BMW satsar på autom körning istället för elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

BMW satsar på autom körning istället för elbilar

Inlägg av vigge50 »

Nu säger tydligen en del källor på BMW att efter att de har tappat flera högt uppsatta chefer inom i:avdelningen så ska avdelningen satsa på autom körning och taxi liknande Uber istället för elbilar. Av denna anledningen så förväntas nästa elbil från BMW inte komma förrän 2021 :o :cry:

http://www.ibtimes.co.uk/bmw-shifts-i-d ... is-1563391
vigge50

Re: BMW satsar på autom körning istället för elbilar

Inlägg av vigge50 »

De har tydligen gett upp hoppet om att klå Model lll
“The company has changed tack after its only fully battery-powered car, the i3, failed to gain traction with the public, with only 25,000 sales last year. By contrast, Tesla has already received more than 370,000 orders for its Model 3.

Now, rather than seeking to match the likes of Tesla and Porsche with a new zero-emissions sports limousine for release within the next two years, its main focus will be on developing an electric car with the next generation of technology: autonomous driving.”
http://electrek.co/2016/06/02/bmw-i-bra ... ving-cars/
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Jag hade tänkt skriva denna tråd, men glömde... Min rubrik hade varit: "BMW vill inte vara med i framtiden" :D

Tror att dom kommer tappa mycket av att bestämma sig för att göra en bra elbil så pass sent. Med det inte sagt att de andra som siktar på 2018 eller 2019 kommer lyckas.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jerka

Inlägg av Jerka »

De har byggt en bajsmacka, sen drar de slutsatsen att folk inte gillar mackor. Samtidigt säljer clubsandwichen slut på andra sidan gatan innan folk ens sett dem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
De har byggt en bajsmacka, sen drar de slutsatsen att folk inte gillar mackor. Samtidigt säljer clubsandwichen slut på andra sidan gatan innan folk ens sett dem.
+1

:D :D :D

Ja, det gäller nog väldigt många biltillverkare som under galgen börjat bygga BEV!
Limbster

Inlägg av Limbster »

Tråkigt, kört i3 vid några tillfällen och tycker det är en grymt trevlig bil, det ända den saknar är ett lite större batteri. Nu kommer de med ett lite större batteri men det når inte helt fram för mina behov.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Ja det var ju riktigt tråkigt att läsa. Tycker i3:an med REX fyller en lucka som inga andra hybrider har. Dvs en elbil med fossil nödhjälp. Alla andra Hybrider är Fossilbilar med el som nödhjälp eller prestandahöjare. Tycker ingen annan elbil är lika trevlig att köra som i3:an. Har ju inte kört alla men många iallafall. Teslan är förstås bättre men är inte alls lika krispig i väghållning och känsla. Med Teslan infinner sig ett lugn det är behagligt att köra på landsvägar med gott om kraft men upplever ändå Teslan som långsammare i stadsmiljö, Teslan är ju stor och tung, medan i3:an kommer till sin rätt i stan där den är lättkörd pigg och svarar på minsta vink.

Men i3:an har också många bekvämlighetsfunktioner som Teslan FORTFARANDE saknar, bl.a möjlighet att schemalägga klimatisering. Och här fungerar den ypperligt, aldrig behövt skrapa rutan om jag har förvärmt och jag glömmer inte heller att sätta igång eftersom den går på behovsbaserat schema. Är det stort behov så startar den tidigare. Det finns en möjlighet att programmera en snabbknapp för att trycka igång klimatiseringen i bilen om man går in och skall handla, mycket smidigt och funktionellt.
Teslan
En enkel knapptryckning för att få parkeringsvärmning/kylning om man bara skall in och handla med barn/hund i bilen saknas.
Nej på Teslan skall logga in på sin mobil och vänta (ibästa fall ) på att få uppkoppling dvs först starta om appen en gång extra sen från appen styra klimatiseringen, OM någon sen råkar öppna dörren avbryts det. Och går inte återstartas från bilen igen.

De som har gjort Teslas förvärmning av kupén på morgon har inte begripit att det är vindrutan man vill ha fri från is och imma så den värmer bara kupén. Dessutom är alltid den viktiga ytan framför kameran fortfarande täckt av imma eller is på morgonen trots förvärmning. Detta gäller ju inte bara vintertid, utan även en dag som idag då det är 14grd på morgonen är det bara framför kameran det är imma.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Även om BMW har en stor skara trogna köpare, så klarar de nog inte av att göra en bil som har Model S-prestanda till ett pris som någon kommer vara villig att betala. Kan tänka mig att de räknat på att de inte kan få tag på tillräckliga volymer med batterier till ett pris, som gör att de har en chans att konkurrera med Tesla. I alla fall inte när man kan köpa en Model S nu eller Model E om ett par år. De väntar kanske ut att produktion av batterier i världen går upp och priserna går ner, och hoppas sen att deras varumärke fortfarande lockar köparna.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Istället för.....
Hur gick resonemanget :?: En tyst o trevlig elbil, vi kan ju detta rätt bra, se bara på i3, i8 samt 530le.

Nä, jag vet :geek:
Vi bygger ett självkörande ånglok, de e state-of-art !
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

När det gäller autopilot hårdvara/mjukvara tror jag det kommer att bli licensierad teknik. Bosch satsar på det, Google kommer mest troligt att licensiera ut deras teknik. Kan tänka mig att även Tesla kommer att kunna göra det. Därför ställer jag mig lite tveksam till BMW's satsning. Tycker de borde satsa på det dom är bra på, nämligen att producera (el)bilar. Lyssna ex på det Elon nämnde (aktieägarmötet) om just produktionsbiten, att det är där det finns utrymme för innovation. 10x, kanske 100x jämfört med på designsidan.

Iofs så kanske det är just det dom gör, bara det att det inte är snutet ur näsan att bygga en helt ny elbil från grunden. Framförallt inklusive en batteriproduktion som kan hantera de volymer som krävs.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Laban skrev:
När det gäller autopilot hårdvara/mjukvara tror jag det kommer att bli licensierad teknik. Bosch satsar på det, Google kommer mest troligt att licensiera ut deras teknik. Kan tänka mig att även Tesla kommer att kunna göra det. Därför ställer jag mig lite tveksam till BMW's satsning. Tycker de borde satsa på det dom är bra på, nämligen att producera (el)bilar. Lyssna ex på det Elon nämnde (aktieägarmötet) om just produktionsbiten, att det är där det finns utrymme för innovation. 10x, kanske 100x jämfört med på designsidan.

Iofs så kanske det är just det dom gör, bara det att det inte är snutet ur näsan att bygga en helt ny elbil från grunden. Framförallt inklusive en batteriproduktion som kan hantera de volymer som krävs.
Vi pratade ju om det här på forumet. Man kan i stort sett lika gärna licensiera elbilsteknologi, som GM gör med Bolt. Och jag tror att just självkörande bilar kommer vara en så otroligt mycket större vattendelare än elbilar, att det kommer bli svårare eller åtminstone mycket dyrare att licensiera in den teknologin. De som har den kommer att veta dess värde.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

danni skrev:
Vi pratade ju om det här på forumet. Man kan i stort sett lika gärna licensiera elbilsteknologi, som GM gör med Bolt. Och jag tror att just självkörande bilar kommer vara en så otroligt mycket större vattendelare än elbilar, att det kommer bli svårare eller åtminstone mycket dyrare att licensiera in den teknologin. De som har den kommer att veta dess värde.
Vi pratade om det ja, bara det att jag inte håller med dig :-)

Visst kan man licensiera hela drivlinan som GM gör, men jag är inte imponerad av resultatet. Liten, dyr, snabbladdning är inte standard. Max 50 kW om man tar med det tillvalet. En halvdan satsning som knappast lär vara i närheten av Model 3 försäljningsmässigt.

När det gäller autopilot så får framtiden utvisa. Att alla tillverkare kommer att sitta med egen AP mjukvara inom 10-15 år har jag väldigt svårt att tro på, men om man ser till 2020-2025 så är det mer öppet. Tesla/Elon vill vara i framkant så de kommer nog fortsätta på egen hand inom den närmsta framtiden.

Det jag ser som problemet för de stora är väl att deras expertis knappast är utveckling av mjukvara. Se bara hur långt efter de ligger jämfört med Tesla vad gäller infotainment, OTA. Apple och Google däremot vet ett och annat om mjukvara och OTA. Och Elon har som bekant en bakgrund inom det området.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Jag tror det finns tre autopilotleverantörer 2025. Tesla, Bosch och Google.

2025 ägs Tesla av Apple. Det finns dock en möjlighet att Google köper Tesla innan Apple. Då är det Bosch och Google...

Jag har svårt att motivera varför, men magkänslan säger att Volvos egna inte är aktuell då.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

dstr skrev:
Jag tror det finns tre autopilotleverantörer 2025. Tesla, Bosch och Google.

2025 ägs Tesla av Apple. Det finns dock en möjlighet att Google köper Tesla innan Apple. Då är det Bosch och Google...

Jag har svårt att motivera varför, men magkänslan säger att Volvos egna inte är aktuell då.
Ja, Google var bara dagar ifrån att köpa Tesla när de stod på ruinens brant innan model S var klar. Men så lyckades Elon vända det hela och fick fram pengar ändå.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:

Som jag sagt många gånger är detta inte alls sannolikt. Apple har ingen tillverkning av sina telefoner eller datorer. De jobbar med design, idéer och paketering. De sysslar inte med tillverkning eller slösa pengar på att förstöra värdet på varumärken. Google har visserligen köpt på sig en tillverkare som de dock sålde snabbt igen och förlorade en hel del pengar på. Detta gjorde de för att säkra patent.

Både Google och Apple har muskler och kunskap att ta fram teknik och kunskap om autonoma system. Att köpa en biltillverkare och bilfabrik för ett mycket hög kostnad för att bli av med en konkurrent är inte sannolikt på något sätt.

Visst köper Apple och Google en hel del företag men dessa är nästan alltid mindre, inte inom tillverkning och har patent eller kunskap som Google eller Apple vill sitta på för billig peng eller som de inte vill att deras största konkurrenter skall ensamma ska sitta på. Vet inte om Tesla har tagit fram särskilt många om några patent gällande autonoma bilar. Teslas patent för tillverkning av elbilar är öppna för alla så att köpa dessa genom att köpa Tesla för att hindra att de är öppna och ta bort en konkurrent kommer inte ses väl av någon.

Lägg till detta att Elon är en av de största ägarna till Tesla och kommer med stor sannolikhet hindra att Google eller Apple köper upp Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: BMW satsar på autom körning istället för elbil

Inlägg av bjelkeman »

Laban skrev:
Apple och Google däremot vet ett och annat om mjukvara och OTA. Och Elon har som bekant en bakgrund inom det området.
Jag tycker det här underskattas rätt mycket av många. Mjukvara är svårt. Stora delar av den japanska konsumenthårdvaruindustrin, som dominerade för några årtionden sedan, är på fallrepet för att de inte bygger bra mjukvaruplatformar. Samsung klara sig i telefon industrin för att de använder Google Android.

Elbilar är en kombination av elektrisk drivlina, batterier och mjukvara. Jag tror att andra biltillverkare kan kopiera de första två, det är tillräckligt nära fossilbilbyggandet, men utan mjukvara så blir det dåligt i framtiden. Elbilar kallas inte för datorer på hjul för intet.

Vilka har bra erfarenhet av mjukvaruplatformar för konsumenter och samtidigt designar hårdvara, och helst bygger den, av fordonstillverkarena?

Just nu så tycker jag att det bara är Tesla.

Google har hyfsad mjukvaruplatformar på server sidan, och de senaste Android börjar bli bättre än det varit. Deras hårdvaruerfarenhet är inte bra, och användar upplevelse är ofta dålig. Jag gissar att om Google licensierar sin mjukvara, likt Android (både i bilen och i molnet) så kan en bra biltillverkare bli typ det Samsung är i smartphones idag inom elbilar. Men då är man beroende av Google, och det är inte lätt att vara. Google har lärt sig mycket från Android och de kommer inte vara lika öppna med bilmjukvara, tror jag.

Apple har bra mjukvaruplatformar, ligger efter Google på server sidan, men jag tror att de kan vara bra nog. De designar bra användarupplevelser och bra hårdvara, men har i princip inga fabriker. Så frågan är vilken tillverkare de har att bygga sina bilar i framtiden. Vem blir Foxconn för bilar?

Nvidia kan kanske göra bra nog mjukvara för de andra bilmärkena men det kommer att främst konkurrera med Google om att erbjuda mjukvara och molntjänster tror jag.

Jag tror inte att någon av de nuvarande biltillverkarna har en möjlighet att bygga de mjukvaruplatformar som krävs för att tävla med Tesla, Google eller Apple, på egen hand. Det finns för många inbitna fordonsingejörer i deras maktstruktur för att inse att en stor del (minst hälften, tror jag) av "makten" i ett framtida fordons företag måste ligga på mjukvarusidan. Mjukvara och hårdvara måste minst jobba tillsammans på lika villkor. Nissan är ett exempel på att detta inte funkar i biltillverkare. De försöker, men jag tror inte de klarar att bygga en bra mjukvaruplatform. Japanerna har inga bra mjukvaruplatformar att tala om. Tyskarna har inget som imponerar. Några samarbeten med Uber och Lyft finns, men den programvaran de tillverkar idag är på en helt annan nivå än Apple, Google och Tesla har resurser eller rätt tänk för att uppnå. Det kan vara jokrar i leken dock.

Det har ju sagts tidigare, men jag är övertygad att vi kommer se flera exempel av Nokia, Facit, och snart Hitachi, Panasonic, Sharp och till och med tidigare mäktiga Sony, men i bilindustrin. Föredettingar. Irrelevanta i framtiden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

bjelkeman skrev:
Det har ju sagts tidigare, men jag är övertygad att vi kommer se flera exempel av Nokia, Facit, och snart Hitachi, Panasonic, Sharp och till och med tidigare mäktiga Sony, men i bilindustrin. Föredettingar. Irrelevanta i framtiden.
Jag är inte så säker. Om vi ska ta BMW som exempel så finns det en mängd faktorer som gör en BMW till en BMW, styrning, design, interiör osv. Att detta inte är lätt att kopiera vet vi.

Samtidigt finns det väl inte mycket som talar för att inte alla tillverkare kommer att gå över till Android Auto, Apple Carplay inom en väldigt snar framtid. BMW:

http://fortune.com/2015/11/03/apple-car ... -auto-bmw/

Översikt:

http://www.macrumors.com/2015/12/01/201 ... us-models/

För mig känns det då rätt naturligt att man även tar nästa steg och även köper AP från dessa tillverkare. För på samma sätt som biltillverkarna inte kan släppa bilar med föråldrade infotainmentsystem så kommer AP lösningen vara ett måste från Apples/Google sida. Och med tanke på vilka giganter detta är så kommer det blir en extremt intressant kamp/konkurrens mellan dem. Det kommer att hålla priserna på en rimlig nivå. Man får också tänka på vilka risker en tillverkare slipper handskas med om man köper in AP'n. Det är värt en hel del pengar.

Sammantaget så tror jag tillverkarna kan överleva om de fortsätter satsa på det de är bra på, nämligen tillverka bilar. Därför känns BMWs satsning lite märklig, i alla fall för en elbilsfantast som mig :-)
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Laban skrev:
Sammantaget så tror jag tillverkarna kan överleva om de fortsätter satsa på det de är bra på, nämligen tillverka bilar. Därför känns BMWs satsning lite märklig, i alla fall för en elbilsfantast som mig :-)
Eller så är det så enkelt som att det redan står Bosch på komponenterna i BMW's AP-satsning.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Svenssons skrev:
Lägg till detta att Elon är en av de största ägarna till Tesla och kommer med stor sannolikhet hindra att Google eller Apple köper upp Tesla.
Jag hoppas vi lyckas återkoppla 2025 och stämma av hur våra spåkulor slog ut. :)

Min spaning med Elon är att han vill få ut Model 3, sen åker han till Mars.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dstr skrev:
Svenssons skrev:
Jag hoppas vi lyckas återkoppla 2025 och stämma av hur våra spåkulor slog ut. :)

Min spaning med Elon är att han vill få ut Model 3, sen åker han till Mars.
Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.

Mer om detta får vi reda på i september. Elons ägarandel i Tesla är dock inte avgörande. Varken Apple eller Google är intresserade av tillverkningsindustri och det lär inte ändras bara för att det är bilar istället för datorer, telefoner, tablets eller uppkopplade personliga enheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

dstr skrev:
Eller så är det så enkelt som att det redan står Bosch på komponenterna i BMW's AP-satsning.
Mycket möjligt, även om jag inte ser hårdvaran som det viktiga i sammanhanget. Mitt problem har mer att göra med fördröjningen av elbilssatsningen än deras autopilot program.

Fast frågan är väl om det är en fördröjning, det går inte att släppa en Model 3 konkurrent utan tillhörande batterifabrik och än så länge har de inte börjat bygga en. Visserligen byggs det nya fabriker på annat håll men det är inte bara BMW som vill bygga elbilar eller har behov av batterier. Och dessa fabriker ska väl vara klara till ~2020. Så det kanske inte nödvändigtvis är ett aktivt val av BMW att släppa nästa elbil 2021.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Det kommer att bli intressanta år framöver men några personer till Mars före 2025 ser jag som osannolikt. De kommer om allt går vägen göra resor till Mars vartannat år med start 2018. Första 1-2 resorna lär vara i princip endast forskningsresor och lär inte ha med sig något av högt värde för kolonisering av Mars. Efterföljande resor kan börja ta med sig robotar, material för att bygga byggnaderna, förnödenheter m.m. men inga människor. Frågan är om några människor kommer skickas dit så länge det inte går att resa tillbaka.
OT i en tråd om BMWs autonoma bilar... Men Elon har sagt att det ingår en fri returresa ingår. Elon förklarade det med att personerna får gärna stanna på Mars men vi vill ha tillbaka skeppet, det är nämligen väldigt dyrt. Min tanke är alltså att (moder)skeppet kommer cirkulera mellan Mars och Jorden. Men allt det här kommer vi få en inblick i under hösten då Mars transportsystemet ska presenteras.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Varken Apple eller Google är intresserade av tillverkningsindustri och det lär inte ändras bara för att det är bilar istället för datorer, telefoner, tablets eller uppkopplade personliga enheter.
Håller med. Därför är det rätt intressant att höra Elon + JB prata om hur mycket det finns att göra på just tillverkningssidan på senaste aktieägarmötet. Att det är där det största utrymmet för innovation finns, 10x-100x vad man kan göra på designsidan:

Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
OT i en tråd om BMWs autonoma bilar... Men Elon har sagt att det ingår en fri returresa ingår. Elon förklarade det med att personerna får gärna stanna på Mars men vi vill ha tillbaka skeppet, det är nämligen väldigt dyrt. Min tanke är alltså att (moder)skeppet kommer cirkulera mellan Mars och Jorden. Men allt det här kommer vi få en inblick i under hösten då Mars transportsystemet ska presenteras.
Självklart kommer det i framtiden gå att resa tillbaka och det är själva planen men de första resorna till Mars kommer inte innebära att något kommer att resa tillbaka. Elon nämnde detta själv så det är inget vi måste vänta till hösten med. Det lär ta många år och resor innan det finns en raket som kan starta på Jorden, resa till Mars, landa där och sedan starta igen, resa tillbaka till Jorden och sedan landa här. Starta på Jorden, låta första steget landa på Jorden och sedan ha en raket som kan landa på Mars finns idag. Det svåra är att sedan starta från Mars och ta sig till Jorden igen utan att ha någon som helst infrastruktur på Mars.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Självklart kommer det i framtiden gå att resa tillbaka och det är själva planen men de första resorna till Mars kommer inte innebära att något kommer att resa tillbaka. Elon nämnde detta själv så det är inget vi måste vänta till hösten med. Det lär ta många år och resor innan det finns en raket som kan starta på Jorden, resa till Mars, landa där och sedan starta igen, resa tillbaka till Jorden och sedan landa här. Starta på Jorden, låta första steget landa på Jorden och sedan ha en raket som kan landa på Mars finns idag. Det svåra är att sedan starta från Mars och ta sig till Jorden igen utan att ha någon som helst infrastruktur på Mars.
Ja, vi får se planerna i höst. Men för nu så kan jag säga att jag tror inte att en raket kommer starta från jordytan och landa på Marsytan.
Skriv svar