http://www.aftonbladet.se/bil/article23056977.ab
– Om vi pratar om att utsläppen ökar under noll [grader], så skulle det vara mer förståeligt – och det finns skäl till att motorn måste skyddas. Men vad vi har här är den udda situationen där tröskeln har sats alldeles för högt, vilket är överraskande, säger han.
Här kan man roa sig med att kolla medeltemperatur i ex Paris:Studien som företaget gjort visat att en bil som på pappret klarar kraven för Euro 5, släpper ut 3,6 gånger mer kväveoxider en vanlig sommardag. Om temperaturen däremot ”blir så låg” att den går under 18 grader – då sticker utsläppet iväg till 4,6 gånger mer än tillåtet.
Och det är inte bara den gamla generationens bilar det här gäller. Moderna Euro 6-dieslar släppte i Emission Analytics tester ut 2,9 gånger mer än tillåtet när det var över 18 grader varmt. När temperaturen sänktes sköt utsläppen i höjden och 4,2 gånger lagliga nivåer uppmättes
http://www.medeltemperatur.se/frankrike/paris
Aldrig över 14 grader under natten. 7 månader är det under 18 grader dagtid. Då kan man nog räkna med att det är under 18 grader den större delen av året då pendling till jobbet görs.
Inte så konstigt att man trots alla sk miljödieslar fortfarande har problem:
http://www.france24.com/en/20150320-par ... ort-diesel
Förbjud skiten nu...According to Kinney, pollution in Paris is more noticeable than in big cities in the US because of the much larger number of diesel vehicles on French roads.
“Riding a bike in Paris, versus riding a bike in New York, you can really notice the difference,” said Kinney. “That’s probably because of the amount of diesel cars.”