Uppdatering av programvara
Moderator: Redaktion
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Uppdatering av programvara
Nu kom den första programvaruuppdateringen sedan jag hämtade bilen i slutet av juni.
Uppdatering pågår just nu och det ska bli spännande att se vad det blir för programvaruversion.
Uppdatering pågår just nu och det ska bli spännande att se vad det blir för programvaruversion.
Re: Uppdatering av programvara
Rapportera vad det blev...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Segelflygaren
- Teslaägare
5.12 sen ett par veckor, installerades av Tesla Servicecenter när den var inne.
Skoda Enyaq 85x 2025
Gick från 5.12 v. 1.64.26 till 5.12 v. 1.64.39 över natten. Ser ingen skillnad och det är samma release notes så jag tror att det bara är buggfix.
Model X P100D
Min kom med 5.11 när den levererades i mitten av juli. 5.12 vet jag inte vad den tillför jämfört med 5.11 men tror inte det är mycket, om något alls mer än buggfix.
Vi lär närma oss v6.0 med stormsteg då min Iphone app just har laddat ned en uppdatering som hintar om vad som finns i v6.0. För er som inte har läst TMC eller uppdaterat era appar så står det i appens release notes att det finns stöd för att starta bilen via appen, ny kalenderfunktion och push notifieringar om laddningen och om larmet har gått m.m. Intressant.
Model X P100D
Kan det vara så att detta hänger ihop med att iPhone 6 får NFC-stöd (Apple Pay och allt det där)? Använder Tesla-nyckeln NFC idag? Eller är jag ute och cyklar nu?
Satt nästan och väntade på detta under Apples dragning. Det flimrade ju förbi en app till deras klocka som kunde styra laddning mm för BMW i3.
Satt nästan och väntade på detta under Apples dragning. Det flimrade ju förbi en app till deras klocka som kunde styra laddning mm för BMW i3.
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Du är ute och cyklar vad gäller NFC, nyckeln använder inte NFC då det har en räckvidd på ca 20 cm. Så nej, jag tror inte start av bil har med NFC att göra.olarsson skrev:Kan det vara så att detta hänger ihop med att iPhone 6 får NFC-stöd (Apple Pay och allt det där)? Använder Tesla-nyckeln NFC idag? Eller är jag ute och cyklar nu?
Fast den använder väl någon form av NFC när batteriet i nyckeln är slut? Det där med att man ska lägga den på vindrutan för att öppna bilen och i mugghållaren för att starta.
Tippar på RFID då den när batteriet är slut måste kunna vara helt passiv vilket NFC inte är.axel skrev:Fast den använder väl någon form av NFC när batteriet i nyckeln är slut? Det där med att man ska lägga den på vindrutan för att öppna bilen och i mugghållaren för att starta.
Låter rimligare ja. 

S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
- Datordoktorn
- Teslaägare
Igår kom det meddelande om att programvaran laddats ner och frågan om att installera den. Tog för givet att det var 5.12 som var på väg.
Idag när jag startar bilen så ser hastighetsmätaren annorlunda ut och det visade sig att jag fått 6.0 istället för 5.12. Kul!
Som diskuterats tidigare, ny kalenderfunktion, lite grafikförändringar osv. Ny app i telefonen också förresten med startfunktionen och lite fler inställningar.
Men en nyhet som jag missat.....gps baserad höjning av fjädringen! Om man brukar höja upp bilen sista vägen in till sommarstugan så ska bilen tydligen minnas det och göra det automatiskt. Kul funktion men inget jag behöver personligen.
Idag när jag startar bilen så ser hastighetsmätaren annorlunda ut och det visade sig att jag fått 6.0 istället för 5.12. Kul!
Som diskuterats tidigare, ny kalenderfunktion, lite grafikförändringar osv. Ny app i telefonen också förresten med startfunktionen och lite fler inställningar.
Men en nyhet som jag missat.....gps baserad höjning av fjädringen! Om man brukar höja upp bilen sista vägen in till sommarstugan så ska bilen tydligen minnas det och göra det automatiskt. Kul funktion men inget jag behöver personligen.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Segelflygaren
- Teslaägare
Det är fantastiskt att ha en Tesla!
Efter en lång väntan på att få bilen, vilket så klart var jobbigt men ändå spännande ungefär på samma sätt som ett barn som väntar på julklapparna på julafton, så får man nu även längta efter att få version 6.0 av programvaran. Här framgår det tydligt hur långt efter alla andra biltillverkare är!
Lägg gärna ut bilder på den nya programvaran så att vi som inte fått programvaran än får möjlighet att sukta ordentligt!
Efter en lång väntan på att få bilen, vilket så klart var jobbigt men ändå spännande ungefär på samma sätt som ett barn som väntar på julklapparna på julafton, så får man nu även längta efter att få version 6.0 av programvaran. Här framgår det tydligt hur långt efter alla andra biltillverkare är!
Lägg gärna ut bilder på den nya programvaran så att vi som inte fått programvaran än får möjlighet att sukta ordentligt!
Är det någon som vet logiken eller vad som styr när man får sin programvara uppdaterad (om man nu inte kör in på ett Service Center och ber dom uppdatera)? Jag har fortfarande version 5.11 men är så klart sugen på v6.0.
Bilder finns i den här tråden på TMC: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... rmware-6-0
Utrullningen av uppdateringar är omdebatterad men den sker åtminstone inte i VIN-ordning och verkar vara oberoende av vilken version av firmware som man har i bilen.
Utrullningen av uppdateringar är omdebatterad men den sker åtminstone inte i VIN-ordning och verkar vara oberoende av vilken version av firmware som man har i bilen.
Model X P100D
Tack EricH, hade missat denna tråd av ngn anledning. Det verkar som man på nytt får gå i väntans tider och springa ut till bilen med jämna mellanrum för att kolla om det har kommit ngn uppdatering.EricH skrev:Bilder finns i den här tråden på TMC: http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... rmware-6-0

Lyckligtvis blev det ingen lång väntan då uppdateringen precis laddades ner 

Var på dop idag. Den lilla välartade krabaten fick heta Larofo och han var helt tyst
nöjd under hela ceremonin. En redan fantastisk bil blir bara bättre och bättre. v6.0 innehåller som ni redan vet en del
trevligheter. Bl a möjligheten att namnge sin bil.
Integrationen med mobilens kalender är smidig, speciellt när man har angett en adress.
Bara att klicka på händelsen i kalendern så startar navigeringshjälpen till aktuell adress.
Provade även att köra iväg utan keyfob och det gick alldeles galant.
Självklart någon mer tidsödande att öppna dörren via appen och sedan klicka på "starta"
samt ange lösen. Men det funkar.
Kan vara bra att gå in i settings och klicka i "always connected".
Inget mer väntande på att appen ska få kontakt med bilen.
Bra jobbat Tesla!!!
När kommer 6.1?
nöjd under hela ceremonin. En redan fantastisk bil blir bara bättre och bättre. v6.0 innehåller som ni redan vet en del
trevligheter. Bl a möjligheten att namnge sin bil.
Integrationen med mobilens kalender är smidig, speciellt när man har angett en adress.
Bara att klicka på händelsen i kalendern så startar navigeringshjälpen till aktuell adress.
Provade även att köra iväg utan keyfob och det gick alldeles galant.
Självklart någon mer tidsödande att öppna dörren via appen och sedan klicka på "starta"
samt ange lösen. Men det funkar.
Kan vara bra att gå in i settings och klicka i "always connected".
Inget mer väntande på att appen ska få kontakt med bilen.
Bra jobbat Tesla!!!
När kommer 6.1?

Vad krävs för att kunna starta din bil alltså? Bara att man kan ditt lösenord?
Min bil ligger fortfarande kvar på 5.11. Finns det något man kan göra? Eller får man bara sitta snällt och vänta?
Man måste väl sitta på ägarens mobiltelefon med app:en som är kopplad till den specifika bilen igång också.hasse_h skrev:Vad krävs för att kunna starta din bil alltså? Bara att man kan ditt lösenord?
Model X P100D