Sida 1 av 1

Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 11:47
av Limbster
Har funderat lite kring lite nya moderna laddare, många verkar fast i ett tänk av stort batteri och en laddare med supereffekt. Vi får dyra tunga bilar som både sliter på miljön och vägbanan i onödan. Jag är mer benägen att tro på något mer praktiskt. Tror Även Tesla håller på att fundera kring andra lösningar en gamla superchargers, med en mycket större bilflotta blir det helt enkelt en omöjlig lösning, om man nu inte gillar att köa länge till Superchargers.

Två företag med intressanta lösningar http://elonroad.com/ och http://elways.se/

Att skapa laddmöjlighet medans du kör känns väldigt mycket mer praktiskt än att behöva stanna, kostnaderna för installation verkar klart rimliga, enligt ett av företagen skulle det kosta 80 miljarder att elektrifiera 20 000 km i Sverige. Bara förbifart Stockholm beräknas kosta drygt 30 miljarder. Att elektrifiera cirka 15 mil mellan våra tre storstäder hade varit klart billigare och gjort att några stop för elbilsladdning inte behövts. Lite mer visionära politiker än spårvagnsmupparna hade varit roligt.

Vad tror ni om Sveriges framtida laddinfrastruktur, är vi redo för att satsa på elen? Eller blir politikerna övertalade till att satsa pengarna på vätgasstationer och spårvagnar? Eller finns det än mer spännande lösningar?

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 11:58
av lator
Jag har en längre tid proklamerat för en lösning med elektrifierade vägar men då i ett induktivt utförande. Konduktivt kommer att innebära allt för många problem med överföringen för att vara praktiskt genomförbart. Det finns ett projekt i England som verkar intressant men tyvärr så har de kommit fram till kostnader som inte är rimliga. Även i Sydkorea finns det pilotprojekt inom området.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 13:38
av Toja
Jag tror dom flesta vill kunna köra långt utan laddning.
Många vill säkert kunna köra ca 50 mil.
Detta tor jag även löser sig på sikt. Utvecklingen går ju framåt.

Andra lösningar med induktiv laddning mm kommer bli alldeles för kostsamt.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 13:55
av TiborBlomhall
Engelska vägverket tänker en hel del i banor kring induktiva vägar:
http://teslaclubsweden.se/vagen-laddar-bilen/

Och kombinerat med de franska solvägarna kan det bli väldigt intressanta lösningar:
http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 16:27
av Surfaren
Varför ställer du detta mot spårvagnar? Känns som en halmgubbe. Spårvagnar går för den delen också oftast på el (men är helt olämpliga som färdmedel mellan våra tre största städer).

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 19:18
av Limbster
Surfaren skrev:
Varför ställer du detta mot spårvagnar? Känns som en halmgubbe. Spårvagnar går för den delen också oftast på el (men är helt olämpliga som färdmedel mellan våra tre största städer).
Inget illa ment med spårvagnar, men i Lund/Malmö regionen där jag bor håller de på att tjata över dessa spårvagnar till förbannelse, men investeringskostnaden är så stor att det helt enkelt slutat med ingenting. Malmö skaffade dock malmöexpressen för några år sedan som känns som ett jättelyft, dock verkar det som politikerna fortsätter söka/leta pengar för att lägga spår. Finns det redan spår på plats tycker jag verkligen det är bra. Malmö har dock tillfälligt stängt två tågstationer, vilket känns helt galet, dock pratat om att öppna i flera år??? Lund ska riva upp halva staden för en spårvagn och vägrar folkomrösta om det, det kanske blir bra?

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 19:35
av Limbster
TiborBlomhall skrev:
Engelska vägverket tänker en hel del i banor kring induktiva vägar:
http://teslaclubsweden.se/vagen-laddar-bilen/

Och kombinerat med de franska solvägarna kan det bli väldigt intressanta lösningar:
http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/
Häftiga lösningar, tråkigt att investerings kostnaden var så hög för engelsmännen.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 19:48
av LarsL
Jag har absolut inga problem med att ta en paus efter 2 timmars körning. Alltså tar jag heller grattis eller billiga snabbladdare än dyra induktivavägar eller liknande.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 20:03
av Nicke Nyfiken
Limbster skrev:
Inget illa ment med spårvagnar, men i Lund/Malmö regionen där jag bor håller de på att tjata över dessa spårvagnar till förbannelse, men investeringskostnaden är så stor att det helt enkelt slutat med ingenting.

Finns det redan spår på plats tycker jag verkligen det är bra.
I Malmö började man med spårvagnar på 1880-talet och körde ända in på 1970-talet. Men på 80-talet la man ner miljoners miljoner på att ta bort alla spårvagnsspår i Malmö. Det skulle bli ordning och reda på gatorna.

Nu vill vissa politiker satsa miljarder för att återgå till det som funnits sedan 1800-talet. Ja ja, det är ju bara skattepengar. :evil:

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 20:45
av LarsL
Spårvagnar är en urdålig idé, vid minsta väder så blir de stående. Blir en spårvagn stående så stannar hela den linjen eller i Göteborgs fall hela systemet.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 20:49
av drakbane
Vi har trådbussar i Landskrona, helt vansinnigt dyrt ur ett perspektiv. Batteri bussar var en annan idé då, men den fick visst inget gehör. De e ivf bättre än spårbundet.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 21:18
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Engelska vägverket tänker en hel del i banor kring induktiva vägar:
http://teslaclubsweden.se/vagen-laddar-bilen/

Och kombinerat med de franska solvägarna kan det bli väldigt intressanta lösningar:
http://teslaclubsweden.se/de-franska-solvagarna/
Menar du att franska solcellsvägarna ska ge el till de engelska laddvägarna? Tror inte samarbetet mellan dessa länder är riktigt så bra att fransmännen går med på detta.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 21:32
av TiborBlomhall
Nä mer lokalt förstås, att solcellerna på vägytan trådlöst driver bilarna som åker på vägen.

"Engelskt" och "franskt" är bara benämningen baserat på idéernas ursprungsländer.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 18 maj 2016 23:57
av Pontus
TiborBlomhall skrev:
Nä mer lokalt förstås, att solcellerna på vägytan trådlöst driver bilarna som åker på vägen.

"Engelskt" och "franskt" är bara benämningen baserat på idéernas ursprungsländer.
Jag tror jag och alla greppade det men jag kunde inte låta bli bara. Trots tåget så är det alltid lite kul med engelsmän och fransmän.

Re: Trendspaning laddare

Postat: 19 maj 2016 00:01
av Pontus
För övrigt så är det väl en bra idé att ha solceller i en fil och laddning i den andra. Det behövs väl lite buffertbatterier längs vägarna bara. Om man inte ska tänka stort och koppla ihop alla världens stora vägar så att produktion på ett ställe vägs upp av förbrukning på ett annat hela dygnet runt och året runt.
Tänka stort har väl aldrig skrämt Elon ;)