Mina reflektioner

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Mina reflektioner

Inlägg av matbl »

Efter att ha haft bilen i snart 3 veckor och avverkat knappa 200 mil så tänkte jag dela med mig lite... Hoppas det kan hjälpa någon.

Bilen är bra! Om du har möjlighet, köp eller leasa!
Körningen är bra, det är underbart att glida fram nästan ljudlöst i låga hastigheter. I högre hastigheter märker man hur riktigt kassa vägar vi har. Men det går tystare än en bil med förbränningsmotor. Man märker direkt att mycket av det man tror är vägljud i en vanlig bil är egentligen motorljud.

Lastutrymmet är fantastiskt. Lastade förra helgen in stor barnvagn, resesäng, madrass, väskor, m.m. i det bakre bagagetet och det hade lätt gått in bra mycket mer där. Och då var fortfarande det främre outnyttjat.

Inte haft någon räckviddsångest än, men å andra sidan är det längsta vi varit ca 20 mil bort och då med laddningsmöjlighet där vi var. Har enkelladdare och ser inget behov av att ha dubbla nu när SC's börjar finnas lite här och där.
Trefas 16A uttag hemma är det som behövs. Kostade ca 3000 Kr (ink moms, innan rot) att dra fram för oss.

Lite och klaga på finns så klart också.

Stolarna är inte helt hundra. Jag kommer från BMW 5-serie med komfortstolar och de är i en annan klass. Hade önskat att bättre stolar åtminstonde fanns som tillval. Specifikt är ryggstöden för korta, lägsta sitthöjden är för hög och sittdynan för kort och ger för dåligt sidostöd.
Man behöver däremot inte vara orolig för takhöjden fram även om man inte har panoramataket. Jag var det innan jag fick bilen men det är inga problem.
Däremot kan jag inte sitta rakt i baksätet utan måste glida fram lite på sittdynan för att inte slå huvudet i taket. Men jag sitter inte så ofta bak så...

Det är riktigt ont om ställen att stoppa saker i kupén. Inga dörrfack, inga små fack eller nått. Inte heller några mugghållare eller mittarmstöd bak. Mycket dåligt för en såpass dyr bil!
Mugghållarna fram är dessutom dåligt placerade, det finns en anledning att nästan alla andra bilmärken har placerat dem längre fram. Och den lilla hylla som finns kan man inte lägga telefonen på utan att den stör ljudsystemet. Funderar starkt på att försöka få tag i mittkonsolen men den är tydligen rejält försenad.
Musikuppspelning är inte heller någon höjdare. Det låter bra när man väl lyckas spela, men gränssnittet lämnar en hel del att önska.

Passningen på karossen kunde vara bättre. Det är lite väl stora glipor mellan dörrar och även huvens passform verkar lite sådär. Inte direkt i tysk klass utan t.o.m. sämre än den 13 år gamla skrot-renault vi har som andrabil...

Som ni märker så är det småsaker att klaga på. I det stora hela är bilen fantastiskt bra.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---