Idag damp senaste numret av Vi Bilägare ned i brevlådan, ett nummer jag verkligen sett fram emot eftersom det utlovats ett test under titeln "Miljondrömmar" mellan Model S, Mercedes-Benz S-klass och BMW 7-serien. Jag ska här göra mitt bästa för att lämna ett första referat av testet utan att sträcka mig så långt som till plagiat - jag vill ju inte skada tidningen som jag läst länge och uppskattar mycket, även om jag måste erkänna att jag på senare tid funnit det mindre och mindre intressant att läsa artiklar och tester om diverse snart obsoleta fossilbilar
Min egen erfarenhet av Tesla inskränker sig hittills till att ha provsuttit en i butiken i Mall of Scandinavia och en taxiresa från Arlanda. Har reserverat en Model 3 och har läst det mesta på forumet och av Tibors artiklar under det senaste dryga året, så jag känner mig rimligt påläst i alla fall.
Nåväl, till saken - dvs testet som ska svara på frågan "vad får man för en miljon idag och är en lyxbil verkligen bättre byggd än en vanlig mellanklassare?"
I korthet har man testat BMW 750 IL XDrive, Mercedes-Benz S 350 D 4Matic Lang och Tesla Model S P90D, alltså en bensin-V8 (BMW) och en dieselsexa (Mercan) förutom Teslan. Fokus i testet är på komfort, köregenskaper, ekonomi mm. Teslan får höga betyg för köregenskaper men sämre för komfort - inte minst ljud där den anses relativt bullrig jämfört med framför allt Mercan som man menar är referensen alla andra tillverkare jämför sig med (i alla fall BMW som väl är "alla andra" konkurrenter om man håller sig till Tyskland).
Mercan får högsta betyg inom komfort medan BMWn är mer av en körmaskin - samtidigt som man ställer frågan om vad lyx egentligen är, och kommer fram till att det är frånvaron av "ansträngning" och att BMWn vill för mycket även om komforten även där är enastående. När det gäller Tesla fokuserar man mycket på de revolutionerande funktioner den har, bl.a. autopiloten som man menar får vingelvarningen i BMW och Mercedes att kännas föråldrade och användargränssnittet med touchskärmen och programmerbara knappar i ratten.
Totalt väljer man att sätta Mercan som etta, BMW som tvåa och Tesla som trea. Motiveringen för Mercans förstaplats fokuserar mycket på tystnad och komfort, medan BMWn förlorar på att den upplevs som en kompromiss mellan komfort och bekvämlighet. Teslan får beröm för köregenskaper och revolutionerande teknik men faller på att den inte upplevs ha samma lyxkänsla trots samma prisnivå som de båda andra. Man påpekar dock det i sammanhanget låga förmånsvärdet som säkert kan locka många.
Vad blir då min kommentar till testet? Jag är inte minst förvånad över hur man kalkylerat ekonomin, men egentligen kanske det inte är så märkligt. Den största kostnaden är värdeminskning vilket gör att skillnaden i milkostnad inte blir stor trots Teslans mycket lägre driftskostnad (även om man ser ut att ha räknat med att man betalar all elen själv och aldrig laddar på SuC). På tre år och 6000 mil räknar man med en värdeminskning på 54% för BMW, 48 för Mercedes och 53 för Tesla, och det blir såklart mycket med grundpriser på 1148500, 961000 respektive 1266850. Samtidigt kan man undra hur kalkylen sett ut om man tagit en billigare Tesla och en dyrare Merca - det finns ju åtskilliga varianter av båda, för att inte tala om tillvalen.
Tror jag får nöja mig här så länge - det blir säkert skäl att återkomma till detta och det är kanske fler än jag som är prenumeranter på Vi Bilägare? Annars dyker tidningen upp i handeln efter helgen
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Känns ju som om de har bedömt bilarna utifrån ett ganska traditionellt sätt att se på bilar...
Att Mercedes har en högre nivå på kvalitet och komfort det håller jag med om men att nästan totalt bortse från den körupplevelse som Tesla förmedlar och den framtidskänsla som den har tycker jag känns lite väl mycket gamla Top Gear.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Just det här med hur ansträngningslöst Teslan tar sig fram tycker jag är en stor del av dess lyxkänsla. Annars tycker jag inte det är jättelätt att jämföra de här. Teslan har absurda prestanda jämfört med de andra, och är mycket mer praktisk exempelvis som familjebil. De andra är tystare, bekvämare och mer lyxig inredda. Vad man prioriterar där är väl upp till var och en.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Just det här med hur ansträngningslöst Teslan tar sig fram tycker jag är en stor del av dess lyxkänsla. Annars tycker jag inte det är jättelätt att jämföra de här. Teslan har absurda prestanda jämfört med de andra, och är mycket mer praktisk exempelvis som familjebil. De andra är tystare, bekvämare och mer lyxig inredda. Vad man prioriterar där är väl upp till var och en.
Ganska precis vad jag tycker om dessa bilar också, dom andra är framförallt tystare, bekvämare och ger mer lyxkänsla, och eftersom jag köpte bilen utan att ens ha sett en i verkligheten så blev jag minst sagt besviken på dessa egenskaper och bara imponerad av just den tekniska nivån och prestandan, men man måste ju såklart lägga till att Teslan vinner bullertävlingen överlägset i lägre farter. Jag trodde faktiskt att ljudnivån skulle vara sjukt mycket lägre än vad den är när man kommer upp i lite fart och kvalitén har varit en stor besvikelse hittills (även kompetensen på verkstaden i Väsby även om bemötandet där är extremt bra men det gör ju inte bilen mer hel lixom).
Men oavsett detta så är det en bil jag inte skulle byta mot dom övriga märkena ever!
Jag vill bara se en höjning av kvaliteten och få ner ljudnivån (vilket delvis har skett med tiden).
konstigt att jämföra Mercas snikmodell med Teslas toppmodell, inte konstigt ekonomikapitlet talar för Mercan då. Sen ska man inte glömma att Audi A8 också borde varit med i testet, den är en av den tyska trion som i stort sett drar jämnt när det gäller lyx och storlek.
Sen borde ju definitivt mer fokus läggas på drivlinan om man ska bedöma lyxkänsla, inget slår Teslas drivlina när det gäller växlingar (eftersom det inte finns några), motorljud vid acceleration, kraft vid låga varv (för att använda fossilterminologi), felbenägenhet (även om några DU hade problem i början så är det väldigt lite problem jämfört med en komplicerad fossilmotor).
Sen om man nu ska prata lyxkänsla, så borde man defivitivt behandla temat "slippa hantera äckliga vätskor, som diesel och bensin", det är ju lyx om något att slippa lukta urk om händerna varje gång man fyller på med räckvidd.
EJ att förglömma BMW 80-tals inredning, ser ju helt för jäkligt gammalmodig ut!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
En snabb reflektion är just ekonomin. Värdeminskningen går ju att få garanterad till högst 50% på Teslan varför har man då räknat med 53%? Sedan blir ju kalkylen väldigt annorlunda om man tar dessa bilar som tjänstebilar har man gjort någon kalkyl på detta? En snabb räkning ger att BMW skulle kosta mig 8000kr - 9000kr mer skattade pengar per månad än vad Teslan (min) gör vilket borde ge en solklar vinst i ekonomiavdelningen dvs om man har dessa som tjänstebil.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Precis. Som redan nämnts så slipper man i princip tanka, man slipper stinkande bensin/diesel. Som tillhörande smartphone generationen så tar man en titt på ex BMW's joystick/infotainment system och gråter medan man på Teslan startar Spotify direkt på en 17" skärm. OTA. För mig är det lyx som vida överstigar ljudnivå och inredning, förstås till en viss gräns. Men jag hade inget att klaga på när jag provkörde Model S. Sen gillar jag iofs Teslas enklare inredning, har svårt för ex BMW's knapporgie. Håller med HelectriC där, ser gammalt ut. Att sedan biltidningar gillar det kan jag förstå, Collin den äldre klagar ofta över Teslas skärm.. "det ska vara knappar och rattar". Men hur många ur smartphone generationen håller med ?
Och när det gäller just smartphone generationen tror jag den sträcker sig rätt långt upp åldersmässigt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Hade de valt en Tesla med 19" så hade den varit lite tystare också även om Teslan inte är en speciellt tyst bil.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Finns tidningen digitalt? Jag hittar den inte. Apropå smartphonegenerationen
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag tror många förväxlar Teslas medvetna minimalism och avskalade designprinciper med avsaknad av lyx. Det måste inte vara detsamma. Det som finns i Teslan är överlag välgjort, men visst, det är ändå ganska långt ifrån den känsla man får när man sitter och pillar på inredningen i en S-klass. Jag tror till och med en del är så vana vid att bedöma en inrednings nivå baserat på känslan i knappar och vred att de inte vet hur de ska göra när det saknas såna
Lite kul faktiskt. Marianne Sterner (tillsammans med två Vi Bilägare-kompanjoner) kom in på Superchargern i Upplands Väsby när jag stod där och laddade min Tesla. Vi hade en rätt lång pratstund men det märktes redan då vartåt testet lutade. Jag var klar och tydlig med att jag aldrig i mitt liv ens skulle köpa Mercan eller BMWn (som fö stod på Max parkering längre bort) eftersom tekniken i dem är helt föråldrade. Det var till viss del som att prata med en konservativ vägg från 1987 angående både det ena och det andra. De talade exempelvis om Teslas ekonomiska problem varav jag kontrade att bruttomargnalen troligen är tredubbelt så hög på den P90D de testade kontra BMWn som stod längre bort. Kvalitetsproblem på Teslan kom upp som negativt och både det ena och det andra argumentet.
Jag kan påtala det igen, jag tittade inte ens på Mercan och BMWn när jag köpte min. Även fast jag har råd.
Jag tycker att ett sådant test är lite att jämföra äpplen med päron. Visserligen är kvalitén i Teslan ganska kass, och man märker tydligt att det är deras första bil (bortsett från Roadstern). Sercivenivån har de inte jämfört dock och då skulle Tesla vinna överlägset.
Men: jag tror inte att kundkretsen är riktigt samma som för Mercan eller BMW:n. Jag kan visserligen bara tala för mig själv men jag hade ALDRIG i livet lagt alla dessa pengar på en Mercedes eller vilken annan bil som helst. Inte ens om jag hade gömt undan flera miljoner i madrassen. Jag vågar påstå att det är många här som resonerar likadant.
Det är därför jag är i princip helt ointresserad av sådana jämförelser, de tillför absolut ingenting så länge det handlar om att jämföra moderna elbilar med 1800-tals dinosaurier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror många förväxlar Teslas medvetna minimalism och avskalade designprinciper med avsaknad av lyx. Det måste inte vara detsamma. Det som finns i Teslan är överlag välgjort, men visst, det är ändå ganska långt ifrån den känsla man får när man sitter och pillar på inredningen i en S-klass. Jag tror till och med en del är så vana vid att bedöma en inrednings nivå baserat på känslan i knappar och vred att de inte vet hur de ska göra när det saknas såna
är mängder av knappar och detaljer lyx? nja, säger jag då
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag är osäker på om man kan köpa enstaka nummer digitalt; mycket av det som står i tidningen hamnar förr eller senare på tidningens hemsida http://www.vibilagare.se men jag är osäker på hur det är med de här "duelltesterna", tror inte de brukar publiceras i den öppna delen iaf. Jag är ju prenumerant så jag får den i brevlådan och har inte närmare undersökt om det finns en betalvägg (som jag iof borde ha tillgång till) men kan rota lite i det.
Det här numret har dock alltså inte officiellt kommit ut än; det har utgivningsdatum 5 juli men som prenumerant får man den i lådan veckan innan
Som någon skrev ovan kan man väl hålla med att man tagit en "traditionell" approach i testet vad gäller bilar, även om man verkligen poängterar de nya grepp Tesla tagit med pekskärm, autopilot mm och att dessa får både Mercan och BMWn att kännas föråldrade på det området. Mitt intryck att det är just frånvaron av "lyxkänsla" - man nämner bl.a. som sagt ljudnivån och även en del missljud från inredningen, och dessutom komfortskillnad i stolarna - som gör att Teslan inte hamnar högre.
Tänkte själv på att det säkert varit skillnad om man valt en bil med 19" istället för 21", och att det varit intressant att se ekonomikalkylen om bilen körs som tjänstebil. Men förutsättningen var ungefär "tänk om du vinner ett par mille och vill lägga en del av det på en fet bil".
Senast redigerad av StefL, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jo, jag håller helt med Jag menar bara att det blivit lite av ett "benchmark" att känna på knappar och vred för att få en känsla för hur välbyggd interiören är. Samma sak som med HiFi-prylar - om du ska lira i den högre divisionen måste du helt enkelt ha riktigt gedigna kontroller på prylarna. Om då någon konservativ, tråkig person som inte klarar av att tänka utanför boxen ska göra en bedömning och de gamla trogna käpphästarna saknas, ja, då uppstår förvirring.
Men förutsättningen var ungefär "tänk om du vinner ett par mille och vill lägga en del av det på en fet bil".
Ja, och vilken bil skulle man då välja undrar jag? En stinkande miljöbomb med vibrerande metallblock i frunken, en bil som känns som en slö Trabant trots att man gasar som en stolle, en bil som behöver tankas titt som tätt med dyr och giftig vätska, en bil som snart inte går att sälja längre eftersom den är helt föråldrad?
Eller..
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jo, jag håller helt med Jag menar bara att det blivit lite av ett "benchmark" att känna på knappar och vred för att få en känsla för hur välbyggd interiören är. Samma sak som med HiFi-prylar - om du ska lira i den högre divisionen måste du helt enkelt ha riktigt gedigna kontroller på prylarna. Om då någon konservativ, tråkig person som inte klarar av att tänka utanför boxen ska göra en bedömning och de gamla trogna käpphästarna saknas, ja, då uppstår förvirring.
absolut så är det!
jag har försökt få min far till att köpa en Tesla och trots att han kört min många gånger, så vill ha inte ha en själv för att han "tycker det blir så jobbigt med skärmen och avsaknaden av knappar" är man uppfostrad med svart-vit TV, så kanske man inte ska förvänta sig så mycket men det finns ju undantag, vi har ju Teslaägare här på forumet som är betydligt äldre och antagligen växte upp innan det fanns rinnande vatten i husen
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag tycker att ett sådant test är lite att jämföra äpplen med päron. Visserligen är kvalitén i Teslan ganska kass, och man märker tydligt att det är deras första bil (bortsett från Roadstern). Sercivenivån har de inte jämfört dock och då skulle Tesla vinna överlägset.
Men: jag tror inte att kundkretsen är riktigt samma som för Mercan eller BMW:n. Jag kan visserligen bara tala för mig själv men jag hade ALDRIG i livet lagt alla dessa pengar på en Mercedes eller vilken annan bil som helst. Inte ens om jag hade gömt undan flera miljoner i madrassen. Jag vågar påstå att det är många här som resonerar likadant.
Det är därför jag är i princip helt ointresserad av sådana jämförelser, de tillför absolut ingenting så länge det handlar om att jämföra moderna elbilar med 1800-tals dinosaurier.
Håller med helt även ifall jag tror att många Model S ägare varit BMW och Mercedesägare tidigare. Själv går jag från KIA Ceed för 238tkr till Model X för 1558 tkr. Har aldrig ens funderat på att skaffa en fossilbil för ens en tredjedel av Teslans pris.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Ni nämner att man blir äcklig av att tanka osv. Det är helt rätt och så kostar det som tusan oxå. Men Teslan, eller elbilar generellt, har då nackdelar att det kan vara hur svårt som helst att hitta laddställe även fast det inte händer så ofta nu 2016 men det är ett problem inom vissa delar av Sverige och det känns inte så lyxigt tycker jag. Sen bor jag i sthlm i lägenhet utan tillgång till ström, då blir problemet ännu större och känns ännu mera olyxigt. Jag förstår att jag även inte har ett tankställe hemma heller men fossilbilen går så mycket längre och drar inte soppa när den står still så det blir mycket bekvämare med fossilbil.
Den finns på readly.se
Tack för hjälpen! Och som sagt, det kan dröja till nästa vecka innan detta nummer dyker upp där, ser ut att vara föregående nummer som visas än så länge.
Den finns på readly.se
Tack för hjälpen! Och som sagt, det kan dröja till nästa vecka innan detta nummer dyker upp där, ser ut att vara föregående nummer som visas än så länge.
På readly finns även Elbilen och flera andra motortidningar, så för den som är intresserad av dessa är det billigare att ha Readly än att prenumerera.
Jag känner flera personer i olika åldrar som är direkt teknikfientliga och har väldigt bestämda åsikter om allt från Facebook till smartphones och vill inte befatta sig med sånt. Ett bekant par var väldigt nära att leasa en elbil nu när deras leasing gick ut på den senaste fossilen, men det föll på att de inte gillade den digitala instrumenteringen. För dem var det alltså ett avgörande argument för att inte köpa elbil! T.o.m. e-golfen fick nobben, och vad jag förstår så har väl den i princip bara traditionella instrument?
Det blir väl en obehaglig överraskning för dem när de ska byta bil nästa gång och det inte finns annat än digitala instrument och pekskärmar i alla bilar oavsett drivlina...
Ser inte det som direkt oväntat att ett traditionellt biltest placerar bilarna i den ordningen.
Tittar man på ren byggkvalité och finish så släpar Tesla efter. Finish i delar och material, ljudet när dörr stängs, osv. Likväl kan det knaka och knirra lite här och var från inredningen i Tesla och det tar väck lite av premiumkänslan.
Pratar man om design blir det ett helt beroende på vad man föredrar.
Jag tycker Teslas inredning är ren och snygg.
Jag tycker Mercedes inredning ger högre lyxkänsla.
Jag tycker BMW känns som att hoppa tillbaka till 80-talet. Helt allvarligt, den är horribel i min mening. En BMW från 2012 känns som en Volvo från slutet av 80-talet. I min mening...
Vad gäller vägljud har Mercedes länge varit världsledande och BMW är inte långt efter. Inte märkligt att Tesla inte hänger med där ännu.
Men, det är så här man jämförde bilar förr i tiden. Det var det som ansågs vara viktigast i forntiden, för det gamla gardet. Jag tycker inte att det stämmer in på nutiden.
Det känns meningslöst att göra en jämförelse mellan dåtid och nutid. Även om ändamålet för produkterna är densamma (ta sig från punkt a till punkt b) så är det inte samma typ av produkt längre, inte samma tidsera.
Det är som att du gör en test mellan en ny smartphone eller en gammal Nokia 3210. Ja du kan ringa på båda. Ja, kvalitén och hållbarheten i den gamla Nokian är bättre, knapparna håller säkert längre, den blir inte lika varm, batteriet håller längre, osv. osv. Men det spelar ingen roll, det är inte det som är avgörande, jag hade aldrig bytt min iphone mot en 3210. Jämförelsen blir meningslös, det är inte det som är det viktiga.
Jag tar lite övriga testpunkter i den ordningen de känns viktiga för min egen del men som av någon anledning aldrig tas upp i biltesterna:
1. Miljö
Den absolut viktigaste punkten enligt mig. Världen är på väg att gå under och folk är för tröga för att inse det. Vad spelar det för roll ifall det är bättre kvalitékänsla på en ratt när resten av världen går under? Om ditt hus brinner ner så är inte det viktiga hur kvalitén på fönstervredet känns.
Jag mår bättre av att kunna köra 3000 mil om året, vilket mitt arbete tvingar mig till, med vetskapen att jag åtminstone håller nere utsläppen till ett minimum när jag gör det.
Det är lyxkänsla för mig.
2. Drivlina
Eldrift istället för förbränning. Det är tyst, det är rent, det är inga fördröjningar, inga skakningar, inget växlande, inget motorvarv, du har alltid vridmoment, du gasar... du släpper gasen..ibland bromsar du. Det är allt och det är så mycket smidigare, så mycket bekvämare och så mycket enklare.
Jag äger fortfarande en Volvo XC60 som min fru numera kör. Jag dyrkade den bilen tidigare. Den var så skön att köra, kändes stabil, bra sikt, osv. Nu har jag haft Teslan i endast 4 månader (FYRA!), och volvon känns som skräp! Vad hände där?
Jag sätter mig i Volvon och trycker på en startknapp. Den hostar till, börjar brumma och vibrera. Det luktar illa, låter som en traktor och jag kan riktigt känna hur livsfarliga, miljöfarliga och cancerframkallande partiklar spottar ut bakom bilen. Jag kör in den i garaget och stänger porten. Kommer på 5 minuter senare att jag glömde nyckeln i bilen. Går ut till garaget och det luktar fortfarande avgaser. Fy vad jag avskyr det.
Teslan backar in sig själv i garaget. Det är tyst, det är rent och det är luktfritt.
3. Fylla på räckvidd (i brist på bättre namn)
När jag beställde Teslan var farhågan som för många andra räckvidden och hur man ska hitta laddning. Hur skulle det gå? Var kan man köra? Vi behöll XC60:n lite grann som "backup" eller "långfärdsbil" av just den anledningen att det säkert finns massa platser man vill köra men inte vågar med Teslan just pga. avsaknad av laddning.
Efter jag fick Teslan har jag inte tänkt på det enda gång. Jag går ut på morgonen, bilen är alltid laddad. Jag kör, kommer hem, sätter i sladden. Och processen upprepas.
Ska jag köra någon längre sträcka tittar man lite snabbt på nätet vilka laddningsplatser som finns, sen kör man. That's it.
Volvon står mest i garaget och samlar damm om inte frun använder den för att Teslan är upptagen. Tror jag har tankat den 2 ggr sedan vi fick Teslan. Och det känns bara fel. Jag står där och tittar på hur mätaren på pumpen visar hur mina pengar rinner iväg i rasande fart. Känner lukten efter giftet som rinner ned i tanken och som snart ska förbrännas och ge naturen lite fler knivhugg i ryggen. Jag sneglar lite på de andra som står och tankar. Tanken i huvudet är att de står där, för att de inte vet att det finns ett bättre alternativ. Precis som jag själv inte visste det för bara ett halvår sedan. Med eldrift slipper jag stå vid bensinmackarna, jag slipper känna lukterna, jag slipper se mina pengar flyga iväg.
4. Säkerhet
Teslan är en av världens säkraste bilar. Den håller koll, bromsar, varnar, styr för att undvika olyckor. Skulle en olycka ändå ske så har den en av de bästa (om inte den bästa) deformeringszoner i både front och sida och ett av de starkaste taken som finns. Lägg till låg tyngdpunkt, en underbar balans mellan antispin/antisladd och du har en bil som gör allt för att ingen ska bli allvarligt skadad. Skulle något hända, larmar den självklart själv att så har skett.
Säkerheten tas sällan upp i tester mer än som en liten notis om hur många stjärnor bilen fick i Euro NCAP.
Jag vet att jag kör en av världens säkraste bilar och att jag därmed har gjort det jag kan för att hålla mig och min familj så säker som möjligt.
5. Gadgets
Jag är pryl och tekniknörd. Teslan är fullproppad med sådant.
När någon frågar mig hur Teslan känns brukar jag jämföra det med när jag fick den första Iphone. Där allt plötsligt kastades omsides. Det är ju så här en mobil skulle fungera, inte som de tidigare gamla vraken. Det var smidigt, det var användarvänligt, det var enkelt och det var underhållande.
Teslan är samma sak. Självklart ska man kunna få uppdateringar över internet. Självklart ska det finnas appar. Självklart ska man kunna kontrollera den via mobilen, kolla att den är låst, öppna takluckan, kolla hur varmt det är, kyla ned den lite eller kanske varma den, titta var den står, kanske rulla fram den lite, osv, osv.
Det är klart bilen ska låsa sig själv när man lämnar den, låsa upp när man kommer, lägga i parkeringsbromsen om jag glömt göra det när jag öppnar dörren. Varför skulle den inte det? Glömt nyckeln? Inga problem, lås upp den med mobilen. Små små saker som blir så smidigare när man slår ihop dem. Lägg därtill automatiska helljus (som fungerar mycket bättre än vad jag trodde), autopilot, automatiska vindrutetorkare, automatisk parkering.. och du har en bil där du i princip bara kan sitta och njuta medans den kör dig.
Jag hade kunnat ta upp andra saker som avsaknad av olja, skillnad i service av drivlinor, hållbarhet för drivlinor, skattelättnader, låga förmånsvärden. Eller varför inte prestandan? Bilen är ju överlägsen i princip allt annat i prestanda. Men ärligt talat, den är sekundär. Jag hade ägt Teslan även om den gjort 0-100 på 8 sekunder, eller 12 sekunder, istället för 4 sekunder. Jämföra prestanda är något som fossiljournalisterna kan göra istället. Kanske samtidigt som man påpekar att handtaget minsann känns lite stabilare i Mercan... För det är ju det som är det viktiga för "lyxkänslan".
Många av de här funktionerna har ju även andra bilar, den stora skillnaden med Tesla är att de förbättras hela tiden. Tror någon att någon annan biltillverkare hade skickat ut Spotify integrering till redan sålda bilar? Nä du hade vackert fått vänta till nästa årsmodell och då lagt på det svindyra paketet "music experiance" för 38000kr.