NORRLAND

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

JFAH

NORRLAND

Inlägg av JFAH »

Förvisso är jag inte en ägare av en Tesla, men inom något år eller två kommer behov av bil uppstå och Tesla ser bra ut. Super charge kartan ser också fin ut, men jag tillhör de där Stockholm-iterna som när han väl reser gör långa resor. över hela landet. Tesla uppfyller minimiräckvidden 20 säkra mil (också vintertid med vinterdäck), och laddtiden är resonabel på 20 minuter, jag kan stå ut med det givet att priset per mil blir relativt lågt.

Men det som saknas på kartan är nu Norrland. Den nordligaste stationen ligger i Sundsvall.... Någon som vet om det finns planer på att elektrifiera e4:an hela vägen upp (med anslutning till Norge via Kiruna-Gällivare?). Två andra blinda områden är inlandsvägen (45:an) och östra delarna (Karlskrona, Oskarshamn, Öland) av Sverige.

Enligt uppladdnings.nu saknas det rätt mycket infrastruktur i dessa områden, jag skulle kunna nöja mig med semi snabb laddning via ChaDemo/CSS (även , men dess finns inte heller i dessa områden, vilket inte gör det realistiskt att resa Norrut med bilen, inte ens 3:fas laddning är realistiskt annat än vid övernattningar, men körningar Stockholm Luleå vill man kunna göra i ett svep (med 20 minuters paus var 20 mil).

Finns det någon form av strategi för Norrbotten och Österlen?
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Re: NORRLAND

Inlägg av z balata »

Jag gissar att det tar två- tre år innan det är aktuellt.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Om inte annat vore det ju en fantastisk fjäder i hatten för Tesla att kunna göra en promotion tur från nordkap till gibraltar :-) Eller varför inte e4:an ände till ände (helsingfors-rom).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Supercharger stationen i Sundsvall kommer möjliggöra resor upp till Umeå.

De 11 stationer Tesla Motors har på sin karta visar de stationer de vill bygga i år.
Men de har planer på att bygga sammanlagt 20 stationer i Sverige - resten under 2015.
De extra 9 stationerna blir nog placerade så hela Sverige täcks in.

http://teslaclubsweden.se/fler-och-fler-superchargers/
JFAH

Inlägg av JFAH »

Jo. Jag såg det på kartan. Men från Umeå drar man blankt. Hoppas att tesla inte glömmer den Nordliga biten av Sverige., den är trots allt välbesökt av oss Sörlänningar under sommartid... :-) Ock så skall man ju inte glömma lokalbefolkningen heller.
JFAH

Inlägg av JFAH »

Så har jag didlat lite med kartan på supercharges.info. Teoretiskt borde man klara sig med Super chargers i storuman, umeå, luleå och gällivare för att få en hyffsad norbotten täckning och skapa en korridor umeå-mo i rana, luleå narvik (ok, jag fuskar lite med 24 mil istället för 20, och det kanske är lite dumt). Det är trots allt bara fyra stycken (eftersom korridoren östersund, sundsvall, stockholm redan är planerad). vilket skulle ge utrymme för sexton till i södra Sverige.

Storuman, dorotea mf kommunr borde ju vara intresserade att tillsammansmed det lokala näringslivet vara medoch sponsra utbyggnaden... :-) Allt för att gynna dne lokala besöknäringen. 45:an är lite av en turist led numer...

Looking plenty good!
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Jag skulle även tippa på en i Sveg och sannolikt en kring Röros, så har vi en överfart till klar. Sedan är frågan var nästa SC söderut skall ligga. Borlänge ? Då ligger vi lite över 200 km, men täcker sträckan till Stockholm, alternativt läggs en lite öster om Mora och kompletteras med ytterliggare en söderut, varför inte den traditionstyngda kommunikations-hubben Krylbo ?
Sedan har det pratats om en SC i Gävle, den kan jag inte förstå. Lades den i Tönnebro klarade man (nästan) 200-gränsen till Sveg (219 enligt Google)
.
Model S P85+ Juni 2014
JFAH

Inlägg av JFAH »

jans skrev:
Jag skulle även tippa på en i Sveg och sannolikt en kring Röros, så har vi en överfart till klar. Sedan är frågan var nästa SC söderut skall ligga. Borlänge ? Då ligger vi lite över 200 km, men täcker sträckan till Stockholm, alternativt läggs en lite öster om Mora och kompletteras med ytterliggare en söderut, varför inte den traditionstyngda kommunikations-hubben Krylbo ?
Sedan har det pratats om en SC i Gävle, den kan jag inte förstå. Lades den i Tönnebro klarade man (nästan) 200-gränsen till Sveg (219 enligt Google)
Ja, faktiskt. Tönnebro är ju något av en knutpunkt och relaterar bra för resor in i landet den vägen.

Jag tror inlandet är viktigare än man tror. Inte så mycket för oss svenskar, som för norrmännen, många har ju stugor i svenska fjällvärlden. Och så har vi ju skidorterna som man gärna vill ha täckning på.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Har inget emot tönnebro men då måste man lägga in en till mellan södertälje/stockholmoch tönnebro.
Själv ser jag gärna en i uppsala-trakten...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Skulle vilja ha en i Mora. Vore bland annat ett superbt ställe att visa upp SC för alla som inte vet vad SC eller Tesla är!
:)
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

matbl skrev:
Har inget emot tönnebro men då måste man lägga in en till mellan södertälje/stockholmoch tönnebro.
Själv ser jag gärna en i uppsala-trakten...
Hmmm, ja och läggs en i tex Sollentuna kan man ju skippa södertälje ..... 174 km till Norrköping.
.
Model S P85+ Juni 2014
JFAH

Inlägg av JFAH »

Föreslår:
  • * Sveg, rätt avstånd till östersund och skapar överfart till norge
    * Malung, skapar överfart till norge, rätt avstånd till sveg (45:an), rätt avstånd till karlstad
    * Gävle (inte tönnebro) Rätt avstånd till sundsvall och stockholm-uppsala
    * Optional station i borlänge för att täcka sträckningen mora, rättvik, gävle malung norge
    * Sundsvall (nobrainer, redan planerad).
    * Östersund (redan planerad)
    * Ume
    * Lule
    * gällivare (bör med lite toppning i kiruna ge god tillgång till riksgränsen och narvik).
    * Karesuando (skapar övergång till nordnorge via finland, ganska vanlig led för norrmän i norra norge att ta sig söderut)
    * Storuman (skapar övergång till norge, och binder norge med ume).
    * arvidsjaur (binder ihop storuman, längs 45:an, luleå och skapar en övergång till norge), kan till nöds binda ihop med gällivare.
Totalt 11 laddplatser, men jag har tummat på 20 mils gränsen rätt rejält på sina ställen, även om det borde gå med försiktig körning och 85kw.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Jag tror en av de första tillkommande utöver de som är kända kommer att vara så att stockholmare kan ta sig till sälen...
Användarvisningsbild
Calle
Teslaägare

Inlägg av Calle »

Funäsdalen skulle vara fint att nå.... Jag gissar på småorter o lägger en röst på Rättvik...
JFAH

Inlägg av JFAH »

Calle skrev:
Funäsdalen skulle vara fint att nå.... Jag gissar på småorter o lägger en röst på Rättvik...
Funäsdalen täcks av stockholm, gävle, sveg.
JFAH

Inlägg av JFAH »

matbl skrev:
Jag tror en av de första tillkommande utöver de som är kända kommer att vara så att stockholmare kan ta sig till sälen...
Sälen går att nå med visst omak, över arboga, karlstad, och mitt förslag på laddare i malung (fördelen skulle var att med endast en laddstation så öppnar man också trafiken göteborg och uppåt.

Avståndsmässigt från stockholm blir falun en bra stopover plats (bättre än borlänge som jag föreslog också), skulle dessutom ligga bra i relation till sveg, gävle och malung. Jo, laddare på småorter är trevligt, men om man budgeterat för 20 stationer totalt måste man sträva efter god area täckning i första hand.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

JFAH skrev:
matbl skrev:
Sälen går att nå med visst omak, över arboga, karlstad, och mitt förslag på laddare i malung (fördelen skulle var att med endast en laddstation så öppnar man också trafiken göteborg och uppåt.

Avståndsmässigt från stockholm blir falun en bra stopover plats, skulle dessutom ligga bra i relation till sveg, gävle och malung. Jo, laddare på småorter är trevligt, men om man budgeterat för 20 stationer totalt måste man sträva efter god area täckning i första hand.
Jag tror inte area-täckning är det viktigaste för Tesla nu i starten utan att täckning av de stora stråken och de stora destinationerna. Exempelvis så har vi ju de 5 stationerna vi har placerade där de är för att täcka in stråken oslo-stockholm och oslo-köpenhamn. För norrmännens skull alltså. På samma sätt tror jag det är med sträckan över östersund, det är för att täcka in Stockholm-Åre och på köpet får man möjligheten att ta sig från Trondheim in till sverige. Härnäst står nog södra sveriges största trafikstråk på tur, E4:n från Helsingborg och norrut. Sen gissar jag på Falun-trakten (för att möjliggöra för stockholm att ta sig till sälen).
JFAH

Inlägg av JFAH »

matbl skrev:
JFAH skrev:
matbl skrev:

Avståndsmässigt från stockholm blir falun en bra stopover plats, skulle dessutom ligga bra i relation till sveg, gävle och malung. Jo, laddare på småorter är trevligt, men om man budgeterat för 20 stationer totalt måste man sträva efter god area täckning i första hand.
Jag tror inte area-täckning är det viktigaste för Tesla nu i starten utan att täckning av de stora stråken och de stora destinationerna. Exempelvis så har vi ju de 5 stationerna vi har placerade där de är för att täcka in stråken oslo-stockholm och oslo-köpenhamn. För norrmännens skull alltså. På samma sätt tror jag det är med sträckan över östersund, det är för att täcka in Stockholm-Åre och på köpet får man möjligheten att ta sig från Trondheim in till sverige. Härnäst står nog södra sveriges största trafikstråk på tur, E4:n från Helsingborg och norrut. Sen gissar jag på Falun-trakten (för att möjliggöra för stockholm att ta sig till sälen).
Jo. Jag har inte in min sammanställning räknat med södra sverige eftersom tråden gällde norrland. Men jag har helt klart för mig att man bör prioritera stockholm köpenham (och gbg). Men jag har tagit det för självklart att södertälje, norrköping, jönköping korridoren skall byggas, och förmodligen betydligt snabbare än norrut. LIkaså kanske man bör prioritea östkuststråket norrköping malmö, innan man bygger vidare norrut. Tanken med ovanstående var att få en minimiantal anläggningar norröver så att vågen om 20 skulle ge täckning i hela sverige :-)
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare

Inlägg av olarsson »

Tror Max i Borlänge är en lågoddsare. Borlänge är liksom standardstoppet mellan Sthlm och Dalafjällen.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
JFAH

Inlägg av JFAH »

olarsson skrev:
Tror Max i Borlänge är en lågoddsare. Borlänge är liksom standardstoppet mellan Sthlm och Dalafjällen.
Kanhända, men Falun ligger bättre till som knutpunkt i så väl öst västlig riktning som nord sydlig.

EDIT: DUbbelkoll på karta och jag ställer mig i skamhörnet och skäms lite...

just my 2'cents
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

JFAH skrev:
olarsson skrev:
Kanhända, men Falun ligger bättre till som knutpunkt i så väl öst västlig riktning som nord sydlig.

just my 2'cents
Väljer man Borlänge möjliggör man väg 70 söderifrån (utan omväg), väljer man falun låser man sig vid e4:an eller tvingar till några mils omväg om man skall vidare mot västra dalarna. Lägger nog även jag stålarna på Max i Borlänge.
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Med tanke på Tesla Sveriges intresse när jag nämnde Mora i ett mail till dem så är det nog ingen dålig gissning heller... Som Stockholmare, åker man inte förresten via Gävle - Falun - Mora om man ska till fjällen ? (vare sig man ska till Sälen eller Idre för att slippa sträckan Enköping - Borlänge). Mora täcker dessutom upp 45:an mellan Karlstad/Östersund. Som andra skrivit är Sveg ingen dålig punkt heller.
JFAH

Inlägg av JFAH »

erbo73 skrev:
Med tanke på Tesla Sveriges intresse när jag nämnde Mora i ett mail till dem så är det nog ingen dålig gissning heller... Som Stockholmare, åker man inte förresten via Gävle - Falun - Mora om man ska till fjällen ? (vare sig man ska till Sälen eller Idre för att slippa sträckan Enköping - Borlänge). Mora täcker dessutom upp 45:an mellan Karlstad/Östersund. Som andra skrivit är Sveg ingen dålig punkt heller.
Jag rättade mitt ursprungliga inlägg. Jag tittade på kartan. Igen. :-)
Användarvisningsbild
jans
Teslaägare

Inlägg av jans »

Ja Sveg o Mora är ju bra alternativ.
Tänkte lite fel där angående Borlänge eller Falun, kanske valet blir: ingen av dem.
Någon mer som förespråkar Krylbo/Avesta ?
.
Model S P85+ Juni 2014
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Jag bor själv i Avesta och det absolut bästa stället här vore uppe vid Dalahästen precis brevid riks 70ian. Där håller dom på just nu att bygga ut köpcentrumet också. Och väg 68 korsar också rondellen vid dalahästen. Örebro åt söder och Gävle åt norr.

Plus att det finns en 18 håls golfbana 400meter från rastplatsen. Om någon gillar sånt.

Från Avesta är det ca 17 mil till Stockholm och 24 mil upp till Sälen.
Perfekt för alla 08or som passerar här, som idioter på vintern :)
Skriv svar