC90 T8... 20 000kr. Blir nog bättre när mya reglerna införs.. Då bör rexen få 45k.. Vilket bör vara mer än T8an eller andra hybrider som har "riktig" förbränningsmotor.
Här räknas den ju redan från början som hybrid. Samma låga miljöbiösersättning som för en XC90 T8... 20 000kr. Blir nog bättre när mya reglerna införs.. Då bör rexen få 45k.. Vilket bör vara mer än T8an eller andra hybrider som har "riktig" förbränningsmotor.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Blir i Stockholm. Allt under 1mil åker jag i princip alltid med cykel. Allt under 3mil kollektivt.joel80 skrev:Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
Nu i helgen ska vi ut o vandra, då åker vi 20mil ToR utan att vilja ladda, då hade nya i3an med rex iof sig räckt så dålig är den inte.
Men hela grejen är att när jag åker till Göteborg, stugan i småland, gotland eller fjällen, då vill jag kunna köra i tre timmar utan stopp. Skulle jag ha en tesla o kunna superladda så skulle självklart 2h räcka men nu när jag ändå skulle köra på bensin så kan det ju vara najs med 30mil mellan tankstoppen.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Köp en fuskdiesel från Volkswagen om du vill komma långt mellan tankstoppen. Dom går oftast drygt 100 mil innan du behöver tanka.apkungen skrev:Blir i Stockholm. Allt under 1mil åker jag i princip alltid med cykel. Allt under 3mil kollektivt.joel80 skrev:Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
Nu i helgen ska vi ut o vandra, då åker vi 20mil ToR utan att vilja ladda, då hade nya i3an med rex iof sig räckt så dålig är den inte.
Men hela grejen är att när jag åker till Göteborg, stugan i småland, gotland eller fjällen, då vill jag kunna köra i tre timmar utan stopp. Skulle jag ha en tesla o kunna superladda så skulle självklart 2h räcka men nu när jag ändå skulle köra på bensin så kan det ju vara najs med 30mil mellan tankstoppen.

Eller var det ett grundläggande tankefel här?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Tycker det är ett utmärkt krav. Generatorn ska ju bara finnas där för att man ska slippa räckviddsångest när laddningen börjar bli låg.drakbane skrev:Tyvärr e ju 9 liters tanken ett US krav
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Med tanke på kostnadsskillnaden per mil och jobbigt tråkigt muller från den lilla motorn när den går så skulle det nog inte vara många som använde den mycket mer annat än när det var nödvändigt p.g.a räckviddsproblem, även om den hade 20 eller 30l.
Men kanske vikten skulle påverka rävkvidden för mycket?
Men kanske vikten skulle påverka rävkvidden för mycket?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Mina egna funderingar, innan jag kom in på detta galna elbilsspår, Totaly Insane UberExpensive BEV, var just en elbil med en extra liten motor, dock hade jag en ide om en motor designad för ändamålet, vars enda mål är att leverera el.
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Re: BMW i3 får längre räckvidd
i3:ans lilla motor är enbart till för att leverera el. Bilen har ingen drivning från den motorn.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Mjae. USA-kravet är ca 7 liter. De amerikanska versionerna har intressant nog samma tank men en mjukvarubegränsning som löser det: http://insideevs.com/u-s-bmw-i3-rex-act ... 9-gallons/drakbane skrev:Tyvärr e ju 9 liters tanken ett US krav
Dvs du kan fortfarande fylla den med 9 liter, men du kan bara använda 7,2 liter...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: BMW i3 får längre räckvidd
BMW i3s räckvidd enligt NEDC gick upp 64% fast att batterikapaciteten ökade med 50% och att vikten ökade lite. Något är väldigt fel här. De fick i alla fall 312 km räckvidd enligt NEDC.
http://insideevs.com/with-longer-range- ... o-the-old/
http://insideevs.com/with-longer-range- ... o-the-old/
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Skulle ju kunna vara så att batterikapaciteten gick upp med 50%, men man ökande inte antalet kwh som används som reserv/brick-skydd, vilket gör att mängden batteri som blir tillgänglig för färd ökar mer än 50%... bara en tanke...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Så kan det mycket väl vara, sen kan de ha minskat förluster på andra ställen i bilen också.joel80 skrev:Skulle ju kunna vara så att batterikapaciteten gick upp med 50%, men man ökande inte antalet kwh som används som reserv/brick-skydd, vilket gör att mängden batteri som blir tillgänglig för färd ökar mer än 50%... bara en tanke...
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Var är tankefelet att vilja komma 30mil mellan stoppen? Fattar inte vad du har emot mig. Känns som att du alltid kommer och hackar ned på mina åsikter.Nicke Nyfiken skrev:Köp en fuskdiesel från Volkswagen om du vill komma långt mellan tankstoppen. Dom går oftast drygt 100 mil innan du behöver tanka.apkungen skrev:Blir i Stockholm. Allt under 1mil åker jag i princip alltid med cykel. Allt under 3mil kollektivt.joel80 skrev:Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
Nu i helgen ska vi ut o vandra, då åker vi 20mil ToR utan att vilja ladda, då hade nya i3an med rex iof sig räckt så dålig är den inte.
Men hela grejen är att när jag åker till Göteborg, stugan i småland, gotland eller fjällen, då vill jag kunna köra i tre timmar utan stopp. Skulle jag ha en tesla o kunna superladda så skulle självklart 2h räcka men nu när jag ändå skulle köra på bensin så kan det ju vara najs med 30mil mellan tankstoppen.![]()
Eller var det ett grundläggande tankefel här?
Om de ändå gör en i3a med en räckviddsförlängare så kan de väl sätta in 20l mer bensintank så att man kan använda bilen på ett vettigt sätt de få gånger man åker långt?
Har du kört nån annan elbil än tesla på långfärd? Det har jag, många gånger och de håller inte måttet. Senast när vi var i Västerås över dagen och startade med en zoe med 50 procent laddning så tog det 3,5h att komma hem. Visst, nu med en i3 med bättre räckvidd kommer den sträckan gå bra att köra men det kommer alltid finnas sträckor som inte går bra med el. Eftersom jag mest åker långa resor när jag väl använder bil så vill jag kunna komma 30mil o kunna fylla upp snabbt igen.
Om jag har en i3a som kommer 14 sjyssta mil på el, vilket jag räknar med att nya rexen kommer att göra och sen åker vidare på bensin så kan det vara najs att stanna en gång på vägen till t.ex. Göteborg och snabbt fylla upp tanken igen? Då vill inte jag stanna och både fylla upp tankenoch sen flytta bilen efter tio minuter och ladda i en halvtimme innan jag kan komma fram. När jag väl kommer fram till Göteborg kan jag ladda och sen åka hem igen. Om jag fyllde brensintanken på vägen dit räcker det med att ladda CCS på vägen hem, om jag har en 30l bensintank dvs.
En elbil behöver kunna funka på ett smärtfritt sätt. Och det skulle i3 rex kunna göra om de utvidgade bensintanken med en 3*3*3dm större bensintank, det kostar inge pengar, och för det mesta behöver den inte ens vara fylld. Fattar inte problemet med att inte göra en större tank.
Det enda den duger till i dagsläget är att tas bort räckviddsångest. Men med kanske 35mil på bensin så är den helt plötsligt en kompetent långkörare också. Som tidigare nämnts så kommer folk ändå vilja köra på el för att det är skönare och kostar mindre.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Jag har ungefär samma behov. Cyklar till dagis, åker kollektivt till jobbet (ca 6 mil enkel väg, men jobbar på större delen av resan så det är klart mer tidseffektivt än att åka bil) och cyklar sen sista biten. Veckor när vi inte gör nån större utflykt så rullar bilen max ett par mil, ofta inget alls.joel80 skrev:Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
Ändå kör vi 1500 mil om året, 95% av dem är längre resor, 30 mil-80 mil enkel resa. Senast i påskas körde jag 67 mil nonstop, från Jämtland till Stockholm. Men jag hade antagligen varit piggare dagen efter med ett par stopp på vägen.
En förutsättning för elbil för oss är att kunna köra vår vanligaste 30-milare utan laddstopp (kan acceptera att det behövs ett kortare stopp när det är dåliga förhållanden) och det är jag övertygad om att Trean fixar, precis som att det inte skulle vara några problem med en S med 70kWh-batteriet. 2-3 laddstopp på väg till Jämtland är inte heller några problem, typ Gävle, Sundsvall och Krokom.
En elbil med kort räckvidd är meningslös för oss, eftersom vi nästan aldrig kör kort. Då finns det bättre alternativ.
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Nej då, jag har absolut ingenting emot dig. Tvärt om tycker jag att du ofta kommer med intressanta och väldigt kreativa förslag och lösningar på många saker.apkungen skrev:Var är tankefelet att vilja komma 30mil mellan stoppen? Fattar inte vad du har emot mig. Känns som att du alltid kommer och hackar ned på mina åsikter.Nicke Nyfiken skrev:Köp en fuskdiesel från Volkswagen om du vill komma långt mellan tankstoppen. Dom går oftast drygt 100 mil innan du behöver tanka.apkungen skrev:Blir i Stockholm. Allt under 1mil åker jag i princip alltid med cykel. Allt under 3mil kollektivt.joel80 skrev:Hur ser ditt körmönster ut om du så ofta behöver ca 60 mil utan ett litet stopp?
Nu i helgen ska vi ut o vandra, då åker vi 20mil ToR utan att vilja ladda, då hade nya i3an med rex iof sig räckt så dålig är den inte.
Men hela grejen är att när jag åker till Göteborg, stugan i småland, gotland eller fjällen, då vill jag kunna köra i tre timmar utan stopp. Skulle jag ha en tesla o kunna superladda så skulle självklart 2h räcka men nu när jag ändå skulle köra på bensin så kan det ju vara najs med 30mil mellan tankstoppen.![]()
Eller var det ett grundläggande tankefel här?
Om de ändå gör en i3a med en räckviddsförlängare så kan de väl sätta in 20l mer bensintank så att man kan använda bilen på ett vettigt sätt de få gånger man åker långt?
Har du kört nån annan elbil än tesla på långfärd? Det har jag, många gånger och de håller inte måttet. Senast när vi var i Västerås över dagen och startade med en zoe med 50 procent laddning så tog det 3,5h att komma hem. Visst, nu med en i3 med bättre räckvidd kommer den sträckan gå bra att köra men det kommer alltid finnas sträckor som inte går bra med el. Eftersom jag mest åker långa resor när jag väl använder bil så vill jag kunna komma 30mil o kunna fylla upp snabbt igen.
Om jag har en i3a som kommer 14 sjyssta mil på el, vilket jag räknar med att nya rexen kommer att göra och sen åker vidare på bensin så kan det vara najs att stanna en gång på vägen till t.ex. Göteborg och snabbt fylla upp tanken igen? Då vill inte jag stanna och både fylla upp tankenoch sen flytta bilen efter tio minuter och ladda i en halvtimme innan jag kan komma fram. När jag väl kommer fram till Göteborg kan jag ladda och sen åka hem igen. Om jag fyllde brensintanken på vägen dit räcker det med att ladda CCS på vägen hem, om jag har en 30l bensintank dvs.
En elbil behöver kunna funka på ett smärtfritt sätt. Och det skulle i3 rex kunna göra om de utvidgade bensintanken med en 3*3*3dm större bensintank, det kostar inge pengar, och för det mesta behöver den inte ens vara fylld. Fattar inte problemet med att inte göra en större tank.
Det enda den duger till i dagsläget är att tas bort räckviddsångest. Men med kanske 35mil på bensin så är den helt plötsligt en kompetent långkörare också. Som tidigare nämnts så kommer folk ändå vilja köra på el för att det är skönare och kostar mindre.

Men om man börjar klaga på att man behöver tanka en elbil alldeles för ofta med bensin, och att lösningen skulle vara större bensintank kanske man ska fundera på vad det är för bil egentligen.
i3 är en renodlad elbil, och även med räckviddsförlängaren (som till stor del finns där för att ta bort lite av räckviddsångesten) är det en elbil. Att börja använda den som en laddhybrid är inte syftet, även om det är fullt möjligt.
Tyvärr finns det ännu inte någon riktig elbil som möter ditt körmönster (Frånsett Model S). Förhoppningen är ju att bl a Model 3 och Ampera-e ska fylla det glappet och därmed försvinner 90 % av av den stora massans ursäkt för att inte köpa elbil.
Undertiden vi väntar på detta tror jag inte att vi ska bygga om en av de få befintliga elbilarna på marknaden, för att den ska bli ytterligare en laddhybrid i mängden, om än med lite större batteri.
Jag pratade med en bekant för några dagar sedan om Model S, och han sa att han skulle köpt en Model S om den haft en räckviddsförlängare (likt i3 REX) så att man kom i allafall lika långt som med en vanlig fossilbil. Så frågan är var man drar gränsen för hur långt man ska komma med en elbil innan det behövs en räckviddsförlängare.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7977
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: BMW i3 får längre räckvidd
lolNicke Nyfiken skrev:Men om man börjar klaga på att man behöver tanka en elbil alldeles för ofta med bensin, och att lösningen skulle vara större bensintank kanske man ska fundera på vad det är för bil egentligen.

Re: BMW i3 får längre räckvidd
Som jag har sagt många gånger och som du säkert läst så tycker jag att dagens laddhybrider är helt fel ute. Jag skulle vilja ha:
30kWh batteri, 250hk elmoror och 50hk liten o billig bensinmotor som endast genererar el på optimalt varvtal i en bmw 3-serie kombi.
Så kommer man cirka 10mil på el och sen kickar räckviddsförlängaren in med så lång räckvidd man nu vill ha. Så enkelt att sätta in en stor bensintank så varför inte.
Dagens biltillverkare satsar fortfarande på bensinmotorn i sina laddhybrider och har elen som en sidogrej samtidigt som de säger att man ska köra 95% av alla resor på el.
Med en sån bil skulle jag kunna åka till västerås, ladda där och tillbaka med minimal förbrukning av bensin, till stugan ToR på 50mil med bara 30mil på bensin, eventuellt laddar man nån gång på vägen o kommer du 30 av milen på el. Plus att alla kortare resor som Arlanda tor o Uppsala tor kan göras på el.
Tror inte ens att drivlinan behöver bli dyrare än dagens laddhybrider.
30kWh batteri, 250hk elmoror och 50hk liten o billig bensinmotor som endast genererar el på optimalt varvtal i en bmw 3-serie kombi.
Så kommer man cirka 10mil på el och sen kickar räckviddsförlängaren in med så lång räckvidd man nu vill ha. Så enkelt att sätta in en stor bensintank så varför inte.
Dagens biltillverkare satsar fortfarande på bensinmotorn i sina laddhybrider och har elen som en sidogrej samtidigt som de säger att man ska köra 95% av alla resor på el.
Med en sån bil skulle jag kunna åka till västerås, ladda där och tillbaka med minimal förbrukning av bensin, till stugan ToR på 50mil med bara 30mil på bensin, eventuellt laddar man nån gång på vägen o kommer du 30 av milen på el. Plus att alla kortare resor som Arlanda tor o Uppsala tor kan göras på el.
Tror inte ens att drivlinan behöver bli dyrare än dagens laddhybrider.
Re: BMW i3 får längre räckvidd
Helt rätt.apkungen skrev:Som jag har sagt många gånger och som du säkert läst så tycker jag att dagens laddhybrider är helt fel ute. Jag skulle vilja ha:
30kWh batteri, 250hk elmoror och 50hk liten o billig bensinmotor som endast genererar el på optimalt varvtal i en bmw 3-serie kombi.
Så kommer man cirka 10mil på el och sen kickar räckviddsförlängaren in med så lång räckvidd man nu vill ha. Så enkelt att sätta in en stor bensintank så varför inte.
Dagens biltillverkare satsar fortfarande på bensinmotorn i sina laddhybrider och har elen som en sidogrej samtidigt som de säger att man ska köra 95% av alla resor på el.
Med en sån bil skulle jag kunna åka till västerås, ladda där och tillbaka med minimal förbrukning av bensin, till stugan ToR på 50mil med bara 30mil på bensin, eventuellt laddar man nån gång på vägen o kommer du 30 av milen på el. Plus att alla kortare resor som Arlanda tor o Uppsala tor kan göras på el.
Tror inte ens att drivlinan behöver bli dyrare än dagens laddhybrider.
Det skulle bli en bil för dom med räckvidd ångest.
Bilen efter skulle bli en med bara batteri.
MYP -22 | MIB | svart/svart