Jag har alltså ett 85kWh batteri och startade dagen med 99% SoC.
När vi kom hem igen hade jag 5% kvar, dvs jag har använt 94% av kapaciteten.
I färddatorn framgår att jag gjort av med 66,7kWh. Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?
Detta får mig att fundera på versionerna med 60 och 75 batteri. En 60 sägs kunna använda alla 60kWh pga att det egentligen är ett 75 batteri!? Om man sen uppgraderar med de sista 15 kWh, hur mycket mer av dessa kan man då använda? Om man ska ha en bricking på samma preferenser skulle det betyda 75kWh-16%=63kWh användbart. Det skulle i så fall bara vara 3kWh mer än 60 versionen. Om man utgår från att brickingen är lägre pga bättre batterikemi och halverar, så får man istället 75kWh-8%=69kWh, så är det nästan identiskt med min 85a(endast 2kWh är ju verkligen ingen vidare skillnad med tanke på att batteriet ger intryck av att ha 10kWh mer.)
Ser man sen på om det lönar sig att uppgradera en 60 till en 75 för att få effektivt 9kWh extra till den kostnaden (90 000?), så är det ju löjligt dyrt.
Blev många siffror, men det framgår kanske att mina funderingar går i om mitt batteri verkligen inte kan ge mig mer än ca 71kWh samt om det lönar sig att uppgradera en 60 till 75? Dvs två olika frågeställningar

Kuriosa från samma resa är bilden från stora skärmen som ska visa hur mkt man har kvar av batteriet när man kommer hem samt hur mycket man skulle ha vid en retur. Med tanke på bilden, så borde jag kanske köra tillbaks efter att jag kommit fram eftersom jag då tydligen skulle få fullt batteri