Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

Har nu kört mitt första år med min Model S 85D och kan bara konstatera att den helt överträffat mina redan vid beställning höga förväntningar.
Inte ett enda problem med bilen efter 6700 mil på ett år, och batteripacken har fortfarande 513km rated range när jag testade att ladda fullt.
Varje resa med bilen är en fröjd och ger onekligen perspektiv på vad som är framtiden. Att bara rulla fram tusentals mil efter tusentals mil helt problemfritt och bara behöva fylla på spolarvätska och sätta i laddkabeln är helt grymt. Har redan sparat in över 70 000:- på ett år i utebliven drivmedels- och servicekostnad :)
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

För att inte tala om känslan att slippa kallstarter, avgaslukt, vibrationer och oväsen, växlingar, onödigt bromsbeläggslitage/damm på fälgarna och besök på illaluktande bensinstationer..
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av far1far2 »

4 månader, 600 mil-allting blir bara bättre och bättre. Gamgubben ligger mest i glidarfart70-100 km/tim, snittar 1,7 kw/mil, gör nån Porsche grön ibland, kostat <100:- i soppa, njuter! Hittills-TOPPEN!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av Martinen »

Jag har också haft min ett år och är fortfarande supernöjd.
Har fått bytt en parkeringssensor och det har väl varit en del småbuggar som åtgärdats efterhand, men i det stora hela har det gått klockrent.
Jag har däremot tappat lite range nu efter 7700 mil.
Jag har inte kollat rated, men på typical range har jag precis under 380 km när jag laddar fullt. Har du inte tappat nått?
Användarvisningsbild
Friel
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 06 jun 2015 07:04
Ort: Trollhättan

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av Friel »

Jag har precis passerat 4000 mil efter 10 månader och kan bara konstatera att det är den i särklass bästa och problemfria bil jag någonsin ägt.

Körglädje varje dag jag sätter mig i bilen. Till mig själv säger jag när jag kört ett tag: Fy f:n vilken go bil. Aldrig mer någon annan.

Mina erfarenheter från vinterväglag är att Teslan är helt överlägsen alla andra bilar jag haft i min ägo. (Nu svär jag i kyrkan, har alltid kört dubbfritt.) då jämför jag naturligtvis med mina tidigare AWD-bilar.

Om jag skulle byta bil till vilken premiumbil som helst på marknaden så skulle det kännas som att byta ner sig!

/70D
S 70D - Levererad 24/7 2015
Midnight silver, teknikpaket med autopilot, panotramatak, luftfjädring.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av tehjimos »

6 månader avklarat för oss, köpte bilen begagnad med 4000mil så det har funnits en del strul med olika saker som varit inne hos SC... men inga driftstopp!(som vi fick vid 6000mil på fossilfolkvagnen) Nu har Teslan gått 6500mil och är inne hos Service centret för vår-lagning(Har samlat ihop massa småfel under våren och nu ska dom fixa allt på samma besök!)

Får köra lite MB CLA 220d som fossilkärra, ingen dålig bil men man är ju så himla bortskämd med Teslan. Mercedesen är seg vid gaspådrag och den låter betydligt mer när du gasar än Teslan ;) Jag föredrar dock den amerikanska ljudlöse katapulten än den tyska högljudde traktorn, man märker dock stora liknelser i inredningen.. gillar kvalitétsintrycket från Mercedes! Men dom får fan ta bort dom löjliga knapparna i mitt skärmen med massa konstiga symboler på och sätta dit en 17" touchskärm... och dom får ta bort motorn och avgasrören, sätta i ett batteripack o elmotorer... då kan jag tänka mig en Mercedes!
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

Martinen skrev:
Jag har också haft min ett år och är fortfarande supernöjd.
Har fått bytt en parkeringssensor och det har väl varit en del småbuggar som åtgärdats efterhand, men i det stora hela har det gått klockrent.
Jag har däremot tappat lite range nu efter 7700 mil.
Jag har inte kollat rated, men på typical range har jag precis under 380 km när jag laddar fullt. Har du inte tappat nått?
Enligt vad den visar har jag bara tappat 2 km rated range på 6700 mil, men i samband med mjukvaruuppdateringen då Spotify kom lade jag märke till att den ökade i rated range direkt efter uppdateringen, kanske pga någon omfördelning från reserven eller nåt. Innan hade den vid 4000 mil tappat till 485 km rated från 515 km, så jag tror nog att den egentligen har tappat ett par mil trots att den inte visar det pga uppjusteringen. Detta är dock bara en teori.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av Martinen »

ModelS85D skrev:
Martinen skrev:
Jag har också haft min ett år och är fortfarande supernöjd.
Har fått bytt en parkeringssensor och det har väl varit en del småbuggar som åtgärdats efterhand, men i det stora hela har det gått klockrent.
Jag har däremot tappat lite range nu efter 7700 mil.
Jag har inte kollat rated, men på typical range har jag precis under 380 km när jag laddar fullt. Har du inte tappat nått?
Enligt vad den visar har jag bara tappat 2 km rated range på 6700 mil, men i samband med mjukvaruuppdateringen då Spotify kom lade jag märke till att den ökade i rated range direkt efter uppdateringen, kanske pga någon omfördelning från reserven eller nåt. Innan hade den vid 4000 mil tappat till 485 km rated från 515 km, så jag tror nog att den egentligen har tappat ett par mil trots att den inte visar det pga uppjusteringen. Detta är dock bara en teori.
Ok har du kollat vad du får i typical range?
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

Martinen skrev:
ModelS85D skrev:
Martinen skrev:
Jag har också haft min ett år och är fortfarande supernöjd.
Har fått bytt en parkeringssensor och det har väl varit en del småbuggar som åtgärdats efterhand, men i det stora hela har det gått klockrent.
Jag har däremot tappat lite range nu efter 7700 mil.
Jag har inte kollat rated, men på typical range har jag precis under 380 km när jag laddar fullt. Har du inte tappat nått?
Enligt vad den visar har jag bara tappat 2 km rated range på 6700 mil, men i samband med mjukvaruuppdateringen då Spotify kom lade jag märke till att den ökade i rated range direkt efter uppdateringen, kanske pga någon omfördelning från reserven eller nåt. Innan hade den vid 4000 mil tappat till 485 km rated från 515 km, så jag tror nog att den egentligen har tappat ett par mil trots att den inte visar det pga uppjusteringen. Detta är dock bara en teori.
Ok har du kollat vad du får i typical range?
Nej, men jag kan testa detta nästa gång jag tänker ladda fullt. För en vecka sedan körde jag de 34 milen från Göteborg till Arboga och hade fortfarande 6 mil kvar i batteripacken och höll bra fart.
Solidsvart Model S 85D
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av joel80 »

far1far2 skrev:
kostat <100:- i soppa, njuter! Hittills-TOPPEN!
Antingen är termonologin svår att bli av med eller så pratar vi proviant för föraren under färd? ;)

Soppa känns lite väl flytande.. Även om ström kanske kan beskrivas som ett flöde.. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5346
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av Nicke Nyfiken »

joel80 skrev:
far1far2 skrev:
kostat <100:- i soppa, njuter! Hittills-TOPPEN!
Antingen är termonologin svår att bli av med eller så pratar vi proviant för föraren under färd? ;)

Soppa känns lite väl flytande.. Även om ström kanske kan beskrivas som ett flöde.. :)
Det där med terminologi kan vara en riktig soppa. ;)
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

Martinen skrev:
ModelS85D skrev:
Martinen skrev:
Jag har också haft min ett år och är fortfarande supernöjd.
Har fått bytt en parkeringssensor och det har väl varit en del småbuggar som åtgärdats efterhand, men i det stora hela har det gått klockrent.
Jag har däremot tappat lite range nu efter 7700 mil.
Jag har inte kollat rated, men på typical range har jag precis under 380 km när jag laddar fullt. Har du inte tappat nått?
Ok har du kollat vad du får i typical range?
Jämförde Rated och Typical vid fulladdning efter 7000 mil och fick 513km vid Rated och utan Range mode påslaget, och 410km vid Typical och utan Range mode.
Med Range mode påslaget blev motsvarande siffror 518km vid Rated och 414km vid Typical.
Sammanfattning i bilder:
85D 7000 mil.jpg
Med andra ord i princip noll degradering efter 7000 mil!
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av mati »

Det var ju ovanligt bra siffror. Jag testade att ladda fullt och fick 482 km rated och 378 typical. Bilen har gått 2500 mil och är två år gammal. Motsvarande minus 5% ungefär.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av far1far2 »

joel80 skrev:
far1far2 skrev:
kostat <100:- i soppa, njuter! Hittills-TOPPEN!
Antingen är termonologin svår att bli av med eller så pratar vi proviant för föraren under färd? ;)

Soppa känns lite väl flytande.. Även om ström kanske kan beskrivas som ett flöde.. :)
Sorry,gamgubbens trögflytande celler ju! Ska naturligtvis vara elektroner! :mrgreen:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

mati skrev:
Det var ju ovanligt bra siffror. Jag testade att ladda fullt och fick 482 km rated och 378 typical. Bilen har gått 2500 mil och är två år gammal. Motsvarande minus 5% ungefär.
Ja, jag är positivt överraskad att att den efter 7000 mil inte tappat mer än från 515 km till 513 km, om det inte är så att Tesla gjorde en omfördelning av reserven i samband med mjukvaruuppdateringen som innehöll Spotify bl.a. (där flera upptäckte att de plötligt fick högre räckviddssiffror direkt efter uppdateringen).
Som Tibors artikel om batteridegradering visade kan det ju sprida en del från batteripack till batteripack, att det i tillverkningsprocessen kan skilja mellan olika individer:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s ... gradering/
Ska bli intressant att se vad den har efter 10 000 mil om ett halvår ungefär.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

ModelS85D skrev:
mati skrev:
Det var ju ovanligt bra siffror. Jag testade att ladda fullt och fick 482 km rated och 378 typical. Bilen har gått 2500 mil och är två år gammal. Motsvarande minus 5% ungefär.
Ja, jag är positivt överraskad att att den efter 7000 mil inte tappat mer än från 515 km till 513 km, om det inte är så att Tesla gjorde en omfördelning av reserven i samband med mjukvaruuppdateringen som innehöll Spotify bl.a. (där flera upptäckte att de plötligt fick högre räckviddssiffror direkt efter uppdateringen).
Som Tibors artikel om batteridegradering visade kan det ju sprida en del från batteripack till batteripack, att det i tillverkningsprocessen kan skilja mellan olika individer:
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-s ... gradering/
Ska bli intressant att se vad den har efter 10 000 mil om ett halvår ungefär.
Följer upp denna tråden med input från 10 000 mil som för övrigt inföll i måndags då bilen var exakt 1 1/2 år gammal:
screenshot79.jpg
Bara 1% degradering på 10 000 mil är minst sagt imponerande.
Solidsvart Model S 85D
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av kangru »

ModelS85D skrev:

Följer upp denna tråden med input från 10 000 mil som för övrigt inföll i måndags då bilen var exakt 1 1/2 år gammal:
Bara 1% degradering på 10 000 mil är minst sagt imponerande.
För mig är det nästan lika imponerande att få in 10k mil på 18månader (om du nu inte kör taxi).
Användarvisningsbild
ModelS85D
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 14 apr 2015 20:14
Ort: Alingsås

Re: Första året med Model S avverkat. Helt problemfritt!

Inlägg av ModelS85D »

kangru skrev:
ModelS85D skrev:

Följer upp denna tråden med input från 10 000 mil som för övrigt inföll i måndags då bilen var exakt 1 1/2 år gammal:
Bara 1% degradering på 10 000 mil är minst sagt imponerande.
För mig är det nästan lika imponerande att få in 10k mil på 18månader (om du nu inte kör taxi).
Haha..ja det blir en del körande :) Men det är helt och hållet vardagskörning plus 3 st långresor (Holland en gång och Kroatien 2 gånger), Stockholm 2 gånger en skidresa till Orsa och lite andra småresor som ackumulerat dessa mil. Grymma kontraster också med 39 grader i Kroatien och 23 minusgrader på skidresan, och hela tiden funkar allting klockrent mil efter mil.
Solidsvart Model S 85D
Skriv svar