Sida 1 av 1
Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 10:24
av apkungen
Jag har som de flesta vet reserverat en Model 3 och går och suktar efter en model s, men i min väntan och mitt suktande så försöker jag febrilt stilla abstinensen med tyvärr alldeles för svaga grejer.
Jag fick chansen att prova en BMW i3 REX, ni vet laddhybriden, som kommer 12 mil på el o 12 mil på batteri. Den är pigg att köra. Riktigt snabb med sina 170hk och lätta vikt. Den är också rätt hög o man sitter bra i bilen, iaf i 3h. Men i höga hastigheter blir den väldigt vindkänslig och är ganska spårkänslig. Små rattutslag ger kraftiga rörelser i hög fart (ingen aktiv styrning här inte) och gaspedalen är väldigt känslig för gas o regenar så fort man släpper lite på gasen. Det är skönt att regen är stark men summa summarum av alla ovan nämnda saker gör att man verkligen måste vara alert när man kör fort. I övrigt märks det att det är en BMW, bra grejer liksom. Dörrarna är med nackdel än fördel måste jag ändå säga, även om de är rätt coola. Det är ingen show stopper för mig iaf. Bilen kommer runt 16 mil om man kör lugnt i stan med bra väder. På motorvägen i 110km/h i kraftigt regn är det istället runt 10mil, men ändå ganska bra räckvidd för att vara "inte Tesla"- elbil.
I helgen var vi på bröllop i Hölick, Hudiksvall, cirka 33 mils resa och med en Tesla kunde man ha åkt hela resan i ett svep eller kanske stannat i Gävle i 10 min för att va på den säkra sidan och ha lite extra räckvidd när man kommer fram, så blev det inte med en i3a. Men det blev ändå klart bättre ur denna aspekt än t.ex. en Leaf 24kWh. Det var ett riktigt regnoväder när vi åkte dit. Med en Leaf skulle vi ha varit tvungna att snabbladda 5ggr, nu blev det 2 ggr istället. Stor skillnad! Ungefär 1h extra mot om vi skulle ha åkt i ett svep tog det, men vi hade ändå stannat i en halvtimme. Vi kom cirka 10 mil på en laddning, vilket man skulle ha gjort även i en Leaf ungefär, möjligtvis något bättre i i3an. Sen tog bensinmotorn in ett par gånger. Totalt 6l bensin gick åt under resan och vi snabbladdade 5 ggr under de 80 mil som vi körde. Med en Leaf eller liknande hade vi behövt snabbladda 11 ggr och resan hade nog tagit 2h extra istället för 1h extra. Och räckviddsångest var det inte tal om en enda gång! Så himla skönt. Vi hade som sämst 6mil kvar i räckvidd.
Snittförbrukningen på ditvägen var 174Wh/km och på hemvägen var den kanske 154Wh/km istället vilket gjorde att, trotts att vi laddade på liknande sätt, så gick det år 5l bensin på ditvägen och 1l på hemvägen. (Vi hade lite mer brått på ditvägen också). Vi åkte ganska fort under resan. Snittade nog nästan 110km/h på motorvägen. Skönast så. Bästa sträckan var 107km/h bakom en husbil. Fick bra räckvidd och kom fram fort!
Summa sumarum: BMW i3 är ingen optimal bil för långresor, men om man vill åka på el långt och inte har möjlighet till en Tesla så är den enligt mig det bästa alternativet. Och jag tycker att den är ganska snygg

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 10:34
av kallekula
Kul att läsa!
Jag provade också en i3 för ett par månader sedan (inte hybrid). Trevlig bil helt klart, förutom att dörrarna bak diskvalificerar den helt för barnfamiljer som behöver en bakåtvänd stol i baksätet. Annars hade jag nog kunnat tänka mig en som andrabil.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 10:40
av jonas
En bakåtvänd stol i baksätet är ju det bästa med i3:an. Det är så grymt mycket lättare att montera demontera och att ta ut och in ungen när B-stolpen saknas. Så det är verkligen underligt att kallekula säger så ? I vanliga fall är det ju alltid trångt bak framförallt med bakåtvänd bilbarnstol eftersom både bakdörr och B-stolpe är i vägen.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 10:43
av Bjelke
BMW:s andra skönhet som står bredvid på bilden är något så fruktansvärt snygg så man tappar andan nästan

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 10:51
av Svenssons
Borde man inte kalla BMW i3 REX för slanghybrid istället? Grundmodellen är ju en ren elbil och med REX så blir det ju en hybrid men till skillnad mot laddhybrider så är utgångspunkten batteridrift och fossilmotorn ett extratillägg var i man kan slanga bensin.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:00
av TiborBlomhall
Svenssons skrev:Borde man inte kalla BMW i3 REX för slanghybrid istället? Grundmodellen är ju en ren elbil och med REX så blir det ju en hybrid men till skillnad mot laddhybrider så är utgångspunkten batteridrift och fossilmotorn ett extratillägg var i man kan slanga bensin.
Om laddhybrid är en bensinbil som kan köra lite på el också borde en elbil som kan köra lite på bensin också kallas väl "tankhybrid"?

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:02
av apkungen
Svenssons skrev:Borde man inte kalla BMW i3 REX för slanghybrid istället? Grundmodellen är ju en ren elbil och med REX så blir det ju en hybrid men till skillnad mot laddhybrider så är utgångspunkten batteridrift och fossilmotorn ett extratillägg var i man kan slanga bensin.
Jag kallade den för elbil i en annan tråd. Då hajade så klart helelectric till
jag tycker egentligen att i3an är en laddhybrid. Laddhybrid borde inte ens t.ex. xc90 få heta
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:03
av kallekula
jonas skrev:En bakåtvänd stol i baksätet är ju det bästa med i3:an. Det är så grymt mycket lättare att montera demontera och att ta ut och in ungen när B-stolpen saknas. Så det är verkligen underligt att kallekula säger så ? I vanliga fall är det ju alltid trångt bak framförallt med bakåtvänd bilbarnstol eftersom både bakdörr och B-stolpe är i vägen.
Se där ja! Jag provade och jag fick inte plats med dörren på fel håll. Har hört det från ett par andra håll också. Men där ser man, kul det funkar för dig

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:06
av Svenssons
apkungen skrev:Svenssons skrev:Borde man inte kalla BMW i3 REX för slanghybrid istället? Grundmodellen är ju en ren elbil och med REX så blir det ju en hybrid men till skillnad mot laddhybrider så är utgångspunkten batteridrift och fossilmotorn ett extratillägg var i man kan slanga bensin.
Jag kallade den för elbil i en annan tråd. Då hajade så klart helelectric till
jag tycker egentligen att i3an är en laddhybrid. Laddhybrid borde inte ens t.ex. xc90 få heta
Men en BMW i3 är ju en ren elbil så jag tycker det är mer rätt att kalla den för det men sedan har den en fossil gräsklipparmotor som tillvalet REX.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:43
av StefL
Ja, är det inte så att den har den löjligt lilla tanken just för att den ska räknas som elbil med Range Extender (REX) och inte plugin-hybrid?
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 11:49
av Nicklas
6 liter bensin till 80 mils körning?
- 0.075 liter per mil med elmix
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 12:31
av Svenssons
StefL skrev:Ja, är det inte så att den har den löjligt lilla tanken just för att den ska räknas som elbil med Range Extender (REX) och inte plugin-hybrid?
Tror mer på att det har att göra med att det inte finns plats för mer. REX är ju ett tillval till i3 så en BMW i3 i grundutförandet är ju en elbil oavsett hur stor tank eller motor det är i REX.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 13:22
av mati
apkungen skrev:Laddhybrid borde inte ens t.ex. xc90 få heta
Jag håller med. Alla bilar har ju ett batteri som går att ladda. Wannabe-elbil tycker jag är en ganska bra beteckning för en XC90. (Eller alibi-elbil kanske?)
i3 Rex är en bensinhybrid eftersom fokus ligger på eldrift.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 15:18
av danni
Jag har lite svårt för att kalla i3 REX för laddhybrid. En laddhybrid ska kunna fungera som en bensinbil, dvs du kör slut på tanken, tankar, kör slut på tanken, tankar, om du ska långt. i3 REX stödjer ju inte riktigt ett sånt körmönster på riktigt samma sätt. Elbil med räckviddsförlängare känns som en bättre beskrivning.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 16:52
av mati
danni skrev:... Elbil med räckviddsförlängare känns som en bättre beskrivning.
Absolut. Det är därför jag skrev bensinhybrid och inte laddhybrid.
Såhär ser min definition ut:
En laddhybrid är en vanlig bensinbil som även går att ladda för eldrift, fast enbart för korta sträckor. Den primära drivkällan är bensinmotorn.
En bensinhybrid däremot är en elbil. Den är alltså byggt som en elbil och dess primära drivkälla är en elmotor och ett batteri. Den har dock en hjälpmotor som går på bensin och som används som reserv när batteriet tar slut. I3:an är en sådan.
Förmodligen är detta min egen definition som inte är förankrad nånstans, men jag tycker att den är bra.

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 17:54
av HelectriC
mati skrev:danni skrev:... Elbil med räckviddsförlängare känns som en bättre beskrivning.
Absolut. Det är därför jag skrev bensinhybrid och inte laddhybrid.
Såhär ser min definition ut:
En laddhybrid är en vanlig bensinbil som även går att ladda för eldrift, fast enbart för korta sträckor. Den primära drivkällan är bensinmotorn.
En bensinhybrid däremot är en elbil. Den är alltså byggt som en elbil och dess primära drivkälla är en elmotor och ett batteri. Den har dock en hjälpmotor som går på bensin och som används som reserv när batteriet tar slut. I3:an är en sådan.
Förmodligen är detta min egen definition som inte är förankrad nånstans, men jag tycker att den är bra.

Definitionen är ju inte nåt man hittar på från individ till individ om man ska prata om samma grejer. Som jag ser det finns det fossilbilar, hybrider (med eller utan möjlighet att ansluta kontakt) och elbilar (och bränslecell, men det tar vi upp nån annanstans). i3 BEV går under etiketten elbil och i3 REX under etiketten hybrid med laddmöjlighet. Blir hårklyveri om man ska in på varje modell och bedöma HUR långt man faktiskt kan köra på det ena eller andra drivmedlet och i vilka situationer bilen primärt går på vad.
I Norge har du full moms- och avgiftsbefrielse på BEV, på en PHEV har du mer eller mindre avgiftsfritt på "elhästarna", men betalar full moms och på en fossil har du full moms och full avgiftsbeskattning. Här finns det alltså tre kategorier. En i3 BEV i Norge har således ingen moms och avgifter på en i3 BEV medans en i3 REX betalar full moms samt avgifter på "bensinhästarna"(enkelt förklarat).
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 21:43
av LarsL
Synd att de inte har en i5 med samma upplägg/utseende men en storlek större. Den skull då kunna ha 5 sittplatser+2(?) och fyra riktiga dörrar.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:06
av Swede1
LarsL skrev:Synd att de inte har en i5 med samma upplägg/utseende men en storlek större. Den skull då kunna ha 5 sittplatser+2(?) och fyra riktiga dörrar.
Ja, där finns en stor efterfrågan, typ som Tesla model 3, fast BMW i5, kolfiber, 1500 kg, 200 hk, 300 nm och 35 kWh batteri och en 34 HK bensin generator. 20 mils verklig räckvidd. Pris 400'. Kör nästan jämt på el och ingen räckviddsångest.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:08
av Jerker
apkungen skrev:...som kommer 12 mil på el o 12 mil på batteri.
Jag älskar att märka ord så jag kan bara inte släppa detta!
Är det 12 med sladd och sen ytterligare 12 mil på batteri?

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:27
av Hammar
Jerker skrev:apkungen skrev:...som kommer 12 mil på el o 12 mil på batteri.
Jag älskar att märka ord så jag kan bara inte släppa detta!
Är det 12 med sladd och sen ytterligare 12 mil på batteri?

Han menade förstås:
apkungen skrev:...som kommer 12 milimeter på el o 12 mil på batteri.
Efter 12 millimeter så har ju bilen draget ur kontakten ur väggen

Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:39
av apkungen
Jerker skrev:apkungen skrev:...som kommer 12 mil på el o 12 mil på batteri.
Jag älskar att märka ord så jag kan bara inte släppa detta!
Är det 12 med sladd och sen ytterligare 12 mil på batteri?

Jag har lite svårt för det här med att läsa igenom mina egna inlägg :p. El o bensin menade jag ju
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:43
av apkungen
Swede1 skrev:LarsL skrev:Synd att de inte har en i5 med samma upplägg/utseende men en storlek större. Den skull då kunna ha 5 sittplatser+2(?) och fyra riktiga dörrar.
Ja, där finns en stor efterfrågan, typ som Tesla model 3, fast BMW i5, kolfiber, 1500 kg, 200 hk, 300 nm och 35 kWh batteri och en 34 HK bensin generator. 20 mils verklig räckvidd. Pris 400'. Kör nästan jämt på el och ingen räckviddsångest.
Den behöver nog 45kWh iaf för att få 20mil på motorväg med ac eller värme i 110 o så behöver nog bensinmotorn vara åtminstone 50hk o 20mil på bensin samt 100kW laddning. Men jag håller med dig helt om konceptet. Skulle vara fett. Men den skulle nog kosta minst en halv miljon.
Re: Körde BMW i3 REX i helgen
Postat: 21 jun 2016 22:57
av LarsL
Problemet är att det skulle bli så jobbigt med 400 000 förbeställningar så de undviker nog attraktiva elbilar ett tag till.
För mig hade det funkat med en räckvidd på 20-25 mil så 40kWh, borde räcka. Då skulle den kunna användas på samma sätt som Leafen idag, fast med lite bättre utrymmen. Och ja, något snyggare design.