Model X blev lite av en besvikelse
Moderator: Redaktion
Nu har man äntligen sett en Model X!
Det första som slå en är hur ofantlig stor den är, det är verkligen ingen liten bil. Den är verkligen en läcker bil och därför blev det något av en besvikelse när jag som 200 cm lång satte mig i förarsätet, det ville sig inte riktigt. Det kändes verkligen som Tesla hade tagit ett steg tillbaka från dagen Model S stolar. Jag kunde inte få ned stolen tillräckligt så att jag fick plats i föra sättet utan jag satt med huvudet nästa helt uppe i rutan. Inte blir det bättre av att man inte får till nackstödet, hade samma problem som Model S hade med de gamla stolarna då nackstödet gick in mellan skulderbladen.
Tyvärr har Tesla gjort nackstödet så att det anpassas automatisk till hur lång stolen förs tillbaka, kunde vara en bra idé men de har glömt att för man solen hela vägen tillbaka så är man en lång människa och gå sitter huvudet helt upp i taket. Jag hade redan huvudet mot bakkanten av huvud när jag satt tillräckligt långt bak med stolan, men då var inte nackstödet helt uppe.
Så här är min slutstats: Hade man bara kunna sänka stolarna 3-5 cm till och manuellt kontroll på nackstödet så hade bilen funkat för mig. Men det är mig en gåta hur man kan göra en så stor bil och en lite större person som jag inte kan få plats i bilen. Den Mitshubitshi Outlande PHEV vi har på företaget har jag inga problem att få plats i och det är en betydligt billigare och mindre bil. Så jag säger som min kompanibefäl sa i lumpen: Gör om, Gör rätt. Ni lyckades med Model S, snälla fixa Model X nu fort.
Jag har gjort min konfiguration men inte betalt in reservationsavgiften än och tyvärr kom jag inte att göra det heller nu. Jag hade verkligen sett fram emot denna bil, men jag får vänta på version eller om Elon och gänget ordna mer flexibla stolar fort innan det blir en beställning.
Det första som slå en är hur ofantlig stor den är, det är verkligen ingen liten bil. Den är verkligen en läcker bil och därför blev det något av en besvikelse när jag som 200 cm lång satte mig i förarsätet, det ville sig inte riktigt. Det kändes verkligen som Tesla hade tagit ett steg tillbaka från dagen Model S stolar. Jag kunde inte få ned stolen tillräckligt så att jag fick plats i föra sättet utan jag satt med huvudet nästa helt uppe i rutan. Inte blir det bättre av att man inte får till nackstödet, hade samma problem som Model S hade med de gamla stolarna då nackstödet gick in mellan skulderbladen.
Tyvärr har Tesla gjort nackstödet så att det anpassas automatisk till hur lång stolen förs tillbaka, kunde vara en bra idé men de har glömt att för man solen hela vägen tillbaka så är man en lång människa och gå sitter huvudet helt upp i taket. Jag hade redan huvudet mot bakkanten av huvud när jag satt tillräckligt långt bak med stolan, men då var inte nackstödet helt uppe.
Så här är min slutstats: Hade man bara kunna sänka stolarna 3-5 cm till och manuellt kontroll på nackstödet så hade bilen funkat för mig. Men det är mig en gåta hur man kan göra en så stor bil och en lite större person som jag inte kan få plats i bilen. Den Mitshubitshi Outlande PHEV vi har på företaget har jag inga problem att få plats i och det är en betydligt billigare och mindre bil. Så jag säger som min kompanibefäl sa i lumpen: Gör om, Gör rätt. Ni lyckades med Model S, snälla fixa Model X nu fort.
Jag har gjort min konfiguration men inte betalt in reservationsavgiften än och tyvärr kom jag inte att göra det heller nu. Jag hade verkligen sett fram emot denna bil, men jag får vänta på version eller om Elon och gänget ordna mer flexibla stolar fort innan det blir en beställning.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Model X blev lite av en besvikelse
Hur många personer är 2m långa? Jag känner mig som att jag är längre än 9 av 10 personer och jag är 190cm.
De har gjort en bil där man sitter högt utan att göra bilen extremt hög, vilket är gynnsamt för energiförbrukningen. De har lyckats med detta genom att göra en glasruta som går över hela föraren så att man kan sitta högt och komma nära taket utan att det känns konstigt. Tyvärr gör det att om man drar bak stolen max så slår man i stolpen där framrutan tar slut. Ändå en bra lösning och tyvärr får de som är över 195cm lida. Ja de kanske kunde ha gjort så att stolen kunde gått åt sänka ytterligare, men förmodligen var det inte så enkelt...
De har gjort en bil där man sitter högt utan att göra bilen extremt hög, vilket är gynnsamt för energiförbrukningen. De har lyckats med detta genom att göra en glasruta som går över hela föraren så att man kan sitta högt och komma nära taket utan att det känns konstigt. Tyvärr gör det att om man drar bak stolen max så slår man i stolpen där framrutan tar slut. Ändå en bra lösning och tyvärr får de som är över 195cm lida. Ja de kanske kunde ha gjort så att stolen kunde gått åt sänka ytterligare, men förmodligen var det inte så enkelt...
Tråkigt att höra. För mig själv så märkte jag att Model X passar mig bra mycket bättre än Model S. Fick sitta i framsätet på Model X och Model S för första gången när jag var uppe och tittade på den blå Model X. Jag kunde sätta mig bra mycket lättare i Model X jämfört med Model S och hade inget problem med takhöjden i Model X. Är visserligen en knapp decimeter kortare så på din beskrivning så är det nog viktigt att personer som är 2 meter provsitter bilen innan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Är 194 cm. Jag älskar stolen i min vw-transporter från 2001. Mest för att det är lätt att komma ur bilen. Det är svårt för ett långt stålspett att ta sig upp och ut från golvet. Det största problemet med de bilar jag kört brukar vara backspegeln. Den hamnar mitt i synfältet i korsningarna. Kan man inte bort kravet på backspegeln nu då backkamerorna blivit så bra?
Hur är spegeln i modellen x?
Hur är spegeln i modellen x?
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Är alla här på forumet 190+ ?! Med mina 189cm känner jag mig som en dvärg helt plötsligt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Provsatt den igår, är 194cm Tyckte den passade mig bra. Synd att det blev inte fallet för dig. Har läst någonstans att basketspelarens favoritbil var en VW beetle.
Men nu för tiden är det Kia som gäller, om man ska tro Lebron,
Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nejdå, jag kan trösta dig med att jag är ungefär en decimeter kortare än dig (och meddela att jag med min längd sitter alldeles perfekt i en Model S men aldrig fått chansen att provsitta Model X).EnTraktor skrev:Är alla här på forumet 190+ ?! Med mina 189cm känner jag mig som en dvärg helt plötsligt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Om jag hade varit lite kortare, som dig, eller det gick att sänka sätet de extra cm så hade jag suttit perfekt och det var faktiskt det som gjorde mig så ledsen. När jag testade Model S första gången hade jag samma problem, stolen gjorde omöjligt för mig att sitta OK och när de nya stolarna kom var allt perfekt och jag köpte min Tesla jag har haft i ett år.sweslac skrev:Provsatt den igår, är 194cm Tyckte den passade mig bra. Synd att det blev inte fallet för dig. Har läst någonstans att basketspelarens favoritbil var en VW beetle.
Det är mig fullständigt obegripligt hur Tesla har gjort samma misstag igen och stolarna omöjliga för långa personer att sitta bra i bilen. Men jag får hoppas att de snart kommer en uppdatering sås tt man kan sänka sätet och få mer kontroll över nackstödet (som man äntligen kom på vore att man skall kund a höja och sänka

-
Intressant att den här diskussionen dyker upp först nu, vid visningen i Väsby den 29 mars blev både jag och sonen så chockade över att en så stor bil kan vara så liten inuti.
Den chocken sitter fortfarande i liksom längden, 194+.
Tjockleken på "väggarna" både i kupén och i bakskuffen är sanslös. Vi antar att det är måsvingarnas påfrestningar som måste tas ner till chassiebottnen?
Skuffen rymmer ingenting och med tre normalaxelbreda i baksätet så sitter alla tre som i skruvstäd axel mot axel. Den i mitten måste dessutom ha slutat växa vid typ 175 cm.
I mitt fall var det främst ratten som stökade till det. När jag satt i normal suvkörställning så skavde ratten mot benen och när man sedan skulle ta sig ut så fick man vika ned benen och trassla sig ut. Lika rymligt som i min mammas Golf.... Ja, Teslapersonalen kämpade med både stol- och rattinställning!
Jämförelsevis sitter man som en kung i vår BMW i3.
Vi kastade vår MXkonfiguration och avbeställde MXen. Chockade. Nu är M3 enda kvarvarande Teslahoppet för oss.
Tjockleken på "väggarna" både i kupén och i bakskuffen är sanslös. Vi antar att det är måsvingarnas påfrestningar som måste tas ner till chassiebottnen?
Skuffen rymmer ingenting och med tre normalaxelbreda i baksätet så sitter alla tre som i skruvstäd axel mot axel. Den i mitten måste dessutom ha slutat växa vid typ 175 cm.
I mitt fall var det främst ratten som stökade till det. När jag satt i normal suvkörställning så skavde ratten mot benen och när man sedan skulle ta sig ut så fick man vika ned benen och trassla sig ut. Lika rymligt som i min mammas Golf.... Ja, Teslapersonalen kämpade med både stol- och rattinställning!
Vi kastade vår MXkonfiguration och avbeställde MXen. Chockade. Nu är M3 enda kvarvarande Teslahoppet för oss.
En fördel med de tjocka väggarna skall tydliga vara att den är extremt tyst att köra, men det hjälper ju inte mycket i vårt fall.Schnitzler skrev:Intressant att den här diskussionen dyker upp först nu, vid visningen i Väsby den 29 mars blev både jag och sonen så chockade över att en så stor bil kan vara så liten inuti.
Vi får hoppas de fixar stolarna snart så att den blir ett alternativ i alla fall.
En sak som var irriterande var att stolarna flyttades konstant bak och fram när man försökte hitta en bra körställning. Hoppas att jag lyckas hitta en bra.
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Puffar denna tråd eftersom jag skulle vilja veta om det finns någon lång/stor person som testat MX och har något positivt att säga om stolarna. I MS sitter man bra med ng stolarna men hålet in i bilen är väl inte det största. Lurar på att beställa en X men har inte haft möjlighet att testa hur komforten är. Ni som provat, finns det något positivt?
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
En sak som måste förändras är att kunna justera nackstöden manuellt. Hoppas det kommer snart med nästa mjukvara.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Jag är 190 cm och inte liten. Satt riktigt bra i framsätena plus att det var mycket lättare och smidigare att sätta sig i Model S. Testade aldrig baksätena.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
+”än”?Svenssons skrev:Jag är 190 cm och inte liten. Satt riktigt bra i framsätena plus att det var mycket lättare och smidigare att sätta sig i Model S. Testade aldrig baksätena.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Korrekt, "än i Model S" ska det vara!danni skrev:+”än”?Svenssons skrev:Jag är 190 cm och inte liten. Satt riktigt bra i framsätena plus att det var mycket lättare och smidigare att sätta sig i Model S. Testade aldrig baksätena.
Det är ju egentligen överkroppens längd som spelar roll. Alla har inte samma ratio överkropp/ben.
Jag är "bara" 185 men har lång överkropp villet ger problem med komforten i vissa bilmärkens stolar där ryggstödet helt enkelt blir för kort. Volvo är/var hemska. Bmw mycket bättre. Tesla MS är acceptabla men inte bra. Har inte hunnit testa MX.
Jag är "bara" 185 men har lång överkropp villet ger problem med komforten i vissa bilmärkens stolar där ryggstödet helt enkelt blir för kort. Volvo är/var hemska. Bmw mycket bättre. Tesla MS är acceptabla men inte bra. Har inte hunnit testa MX.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
När jag besökte Infra City förra veckan så passade jag på att prova MX igen när den nu stod där. Nu var det inte så stökigt med allts folk där så jag hade lite mer tid på mig att prova ordentligt.
Tyvärr var resultatet det samma som innan, stolsryggen är både för låg samt sätet går inte att ned tillräckligt långt. Är som sagt 1,97 och lite fetlagt men skillnaden mellan MS och MX är markant. I min MS med tygstolar och panoramatak får jag plats utan problem, nackstödet går mot huvudet och är tillräckligt hög så att det inte skär in mellan skulderbladen. Tyvärr är det motsatsen med MX, även när stolen är längst bak går nackstödet in mellan skulderbladen, stolen i botten och jag slår huvudet i bakre balken, som för den del är mjuk. Detta är samma problem som jag hade med MS när jag provade den först 2014 och innan jag beställde.
För mig blev MX upplevelsen en besvikelse just med tanken på att jag faktisk inte kan sitta i förestolen vilket jag hade förväntat mig när jag såg den först. Bilen är läcker som fanken men det blir ingen MX förrän de har rättar till stolarna precis som de gjorde med MS innan jag beställde min.
Tyvärr var resultatet det samma som innan, stolsryggen är både för låg samt sätet går inte att ned tillräckligt långt. Är som sagt 1,97 och lite fetlagt men skillnaden mellan MS och MX är markant. I min MS med tygstolar och panoramatak får jag plats utan problem, nackstödet går mot huvudet och är tillräckligt hög så att det inte skär in mellan skulderbladen. Tyvärr är det motsatsen med MX, även när stolen är längst bak går nackstödet in mellan skulderbladen, stolen i botten och jag slår huvudet i bakre balken, som för den del är mjuk. Detta är samma problem som jag hade med MS när jag provade den först 2014 och innan jag beställde.
För mig blev MX upplevelsen en besvikelse just med tanken på att jag faktisk inte kan sitta i förestolen vilket jag hade förväntat mig när jag såg den först. Bilen är läcker som fanken men det blir ingen MX förrän de har rättar till stolarna precis som de gjorde med MS innan jag beställde min.
Nackstödet borde dom ju i varje fall kunna fixa en manuell justering av med hjälp av OTA med styrning ifrån stora skärmen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Det blir till att provsitta. Köpte en Audi A7:a en gång med deras std stol som inte gick att tilta (broschyren och verkligheten stämde inte) vilket gjorde att det kändes som jag skulle glida in i ratten hela tiden. Fick byta upp mig (ja dyrt) efter 2 månader. För mig är sittkomforten extremt viktig. MS har helt ok komfort för min del men tycker dörrhålen in i bilen på alla platser är i minsta laget, därav intresset för en x. Tänkte beställa en men att lägga så mkt pengar och chansa känns sådär efter man har läst denna tråd. Rullar vidare tills jag kan provsitta en.
Framtiden: Tips emottages