Äntligen beställd, S60

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Äntligen beställd, S60

Inlägg av Hajjen »

Hej Alla och Tack Danni för rabatten :-)

Har precis lagt beställning på S60, metallic, panorama, svart tak, nya gen säten.
Kommer ha den som tjänstebil så jag valde bort AWD och autopiloten för att få ner förmånsvärdet. (aktiverar förmodligen autopiloten lite längre fram).

Ett eloge och ett stort tack för er som tar er tid att skriva i forumet! Era tankar och insikter har varit guld värt i min process att välja mellan både 60 vs 75 och olika tillval.
Utan er hade jag valt en 75 bara för att vara på "säkra" sidan, och förmodligen inte fått nytta för de extra pengarna (baserat på hur jag tror jag kommer använda bilen)

Jag har googlat nätet efter information, men nästan alltid slutar det med att jag hamnar i detta forumet då det är bäst, tydligast och mest intressantast information här!!!

Nu ser jag fram mot leverans och ska se hur jag bäst blir av med min befintliga Merceders.
Om någon har ett bra tips förutom inbyte via Tesla (väntar på deras återkoppling) tar jag tacksamt emot det. Jag bor i Göteborg.

För er andra som funderar på Tesla som tjänstebil och driver eget företag och vill få lite hjälp hur man kan räkna ihop kalkylen så att det blir bra både för företaget och privat så bistår jag gärna med min kunskap. (driver redovisningsbyrå)
(Jag kör Merceders E220 idag och byter till Teslan utan att det blir dyrare för bolaget eller för mig privat, +/- några hundralappar per månad).

Med vänlig hälsning

Rikard
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Re: Äntligen beställd, S60

Inlägg av Zoidberg »

Grattis och välkommen till skaran Teslaägare (snart)!

Du kommer märka att det går utmärkt att röra sig med en S60.
Det är inte dom sista 15Kwh som är viktigast i en elbil, det är dom första 60!

/Olle
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Kul.

Grattis och välkommen :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Kul :) Grattis och välkommen.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bra beslut och grattis. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
tib
Teslaägare

Inlägg av tib »

Grattis! Låter som en bra genomtänkt spec. Nu börjar den långa väntan men den är väl värd att vänta på
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare

Inlägg av peken »

Grattis!!! Jag är bra sugen på att beställa en 60D. Även om det kommer svida ekonomiskt (privatköp isåfall). Hur ska man klara väntan på model 3?! Även att man reserverade första dagen så lär väntan bli lång!!!
Återigen stort grattis Hajjen.
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Välkommen
KVD för Mercan ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Stort grattis! Men du glömde svara på den givna 10 000 kronors frågan - Vilken färg blev det?
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hajjen skrev:
Åh, det var det minsta jag kunde göra :mrgreen: Tack själv för en till referral, det värmer! Jag instämmer med ovanstående att jag tror att du gjort rätt val. Du har fått med den livsnödvändigaste utrustningen, och jag tror inte livet med en 60 är särskilt jobbigt alls. Vi körde nyligen 100 mil ner genom Danmark och den enda superchargern vi använde var den närmast hem, och inte egentligen för att vi var tvungna utan för att det var lagom dags för lunch. I övrigt klarade vi oss på destinationsladdare. Bara två gånger på hela resan dippade batteriet ens under 50% (och då var vi nere en bit under 20% bara). Det finns gott om laddare. Har man tänkt plöja ner till södra Europa på två dagar typ så bör man nog överväga 90 kWh - men för de flesta andra duger nog 60 väldigt långt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tofriis
Teslaägare

Inlägg av tofriis »

Grattis!! Säger jag utan att ha en själv ännu, men min order är lagd...
Min situation är nästan identisk :) Håller till i Göteborg och sitter idag med en leasad MB E-klass 220 i eget AB. Har lagt en beställning på en S60D, helt identisk med din fast med AWD. Tänker också ta AP i efterhand. Kan justera eller avbeställa under två dagar till, ångest!! Pendlar mellan att avbeställa helt och att låta ordern vara som ligger eller något där emellan... Just suttit och räknat några timmar på alternativa billigare bilar som Passat GTE eller att ta en helt ren S60 utan något extra öht... Det högre förmånsvärdet slår ju ganska hårt, så sammantaget blir ju besparingen ganska stor att ta en helt ren S60. Efter vad mina amatörmässiga kalkyler säger iaf :roll:
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

Zoidberg skrev:

/Olle
Det låter skönt ☺, läste även att ni når Ödeshög hemifrån. Kör ni genom Göteborg eller genar ni lite?
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

e5m1r skrev:
Välkommen
KVD för Mercan ?
Tack, kollade i juni med KVD, men då hamnade deras pris lite väl lågt. Ska göra en ny vända nu när det är skarpt läge ;)
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

+46 skrev:
Stort grattis! Men du glömde svara på den givna 10 000 kronors frågan - Vilken färg blev det?
Tack, jag valde Midnight Silver Metallic :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hajjen skrev:
e5m1r skrev:
Välkommen
KVD för Mercan ?
Tack, kollade i juni med KVD, men då hamnade deras pris lite väl lågt. Ska göra en ny vända nu när det är skarpt läge ;)
Jag har gjort mina senaste två bilförsäljningar via KVD och varit suveränt nöjd. Jag har fått mer betalt än vad jag kunnat få i inbytespris hos handlare, även om jag säkert kunde fått mer om jag orkat sälja på egen hand. Men smidigheten är värd mycket. Det är ungefär lika smidigt som inbyte. Bara dit och lämna nyckeln, så ser du inte bilen igen och affären är avslutad inom ett par veckor. De tar hand om allt som t.ex. att lösa leasingen, sköta ägarbytet säkert och snyggt, osv. Du tar inga risker själv. Första gången jag sålde bil via dem var jag lite nojig så jag lämnade bilen till dem så fort jag beställt den nya bilen och körde hyrbil under tiden. När det gick så smidigt första gången så struntade jag i det andra gången, och hämtade istället ut min Tesla och körde den gamla bilen till KVD samma dag.
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

danni skrev:
Hajjen skrev:
Åh, det var det minsta jag kunde göra :mrgreen: Tack själv för en till referral, det värmer! Jag instämmer med ovanstående att jag tror att du gjort rätt val. Du har fått med den livsnödvändigaste utrustningen, och jag tror inte livet med en 60 är särskilt jobbigt alls. Vi körde nyligen 100 mil ner genom Danmark och den enda superchargern vi använde var den närmast hem, och inte egentligen för att vi var tvungna utan för att det var lagom dags för lunch. I övrigt klarade vi oss på destinationsladdare. Bara två gånger på hela resan dippade batteriet ens under 50% (och då var vi nere en bit under 20% bara). Det finns gott om laddare. Har man tänkt plöja ner till södra Europa på två dagar typ så bör man nog överväga 90 kWh - men för de flesta andra duger nog 60 väldigt långt.
Tack, det låter skönt att det funkar så bra utanför SC. :D
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

tofriis skrev:
Grattis!! Säger jag utan att ha en själv ännu, men min order är lagd...
Min situation är nästan identisk :) Håller till i Göteborg och sitter idag med en leasad MB E-klass 220 i eget AB. Har lagt en beställning på en S60D, helt identisk med din fast med AWD. Tänker också ta AP i efterhand. Kan justera eller avbeställa under två dagar till, ångest!! Pendlar mellan att avbeställa helt och att låta ordern vara som ligger eller något där emellan... Just suttit och räknat några timmar på alternativa billigare bilar som Passat GTE eller att ta en helt ren S60 utan något extra öht... Det högre förmånsvärdet slår ju ganska hårt, så sammantaget blir ju besparingen ganska stor att ta en helt ren S60. Efter vad mina amatörmässiga kalkyler säger iaf :roll:
Det är AWD som drar iväg förmånsvärdet. Utan AWD hamnar förmånen på ca 4500 kr per månad (inkl Metallic, Panorama och nya generation)
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare

Inlägg av Zoidberg »

Hajjen skrev:
Zoidberg skrev:

/Olle
Det låter skönt ☺, läste även att ni når Ödeshög hemifrån. Kör ni genom Göteborg eller genar ni lite?

Vi genar över kinna när vi kör till Ödeshög.

Från Frillesås förlorar vi ingen tid på den sträckan men tjänar bra på energiåtgången.
Att köra via Göteborg blir både en längre väg och drar mer energi.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

danni skrev:
Hajjen skrev:
e5m1r skrev:
Välkommen
KVD för Mercan ?
Jag har gjort mina senaste två bilförsäljningar via KVD och varit suveränt nöjd. Jag har fått mer betalt än vad jag kunnat få i inbytespris hos handlare, även om jag säkert kunde fått mer om jag orkat sälja på egen hand. Men smidigheten är värd mycket. Det är ungefär lika smidigt som inbyte. Bara dit och lämna nyckeln, så ser du inte bilen igen och affären är avslutad inom ett par veckor. De tar hand om allt som t.ex. att lösa leasingen, sköta ägarbytet säkert och snyggt, osv. Du tar inga risker själv. Första gången jag sålde bil via dem var jag lite nojig så jag lämnade bilen till dem så fort jag beställt den nya bilen och körde hyrbil under tiden. När det gick så smidigt första gången så struntade jag i det andra gången, och hämtade istället ut min Tesla och körde den gamla bilen till KVD samma dag.
Tack, ska kolla med dem igen :D
gillar när det smidigt
Användarvisningsbild
inCup1
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av inCup1 »

Hajjen skrev:

Har precis lagt beställning på S60, metallic, panorama, svart tak, nya gen säten.
Kommer ha den som tjänstebil så jag valde bort AWD och autopiloten för att få ner förmånsvärdet. (aktiverar förmodligen autopiloten lite längre fram).

Ett eloge och ett stort tack för er som tar er tid att skriva i forumet! Era tankar och insikter har varit guld värt i min process att välja mellan både 60 vs 75 och olika tillval.
Utan er hade jag valt en 75 bara för att vara på "säkra" sidan, och förmodligen inte fått nytta för de extra pengarna (baserat på hur jag tror jag kommer använda bilen)

Jag har googlat nätet efter information, men nästan alltid slutar det med att jag hamnar i detta forumet då det är bäst, tydligast och mest intressantast information här!!!

Nu ser jag fram mot leverans och ska se hur jag bäst blir av med min befintliga Merceders.
Om någon har ett bra tips förutom inbyte via Tesla (väntar på deras återkoppling) tar jag tacksamt emot det. Jag bor i Göteborg.

För er andra som funderar på Tesla som tjänstebil och driver eget företag och vill få lite hjälp hur man kan räkna ihop kalkylen så att det blir bra både för företaget och privat så bistår jag gärna med min kunskap. (driver redovisningsbyrå)
(Jag kör Merceders E220 idag och byter till Teslan utan att det blir dyrare för bolaget eller för mig privat, +/- några hundralappar per månad).

Med vänlig hälsning

Rikard
Grattis till beställningen och välkommen i Tesla sekten
Tips för att bli av med MB om du inte vill hantera försäljning själv är Netbil i Sisjön mycket bra att ha och göra med snabb och smidig försäljning, har du leasing på den hanterar dom allt med leasing bolaget och sätter in överskottet till dig.
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

Tack! Netbil har jag helt missat, ska kolla med dem efter semestern :D
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

Gött med fler goa göbbar. Kan också intyga att 60 räcker gott och väl!
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

Har haft status tillverkad och på väg från fabrik i säkert 2 veckor nu, är nästa steg båttransporten?
Börjar längta mer och mer för varje dag :D :D
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hajjen skrev:
Har haft status tillverkad och på väg från fabrik i säkert 2 veckor nu, är nästa steg båttransporten?
Börjar längta mer och mer för varje dag :D :D
Är inte helt säker men det är nog den statusen den kommer ha ända tills den når service center i Sverige.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Japp, det stämmer. Nästa status är att den förbereds för leverans och den kommer när du redan bestämt ett datum ihop med din DS.
Skriv svar