Vem beställer en Tesla Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wayne

Vem beställer en Tesla Model 3?

Inlägg av Wayne »

Hej,
Jag har haft rätt heta debatter på arbetsplatsen och med mina vänner om Tesla i allmänhet och om vad framtiden väntar och jag kan inte förstå varför dessa personer inte beställer en Model 3 än!
400 000 personer kan inte ha fel tänker jag!

Men dessa "petrolheads" vill verkligen inte ta detta steget och jag undrar verkligen hur det ska gå för "deras" framtid...

Såhär kan en petrolhead argumentera:
• Ska jag lägga 10.000kr nu för att kanske få en bil om 2-3 år? :lol:
• Vad händer om jag måste åka en längre sträcka?
• Tänk om bilen börjar brinna? det kan hända med tanke på elfel!
• Jag vet hur dåligt mitt telefonbatteri blir efter ett tag jag vill verkligen inte att bilen blir så!
• Teslor är svindyra! (ja du... alla känner inte till model 3 i detta moderna sämhälle...)
• Jag gillar att kunna mecka med min bil, elbilar är för komplicerade! (säger bara jisses....)
• Tänk om något går fel? kommer kosta en liten förmögenhet att fixa?
• Du köper inte bilen av en bilhandlare vilket medför att du inte får några garantier...
• OSV OSV

Ja jag vet! det finns såhär korkade människor...
Jag har svar och motargument mot alla dessa frågeställningar men de vill fortfarande inte lyssna...

Detta fick mig att fundera över elbilens framtid...
Det kanske bara blir så att vi som är sugna på elbilar skaffar dessa sen blir det inga fler som köper?
Vad tror ni om detta?
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
https://youtu.be/HUvWNxxWDus
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Vem beställer en Tesla Model 3?

Inlägg av Gustafsson »

Inget konstigt med dessa argument, folk är försiktiga av sig. Många behöver se med egna ögon att grannens el-bil inte brunnit mm mm och att fler å fler stiger på tåget.
Viktigast är nog plånboksfrågan, model S är svindyr och man kan ju köpa en modell 3 senare utan att reservera den redan nu. Det är ju en risk man tar att ligga ute med pengarna. Konkar Tesla blir man nog av med 10000.
Min beställning har jag lagt delvis för att stötta elbilens utveckling, men vilken elbil det blir i framtiden för mig det vet jag inte, är otroligt nöjd med den jag har nu.
När mina kollegor åkt med i Teslan händer det något med dem och jag skulle inte bli förvånad om de köper el om några år. De kanske behöver åka hybrid ett par år först :-)
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller med, prisfrågan är ett stort problem än så länge, finns eg bara en riktigt bra elbil som kan ersätta en fossilare för dom flesta, och
den är dyr.
Som andrabil börjar det bli intr. för många redan nu med en mindre elbil och bättre blir det när det nu börjar byggas upp en beg.-marknad oxo :)

Resten av argumenten smärtar när man hör dom men gudskelov är det ett fritt val, dom får fortsätta att åka/köpa fossilt bäst dom vill, men jag
tror faktiskt att det kommer att gå ganska fort innan folk i allmänhet börjar förstå elbilar sas :)
(man behöver bara snegla på Norge)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Liknande argument sas om smartphones också för några år sedan. För krångliga, för liten batteritid, ingen tangentbord... listan var lång.

Idag sitter alla de som var emot och uppdaterar sina Instagramkonton varje kvart.

Och många av argumenten är påhittade, man säger hellre nåt negativt än avslöjar bistra sanningen (både för åhöraren men ibland även för sig själv) att man helt enkelt inte har råd med nya bilen/mobilen.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det finns alltid early adopters och sen kommer resten. Ofta är det många år emellan dessa. D kommer att komma de med men det kommer nog finnas kanske 10% som kommer att köra vidare på bensin ett bra tag till. En kollega bytte just ut sin knappsats telefon (bensin) och en annan köpte en Blackberry (hybrid) Men det kanske inte gör så mycket.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

Skulle vara mycket intressant att höra hur många av model S ägare som hat gått in och reserverat Model 3. Detta skulle spegla förtroendet för elbilen som fenomen. Miljöintresset ska inte heller negligeras.
Själv har jag reserverat 2 model 3 på uppdrag av mina barn. De har ju kunnat följa min model S utifrån, fått köra och uppleva. Många frågor om kostnader. Fått uppleva en fjällresa. Det har uppenbart räckt trots kö på laddstationen i Lillehammer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Wayne skrev:
Hej,
Jag har haft rätt heta debatter på arbetsplatsen och med mina vänner om Tesla i allmänhet och om vad framtiden väntar och jag kan inte förstå varför dessa personer inte beställer en Model 3 än!
400 000 personer kan inte ha fel tänker jag!

Men dessa "petrolheads" vill verkligen inte ta detta steget och jag undrar verkligen hur det ska gå för "deras" framtid...

Såhär kan en petrolhead argumentera:
• Ska jag lägga 10.000kr nu för att kanske få en bil om 2-3 år? :lol:
• Vad händer om jag måste åka en längre sträcka?
• Tänk om bilen börjar brinna? det kan hända med tanke på elfel!
• Jag vet hur dåligt mitt telefonbatteri blir efter ett tag jag vill verkligen inte att bilen blir så!
• Teslor är svindyra! (ja du... alla känner inte till model 3 i detta moderna sämhälle...)
• Jag gillar att kunna mecka med min bil, elbilar är för komplicerade! (säger bara jisses....)
• Tänk om något går fel? kommer kosta en liten förmögenhet att fixa?
• Du köper inte bilen av en bilhandlare vilket medför att du inte får några garantier...
• OSV OSV

Ja jag vet! det finns såhär korkade människor...
Jag har svar och motargument mot alla dessa frågeställningar men de vill fortfarande inte lyssna...

Detta fick mig att fundera över elbilens framtid...
Det kanske bara blir så att vi som är sugna på elbilar skaffar dessa sen blir det inga fler som köper?
Vad tror ni om detta?
Jag har en något annorlunda situation på mitt jobb. Där är det nästan så att "petrolheads" mobbas.

Vi är totalt 20 pers på arbetsplatsen och vi är 4 som kör elbil. Och vi har många hangarounds som är väldigt intresserade eller redan bestämt sig för att köpa elbil vid nästa bilbyte. Sedan hade vi 3 riktiga "petrolheads" som verkligen inte gillade elbilar, men dessa är numera bara 2 kvar, för den ena av dem lånade min bil för ett tag seda och nu har han sålt sin Porsche. :lol:

Då två kvarvarande är svåra nötter att knäcka. Den ena är Alfafanatiker så logiska argument biter inte på honom. Och den andre har en bror med en Model S P85+ vilken han har lånat många gånger men håller ändå kvar vid sina Porschar. Så för honom är nog hoppet ute. :(

Förra veckans Tesladiskusioner runt lunchbordet resulterade i att två kollegor bokade vars en Model 3. :D
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Nicke Nyfiken skrev:

Förra veckans Tesladiskusioner runt lunchbordet resulterade i att två kollegor bokade vars en Model 3. :D
hahahahaha! Bra jobbat! spread the word!
If my calculations are correct, when this baby hits 88 miles per hour... you're gonna see some serious shit.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Att okunskapen om elbilar är stor är ju ingen nyhet. Jag möter mest intresse. De flesta tycker att jag är modig(!) som kör elbil. Men jag har inte försökt övertyga några att köpa en själv. Jag väntar med det tills 3:an är här, när jag själv har en som de kan få provåka och känna att det går lika bra som en fossilare. Jag har ju en Zoe nu, men eftersom den bara är en pendlingsbil så kan man inte ta diskussionen med alla. Det blir lättare när det finns prismässigt relativt överkomliga bilar för alla syften att visa för folk. När 3:an kommit finns det minst en till (Bolt) och kanske fler i mellanklassen och då kan man föra kriget för elbilen fullt ut! Då kommer jag inte att lämna någon nåd! :mrgreen:

Men sen finns det ju många köpare som ändå inte skulle köpa en helt ny bil, så en stor andel bilköpare får vänta tills det kommer ut elbilar på andrahandsmarknaden.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

O så måste laddproblemet fixas ordentligt. Idag är det otroligt komplicerat. Destinationsladdare tycker jag att man kan skippa, det blir för krångligt för gemene man.

x Combisnabbladdninsstationer med cirka 150kW där ALLA elbilar kan laddas när man är på resande fot, gratis eller med kortbetalning = lika enkelt som en bensinstation.
x Sen får man anstränga sig lite första gången man fixar laddning hemma.

Sen ska man vara helt safe i hela Sverige.

Jag insåg hur grymt komplicerat det är när jag skulle förklara för en fossilbilist alla sätt man kan ladda sin Tesla. Helt sjukt.

Shukko, 3-fas 11kW, 3fas 22kW men bara via typ 2 OM man har dubbelladdare och typ 2 kan vara alla olika hastigheter o 10A o 13A o 16A som kan gå via shukko men bara om man använder adapter och det är inte att rekomendera o så chademo men bara om man har adapter och SuC så klart...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Shven skrev:
Skulle vara mycket intressant att höra hur många av model S ägare som hat gått in och reserverat Model 3.
I princip nämndes detta på senaste kvartalsrapporten. Det som nämndes var andelen av de som reserverat Model 3 som redan hade en kontakt med Tesla (köpt eller reserverat någon av de andra bilarna). Det var inte många procent av de 400k som redan hade kontakt med Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:

Jag insåg hur grymt komplicerat det är när jag skulle förklara för en fossilbilist alla sätt man kan ladda sin Tesla. Helt sjukt.

Shukko, 3-fas 11kW, 3fas 22kW men bara via typ 2 OM man har dubbelladdare och typ 2 kan vara alla olika hastigheter o 10A o 13A o 16A som kan gå via shukko men bara om man använder adapter och det är inte att rekomendera o så chademo men bara om man har adapter och SuC så klart...
Varför räkna upp alla sätt som funkar istället för att nämna de som inte fungerar?

CCS är det enda som inte fungerar. Visserligen behöver du adaptrar för en del kontakter.

Jag vill dock hävda att det för en nybörjare på både fossilbilar och elbilar är lättare med el. Kommer du till bensinstationen och inte vet något har du 33 procents chans att du gör rätt, 67 procents chans att du får en obrukbar bil. Kommer du till en laddstation så blir det rätt om du kan koppla in kontakten undantaget vid Teslastation om du inte har en Model S/X för då händer ingenting.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Håller med, det är förbaskat svårt att ladda med "fel el"... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
O så måste laddproblemet fixas ordentligt. Idag är det otroligt komplicerat. Destinationsladdare tycker jag att man kan skippa, det blir för krångligt för gemene man.
På vilket sätt är destinationsladdare krångligt? Det är ju snarare det lättaste sättet. "På hotellets parkeringsplatser kan man när man har parkerat koppla in en laddsladd, precis som man gör hemma." <--- inte särskilt krångligt
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Svenssons skrev:
Shven skrev:
Skulle vara mycket intressant att höra hur många av model S ägare som hat gått in och reserverat Model 3.
I princip nämndes detta på senaste kvartalsrapporten. Det som nämndes var andelen av de som reserverat Model 3 som redan hade en kontakt med Tesla (köpt eller reserverat någon av de andra bilarna). Det var inte många procent av de 400k som redan hade kontakt med Tesla.

Tre procent av reservationerna av Model 3 kommer från nuvarande ägare om jag inte minns alldeles tokigt från presentationen. För mig som INTE är det ser jag det bara som positivt. Det innebär att jag inte behöver vänta på massor av S & X-ägare ska få sin innan jag får min levererad. ;-)
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

93% "nya" kunder, dvs, 7% från befintliga ägare. 28 000 av 400 000 om man så vill.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

danni skrev:
apkungen skrev:
På vilket sätt är destinationsladdare krångligt? Det är ju snarare det lättaste sättet. "På hotellets parkeringsplatser kan man när man har parkerat koppla in en laddsladd, precis som man gör hemma." <--- inte särskilt krångligt
Det är krångligt på så sätt att det kan vara shukko, trefas, typ2 och typ 1, kabel eller kontakt men framförallt svårt att veta hur många mil i timmen man får laddat.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

lator skrev:
Håller med, det är förbaskat svårt att ladda med "fel el"... :mrgreen:
Visst är det svårt att ladda fel men också svårt att ladda så rätt som möjligt. Allt ger olika hastigheter och man behöver olika adaptrar o boxar för allt. Jag tycker inte att det är krångligt men många jag förklarar för tycker att det är väldigt krångligt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Just att fatta att man kan ladda med olika fart är något som många icke-elbilister har problem med, har jag märkt.
Och att fatta att långsam laddning inte är något problem utan snarare en fördel - om det görs när bilen ändå skulle stått stilla i timmar.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Visst är det så men man vill ändå veta hur mycket laddning man har efter säg 8h. En tesla är tex inte fulladdad efter en arbetsdag på 16A. Men är den så pass laddad att man kommer till nästa SuC kan vara viktigt att veta.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Nu ska jag leka Polis. :-)

Fel tråd! Laddning behandlas i många andra trådar ....

Här diskuteras vem som beställer en TM3.

Mitt svar är: JAG. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har ju också beställt, och hade nog redan haft en Model S om jag kört mer. Nu kan det bli så att det blir en S ändå om priserna på dem trillar ner tills 3 börjar levereras.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Wayne

Inlägg av Wayne »

Efter dagens alla samtal har jag inte lyckats övertyga en enda människa till att investera i en ny model 3 men det betyder väl att det är bättre för oss andra :D
Efterfrågan kommer väl antagligen att gå upp när dom väl ser bilen och det kanske betyder att andrahandsvärdet inte sjunger så kraftigt :p
Användarvisningsbild
Molarin
Teslaägare

Inlägg av Molarin »

Jag har reserverat en. Trots att jag är Fiat-/Alfa-fanatiker. Eller kanske just pga det, eftersom Fiat-chefen verkar vara väldigt osugen på eldrivna fordon. Skulle aldrig våga köpa en ny fossilbil i dag och jag hoppas verkligen att de som gör det begår sitt livs misstag rent ekonomiskt.
2024 Model Y LR RWD - Quicksilver white
2022 Model 3 RWD - White white
Stadens Kafferosteri och Hotell Nyboholm i Ulricehamn.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Molarin skrev:
Jag har reserverat en. Trots att jag är Fiat-/Alfa-fanatiker. Eller kanske just pga det, eftersom Fiat-chefen verkar vara väldigt osugen på eldrivna fordon. Skulle aldrig våga köpa en ny fossilbil i dag och jag hoppas verkligen att de som gör det begår sitt livs misstag rent ekonomiskt.
Alfa och Fiat slutade ju bygga bilar för länge sen. Numera är det ju bara lite snyggare Chrysler... Själv håller jag på och skruvar på min Alfetta från 1975 när jag inte kör elbil eller min dragkroksförsedda 166 JTD! Alfa är väl fortfarande den enda biltillverkaren som inte ens andas eldrift... :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar