Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Moderator: Redaktion
Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Björn Nyland gjorde nyligen ett test med en 70D där han la sig i 100km/h och registrerade energiåtgången med range mode på. Han fick ut en förbrukning på 170Wh/km! Riktigt lågt. Och kom fram till en räckvidd på 38mil på en 70D om man ligger i den hastigheten under bra förhållanden.
Han gör sen en jämförelse mot en 60D (som jag inte riktigt håller med om så jag gör en annan :p):
En 70D kommer 240miles i EPA och en 60D kommer 218miles enligt EPA. Det innebär att en 60D kommer 91% av en 70D. Det ger att en 60D kommer 34,5mil vid 100km/h!! Det är sjukt bra.
Länk till klippet:
P.S.
Även utan range mode testades och då blev förbrukningen endast 2-3% högre. Jag tror att det beror på att alla D-mododeller utom prestandaversionerna redan har två små effektiva elmotorer. en P-modell sparar 7-8% då range mode stänger av den större mindre energieffektiva motorn.
Han gör sen en jämförelse mot en 60D (som jag inte riktigt håller med om så jag gör en annan :p):
En 70D kommer 240miles i EPA och en 60D kommer 218miles enligt EPA. Det innebär att en 60D kommer 91% av en 70D. Det ger att en 60D kommer 34,5mil vid 100km/h!! Det är sjukt bra.
Länk till klippet:
P.S.
Även utan range mode testades och då blev förbrukningen endast 2-3% högre. Jag tror att det beror på att alla D-mododeller utom prestandaversionerna redan har två små effektiva elmotorer. en P-modell sparar 7-8% då range mode stänger av den större mindre energieffektiva motorn.
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
170Wh/km är ganska rimligt. Jag är nästan lite förvånad att det inte är mindre för en 70D. Med min P85 brukar jag ligga mellan 150 och 175Wh/km nu på sommaren, utan range mode. Jag körde Vättern runt igår med ett snitt på 157Wh/km. Då höll jag hastighetsgränserna hyfsat, lite moms på motorvägen.
Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.

Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
På riktigt?!? Tror aldrig att jag har varit under 189Wh/km med min 85D och då körde jag lugnt och fint.mati skrev:170Wh/km är ganska rimligt. Jag är nästan lite förvånad att det inte är mindre för en 70D. Med min P85 brukar jag ligga mellan 150 och 175Wh/km nu på sommaren, utan range mode. Jag körde Vättern runt igår med ett snitt på 157Wh/km. Då höll jag hastighetsgränserna hyfsat, lite moms på motorvägen.![]()
Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Oj, jag blir nästan förtvivlad när jag ligger över 190. Snittet totalt ligger på 185kW/km (har aldrig nollställt ena tripmätaren). Kanske räknar min bil fel på nåt sätt?BigDaddyT skrev:På riktigt?!? Tror aldrig att jag har varit under 189Wh/km med min 85D och då körde jag lugnt och fint.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5902
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Ligger på ca 190 Wh/km i snitt, vintern medräknad. Körningens förbrukning kan dock variera med omständigheterna, vilket bifogade bild belyser...
-
- Tycker att 70D är rätt snål ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Väderförhållanden är väldigt viktigt för förbrukningen.
Körde Västerås -Uppsala igår med 139wh/km med min P85+ på 21".
Vintertid betydligt högre. I medel 190 ca.
Körde Västerås -Uppsala igår med 139wh/km med min P85+ på 21".
Vintertid betydligt högre. I medel 190 ca.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Det låter ju helt otroligt. Har aldrig hört något liknande. Vad var din snitthastighet, 50km/h? Bild?Niclas skrev:Väderförhållanden är väldigt viktigt för förbrukningen.
Körde Västerås -Uppsala igår med 139wh/km med min P85+ på 21".
Vintertid betydligt högre. I medel 190 ca.
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Vad var din snitthastighet? Pic or it didn't happenmati skrev:170Wh/km är ganska rimligt. Jag är nästan lite förvånad att det inte är mindre för en 70D. Med min P85 brukar jag ligga mellan 150 och 175Wh/km nu på sommaren, utan range mode. Jag körde Vättern runt igår med ett snitt på 157Wh/km. Då höll jag hastighetsgränserna hyfsat, lite moms på motorvägen.![]()
Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.

Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Nu när sommaren är här har jag lyckats komma under 170 temporärt med min 85D. Totalt på 900 mil sen 1 december är snittet 249 (senast jag kollade). Känner mig ganska ensam med dessa siffror. Iofs kör jag mest kortare sträckor och har en högerfot som är något tyngre än den vänstra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Det vet jag inte. Var ser man snitthastighet nånstans? Brukade ligga runt 65-70km/h i snitt på bilarna som kunde visa detta. Bilen står på SC i Mölndal just nu, kan således inte ta bild. Får tillbaka den imorgon.apkungen skrev:Vad var din snitthastighet? Pic or it didn't happenmati skrev:170Wh/km är ganska rimligt. Jag är nästan lite förvånad att det inte är mindre för en 70D. Med min P85 brukar jag ligga mellan 150 och 175Wh/km nu på sommaren, utan range mode. Jag körde Vättern runt igår med ett snitt på 157Wh/km. Då höll jag hastighetsgränserna hyfsat, lite moms på motorvägen.![]()
Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Snittar ca 225 med min på 4700 mil under 15 månader så du är inte ensam. Man måste ju köra bilenSurfaren skrev:Nu när sommaren är här har jag lyckats komma under 170 temporärt med min 85D. Totalt på 900 mil sen 1 december är snittet 249 (senast jag kollade). Känner mig ganska ensam med dessa siffror. Iofs kör jag mest kortare sträckor och har en högerfot som är något tyngre än den vänstra.

Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Jag låg på runt 160 på 50 km-snittet ett bra tag, och till och med lägre än så en stund, när jag körde 80-90-vägar i julas. I vardagskörningen ligger jag dock på ca 220 och långresor brukar landa på 200-210 i snitt. Totalsnittet är nog närmare 220.BigDaddyT skrev:På riktigt?!? Tror aldrig att jag har varit under 189Wh/km med min 85D och då körde jag lugnt och fint.mati skrev:170Wh/km är ganska rimligt. Jag är nästan lite förvånad att det inte är mindre för en 70D. Med min P85 brukar jag ligga mellan 150 och 175Wh/km nu på sommaren, utan range mode. Jag körde Vättern runt igår med ett snitt på 157Wh/km. Då höll jag hastighetsgränserna hyfsat, lite moms på motorvägen.![]()
Är det bra förhållanden så tror jag att man kommer bra långt även med en 60D. Sen brukar det vara så att frestelsen att köra som en stolle blir mindre när man har mindre prestanda. Det brukar öka räckvidden ytterligare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Vet inte snitthastighet, tog inga bilder (varför skulle jag det?) Körde eco-driving då jag inte hade mycket marginal... låg mellan 80-90 kmh.apkungen skrev:Det låter ju helt otroligt. Har aldrig hört något liknande. Vad var din snitthastighet, 50km/h? Bild?Niclas skrev:Väderförhållanden är väldigt viktigt för förbrukningen.
Körde Västerås -Uppsala igår med 139wh/km med min P85+ på 21".
Vintertid betydligt högre. I medel 190 ca.
Det jag menar är att man kan inte köra EN gång under optimala förhållanden, och dra en slutsats om räckvidd utifrån det. Förbrukningen varierar väldigt mycket beroende på regn, vind, temperatur, däck, och ffa hastighet etc etc.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Tycker det blir lätt att man kör som en tjuv då det är så billigt att gasa. Särskilt i Sverige där det är fri fart. Synd ap inte fungerar över 150 

Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Hastigheten är den i särklass viktigaste faktorn. Snabba accelerationer gör betydligt mindre "skada" än vad man skulle tro.
Det bästa verkar nästan vara att köra i stadstrafik, tvärs emot vad man har lärt sig med bensinbilar. Ingen tomgångskörning och regen gör underverk för förbrukningen.
Det bästa verkar nästan vara att köra i stadstrafik, tvärs emot vad man har lärt sig med bensinbilar. Ingen tomgångskörning och regen gör underverk för förbrukningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Jag snittar 225 över snart 3000 mil på min P85+. Nu kör jag upp och ner för ett ganska ordentlig backe varje vardag, och visst förlorar man en del på regen. Men under 200 i snitt låter väldigt bra.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Jag har inga problem alls att ligga under 200 när jag kör till jobbet. 6 mil varav kanske 5 mil är på motorväg i kanske 120-130 km/h. Sen fastnar man lite bakom andra bilar till och från i dessa ******** 2-1 vägar så det är väl inte direkt konstant den hastigheten.
Efter motorvägen brukar jag ligga mellan 190-205 i snitt. Sista milen är hastighetsgränsen varierande mellan 50-90 och då sjunker min snittförbrukning för den totala sträckan ned till ca 170 kw/h
Efter motorvägen brukar jag ligga mellan 190-205 i snitt. Sista milen är hastighetsgränsen varierande mellan 50-90 och då sjunker min snittförbrukning för den totala sträckan ned till ca 170 kw/h
S75D Pearl white
S85D Midnight silver metallic
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Tror ni att 60 kWh räcker om man har 12 mil motorväg till jobbet utan laddmöjlighet där?
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Ja 12 mil kommer den garanterat. 24 också.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
3500mil över 6 månader = medel på 249wh/km ocksåSurfaren skrev:Nu när sommaren är här har jag lyckats komma under 170 temporärt med min 85D. Totalt på 900 mil sen 1 december är snittet 249 (senast jag kollade). Känner mig ganska ensam med dessa siffror. Iofs kör jag mest kortare sträckor och har en högerfot som är något tyngre än den vänstra.

Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Det lär inte vara några större problem. Är det riktigt taskiga väderförhållanden som ösregn och motvind eller svinkallt kanske du inte håller 130 åt bägge hållen, bara.DanielK skrev:Tror ni att 60 kWh räcker om man har 12 mil motorväg till jobbet utan laddmöjlighet där?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
En ny 60 borde gå att ladda full hela tiden vilket andra modeller inte skall. Man måste även tänka på att man måste kunna återföra 60kWh över natten och kanske behöver skjutsa ungarna efter jobbet. Starka laddaren och 24A 3fas tillgängligt dygnet om är nog inte dumt.danni skrev:Det lär inte vara några större problem. Är det riktigt taskiga väderförhållanden som ösregn och motvind eller svinkallt kanske du inte håller 130 åt bägge hållen, bara.DanielK skrev:Tror ni att 60 kWh räcker om man har 12 mil motorväg till jobbet utan laddmöjlighet där?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Redan 11kW laddaren (16A) ger 5mil/timme vid laddning. När det gäller "nattladdning" så behövs nog ingen starkare laddare. De flesta låter nog sin S60 stå/sover minst 6 timmar/natt.
Det är på långresorna man i regel vill ha högre kapacitet =SuC. Eller om man har ett körmönster med mycket körning dsgligen OCH då även har praktisk MÖJLIGHET att stödladda ett par gånger.
För de allra flesta skulle jag säga att 24kW laddare i praktiken är ointressant. Då det dessutom inom de närmaste åren antagligen inte finns så många ställen med såna laddare tillgängliga i praktiken. Frågan är även hur det ser ut då model3 kommer att levereras på bred front ihop med möjligtvis AmperaE? Tar ju antagligen YTTERLIGARE något år innan fler märken har liknande bilar att leverera. Så frågan är då NÄR laddnätet byggs ut i full fart för att passa dessa bilar?
Tror nog det byggs ut betydligt mer Chademo och CCS (där man inte utnyttjar bilens inbyggda laddare alls) inom de närmaste åren i kombinationen med svagare destinationsladdare på 3,7kW.
Eller starkare kapacitet OCH FLERA laddare sammankopplade för FLERA bilar med lastbalansering. Dvs eftersom många vill/ska kunna ladda så lär enda gången du får t ex 24kW vara om du står själv på en sån laddplats. Är nog få ställen där man kostar på att dra fram mer kapacitet än 32-64A TOTALT och då bedömer man/vill nog det företag/bostadsrättsförening/köpcenter osv att fler än 2 bilar kan/ska laddas. Skulle tro att man typisk drar fram totalt 16 eller 32A för 6 laddplatser. Dvs att upp till 6 bilar delar på 11 eller 22kW matning med lastbalansering. Då täcker väldigt många sitt behov av "nattladdning" på ett vettigt sätt till en rimlig kostnad för den som sätter upp grejorna (dvs ca 60000-75000kr för en sån installation med 6st lastbalanserade laddboxar. Där det redan idag finns olika alternativ för det, inklusive Teslas)
Så bättre att lägga pengarna på en CHADEMO (och kommande CCS adapter?) och en typ2-typ2 kabel)
Finns det möjlighet att eftermontera till rimlig kostnad skulle jag aldrig köpa den direkt utan vänta och se.
Har nu kört närmare 7000mil i e-up/e-Golf/Tesla och när det gäller just "nattladdning" har jag aldrig ens behövt något starkare än 3,7kW som är till e-up/e-Golf. Och för mitt körmönster med Teslan aldrig mer än ca 6kW laddning (8A trefas) då vi väldigt sällan kör med någon bil mellan 22-07 av naturliga skäl...
Det är på långresorna man i regel vill ha högre kapacitet =SuC. Eller om man har ett körmönster med mycket körning dsgligen OCH då även har praktisk MÖJLIGHET att stödladda ett par gånger.
För de allra flesta skulle jag säga att 24kW laddare i praktiken är ointressant. Då det dessutom inom de närmaste åren antagligen inte finns så många ställen med såna laddare tillgängliga i praktiken. Frågan är även hur det ser ut då model3 kommer att levereras på bred front ihop med möjligtvis AmperaE? Tar ju antagligen YTTERLIGARE något år innan fler märken har liknande bilar att leverera. Så frågan är då NÄR laddnätet byggs ut i full fart för att passa dessa bilar?
Tror nog det byggs ut betydligt mer Chademo och CCS (där man inte utnyttjar bilens inbyggda laddare alls) inom de närmaste åren i kombinationen med svagare destinationsladdare på 3,7kW.
Eller starkare kapacitet OCH FLERA laddare sammankopplade för FLERA bilar med lastbalansering. Dvs eftersom många vill/ska kunna ladda så lär enda gången du får t ex 24kW vara om du står själv på en sån laddplats. Är nog få ställen där man kostar på att dra fram mer kapacitet än 32-64A TOTALT och då bedömer man/vill nog det företag/bostadsrättsförening/köpcenter osv att fler än 2 bilar kan/ska laddas. Skulle tro att man typisk drar fram totalt 16 eller 32A för 6 laddplatser. Dvs att upp till 6 bilar delar på 11 eller 22kW matning med lastbalansering. Då täcker väldigt många sitt behov av "nattladdning" på ett vettigt sätt till en rimlig kostnad för den som sätter upp grejorna (dvs ca 60000-75000kr för en sån installation med 6st lastbalanserade laddboxar. Där det redan idag finns olika alternativ för det, inklusive Teslas)
Så bättre att lägga pengarna på en CHADEMO (och kommande CCS adapter?) och en typ2-typ2 kabel)
Finns det möjlighet att eftermontera till rimlig kostnad skulle jag aldrig köpa den direkt utan vänta och se.
Har nu kört närmare 7000mil i e-up/e-Golf/Tesla och när det gäller just "nattladdning" har jag aldrig ens behövt något starkare än 3,7kW som är till e-up/e-Golf. Och för mitt körmönster med Teslan aldrig mer än ca 6kW laddning (8A trefas) då vi väldigt sällan kör med någon bil mellan 22-07 av naturliga skäl...
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Men nu gäller det ju att pendla upp hela 60kWh varje dag. Då måste det väl vara bättre att ladda snabbare AC än att svänga inom en chademo. Utan möjlighet till det så blir bilen en dedikerad shuttle till jobbet som inte kan ta en omväg eller demotur med kompisarna på kvällen. Ta lite höjd för strömavbrott, kvällsturer till stranden osv. Alla tänker vi olika.Leo skrev:Redan 11kW laddaren (16A) ger 5mil/timme vid laddning. När det gäller "nattladdning" så behövs nog ingen starkare laddare. De flesta låter nog sin S60 stå/sover minst 6 timmar/natt.
Det är på långresorna man i regel vill ha högre kapacitet =SuC. Eller om man har ett körmönster med mycket körning dsgligen OCH då även har praktisk MÖJLIGHET att stödladda ett par gånger.
För de allra flesta skulle jag säga att 24kW laddare i praktiken är ointressant. Då det dessutom inom de närmaste åren antagligen inte finns så många ställen med såna laddare tillgängliga i praktiken. Frågan är även hur det ser ut då model3 kommer att levereras på bred front ihop med möjligtvis AmperaE? Tar ju antagligen YTTERLIGARE något år innan fler märken har liknande bilar att leverera. Så frågan är då NÄR laddnätet byggs ut i full fart för att passa dessa bilar?
Tror nog det byggs ut betydligt mer Chademo och CCS (där man inte utnyttjar bilens inbyggda laddare alls) inom de närmaste åren i kombinationen med svagare destinationsladdare på 3,7kW.
Eller starkare kapacitet OCH FLERA laddare sammankopplade för FLERA bilar med lastbalansering. Dvs eftersom många vill/ska kunna ladda så lär enda gången du får t ex 24kW vara om du står själv på en sån laddplats. Är nog få ställen där man kostar på att dra fram mer kapacitet än 32-64A TOTALT och då bedömer man/vill nog det företag/bostadsrättsförening/köpcenter osv att fler än 2 bilar kan/ska laddas. Skulle tro att man typisk drar fram totalt 16 eller 32A för 6 laddplatser. Dvs att upp till 6 bilar delar på 11 eller 22kW matning med lastbalansering. Då täcker väldigt många sitt behov av "nattladdning" på ett vettigt sätt till en rimlig kostnad för den som sätter upp grejorna (dvs ca 60000-75000kr för en sån installation med 6st lastbalanserade laddboxar. Där det redan idag finns olika alternativ för det, inklusive Teslas)
Så bättre att lägga pengarna på en CHADEMO (och kommande CCS adapter?) och en typ2-typ2 kabel)
Finns det möjlighet att eftermontera till rimlig kostnad skulle jag aldrig köpa den direkt utan vänta och se.
Har nu kört närmare 7000mil i e-up/e-Golf/Tesla och när det gäller just "nattladdning" har jag aldrig ens behövt något starkare än 3,7kW som är till e-up/e-Golf. Och för mitt körmönster med Teslan aldrig mer än ca 6kW laddning (8A trefas) då vi väldigt sällan kör med någon bil mellan 22-07 av naturliga skäl...
En egolf fyller du ju också på en natt med 3.7kW, men då plockar du 16A från den fasen med och kan kanske inte tvätta, köra värmepumpen eller laga mat samtidigt. Trots bara 3.7kW. Säger bara ta höjd för att behöva ladda.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Faktisk räckvidd på den nya model s 60D
Tror nog man ska lägga pengarna på större batteri om det krävs räckvidd som närmar sig gränserna dagligen.
Större inbyggd laddare kräver ju kapacitet på laddplatserna och det är just det som jag menar inte är så vanligt. Då har du alltså inte så stor nytta av att din bil kan fixa mer då begränsningen ligger i matningen till laddplatsen som du "spontant" ska hitta, ledig, vid rätt tillfälle. Kan du få till laddning på jobbet trots allt? Redan med 11kWh så tar det bara 2,5 timmar att fylla på 12 mils körning.
Jag brukar säga att "räkna med 1/2 officiella räckvidden vintertid" då innebär det att 24mil/dagligen med 60 batteri är tight vintertid och ger få möjligheter till "spontanändringar".
På semesterresor och mindre frekventa resor är det lättare att anpassa sig då.
Sen beror det så klart på om man bor i Kiruna eller Skåne OCH på hur villig man är att anpassa körstil mm de tillfällen/perioder då man ligger på gränsen OCH hur benägen man är att få räckviddsångest!
Har själv inga problem att komma fram med 3km kvar i räckvidd och värmen avstängd. Men vet andra som vill ha minst 20% kvar i batteriet för "oförutsedda händelser" trafikstörningar som kanske ger andra vägval osv.
Större inbyggd laddare kräver ju kapacitet på laddplatserna och det är just det som jag menar inte är så vanligt. Då har du alltså inte så stor nytta av att din bil kan fixa mer då begränsningen ligger i matningen till laddplatsen som du "spontant" ska hitta, ledig, vid rätt tillfälle. Kan du få till laddning på jobbet trots allt? Redan med 11kWh så tar det bara 2,5 timmar att fylla på 12 mils körning.
Jag brukar säga att "räkna med 1/2 officiella räckvidden vintertid" då innebär det att 24mil/dagligen med 60 batteri är tight vintertid och ger få möjligheter till "spontanändringar".
På semesterresor och mindre frekventa resor är det lättare att anpassa sig då.
Sen beror det så klart på om man bor i Kiruna eller Skåne OCH på hur villig man är att anpassa körstil mm de tillfällen/perioder då man ligger på gränsen OCH hur benägen man är att få räckviddsångest!
Har själv inga problem att komma fram med 3km kvar i räckvidd och värmen avstängd. Men vet andra som vill ha minst 20% kvar i batteriet för "oförutsedda händelser" trafikstörningar som kanske ger andra vägval osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.