Prisfall??
Moderator: Redaktion
Prisfall??
Hejsan!
På Blocket ligger bilarna ute osålda vecka efter vecka och numera med "nedåtpilar" som indikerar sänkta priser. Håller vi på att se en justering av beg marknaden? Påverkar facelift, AP, större batterier, model X och stundande model 3? Är marknaden mättad på 1 mkr elbilar? Sitter själv och väljer mellan ny 90D eller beg så all input är intressant.
På Blocket ligger bilarna ute osålda vecka efter vecka och numera med "nedåtpilar" som indikerar sänkta priser. Håller vi på att se en justering av beg marknaden? Påverkar facelift, AP, större batterier, model X och stundande model 3? Är marknaden mättad på 1 mkr elbilar? Sitter själv och väljer mellan ny 90D eller beg så all input är intressant.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Re: Prisfall??
Model 3 ligger nog fortfarande för långt bort för att vara avgörande, men klart att ansiktslyftningen drar ner priset på befintliga bilar, särskilt just nu då det säkert är en och annan som säljer för att köpa ny Model S, så det blir fler på marknaden samtidigt.
Prisfallet på äldre bilar har utan AP har skett för länge sedan, de följer nog bara de andra bilarna ner om de går ner.
Sedan var det ju dessutom en liten prissänkning på nya bilar, vilket borde trycka ner begagnatpriset något lite också.
Prisfallet på äldre bilar har utan AP har skett för länge sedan, de följer nog bara de andra bilarna ner om de går ner.
Sedan var det ju dessutom en liten prissänkning på nya bilar, vilket borde trycka ner begagnatpriset något lite också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- lator
- Teslaägare
Tydligen så är marknaden inte mättad eftersom du själv sitter och spekulerar... Men givetvis så påverkas utbudet av efterfrågan. Det säljs dock en hel del Tesla model S, både nytt och begagnat, så det finns nog en efterfrågan även på miljonelbilar ännu. 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

De två beg Teslor jag har kollat på så skulle båda byta till "non-Tesla" så bara för att jag kikar betyder det ju inte att marknaden för +1 mkr elbilar växer.
Dessutom har förmånsvärdena ökar ordentligt så de som innan tog ut Teslor som tjänstebilar för att förmånsvärdet började på 2500:- på en S85 försvinner från marknaden nu när totalkalkylen inte längre blir som för en normalspecad V70...
Missförstå mig rätt, det bästa vore om det inte var ett större prisfall på gång för då blir det väldigt mycket lättare att motivera en ny 90D istället för en beg!

Dessutom har förmånsvärdena ökar ordentligt så de som innan tog ut Teslor som tjänstebilar för att förmånsvärdet började på 2500:- på en S85 försvinner från marknaden nu när totalkalkylen inte längre blir som för en normalspecad V70...
Missförstå mig rätt, det bästa vore om det inte var ett större prisfall på gång för då blir det väldigt mycket lättare att motivera en ny 90D istället för en beg!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- lator
- Teslaägare
Detta finner jag högst oroväckande! Vad kan få dem till att byta bort världens bästa bil?P_EL skrev:De två beg Teslor jag har kollat på så skulle båda byta till "non-Tesla"
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Den ena pga av att inte riskera "bli sittande" med en gammal P85 (utan AWD och AP) och tyckte ny P blev för dyr, den andre pga nya förmånsvärdena gjorde att tjänstebilskalkylen blev för dyr vid bilbytet...lator skrev:Detta finner jag högst oroväckande! Vad kan få dem till att byta bort världens bästa bil?P_EL skrev:De två beg Teslor jag har kollat på så skulle båda byta till "non-Tesla"
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Jag sitter och följer med lite på begagnatmarknaden och för min del spelar den kommande model 3 roll. Jag som begagnatköpare måste ju ta med i kalkylen att den dagen jag säljer så finns model 3 där ute. Står jag då med en MS utan AP och next gen t ex och därtill kanske 8-10.000mil på mätare så är det ganska stor risk att den då är ganska sval på marknaden.bylund skrev:Model 3 ligger nog fortfarande för långt bort för att vara avgörande, men klart att ansiktslyftningen drar ner priset på befintliga bilar, särskilt just nu då det säkert är en och annan som säljer för att köpa ny Model S, så det blir fler på marknaden samtidigt.
Sen är det ju så att som begagnat-köpare så är det just miljon-bilar man inte har rum för i kalkylen på tjänstebilen då blir det att man sneglar på en ny S70 med ca. 3000:- i förmånsvärde istället för en begagnad och fullspecad S P85+ med förmånsvärde på ca. 8000:-. Så en bil utan AP och högt förmånsvärde blir lite kall. Tror det blir så att den som har rum för ett förmånsvärde på 8000:- i kalkylen också har rum för en ny bil med samma förmånsvärde och ser inte då ens på begagnat. Så finns nog en risk att det är ett vakuum för köpare av begagnat för 700.000 och uppåt på bilar med högt förmånsvärde.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Bilarna över miljonen tar jättelång tid att sälja men 85 autopilot bilarna åker på några dagar, och jag paxar nästa... 

Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Hehe, ja blir omvänd psykologi för den som ska åka begagnad MS som tjänstebil. Det vattnas i munnen av en snik S85 och en P85+ "med "allt" utom bakvänt säte" läser man inte färdigt annonsen på. Fast man är inne å kollar bilderna ofta.....Benz skrev:Bilarna över miljonen tar jättelång tid att sälja men 85 autopilot bilarna åker på några dagar, och jag paxar nästa...
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Notera att det kommer ut ett större antal beg bilar 2017.
Jag tror marknadens säljare/köpare kommer mötas men på helt andra nivåer, gissningsvis runt 500'. Det är få som vill betala mycket för gammalt men priserna hålls uppe av få objekt. Många potentiella säljare surhåller på gamla Bettan....
Jag tror marknadens säljare/köpare kommer mötas men på helt andra nivåer, gissningsvis runt 500'. Det är få som vill betala mycket för gammalt men priserna hålls uppe av få objekt. Många potentiella säljare surhåller på gamla Bettan....
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Vad menar du med många? Om du tänker på de som leasat sin bil i tre år så såldes totalt 240 bilar under 2014. Inte troligt att alla dessa kommer ut marknaden eller var leasade bilar. Skulle alla dessa ändå komma ut så motsvarar det bara 1-2 månaders nyförsäljning under 2017. Efterfrågan på elbilar, även de på över miljonen, har ökat kraftigt sedan 2014.lem skrev:Notera att det kommer ut ett större antal beg bilar 2017.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Man surhåller inte på en Teslalem skrev:Notera att det kommer ut ett större antal beg bilar 2017.

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Precis man är glad att det finns en anledning att den kvar.bylund skrev:Man surhåller inte på en Teslalem skrev:Notera att det kommer ut ett större antal beg bilar 2017.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Väcker liv i den här tråden lite. Jag har tidigare inte sett så många bilar till salu och inte heller så många prissänkta bilar sedan jag började bevaka begagnat.
Flera har legat ute över 100 dagar och normalt brukar de försvinna snabbare. Och precis som diskuterades tidigare var det Performance och utan AP som gjorde dem till långliggare. Men nu är det också sådana med AP, och "normala" konfigurationer som blir kvar. Nya S60-effekten?

Flera har legat ute över 100 dagar och normalt brukar de försvinna snabbare. Och precis som diskuterades tidigare var det Performance och utan AP som gjorde dem till långliggare. Men nu är det också sådana med AP, och "normala" konfigurationer som blir kvar. Nya S60-effekten?

Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
De är fördyra helt enkelt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Ja. Fel prissatta.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag menade inte att de inte är värda dessa pengar utan att kund underlaget som kan tänka sig att lägga dessa belopp på beg bil är nästan pbefintlig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag spekulerade mycket på beg innan jag bestämde mig. Prissättning i kombination med att facelift är mycket snyggare IMHO gjorde att jag beställde ny (plus att jag fick 57% restv. kampanjen)
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Bilar för 1,2 miljoner kräver sina kunder och de har nog längre ledtid än bilar för 7-800kkr
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
För mig var det: 1.Prisskillnaden mellan ny och begagnade är för liten. 2. Ny front och led. Funderade dock länge på en 2015 för förmånsvärdet men när 60 kom slog jag till, men trodde då att förmånsvärdet skulle bli lägre än för en 75. Då 75 är hundratusen dyrare borde förmånsvärdet vara lägre.
Tesla 60D, Aug 2016, Gen2, Autopilot. http://---
Tesla 60D, Aug 2016, Gen2, Autopilot. http://---
- Gustafsson
- Teslaägare
Tittar man på t.ex. Teslas norska hemsida finns det nu över 80 st 90 modeller till salu på begagnatsidan. De flesta P90D. Tror att vi får se fram emot rätt betydande prissänkningar framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror många har för höga tankar om begpriser. Att ta nästan 900' för en 85D med över 3000 mil på nacken är inte normalt. O ju närmare M3 släpp vi kommer ju mer kommer det att sjunka.
Eftersom Ursprungspriserna är så enormt höga ( 1 miljon) Så gör det inget om priset sjunker med 100 000 det är ändå bra % för vilken bil som helst. Att de inte skulle tappa värde är lite naivt (från början när det inte fanns utbud vore det inte orimligt, men med tiden så kommer det ut fler och fler) Det hela handlar om folk uppfattning om värde. Teslas återköpsgaranti är ett genialiskt sätt att hålla uppe värdet, då det ger ett bottenpris som privatpersoner får förhålla sig till. Tror också vi kommer se priser på 500 000-600 000 för 3 år gamla modell s (det är fortfarande mycket pengar, så de som kan köpa är fortfarande en exklusiv skara) Jag tror att man skall se det procentuellt, då kommer det inte vara lika farligt.
Hur prisutvecklingen för modell 3 kommer se ut är bara gissningar. Tror att en del har köpt på spekulation att de kommer sälja för ett högre pris än vad de köpt för (eller så säljer de sin reservationsplats dvs de beställer å någon annans vägnar) (baseras på vad jag läst mellan raderna på internetforum, totalt sett är det få vad man kan tyda av siffrorna) vad vi vet är om 2 år har nog bensinpriset höjts med ca 6 kr litern.
Det kan göra att fler kalkylerar att det blir rimligt att köpa elbil. Det skall bli intressant att se vad som kommer tas ut vid laddstationerna. (vissa lev fick kritik att de tog extremt högt pris för elen)
Hur prisutvecklingen för modell 3 kommer se ut är bara gissningar. Tror att en del har köpt på spekulation att de kommer sälja för ett högre pris än vad de köpt för (eller så säljer de sin reservationsplats dvs de beställer å någon annans vägnar) (baseras på vad jag läst mellan raderna på internetforum, totalt sett är det få vad man kan tyda av siffrorna) vad vi vet är om 2 år har nog bensinpriset höjts med ca 6 kr litern.
Det kan göra att fler kalkylerar att det blir rimligt att köpa elbil. Det skall bli intressant att se vad som kommer tas ut vid laddstationerna. (vissa lev fick kritik att de tog extremt högt pris för elen)
Fast elkostnaden vid snabbladdning är inte lika kritiskt för en elbil som för bensinpriset för en fossil. 90% eller mer av förbrukningen laddas hemma och där gäller de vanliga abonnentspriserna. Visserligen kan priset på el öka, men inte enormt mycket.Mickep skrev:...
Ökar antalet nyinköpta elbilar med uppåt 100% per år så är det självklart att antalet begagnade elbilar också kommer att öka.
Prisfall är såklart tråkigt för den som vill sälja sin elbil me det verkar hittills som att värdeminskningen är mindre på Tesla jämfört med andra motsvarande bilar. Detta beror troligtvis på höjda nybilspriser pga valutan, längre leveranstid men nog också för garantier från Tesla och att bilen inte verkar krångla för mycket med tiden (byte av kamrem, problem med lambdasond, rostigt avgassystem, topplockspackning osv).
Prisfall är såklart tråkigt för den som vill sälja sin elbil me det verkar hittills som att värdeminskningen är mindre på Tesla jämfört med andra motsvarande bilar. Detta beror troligtvis på höjda nybilspriser pga valutan, längre leveranstid men nog också för garantier från Tesla och att bilen inte verkar krångla för mycket med tiden (byte av kamrem, problem med lambdasond, rostigt avgassystem, topplockspackning osv).
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.