Spårning när bilen inte kör själv

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Hur funkar egentligen spårning av bilen när den inte kör själv, tex när den bogseras? Min bil befinner sig just nu på en bärgningsbil och appen fungerar inte felfritt när jag försöker se var den befinner sig. Adressen är fortfarande ursprungsadressen innan bilen blev satt på bärgarn. För att se var den faktiskt befinner sig måste jag välja "directions", då hoppar appen till Google maps. Sen måste jag trycka tillbaks till Tesla appen, då kan jag under några få sekunder se var bilen faktiskt befinner sig innan den hoppar tillbaks till ursprungsadressen. Konstigt tycker jag! Går inte att se hastigheten som vid vanlig körning i appen.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Spårning när bilen inte kör själv

Inlägg av Bjelke »

HelectriC skrev:
Hur funkar egentligen spårning av bilen när den inte kör själv, tex när den bogseras? Min bil befinner sig just nu på en bärgningsbil och appen fungerar inte felfritt när jag försöker se var den befinner sig. Adressen är fortfarande ursprungsadressen innan bilen blev satt på bärgarn. För att se var den faktiskt befinner sig måste jag välja "directions", då hoppar appen till Google maps. Sen måste jag trycka tillbaks till Tesla appen, då kan jag under några få sekunder se var bilen faktiskt befinner sig innan den hoppar tillbaks till ursprungsadressen. Konstigt tycker jag! Går inte att se hastigheten som vid vanlig körning i appen.
Mkt intressant fråga om bilen skulle bli stulen tex....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Antagligen uppdaterar inte bilen sin position lika ofta när den tror att den står parkerad. Jag märkte nåt liknande på färjan mellan Danmark och Tyskland. På kartan i instrumentbrädan visades rätt position, dvs mitt på havet (intressant iofs att den fick en positionssignal öht, med tanke på att den stod under däck på en färja), men på google-kartan envisades bilen med att den stod parkerad vid kajen i Danmark, enda tills man var framme och körde av färjan. Först då var båda kartorna överens igen. Kanske ett liknande fenomen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

blir de någon skillnad om du öppnar bilen med appen?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

kontakten2 skrev:
Eller funkar Summon? :D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
kontakten2 skrev:
Eller funkar Summon? :D
haha, nja jag är lite försiktig med att öppna taklucka, lås etc. om nåt skulle köra ihop sig och det inte går att stänga igen. Men skulle ju kunna tuta och blinka lite :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Ja tuta och blinka tills chauffören ringer och undrar vad som händer.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

HelectriC skrev:
Jag kan meddela att jag såg den(tror jag) i morse i GBG och 8.24 i Mölndal lastad på en bärgare, kanske lite lugnare?
Användarvisningsbild
LeffeP
Teslaägare

Inlägg av LeffeP »

Tror inte spårning funkar när bilen inte rullar, blir samma fenomen om du åker en bilfärja....
Tidigare en vit 85D med allt utom bakvända säten, nu vit Model 3 LR 2021, svart inredning + allt
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Jo alltså spårningen fungerar, men inte som vanligt. Jag får upp aktuell position om jag växlar mellan appen och directions från Google maps. Konstigt beteende när den efter några sekunder med korrekt position alltid går tillbaks till ursprungsposition.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Själv befinner jag mig i Lillehammer (utan för Oslo) med lånebil och hittar bilen parkerad i GBG Aminogatan 32B med huven öppen.

Men jag hadde problem med 3G hela vägen upp från SE kanske är kommunikationsproblem på Tesla?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Lite OT men jag noterade att hastigheten i appen var 109 när jag låg i konstant fart 110 och gjort så i minst 7 minuter. Hastigheten vart aldrig 110 i appen så då undrar man var ifrån får appen sin hastighetsdata?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Pontus skrev:
Lite OT men jag noterade att hastigheten i appen var 109 när jag låg i konstant fart 110 och gjort så i minst 7 minuter. Hastigheten vart aldrig 110 i appen så då undrar man var ifrån får appen sin hastighetsdata?
Kan ju vara så att appen visar exakt, och hastighetsmätaren med ett påslag på en km/h, för att vara säker på att den inte visar för lite, vilket är olagligt (för mycket är dock och till en viss nivå).
Vad appen visar är nog inte lagreglerat på samma sätt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

bylund skrev:
Pontus skrev:
Kan ju vara så att appen visar exakt, och hastighetsmätaren med ett påslag på en km/h, för att vara säker på att den inte visar för lite, vilket är olagligt (för mycket är dock och till en viss nivå).
Har noterat samma sak.
Appen har aldrig fått appen att visa samma som bilen. Så det kan ju va som bylund förklarar.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Martinen skrev:
bylund skrev:
Pontus skrev:
Har noterat samma sak.
Appen har aldrig fått appen att visa samma som bilen. Så det kan ju va som bylund förklarar.
Kan hastigheten i appen vara GPS-baserad? När man jämför hastighetsmätarens värde med en GPS så är det alltid 1-2 km/h högre på hastighetsmätaren.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Fast appen visar ju hastigheten som bilen kör även när den inte "åker med". Det kan ju inte vara via GPS i appen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

jpetters skrev:
Fast appen visar ju hastigheten som bilen kör även när den inte "åker med". Det kan ju inte vara via GPS i appen.
Jag menade givetvis GPSen i bilen, inte i telefonen. Appen kommunicerar med bilens GPS för att få positionen, och då är det ju enkelt att även få hastigheten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det så klart. Det är en viss fördröjning i kommunikationen till appen, positionen för bilen ligger lite efter telefonens position när man kör på t.ex. motorväg. Det låter rimligt att hastigheten via livefeeden är gpsbaserad.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Samtidigt är det ju lite att gå över ån efter vatten att inte använda det värde som hastighetsmätaren visar och istället beräkna hastigheten på ett annat sätt. Men de kan ju naturligtvis har gjort så.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

bylund skrev:
Samtidigt är det ju lite att gå över ån efter vatten att inte använda det värde som hastighetsmätaren visar och istället beräkna hastigheten på ett annat sätt. Men de kan ju naturligtvis har gjort så.
Det kan man tycka. Men kommunikationen med GPSen finns ju hela tiden och då får man farten på köpet så att säga. Tror faktiskt det är lättare att ta den farten än att koppla upp sig på hastighetsmätaren. Uppenbarligen så använder de inte värdet från hastighetsmätaren (i alla fall inte rakt av) och då verkar GPS-fart inte helt osannolik. Men jag vet inte, det var därför jag ställde frågan.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

bylund skrev:
GPS:en räknar nog ut GPS-hastighet oavsett, så det är nog inte så mycket över ån efter vatten som "det finns två olika värden, varsågod och välj vilket du vill ha" från ett utvecklarperspektiv.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

kör bilen i en tunnel så får ni se vem som har rätt
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

kontakten2 skrev:
kör bilen i en tunnel så får ni se vem som har rätt
Det fungerar även i tunnel.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

De flesta GPS:er i bilar använder en accelerometer för att komplettera GPS-spårningen, vilket gör att man får rätt bra spårning även när GPS-täckningen faller av kortare stunder.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

med tanke på att appen visar regen etc så är det inte gpssignal utan ren data från bilen den tar in. :roll:
Skriv svar