Sida 1 av 3

Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:22
av HelectriC
image.jpeg
Var iväg på en dagstur med familjen och hade ett ypperligt tillfälle att verkligen se hur mycket jag kunde få ur batteriet. Tidigare längre resor har i stort sett alltid gått över minst en SuC och SoC har då aldrig egentligen behövt gå så väldigt lågt eller högt.

Jag har alltså ett 85kWh batteri och startade dagen med 99% SoC.
När vi kom hem igen hade jag 5% kvar, dvs jag har använt 94% av kapaciteten.
I färddatorn framgår att jag gjort av med 66,7kWh. Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på versionerna med 60 och 75 batteri. En 60 sägs kunna använda alla 60kWh pga att det egentligen är ett 75 batteri!? Om man sen uppgraderar med de sista 15 kWh, hur mycket mer av dessa kan man då använda? Om man ska ha en bricking på samma preferenser skulle det betyda 75kWh-16%=63kWh användbart. Det skulle i så fall bara vara 3kWh mer än 60 versionen. Om man utgår från att brickingen är lägre pga bättre batterikemi och halverar, så får man istället 75kWh-8%=69kWh, så är det nästan identiskt med min 85a(endast 2kWh är ju verkligen ingen vidare skillnad med tanke på att batteriet ger intryck av att ha 10kWh mer.)

Ser man sen på om det lönar sig att uppgradera en 60 till en 75 för att få effektivt 9kWh extra till den kostnaden (90 000?), så är det ju löjligt dyrt.

Blev många siffror, men det framgår kanske att mina funderingar går i om mitt batteri verkligen inte kan ge mig mer än ca 71kWh samt om det lönar sig att uppgradera en 60 till 75? Dvs två olika frågeställningar :|



Kuriosa från samma resa är bilden från stora skärmen som ska visa hur mkt man har kvar av batteriet när man kommer hem samt hur mycket man skulle ha vid en retur. Med tanke på bilden, så borde jag kanske köra tillbaks efter att jag kommit fram eftersom jag då tydligen skulle få fullt batteri :lol:

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:28
av Leo
Enligt olika forum så anses ett 85 batteri ha ca 76-77 kWh användbart.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:30
av Zoidberg
Om du kör hela vägen tillbaka 338,3km enbart nedförsbacke ... kanske du skulle haft 100% när du kom fram??

För övrigt så har jag 53,5kWh användbar energi efter drygt ett år i min S60.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:34
av HelectriC
Leo skrev:
Enligt olika forum så anses ett 85 batteri ha ca 76-77 kWh användbart.
Då funderar jag på om mitt batteri verkligen har degraderat från 77 till 71 på drygt ett år och 2500mil? Är inte det väldigt dåligt?

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:36
av Benz
Jag har hört att ett nytt fräscht batteri har runt 75kWh tillgängligt. Men om du ska testa ordentligt påriktigt ska du nog ha 100% och köra tills du stannar och sedan kolla. Har hört att man ska köra utan värme och sånt oxå om man testar för att det inte räknas med eller liknande, är inte expert på området som du kan se.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:37
av e5m1r
Har runt 63 i min när jag körde ner till ca 3 %
Har idag förbrukat 57kW och hade 13% kvar detta gäller ett 70 batteri

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:42
av Zoidberg
Ja det är nog viktigt att kamn kör utan a/c eller värme nör man gör detta testet.
Jag passade på att göra massa ärenden en dag med hyfsat sval väderlek hör om dagen.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:44
av HelectriC
Zoidberg skrev:
Ja det är nog viktigt att kamn kör utan a/c eller värme nör man gör detta testet.
Jag passade på att göra massa ärenden en dag med hyfsat sval väderlek hör om dagen.
Men är det inte konstigt att förbrukningen går upp på vintern då? Om nu inte uppvärmningen skulle räknas in i totalt antal förbrukade kWH alltså? Det låter ju märkligt :?

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:50
av bullen
Jag har 415 km tillgängligt vid fullt batteri och det är beräknat på 190wh/km. Dvs ca 79 kwh (av 85). Har aldrig kollat hur mycket det verkligen dragit via trip funktionen men det ska bli intressant att prova

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:50
av sondell
Det är avläst med can-bus adapter på nya bilar till följande värden
90 = 84.9 + 4 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4 kWh = 83.3 kWh
70 = 68.5 + 4 kWh = 72.5 kWh
60 = 57.0 + 4 kWh = 61.0 kWh

[ http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg467924 ]

Men man kommer nog ganska fort ned i 77-78 kWh på en med 85kWh batteri. Dessa tal inkluderar ju det som man eventuellt har under noll km. Om du tappat ca 5% och du har 4 kWh under 0 (som exempel) så är det inte så onormalt. Men kanske något mycket.

Tänk också på att hur du kört påverkar. Ett batteris tillgänlig energi måste ju vara definerat enligt någon strömförbrukning eftersom ökad strömförbrukning okar den inre resistansen och du får ut mindre energi totalt. 0.5C-1C har jag hör är vanligt. Alltså 40-80 kW på din bil. Vid mycket pådrag över detta, hög fart, backigt, många accelerationer etc. kommer det ge dig mindre tillgänglig energi. Men jämför du det med "märkenergi" så blir det lite äpplen och päron.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:53
av sondell
Har även beställt egen can bus adapter++ jag med för mer korrekt batterikontroll...

http://tesla.sondell.biz/?p=2614

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 22:56
av HelectriC
sondell skrev:
Det är avläst med can-bus adapter på nya bilar till följande värden
90 = 84.9 + 4 kWh = 88.9 kWh
85 = 79.3 + 4 kWh = 83.3 kWh
70 = 68.5 + 4 kWh = 72.5 kWh
60 = 57.0 + 4 kWh = 61.0 kWh

[ http://elbilforum.no/forum/index.php/to ... #msg467924 ]

Men man kommer nog ganska fort ned i 77-78 kWh på en med 85kWh batteri. Dessa tal inkluderar ju det som man eventuellt har under noll km. Om du tappat ca 5% och du har 4 kWh under 0 (som exempel) så är det inte så onormalt. Men kanske något mycket.

Tänk också på att hur du kört påverkar. Ett batteris tillgänlig energi måste ju vara definerat enligt någon strömförbrukning eftersom ökad strömförbrukning okar den inre resistansen och du får ut mindre energi totalt. 0.5C-1C har jag hör är vanligt. Alltså 40-80 kW på din bil. Vid mycket pådrag över detta, hög fart, backigt, många accelerationer etc. kommer det ge dig mindre tillgänglig energi. Men jämför du det med "märkenergi" så blir det lite äpplen och päron.
Hmm ok, ja man kan ju inte anklaga mig för att ha kört enbart i havsnivå idag när resan dit gick över 2000höjdmeter och returen likaså :D

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 23:00
av Leo
Enligt olika forum kan det hjälpa att ladda till 100% ett par gånger och köra ner ganska lågt, kanske under 5% om man aldrig brukar göra det. Då får man en fullständig "cellbalansering" där alla enskilda batterlceller får chansen att laddas precis fullt. Brukar innebära en förbättring för de som upplever att de tappat kapacitet.

Man ska dock veta att "mäta ett batteris kapacitet" är ganska svårt och man kan få oliks resultat beroende på om det belastas lite och länge eller mycket och kort.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 23:07
av HelectriC
Som tillägg till diskussionen om kWh så kan jag nämna att vi åkte tillsammans med några vänner. Dom körde sin fossil-BMW och i vår Tesla diskuterade jag och min fru hur mycket mer våra vänner fick betala när de körde sin bil. Inkl bompeng (=vägavgifter, som vi har gott av här i Norge) och bränsle t&r, så sparade vi ca 1000kr jämfört med deras BMW :D 340km totalt!

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 23:24
av 18650
HelectriC skrev:
Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 23:28
av HelectriC
18650 skrev:
HelectriC skrev:
Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.
Jepp, har tänkt på det oxå. Tex nya Leaf med 30kWh, där det verkligen lyfts fram att den har 30. Men detta är ju inget man kan använda. Borde helt klart komma nån lag som säger att man bara får marknadsföra hur mycket man faktiskt kan använda som kund.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 09 jul 2016 23:42
av 18650
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.
Jepp, har tänkt på det oxå. Tex nya Leaf med 30kWh, där det verkligen lyfts fram att den har 30. Men detta är ju inget man kan använda. Borde helt klart komma nån lag som säger att man bara får marknadsföra hur mycket man faktiskt kan använda som kund.
Japp!! En NG Tesla S 60 tex, den släpar runt på ett 75kW batteri. Man har enligt alla konstens regler reserverat 15kW på toppen. Ryktet säger att den kommer ha "60KWh" tills batterier inte orkar ge "60"................ men det är just den det............... om nu ryktet stämmer.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 00:05
av TiborBlomhall
18650 skrev:
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.
Motorn i BMW 318 är på 1499 kubikcentimeter...
http://www.bmw.se/sv/alla-modeller/3-se ... torer.html

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 00:13
av fmm1000
I denne video visar jag att jeag endast har 72 kWh till ridighet i min 85d ifrån sept 2015 som har kört 4500 mil.


Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 08:44
av mati
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Enligt olika forum så anses ett 85 batteri ha ca 76-77 kWh användbart.
Då funderar jag på om mitt batteri verkligen har degraderat från 77 till 71 på drygt ett år och 2500mil? Är inte det väldigt dåligt?
Jag har kommit fram till exakt samma siffror. Ungefär 71 kWh användbar laddning. Min bil har gått lika mycket som din, fast den är två år gammal.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 09:57
av sondell
mati skrev:
HelectriC skrev:
Leo skrev:
Enligt olika forum så anses ett 85 batteri ha ca 76-77 kWh användbart.
Då funderar jag på om mitt batteri verkligen har degraderat från 77 till 71 på drygt ett år och 2500mil? Är inte det väldigt dåligt?
Jag har kommit fram till exakt samma siffror. Ungefär 71 kWh användbar laddning. Min bil har gått lika mycket som din, fast den är två år gammal.
Jag har länge skrivit om ca 72 kWh på bloggen på min bil. Varit så jättelänge. Men så har jag 3 kWh under 0 km också. Testat två gånger. Körde helt tom en gång som är dokumenterat på bloggen. Dock är det lite olika mellan olika bilar under 0km och ger man kraftigt gaspådrag som vid uppförsbacke under 0km så kan bilen stoppa lite tidigare. Med bricking protection som är 4 kWh så har jag alltså 79 kWh. Nya batteriet är som jag tidigare skrev uppmätta till drygt 83 kWh (79.3+4) som mest, alltså avläst via can-bus. Jag har då tappat ca 5%. Men det gjorde jag i så fall redan första året för de sista nästan 2 åren ha det varit konstant.

Ska bli intressant att se hur det ser ut med faktiska siffror när jag får mina kablar. Om någon passerar Karlstad och vill ha de kontrollerat så är ju det bara att hojta till ;). Men måste få prylarna och få de att funka först. Har även bara beställt kabel för pre-sep 2015 Model S.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 10:24
av Sofie
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.
Jepp, har tänkt på det oxå. Tex nya Leaf med 30kWh, där det verkligen lyfts fram att den har 30. Men detta är ju inget man kan använda. Borde helt klart komma nån lag som säger att man bara får marknadsföra hur mycket man faktiskt kan använda som kund.

Jag håller med, i Outlandern har jag aldrig någonsin laddat i över 9,2kWh detta minus laddförlusterna ger väl ca 8kwh användbart batteri. Det är långt ifrån dom 12kWh som står i broschyrerna.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 10:33
av Pontus
Kan ju vara värt en tur till Karlstad bara för att det skulle vara intressant att se.
Sedan undrar jag om reserven under 0 är ett konstant kWh eller om det är en beräknad sträcka, dvs har reserven minskat när man ändrade typical range (typical förbrukningen)?

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 10:47
av gellerstam
Sofie skrev:
HelectriC skrev:
18650 skrev:
HelectriC skrev:
Omräknat till 100% borde det då betyda att jag kan använda 70,96kWh. Är bricking verkligen 14kWh? Det är över 16% av hela batteriet. Eller är det nån faktor jag missar?

Detta får mig att fundera på
Din ficklampa lyser på något stort. Din bil heter 85 på bakluckan. Pappas BMW heter 318, min gamle Volvo heter T4 och så vidare. Man borde på elbilar tvingas ange användbar kapacitet och inte en reklamsiffra eller konstig räckvidd uträknad av en myndighet.
Jepp, har tänkt på det oxå. Tex nya Leaf med 30kWh, där det verkligen lyfts fram att den har 30. Men detta är ju inget man kan använda. Borde helt klart komma nån lag som säger att man bara får marknadsföra hur mycket man faktiskt kan använda som kund.

Jag håller med, i Outlandern har jag aldrig någonsin laddat i över 9,2kWh detta minus laddförlusterna ger väl ca 8kwh användbart batteri. Det är långt ifrån dom 12kWh som står i broschyrerna.
Min säljare sa att det ska vara 10kwh användbart i outlandern, de sista två är buffert för att skudda batteriet.

Re: Hur många kWh är egentligen tillgängliga?

Postat: 10 jul 2016 10:59
av Sofie
Jag håller med, i Outlandern har jag aldrig någonsin laddat i över 9,2kWh detta minus laddförlusterna ger väl ca 8kwh användbart batteri. Det är långt ifrån dom 12kWh som står i broschyrerna.[/quote]

Min säljare sa att det ska vara 10kwh användbart i outlandern, de sista två är buffert för att skudda batteriet.[/quote]

Du kanske har den nya min är en 2014 med 13500mil på mätaren, normal laddning är mellan 8,2-8,8kWh inklusive laddförluster. Det kan omöjligt finnas 10kWh användbart.