Tesla Model S batteridegradering

fig1

Det har kommit färska siffror från Belgiska Teslaklubben som bekräftar deras tidigare uppskattning av att Tesla Model S batterikapacitet försämras med ca 6-7% efter 10,000 mil.

Grafen ovan visar också en väldigt viktig sak som ofta förbises när man pratar om batterikapacitet: batteridegradation handlar om statistik. Plottret av punkter visar vilken stor spridning det är mellan olika bilars batterier:

Vissa bilar har mer än 100% batterikapacitet när de levereras, vissa når upp till bara 97-98% av utlovade batterikapacitet redan första dagen. Spridningen beror förstås på tillverkningsprocessen: batterier, som alla elektronikkomponenter skiljer sig lite emellan individer. Vissa orenheter i kemikalierna och tillverkningsprocessen kan göra små små skillnader i slutprodukten.

Sättet batterierna degraderas handlar också om statistik: efter 4,000 mil har vissa glada ägare fortfarande mer än 100% av utlovad batterikapacitet kvar – andra troligtvis mindre glada ägare har redan tappat 10% av sin batteris kapacitet. Det behöver inte alls handla om att de över 100% har tagit hand om sina batterier och de kring 90% inte gjort det – allt handlar om sannolikhet. Batteridegradering kan jämföras med cancer: vissa får det, andra inte. Vissa aktiviteter ökar risken för cancer, men det är fortfarande chansen som avgör om man klarar sig eller inte. Vissa röker hela livet utan cancer, vissa får det även efter att ha försökt leva ett friskt liv.

Är man oroad över ovanstående graf ska man komma ihåg att grafen i själva verket ser ut så här:

fig-2

Även det sämsta batteriet i undersökningen hade massor med kapacitet kvar. Jämför man 0-100% är datapunkterna betryggande högt uppe i grafen.

Men det är inte enbart hur långt man har åkt som påverkar hur batteriet mår. (Egentligen inte körsträckan heller utan antal laddningar, men åker man långt behöver man ladda mer.)

fig-4

Det som även påverkar batterierna är hur gamla de är. Batterier tappar i kapacitet med åldern. Enligt ovanstående graf har Tesla Model S batterier tappat ca 7% av sin kapacitet efter 3 år. Datapunkterna i grafen ovan är samma som i de tidigare men nu ordnade efter ålder på bilen. Som synes sker en viss degradation av batterierna med tiden oberoende av körsträcka.

Ska man försöka dra några slutsatser kan man alltså säga att Tesla Model S batterier tappar ca 7% kapacitet efter 10,000 mil eller tre år, vilket nu kommer först. Men exakta siffran är högst individuellt. Vissa upplever mindre försämring, vissa mer.

Kan man då göra någonting för att förhindra batteriförsämringen? Precis som med cancer kan man aldrig eliminera riskerna, men man kan undvika riskbeteenden.

Det som sliter allra mest på batterierna och ökar på risken för batteriförsämring är att ha dem helt urladdade eller helt fulladdade. Men har du haft bilen ståendes några timmar med 100% laddade batterier behöver du inte gripas av panik – kom ihåg att allt handlar om sannolikheter.

Tesla Motors råd om att alltid plugga in bilen när man kan och inte ladda över 90% förutom när man behöver det är bra tumregel som man kommer långt med.

Vill man vara extra pedant kan man köra “NASA-dieten”. Tydligen undviker NASA att ladda sina satelliters batterier över 80% och låter dem urladdas under 20% för att säkerställa maximalt möjliga livslängd. Man kan ju liksom inte åka till Mars och byta batterier om det skulle behövas. Men även sådan överkurs kan bara minska på sannolikheter – inte garantera längre livslängd på batterierna.

Tagged , . Bookmark the permalink.