Sida 1 av 2

Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 10:20
av HelectriC
jag har lämnat in min bil på SC för en del fix och fått en lånebil, en P90DL att rulla med i en vecka. Jag kommer ju tycka att min bil är slö som fasen när jag får tillbaks den :( det var alltid skönt att få tillbaks sin egen bil när man knackat diesel en vecka, men nu då?
hur som helst, P90DL, herrejisses vilket drag det är i den. Den går ju som en skållad råtta. Mina ögon dras liksom bakåt i huvet, helt surrealistiskt :D jag fick ut bilen med 100% och det känns som att en låne/demo av denna kalibern ganska ofta laddas till 100% för att uppnå bästa acc. Hur bra är det att köpa en sån?
Hon kunde inte lova att min bil blev färdig denna vecka, men jag får självklart behålla lånebilen tills min är färdig. Jag åker på semester på söndag och är borta i 4 veckor, hahaha, har inget emot att behålla denna när vi ska på autobahn :twisted:

för övrigt så är det väldigt liten skillnad i ljud, byggkvalitet etc mot min bil (inget påtagligt ljud från främre motorn). Det känns skönt att jag alltså inte har en "måndagsbil" på den fronten. Det jag hunnit märka är knapparna på ratten som känns mer solida och att ventilationsuttagen framme vid vindrutan har fått en mer integrerad design i nätet istället för de mer distinkta uttagen jag har (som är lite jobbiga för dashcamen pga reflektioner i rutan). Nu får jag också köra next gen under tiden min bil utrustas med de samma. Men jag får en känsla av att next gen inte går att justera lika långt ner mot golvet som de vanliga stolarna? nån mer som tänkt på det? Mittkonsollen har lite annorlunda luckor, men kan inte direkt säga att det ena är bättre än det andra.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 10:23
av Franz
Stackare! Jag går och oroar mig för något liknande när min bil skall in på service om 2 veckor...

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 10:27
av HelectriC
undrar om SC har borjat tröttna på att folk flashar ljus och tutar när bilarna är på verkstaden? Dom deaktiverade remote access nästan med en gång :lol:

ang jämförelse med min bil, så ska det tilläggas att lånebilen inte är en facelift, men den har bara gått 160mil!

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 10:29
av 12man
HelectriC skrev:
jag har lämnat in min bil p....ed de samma. Men jag får en känsla av att next gen inte går att justera lika långt ner mot golvet som de vanliga stolarna? nån mer som tänkt på det? Mittk.....dra.
ja med mina 201cm och 108kg så kändes det bra att jag inte valde nextgen, men de kanske sitts ner marginellt, torde vara en ganska ny bil som de tvingar dej att plågas med

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 10:40
av HelectriC
12man skrev:
HelectriC skrev:
jag har lämnat in min bil p....ed de samma. Men jag får en känsla av att next gen inte går att justera lika långt ner mot golvet som de vanliga stolarna? nån mer som tänkt på det? Mittk.....dra.
ja med mina 201cm och 108kg så kändes det bra att jag inte valde nextgen, men de kanske sitts ner marginellt, torde vara en ganska ny bil som de tvingar dej att plågas med
möjligt att det ändras med tiden, men det känns som flera centimeter, tror inte stoppningen sätter sig så mkt?

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 11:14
av mati
Oj vad jobbigt du har fått det nu. :) Jag var jätterädd att de skulle ge mig en P90DL sist min bil var inne. Tack och lov fick jag bara en nästan helt ny 90D och den upplevde jag faktiskt som slöare än min P85. Slöare är fel ord... men... alltså... den var inte riktigt lika brutal liksom. Jag behövde i alla fall inte blåsa omkring som en galning bara för att maximera körupplevelsen. Tur det...

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 11:15
av HelectriC
mati skrev:
Oj vad jobbigt du har fått det nu. :) Jag var jätterädd att de skulle ge mig en P90DL sist min bil var inne. Tack och lov fick jag bara en nästan helt ny 90D och den upplevde jag faktiskt som slöare än min P85. Slöare är fel ord... men... alltså... den var inte riktigt lika brutal liksom. Jag behövde i alla fall inte blåsa omkring som en galning bara för att maximera körupplevelsen. Tur det...
ja, livet är tufft ibland ;)

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 12:15
av Niclas
Det stämmer att nextgen sätena inte sitter lika långt ner som std-sätena.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 12:26
av Niclas
mati skrev:
Oj vad jobbigt du har fått det nu. :) Jag var jätterädd att de skulle ge mig en P90DL sist min bil var inne. Tack och lov fick jag bara en nästan helt ny 90D och den upplevde jag faktiskt som slöare än min P85. Slöare är fel ord... men... alltså... den var inte riktigt lika brutal liksom. Jag behövde i alla fall inte blåsa omkring som en galning bara för att maximera körupplevelsen. Tur det...
85/90D har inte samma pulver som P85, tyvärr. Jag skulle gärna vilja att de återupplivade RWD P85+ Eller P90+ typ.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:08
av TiborBlomhall
Det är därför Tesla har infört att man kan välja modell på mittskärmen :D
Då kan du sista dagarna du har bilen sakta bläddra neråt bland modellnamnen, köra som P90D några dagar, sen som 90D och sen 85D... så du kan sakta avvänja dig :mrgreen:

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:25
av +46
Niclas skrev:
mati skrev:
Oj vad jobbigt du har fått det nu. :) Jag var jätterädd att de skulle ge mig en P90DL sist min bil var inne. Tack och lov fick jag bara en nästan helt ny 90D och den upplevde jag faktiskt som slöare än min P85. Slöare är fel ord... men... alltså... den var inte riktigt lika brutal liksom. Jag behövde i alla fall inte blåsa omkring som en galning bara för att maximera körupplevelsen. Tur det...
85/90D har inte samma pulver som P85, tyvärr. Jag skulle gärna vilja att de återupplivade RWD P85+ Eller P90+ typ.
Jag har hört fler P85 ägare säga samma sak. Är det bara en känsla eller är P85 snabbare än 85/90D från låt oss säga 0 till 80 km/t ?
Jag har inte sett någon sådan test på nätet.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:27
av grenhall
Högst tvivelaktigt att P85 är snabbare än en fyrhjulsdriven ekvivalent.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:28
av Niclas
Har inte klockat dem, mest butt-feeling.
Skulle säga att pga bättre grepp är 90D snabbare 0-20, men 20 kmh och uppåt är P85 snabbare.
Pga detta jämnar 0-100-tiderna ut sig (identiska)

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:30
av Niclas
Sen är känslan helt annorlunda, P85+ är lättare, styvare fjädring och bättre styrkänsla= mer sportbil
90D är mjukare, kränger i kurvor och diffus styrning=Komfortvagn

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:32
av HelectriC
TiborBlomhall skrev:
Det är därför Tesla har infört att man kan välja modell på mittskärmen :D
Då kan du sista dagarna du har bilen sakta bläddra neråt bland modellnamnen, köra som P90D några dagar, sen som 90D och sen 85D... så du kan sakta avvänja dig :mrgreen:
jag får gå på AL-möte (Anonyma Ludacrouser) :D

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 13:35
av grenhall
Niclas skrev:
Har inte klockat dem, mest butt-feeling.
Skulle säga att pga bättre grepp är 90D snabbare 0-20, men 20 kmh och uppåt är P85 snabbare.
Pga detta jämnar 0-100-tiderna ut sig (identiska)
Det stämmer säkert. När P85 fått fäste så känns kraften mer brutal än 4WD som jämnar ut det på ett annat vis.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 14:33
av HelectriC
måste bara lägga till ett litet halleluja igen! Den bilen är vansinnig :D var ute på lunchen och demade för en kollega, vi bara skrattade som små barn. Jag har seriöst svårt att se normalt under full acceleration från 0-100. Aaaaaagggghhhh :lol:

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 14:41
av 12man
"performance" på min ger några val och 70 känns brutalare än 70D, lite tror jag, för att 70 sätter sig lite som den p85+ jag hade vid service

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 15:07
av mati
Det är väl som en del redan har skrivit. 90D har helt klart bättre fäste under sulorna, under vanliga förhållanden kommer den iväg lite snabbare, på våt väg är den överlägsen. P85 vill gärna slira lite i början, men när den väl fått fäste ger den en mycket större spark i röven. Men när vägen är varm och däcken har rätt temperatur, då får P85:an också fäste med en gång. Och då är den rentav brutal.
Utöver det kan jag tycka att det är ganska roligt när man kör över 50km/h och vill köra om, gas i botten, och så släpper bakhjulen. Ujjjjjj.... Den känslan får man nog inte riktigt i en 90D. :mrgreen:

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 16:51
av danni
Jag hade en P85+ som lånebil nyligen och upplevde den som mycket, mycket, mycket långsammare än min 85D. Men det hade nog mer med göteborgsvädret att göra - bilen ströp så fort jag ens tänkte på att gasa på det blöta underlaget.

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 16:59
av mati
danni skrev:
Jag hade en P85+ som lånebil nyligen och upplevde den som mycket, mycket, mycket långsammare än min 85D. Men det hade nog mer med göteborgsvädret att göra - bilen ströp så fort jag ens tänkte på att gasa på det blöta underlaget.
Det var nog vädret som satte stopp för glädjen i ditt fall. När jag fick låna samma bil för några veckor sedan var det torrt och varmt. Då gick den som ett skott. ;)

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 17:03
av 12man
P85+ är bra för då kan man färga asfalten, där den ser lite grådaskig ut

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 17:06
av mati
12man skrev:
P85+ är bra för då kan man färga asfalten, där den ser lite grådaskig ut
Det funkar även med P85 utan +. Ibland är det rentav lite pinsamt när man råkar feldosera högerfoten och kör iväg där det står en massa folk. :oops:

Re: Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 17:29
av HelectriC
P90D har annan typ chassi va? Det verkar vara mer "sportigt" än i min (som garanterat har nån slags standarduppsättning av luft)

Nu har det tyvärr hänt!

Postat: 18 jul 2016 19:09
av e5m1r
HelectriC skrev:
P90D har annan typ chassi va? Det verkar vara mer "sportigt" än i min (som garanterat har nån slags standarduppsättning av luft)
Du kan kolla upp vilken fjädring respektive bil har på etiketten på framhjulet
Höj bilen hela vägen upp vrid ratten åt vänster och kolla etiketten på högerhjulet står A B eller C
Bild