Är det någon mer än jag som tycker att bilens tuta är i klenaste laget. Jag har inte tänkt på det tidigare, men jag blev varse det idag, när jag skulle tuta på en sömnig medtrafikant som inte såg att det blivit grönt ljus. Tutan var så klen så att det nästan blev pinsamt. Jag tror att min sons gamla Bobbycar skulle ge ifrån en högre signal...
Kan man göra något åt det på ett smidigt sätt?
Förslag mottages med tacksamhet!
De flesta bilar som inte är franska eller asiatiska har dubbelhorn och låter bra. Om ett horn går sönder, så låter dom som en Renault clio eller nåt annat liknande. Jag kommer ihåg en större SAAB jag körde en gång där ena hornet hade gått sönder, dödspinsamt att tuta
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag åkte buss en gång för länge sedan i Kina. På väg till någon kulturklenod, Minggravarna var det nog. Busschafförer tutade titt som tätt på andra fordon. En mjäkig litet tut. Men det fungerade för ändamålet. Vid något tillfälle så märkte vi att busschaffisen blev förbannad. Någon bilist körde ovanligt klantigt framför bussen (vilket inte är lite sagt, det här var typ 30 år sedan, och trafikvett var det inte gott om). Chaffisen vart förbannad, sträckte sig upp mot taket och drog i ett rep som jag inte hade sett tidigare. MUAAAOUUUUUU. Det lät som någon jäkla ångbåt modell större. Han hade ett tryckluftshorn installerat på taket av bussen som han bara använde när han var sur. Vilket bara hände några gånger under färden.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
De flesta bilar som inte är franska eller asiatiska har dubbelhorn och låter bra. Om ett horn går sönder, så låter dom som en Renault clio eller nåt annat liknande. Jag kommer ihåg en större SAAB jag körde en gång där ena hornet hade gått sönder, dödspinsamt att tuta
Jag var med om det med en Passat en gång. Det är visst vanligt att ena hornet rostar sönder där. Bilen var bara nåt år gammal så det förvånade mig lite. Men då lät den galet töntigt. Lite som om tutan var i målbrottet och dessutom väldigt försynt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Outlander PHEV = Pinsam ... Har 4 NBB med xenon, de gör mer nytta.
Instämmer...
Den första gången jag var tvungen att tuta med Outlandern blev jag så förbannad så jag bytte till en kraftfullare tuta...
Jobbigt när man inte kan på ett tillräckligt sätt uttrycka sina känslor
Jag har nog faktiskt inte tutat på någon på , ja herrans massa år. Minns inte när.
Kör iofs inte Tesla, men en Leaf. och även QQ:n (med gummibandsväxellåda) innan gjorde mig till en lugnare och mer följsammare bilförare.
Kör man lungt och förutseende så hamnar man inte i de situationer som höjer blodtrycket och kräver tutande i trafiken.
För visst skulle elbilen vara tyst i trafiken inte tvärtom?
Tuta.. behövs det?
Enda ggn. den används hos oss är när dottern sätter sig bakom ratten på parkeringsplatsen och tutar till, tycker det är roligt.
Jag har nog faktiskt inte tutat på någon på , ja herrans massa år. Minns inte när.
Kör iofs inte Tesla, men en Leaf. och även QQ:n (med gummibandsväxellåda) innan gjorde mig till en lugnare och mer följsammare bilförare.
Kör man lungt och förutseende så hamnar man inte i de situationer som höjer blodtrycket och kräver tutande i trafiken.
För visst skulle elbilen vara tyst i trafiken inte tvärtom?
Senast förra veckan var det en medtrafikant som behagade att svänga ut framför mig. Jag vart tvungen att bromsa hårt samt väja ut i spärrområdet. I dessa lägen vill ha ha en manlig signal och inte en tuta i målbrottet. Visst det händer inte jätte ofta. Kanske tre ggr de 6000 senaste milen.
Som sagts förut en snäll tuta och en elak tuta skulle vara bra att ha, ibland! Önskar iof mer att folk i och kring trafiken var uppmärksamma och att de gör rätt.
Hehe
Har tutat lite i Kroatien annars är det lungt...
Det borde inte vara svårt att ha tryck känslig tuta
Tryck lite låter det lite tryck hela vägen in och tryckvågor blåser bort bilen framför dig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Som sagts förut en snäll tuta och en elak tuta skulle vara bra att ha, ibland! ... och att de gör rätt.
"64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler"
Kasta inte sten i glashus?
Förstår inte vad/hur du menar. V.v förtydliga.
Ja där var jag ju inte så tydlig ser jag
Om man tutar på någon för att de gör fel i trafiken så gör man ju själv fel. Att vilja ha en "elak" tuta och att önska att folk gör rätt för sig i trafiken är därför (lite) sten i glashus.
Som sagts förut en snäll tuta och en elak tuta skulle vara bra att ha, ibland! ... och att de gör rätt.
"64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler"
Kasta inte sten i glashus?
Förstår inte vad/hur du menar. V.v förtydliga.
Ja där var jag ju inte så tydlig ser jag
Om man tutar på någon för att de gör fel i trafiken så gör man ju själv fel. Att vilja ha en "elak" tuta och att önska att folk gör rätt för sig i trafiken är därför (lite) sten i glashus.
Så när medtrafikant svänger ut framför mig och jag avger signal så att vederbörande svänger åt sidan/stannar så gör jag exakt som paragrafen föreskriver!
Att nu Outlander har en tuta i målbrottet gör att avvärjandes av olycka försvåras. Jag önskar en kraftfullare tuta som fyller paragrafens funktion.
Tyvärr jag ser inte riktigt dubbelmoralen du ser. Jag önskar att alla ( inklusive mig själv. ) alltid skulle göra rätt. Då slipper jag använda mig av signalhornet. MEN om olyckan är framme och någon utsätter mig för fara vill jag på ett säkert sätt kunna påkalla uppmärksamheten. Det är inte att kasta sten i glashus.
Nu är inte detta min målsättning men Om min målsättning i trafiken hade varit att få tuta så mycket som möjligt på allt och alla samtidigt som jag önskar att alla gör rätt. Ja då blir det ju lite motsägelsefullt. Det håller jag med om.
märkligt. när jag tutat på folk som gått rätt ut i gatan eller på någon jag skulle hälsa på har jag skrämt livet ur dom pga den starka tutan. Kanske extra stark tuta i norsksålda teslor
Jag har ju inte hört den i verkligheten, men som audiofil måste jag säga att frågan inte är helt oviktig! Denna video gjorde dock att jag känner mig lugnare inför min väntan på en Model S:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Jag har ju inte hört den i verkligheten, men som audiofil måste jag säga att frågan inte är helt oviktig! Denna video gjorde dock att jag känner mig lugnare inför min väntan på en Model S:
Har man en sån tuta är det ju inget problem! Det har INTE jag...! Får kanske forska vidare och kanske höra med servicecenter.
Har man en sån tuta är det ju inget problem! Det har INTE jag...! Får kanske forska vidare och kanske höra med servicecenter.
Nu vill vi höra din tuta. Filma å lägg på youtube eller dropbox eller annat lämpligt.