

http://www.ibtimes.co.uk/bmw-shifts-i-d ... is-1563391
Moderator: Redaktion
http://electrek.co/2016/06/02/bmw-i-bra ... ving-cars/“The company has changed tack after its only fully battery-powered car, the i3, failed to gain traction with the public, with only 25,000 sales last year. By contrast, Tesla has already received more than 370,000 orders for its Model 3.
Now, rather than seeking to match the likes of Tesla and Porsche with a new zero-emissions sports limousine for release within the next two years, its main focus will be on developing an electric car with the next generation of technology: autonomous driving.”
+1Jerka skrev:De har byggt en bajsmacka, sen drar de slutsatsen att folk inte gillar mackor. Samtidigt säljer clubsandwichen slut på andra sidan gatan innan folk ens sett dem.
Vi pratade ju om det här på forumet. Man kan i stort sett lika gärna licensiera elbilsteknologi, som GM gör med Bolt. Och jag tror att just självkörande bilar kommer vara en så otroligt mycket större vattendelare än elbilar, att det kommer bli svårare eller åtminstone mycket dyrare att licensiera in den teknologin. De som har den kommer att veta dess värde.Laban skrev:När det gäller autopilot hårdvara/mjukvara tror jag det kommer att bli licensierad teknik. Bosch satsar på det, Google kommer mest troligt att licensiera ut deras teknik. Kan tänka mig att även Tesla kommer att kunna göra det. Därför ställer jag mig lite tveksam till BMW's satsning. Tycker de borde satsa på det dom är bra på, nämligen att producera (el)bilar. Lyssna ex på det Elon nämnde (aktieägarmötet) om just produktionsbiten, att det är där det finns utrymme för innovation. 10x, kanske 100x jämfört med på designsidan.
Iofs så kanske det är just det dom gör, bara det att det inte är snutet ur näsan att bygga en helt ny elbil från grunden. Framförallt inklusive en batteriproduktion som kan hantera de volymer som krävs.
Vi pratade om det ja, bara det att jag inte håller med digdanni skrev:Vi pratade ju om det här på forumet. Man kan i stort sett lika gärna licensiera elbilsteknologi, som GM gör med Bolt. Och jag tror att just självkörande bilar kommer vara en så otroligt mycket större vattendelare än elbilar, att det kommer bli svårare eller åtminstone mycket dyrare att licensiera in den teknologin. De som har den kommer att veta dess värde.
Ja, Google var bara dagar ifrån att köpa Tesla när de stod på ruinens brant innan model S var klar. Men så lyckades Elon vända det hela och fick fram pengar ändå.dstr skrev:Jag tror det finns tre autopilotleverantörer 2025. Tesla, Bosch och Google.
2025 ägs Tesla av Apple. Det finns dock en möjlighet att Google köper Tesla innan Apple. Då är det Bosch och Google...
Jag har svårt att motivera varför, men magkänslan säger att Volvos egna inte är aktuell då.
Som jag sagt många gånger är detta inte alls sannolikt. Apple har ingen tillverkning av sina telefoner eller datorer. De jobbar med design, idéer och paketering. De sysslar inte med tillverkning eller slösa pengar på att förstöra värdet på varumärken. Google har visserligen köpt på sig en tillverkare som de dock sålde snabbt igen och förlorade en hel del pengar på. Detta gjorde de för att säkra patent.dstr skrev:
2025 ägs Tesla av Apple. Det finns dock en möjlighet att Google köper Tesla innan Apple. Då är det Bosch och Google...
Jag tycker det här underskattas rätt mycket av många. Mjukvara är svårt. Stora delar av den japanska konsumenthårdvaruindustrin, som dominerade för några årtionden sedan, är på fallrepet för att de inte bygger bra mjukvaruplatformar. Samsung klara sig i telefon industrin för att de använder Google Android.Laban skrev:Apple och Google däremot vet ett och annat om mjukvara och OTA. Och Elon har som bekant en bakgrund inom det området.
Jag är inte så säker. Om vi ska ta BMW som exempel så finns det en mängd faktorer som gör en BMW till en BMW, styrning, design, interiör osv. Att detta inte är lätt att kopiera vet vi.bjelkeman skrev:Det har ju sagts tidigare, men jag är övertygad att vi kommer se flera exempel av Nokia, Facit, och snart Hitachi, Panasonic, Sharp och till och med tidigare mäktiga Sony, men i bilindustrin. Föredettingar. Irrelevanta i framtiden.
Eller så är det så enkelt som att det redan står Bosch på komponenterna i BMW's AP-satsning.Laban skrev:Sammantaget så tror jag tillverkarna kan överleva om de fortsätter satsa på det de är bra på, nämligen tillverka bilar. Därför känns BMWs satsning lite märklig, i alla fall för en elbilsfantast som mig
Jag hoppas vi lyckas återkoppla 2025 och stämma av hur våra spåkulor slog ut.Svenssons skrev:Lägg till detta att Elon är en av de största ägarna till Tesla och kommer med stor sannolikhet hindra att Google eller Apple köper upp Tesla.
Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.dstr skrev:Jag hoppas vi lyckas återkoppla 2025 och stämma av hur våra spåkulor slog ut.Svenssons skrev:Lägg till detta att Elon är en av de största ägarna till Tesla och kommer med stor sannolikhet hindra att Google eller Apple köper upp Tesla.
Min spaning med Elon är att han vill få ut Model 3, sen åker han till Mars.
Mycket möjligt, även om jag inte ser hårdvaran som det viktiga i sammanhanget. Mitt problem har mer att göra med fördröjningen av elbilssatsningen än deras autopilot program.dstr skrev:Eller så är det så enkelt som att det redan står Bosch på komponenterna i BMW's AP-satsning.
OT i en tråd om BMWs autonoma bilar... Men Elon har sagt att det ingår en fri returresa ingår. Elon förklarade det med att personerna får gärna stanna på Mars men vi vill ha tillbaka skeppet, det är nämligen väldigt dyrt. Min tanke är alltså att (moder)skeppet kommer cirkulera mellan Mars och Jorden. Men allt det här kommer vi få en inblick i under hösten då Mars transportsystemet ska presenteras.Svenssons skrev:Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.
Håller med. Därför är det rätt intressant att höra Elon + JB prata om hur mycket det finns att göra på just tillverkningssidan på senaste aktieägarmötet. Att det är där det största utrymmet för innovation finns, 10x-100x vad man kan göra på designsidan:Svenssons skrev:Varken Apple eller Google är intresserade av tillverkningsindustri och det lär inte ändras bara för att det är bilar istället för datorer, telefoner, tablets eller uppkopplade personliga enheter.
Självklart kommer det i framtiden gå att resa tillbaka och det är själva planen men de första resorna till Mars kommer inte innebära att något kommer att resa tillbaka. Elon nämnde detta själv så det är inget vi måste vänta till hösten med. Det lär ta många år och resor innan det finns en raket som kan starta på Jorden, resa till Mars, landa där och sedan starta igen, resa tillbaka till Jorden och sedan landa här. Starta på Jorden, låta första steget landa på Jorden och sedan ha en raket som kan landa på Mars finns idag. Det svåra är att sedan starta från Mars och ta sig till Jorden igen utan att ha någon som helst infrastruktur på Mars.LarsL skrev:OT i en tråd om BMWs autonoma bilar... Men Elon har sagt att det ingår en fri returresa ingår. Elon förklarade det med att personerna får gärna stanna på Mars men vi vill ha tillbaka skeppet, det är nämligen väldigt dyrt. Min tanke är alltså att (moder)skeppet kommer cirkulera mellan Mars och Jorden. Men allt det här kommer vi få en inblick i under hösten då Mars transportsystemet ska presenteras.Svenssons skrev:Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.
Ja, vi får se planerna i höst. Men för nu så kan jag säga att jag tror inte att en raket kommer starta från jordytan och landa på Marsytan.Svenssons skrev:Självklart kommer det i framtiden gå att resa tillbaka och det är själva planen men de första resorna till Mars kommer inte innebära att något kommer att resa tillbaka. Elon nämnde detta själv så det är inget vi måste vänta till hösten med. Det lär ta många år och resor innan det finns en raket som kan starta på Jorden, resa till Mars, landa där och sedan starta igen, resa tillbaka till Jorden och sedan landa här. Starta på Jorden, låta första steget landa på Jorden och sedan ha en raket som kan landa på Mars finns idag. Det svåra är att sedan starta från Mars och ta sig till Jorden igen utan att ha någon som helst infrastruktur på Mars.LarsL skrev:OT i en tråd om BMWs autonoma bilar... Men Elon har sagt att det ingår en fri returresa ingår. Elon förklarade det med att personerna får gärna stanna på Mars men vi vill ha tillbaka skeppet, det är nämligen väldigt dyrt. Min tanke är alltså att (moder)skeppet kommer cirkulera mellan Mars och Jorden. Men allt det här kommer vi få en inblick i under hösten då Mars transportsystemet ska presenteras.Svenssons skrev:Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.