Så hur ser batteri degraderingen ut ?
70 batteriet sägs ha nyare kemi än 85 batteriet huruvida detta stämmer vet jag inte kan dock intyga att batteriet på min bil ibte degraderats något alls




Moderator: Redaktion
Hur mäter du kapaciteten tro?e5m1r skrev:Nu är bilen 7 månader gammal och har rullar i ca 2200 mil
Så hur ser batteri degraderingen ut ?
70 batteriet sägs ha nyare kemi än 85 batteriet huruvida detta stämmer vet jag inte kan dock intyga att batteriet på min bil ibte degraderats något alls
Typical respektive Rated återspeglar eventuell degradering så bilen visar helt enkelt att du kan köra kortare vid samma procentuell laddning18650 skrev:Hur mäter du kapaciteten tro?e5m1r skrev:Nu är bilen 7 månader gammal och har rullar i ca 2200 mil
Så hur ser batteri degraderingen ut ?
70 batteriet sägs ha nyare kemi än 85 batteriet huruvida detta stämmer vet jag inte kan dock intyga att batteriet på min bil ibte degraderats något alls
Det är RemoteS för iPhoneHelectriC skrev:Var kommer bilderna ifrån? Nån app eller program?
e5m1r skrev:Det är RemoteS för iPhoneHelectriC skrev:Var kommer bilderna ifrån? Nån app eller program?
Vad jag uppfattat det som så går inte inloggnings uppgifter nånstans appen har ingen kommunikation med egen server eller liknande utan kopplar upp mot tesla så jag ser inga problem att mata in användarnamn och lösenHelectriC skrev:e5m1r skrev:Det är RemoteS för iPhoneHelectriC skrev:Var kommer bilderna ifrån? Nån app eller program?
Ok, det är den som får tillgång till MyTesla användarnamn och lösenord va? Jag är lite skeptisk till att lägga in det hos en tredjepart.
Hur vet du att appen inte också pratar med apputvecklarens server vid något enstaka tillfälle någon gång efter att lösenordet satts?e5m1r skrev:Vad jag uppfattat det som så går inte inloggnings uppgifter nånstans appen har ingen kommunikation med egen server eller liknande utan kopplar upp mot tesla så jag ser inga problem att mata in användarnamn och lösenHelectriC skrev:e5m1r skrev:Det är RemoteS för iPhoneHelectriC skrev:Var kommer bilderna ifrån? Nån app eller program?
Ok, det är den som får tillgång till MyTesla användarnamn och lösenord va? Jag är lite skeptisk till att lägga in det hos en tredjepart.
Det är lågt. 320-335 är mer av ett normalvärde. Själv hade jag 330 sist jag kollade (efter 3800 mil). 414km vid 100% (efter ca 3000 mil). Men ladda fullt en gång, kör ur det på en långkörning och ladda upp relativt högt igen så kanske den räknar om värdena en del. SOC-estimering är lite lurigt trots allt.Haglund skrev:Detta borde betyda att mitt batteri är rätt sopigt? Hade 314 km typical range vid 80% när jag köpte bilen. Nu 3500 mil senare har jag 312 km, så degraderingen är fortfarande ändå försumbar. Men 312/314 km på ett 85 kWh-batteri vid 80%, det måste vara lågt?
Fast du kör en 85D. Den borde väl ha något högre p.g.a. högre effektivitet?MSO skrev:Det är lågt. 320-335 är mer av ett normalvärde. Själv hade jag 330 sist jag kollade (efter 3800 mil). 414km vid 100% (efter ca 3000 mil). Men ladda fullt en gång, kör ur det på en långkörning och ladda upp relativt högt igen så kanske den räknar om värdena en del. SOC-estimering är lite lurigt trots allt.Haglund skrev:Detta borde betyda att mitt batteri är rätt sopigt? Hade 314 km typical range vid 80% när jag köpte bilen. Nu 3500 mil senare har jag 312 km, så degraderingen är fortfarande ändå försumbar. Men 312/314 km på ett 85 kWh-batteri vid 80%, det måste vara lågt?
Ah. Sant. 85D kanske har lite högre siffror.Haglund skrev:Fast du kör en 85D. Den borde väl ha något högre p.g.a. högre effektivitet?MSO skrev:Det är lågt. 320-335 är mer av ett normalvärde. Själv hade jag 330 sist jag kollade (efter 3800 mil). 414km vid 100% (efter ca 3000 mil). Men ladda fullt en gång, kör ur det på en långkörning och ladda upp relativt högt igen så kanske den räknar om värdena en del. SOC-estimering är lite lurigt trots allt.Haglund skrev:Detta borde betyda att mitt batteri är rätt sopigt? Hade 314 km typical range vid 80% när jag köpte bilen. Nu 3500 mil senare har jag 312 km, så degraderingen är fortfarande ändå försumbar. Men 312/314 km på ett 85 kWh-batteri vid 80%, det måste vara lågt?
Jag har laddat ur och laddat upp ett par gånger sedan ny men det har inte ändrat något. Gissar att jag sitter med ett lågt batteri helt enkelt. Inte för att det gör mig särskilt mycket dock.
Jag saknar 2km vid 100% vid 90% och 80% är det fortfarande samma som när bilen var nyHaglund skrev:Detta borde betyda att mitt batteri är rätt sopigt? Hade 314 km typical range vid 80% när jag köpte bilen. Nu 3500 mil senare har jag 312 km, så degraderingen är fortfarande ändå försumbar. Men 312/314 km på ett 85 kWh-batteri vid 80%, det måste vara lågt?
Typical är baserad på en förutbestämd förbrukning beroende på modell 190-200Jocke73 skrev:Hamnar oftast på 322-325km i typical när jag har laddat till 90%
Har tolkat typical som den range jag normalt kör på en laddning, rated som den range jag skulle fått i NEDC. Estimated är liten gåta för mig. Den verkar vara baserad på momentan förbrukning, dvs väldigt kort körsträcka.
/Jocke
Estimated flera varianter, och det beror på valen i energiappen. Om den är ställd på instant så är det vad som gäller nu, eller under en kort sträcka. Om den är ställd på average är snittet på nuvarande vyn, d v s de senaste 50, 25 eller 10 km.Jocke73 skrev:Hamnar oftast på 322-325km i typical när jag har laddat till 90%
Har tolkat typical som den range jag normalt kör på en laddning, rated som den range jag skulle fått i NEDC. Estimated är liten gåta för mig. Den verkar vara baserad på momentan förbrukning, dvs väldigt kort körsträcka.
/Jocke