
Först tänker jag lite tidsschema, och att Tesla semi ligger 3-5 år bort i tiden medans Tesla buss ligger snarare 7-10 år framåt. Att tekniskt lösa motorväg är mycket enklare och det kommer att spegla beslutsfattartid i kvadrat. Minst.
Så varför tesla semi nu då när dom har fullt upp med bilar? För att andra gör det, tex Nikola Motor som Tibor skrev om men också http://ot.to/ och andra.
Och missar man shipping-segmentet kommer man att tappa väldigt mycket in-data (miles driven) och man har ett segment som inte alls är lika priskänsligt på sensorer och någorlunda enkelt (dom är stora, tunga, långsamma, syns väl, ingen bråkar med dom, förbestämda rutter, kan konvojköras, spenderar väldigt mycket tid på motorvägar, arbetskraften är en stor procentuell kostnad, stora bolag som lätt skriver av investeringar).
Jag tror helt enkelt att det är en väldigt lågt hängande frukt, som även andra vill plocka. Och Elon gillar frukt.
I början kommen det kanske sitta chaufförer vid infarterna av städerna och skeppa in godset till kaj. Lotsar helt enkelt. VR är ju annars en perfekt tillämpning längre fram när lagstiftarna hunnit ikapp.
Kul intervju med George Hotz i ämnet om ni inte reda sett den:
http://thisweekinstartups.com/george-hotz-commaai/
Han påminer lite om en ännu nerdigare variant av Elon. George är nog inte wallstreet material på samma sätt men han är uppenbarligen rätt klyftig och insatt i ämnet.