Jag fick chansen att prova en BMW i3 REX, ni vet laddhybriden, som kommer 12 mil på el o 12 mil på batteri. Den är pigg att köra. Riktigt snabb med sina 170hk och lätta vikt. Den är också rätt hög o man sitter bra i bilen, iaf i 3h. Men i höga hastigheter blir den väldigt vindkänslig och är ganska spårkänslig. Små rattutslag ger kraftiga rörelser i hög fart (ingen aktiv styrning här inte) och gaspedalen är väldigt känslig för gas o regenar så fort man släpper lite på gasen. Det är skönt att regen är stark men summa summarum av alla ovan nämnda saker gör att man verkligen måste vara alert när man kör fort. I övrigt märks det att det är en BMW, bra grejer liksom. Dörrarna är med nackdel än fördel måste jag ändå säga, även om de är rätt coola. Det är ingen show stopper för mig iaf. Bilen kommer runt 16 mil om man kör lugnt i stan med bra väder. På motorvägen i 110km/h i kraftigt regn är det istället runt 10mil, men ändå ganska bra räckvidd för att vara "inte Tesla"- elbil.
I helgen var vi på bröllop i Hölick, Hudiksvall, cirka 33 mils resa och med en Tesla kunde man ha åkt hela resan i ett svep eller kanske stannat i Gävle i 10 min för att va på den säkra sidan och ha lite extra räckvidd när man kommer fram, så blev det inte med en i3a. Men det blev ändå klart bättre ur denna aspekt än t.ex. en Leaf 24kWh. Det var ett riktigt regnoväder när vi åkte dit. Med en Leaf skulle vi ha varit tvungna att snabbladda 5ggr, nu blev det 2 ggr istället. Stor skillnad! Ungefär 1h extra mot om vi skulle ha åkt i ett svep tog det, men vi hade ändå stannat i en halvtimme. Vi kom cirka 10 mil på en laddning, vilket man skulle ha gjort även i en Leaf ungefär, möjligtvis något bättre i i3an. Sen tog bensinmotorn in ett par gånger. Totalt 6l bensin gick åt under resan och vi snabbladdade 5 ggr under de 80 mil som vi körde. Med en Leaf eller liknande hade vi behövt snabbladda 11 ggr och resan hade nog tagit 2h extra istället för 1h extra. Och räckviddsångest var det inte tal om en enda gång! Så himla skönt. Vi hade som sämst 6mil kvar i räckvidd.
Snittförbrukningen på ditvägen var 174Wh/km och på hemvägen var den kanske 154Wh/km istället vilket gjorde att, trotts att vi laddade på liknande sätt, så gick det år 5l bensin på ditvägen och 1l på hemvägen. (Vi hade lite mer brått på ditvägen också). Vi åkte ganska fort under resan. Snittade nog nästan 110km/h på motorvägen. Skönast så. Bästa sträckan var 107km/h bakom en husbil. Fick bra räckvidd och kom fram fort!
Summa sumarum: BMW i3 är ingen optimal bil för långresor, men om man vill åka på el långt och inte har möjlighet till en Tesla så är den enligt mig det bästa alternativet. Och jag tycker att den är ganska snygg