Autopilot - stillastående van. Ooops
Moderator: Redaktion
Autopilot - stillastående van. Ooops
Autopiloten ser inte en van som står med varningsblinkers halvt ute på vägen.
Re: Autopilot - stillastående van. Ooops
AP 1.0 är inte optimal...
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Det låter som kollisionsvarnaren. Det är ju lite konstigt att den varnar och att inte AP eller den aktiva farthållaren inte bromsar.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Oj jag trodde verkligen att AP skulle klara av en sådan situation. Undrar vad det var som inte fungerade. Den måste ju sett bilen...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Sannolikt följer den bilen framför som viker höger och kör om. Sen är den för sen att fokusera om på den stillastående bilen. Jag har märkt att det går lite segt i liknande situationer. Men det känns som en bugg att den inte bromsar om kollisionsvarnaren varnar.
Model S: Plaid, Deep Blue
För någon vecka sedan körde jag i innerfilen med AP aktiverad på motorvägen och i vägrenen stod en bil parkerad och kanske stack ut max 1dm från vita linjen men ingen reaktion från bilen.
Jag var själva beredd så ingen fara så men ändå lite oroligt när man susade förbi några dm ifrån.
Men i fallet ovan känns som direkt olustig och funderar på den filmen som visades för några månader sen då en bil korsade vägbanan och Tesla stannade direkt.
Borde vara enklare att detektera bilen med varningsblinkers?
Jag var själva beredd så ingen fara så men ändå lite oroligt när man susade förbi några dm ifrån.
Men i fallet ovan känns som direkt olustig och funderar på den filmen som visades för några månader sen då en bil korsade vägbanan och Tesla stannade direkt.
Borde vara enklare att detektera bilen med varningsblinkers?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Menar du att det är bilföraren som bromsar?jpetters skrev:Sannolikt följer den bilen framför som viker höger och kör om. Sen är den för sen att fokusera om på den stillastående bilen. Jag har märkt att det går lite segt i liknande situationer. Men det känns som en bugg att den inte bromsar om kollisionsvarnaren varnar.
Man ser ju att bilen bromsar in samtidigt som kollisionsvarningen ljuder. Men om det är bilföraren eller bilen själv som bromsar, är omöjligt att se.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Hmm, kan det vara så att föraren bromsar och deaktiverar AP? Annars tycker man ju att AP lätt skulle hunnit stanna i den där hastigheten.
Ap blir förvirrad har varit im liknande själv
Jag kan tänka mig att sp accelererar när den tappar bolen som var direkt framför och ipptäcker i te den stillastående bilen i tid
Jag kan tänka mig att sp accelererar när den tappar bolen som var direkt framför och ipptäcker i te den stillastående bilen i tid
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Tror det är dags för dig att satsa lite pengar på ett nytt tangentbord.e5m1r skrev:Ap blir förvirrad har varit im liknande själv
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ahahhah lovar att han skriver på nokiaNicke Nyfiken skrev:Tror det är dags för dig att satsa lite pengar på ett nytt tangentbord.e5m1r skrev:Ap blir förvirrad har varit im liknande själv
Tesla model S 85 | Autopilot | Röd
Du är expert att hoppa på folk härNicke Nyfiken skrev:Tror det är dags för dig att satsa lite pengar på ett nytt tangentbord.e5m1r skrev:Ap blir förvirrad har varit im liknande själv
Problemet är att jag har manliga händer och knappar på telefonen

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Men hallå. Man får ju ändå ha koll framåt när man har autopilot aktiverad. Dom kallar det för autostyrning och har definitivt inte koll på allt.
Hade föraren varit vaken så hade han hunnit reagera långt innan.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Han höll antagligen på att skriva ett inlägg på ett Teslaforum.Martinen skrev:Men hallå. Man får ju ändå ha koll framåt när man har autopilot aktiverad. Dom kallar det för autostyrning och har definitivt inte koll på allt.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Och trasig skärm?e5m1r skrev:Du är expert att hoppa på folk härNicke Nyfiken skrev:Tror det är dags för dig att satsa lite pengar på ett nytt tangentbord.e5m1r skrev:Ap blir förvirrad har varit im liknande själv

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Det hör ju till för en som jobbar med telefoner att gå runt med en söndrig telefonNicke Nyfiken skrev:Och trasig skärm?e5m1r skrev:Du är expert att hoppa på folk härNicke Nyfiken skrev:Tror det är dags för dig att satsa lite pengar på ett nytt tangentbord.e5m1r skrev:Ap blir förvirrad har varit im liknande själv
Stillastående bilar brukar väl vara lite luriga för systemen som inte kör lidar.. Cyklister funkar också dåligt har jag märkt. Iaf inte vågat ligga kvar med ap. Känns inte som oväntade grejer funkar riktigt. Man får ju helt uppenbart ta över om det står en bil still skild från övriga flödet.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Enligt andra inlägg står det explicit om detta scenario i manualen:
Men, som det heter: RTFM
Jag sitter inte i bilen och kan kolla själv, men jag har ett vagt minne av detta...Warning: Traffic-Aware Cruise Control can not detect all objects and may not brake/decelerate for stationary vehicles, especially in situations when you are driving over 50 mph (80 km/h) and a vehicle you are following moves out of your driving path and a stationary vehicle or object, bicycle, or pedestrian is in front of you instead. Always pay attention to the road ahead and stay prepared to take immediate corrective action. Depending on Traffic-Aware Cruise Control to avoid a collision can result in serious injury or death. In addition, Traffic-Aware Cruise Control may react to vehicles or objects that either do not exist or are not in the lane of travel, causing Model S to slow down unnecessarily or inappropriately.

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Manualen finns inte bara i bilen utan även på webben, inkl med länk från ditt MyTesla-konto. Ja, manualen säger sådär.Nicklas skrev:Enligt andra inlägg står det explicit om detta scenario i manualen:Jag sitter inte i bilen och kan kolla själv, men jag har ett vagt minne av detta...Warning: Traffic-Aware Cruise Control can not detect all objects and may not brake/decelerate for stationary vehicles, especially in situations when you are driving over 50 mph (80 km/h) and a vehicle you are following moves out of your driving path and a stationary vehicle or object, bicycle, or pedestrian is in front of you instead. Always pay attention to the road ahead and stay prepared to take immediate corrective action. Depending on Traffic-Aware Cruise Control to avoid a collision can result in serious injury or death. In addition, Traffic-Aware Cruise Control may react to vehicles or objects that either do not exist or are not in the lane of travel, causing Model S to slow down unnecessarily or inappropriately.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Härligt när man låter sin bil krocka genom att skita i att titta på vägen och alla tycker det största problemet är autopiloten. 

BMW i3 REX i väntan på Model3
Hahaha.18650 skrev:Härligt när man låter sin bil krocka genom att skita i att titta på vägen och alla tycker det största problemet är autopiloten.
Tänkte samma sak.
Jag är ett levande bevis på att systemet fungerar även i märkliga situationer.
När jag besökte CeBIT Hannover i år håll vi på att råka ut för en seriös olycka i 150 km/t. Var det inte för autobroms och med mera så hade jag nog inte suttit här idag helt oskatt.
Efter mässa kör jag och min kollega tillbaka mot Danska gränsen och söder om Hamburg så delar sig vägen där A7 går vidare mot Hamburg och A1 mot Bremen och Berlin. På väg mot Bremen/Berlin ligger en Opel och kommit en bra bit in på avfarten när han plötsligen får för sig att det kanske inte var till Bremen/Berlin han skulle utan till Hamburg. Som sagt kommer jag i 150 km/t i ytterfil. Till min stora glädje så har jag en Tesla och innan jag har reagerat så spänns bilbältena, bilen varnar och har börjat bromsa in. Strax efter har jag foten på bromsen också och trycker allt jag orkar. Vi får stopp på bilen ett fåtal cm från baken på Opeln.
Ett par saker kan jag säger som imponera på mig.
1. Bromsarna är otroliga på Teslan. Det tog inte många hundra meter att få stopp på bilen och skall man ta i be aktning att jag körde på Nokian Hakkapalita R2 vinter däck och det var 12 grader ute och soligt.
2. Autobromsen reagerade fanken mig snabbt, men vi var båda i bilen helt inställda på att nu smäller det. Den gjorde sitt jobb!
3. Talade jag om att jag fick stopp på bilen jäkla snabbt! Bilen väger 2,2 ton och var på nordisk vintersulor så Tesla har gjort något riktigt bra!
Hade jag kört i min gamla BMW så hade jag tyvärr parkerat i baksätet på Opeln och där satt två barn. Den hade inte autobroms och de millisekunder som var min reaktionstid hade varit skillnaden mellan att jag körde där ifrån utan två barn på mitt samvete eller kvaddat två bilar i en fruktansvärt smäll på Autobahn söder om Hamburg.
När jag besökte CeBIT Hannover i år håll vi på att råka ut för en seriös olycka i 150 km/t. Var det inte för autobroms och med mera så hade jag nog inte suttit här idag helt oskatt.
Efter mässa kör jag och min kollega tillbaka mot Danska gränsen och söder om Hamburg så delar sig vägen där A7 går vidare mot Hamburg och A1 mot Bremen och Berlin. På väg mot Bremen/Berlin ligger en Opel och kommit en bra bit in på avfarten när han plötsligen får för sig att det kanske inte var till Bremen/Berlin han skulle utan till Hamburg. Som sagt kommer jag i 150 km/t i ytterfil. Till min stora glädje så har jag en Tesla och innan jag har reagerat så spänns bilbältena, bilen varnar och har börjat bromsa in. Strax efter har jag foten på bromsen också och trycker allt jag orkar. Vi får stopp på bilen ett fåtal cm från baken på Opeln.
Ett par saker kan jag säger som imponera på mig.
1. Bromsarna är otroliga på Teslan. Det tog inte många hundra meter att få stopp på bilen och skall man ta i be aktning att jag körde på Nokian Hakkapalita R2 vinter däck och det var 12 grader ute och soligt.
2. Autobromsen reagerade fanken mig snabbt, men vi var båda i bilen helt inställda på att nu smäller det. Den gjorde sitt jobb!
3. Talade jag om att jag fick stopp på bilen jäkla snabbt! Bilen väger 2,2 ton och var på nordisk vintersulor så Tesla har gjort något riktigt bra!
Hade jag kört i min gamla BMW så hade jag tyvärr parkerat i baksätet på Opeln och där satt två barn. Den hade inte autobroms och de millisekunder som var min reaktionstid hade varit skillnaden mellan att jag körde där ifrån utan två barn på mitt samvete eller kvaddat två bilar i en fruktansvärt smäll på Autobahn söder om Hamburg.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Den gör väl helt rätt? Den får aldrig byta fil själv eftersom den inte kan se bakåt. Man håller inte avstånd på motorväg som man kan stanna inom. En mänsklig förare hade säkert bytt fil utan att hinna titta ordentligt och det går ju bra i 99 fall av 100 men ibland kommer det en lastbil där.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Det går visserligen oerhört långsamt. Mjukvaran fixas nog till efter detta. Jag trodde klippet var i slowmotion men nu ser jag att sekunderna tickar normalt därnere. Jag ändrar mig och tycker att det är dåligt att den inte bromsade 

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com