Dålig service av Tesla
Moderator: Redaktion
Re: Dålig service av Tesla
Fy så frustrerande och dåligt! Tog för givet att de bara hade Teslabilar som ersättningsbilar? Märkligt! Hoppas semestern löser sig!
Köpa en Tesla? Få 8000 pix i rabatt via denna länk: http://---
Köpa en Tesla? Få 8000 pix i rabatt via denna länk: http://---
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Ajaj, var det Tesla i Sverige som "ordnade" åt dig? Trailar dom upp bilen till Sverige eller hur går det till?point1 skrev:Tänkte bara ventilera min ilska över Teslas dåliga bemötande. Jag är på roadtrip i Frankrike, och min Tesla fick ett felmeddelande att den behöver service och inte kan starta. Mycket riktigt när jag väl stannat vid superchargern i Mougins så starta den inte igen. Efter 2,5h, världens dyraste superchargerstop, kom bärgningsbilen och massa strul med osäkerhet om vad som skulle hända så fick vi packa ur allt och trycka in oss i en taxi som blev helt fylld med alla våra väskor. Sen skulle jag få en hyrbil men enligt Tesla så är Audi A4 jämförbar med Tesla Model S85. Trots att jag försökte förklara att jag vill ha en jämförbar bil med samma lastkapacitet så vägrade de ge mig något annat. Mycket irriterande när man betalat nästan 1 miljon för bilen och så tycker Tesla att det är läge att snåla på ersättningsbilen när man redan stått och väntar i hettan med allt bagage.
Får hoppas de kan ordna fukten i baklampan, läckaget i panoramataket och missljudet från motorn samtidigt som jag felanmälde för en månad sen...
A4 skulle man kunna leva med som nödfall även om den inte i storlek kan likställas med en S men rökningen NEJ TACK.
Men jag intresserad av hur det ser ut med garantier/åtagande är det Tesla som tar detta eller försäkringsbolaget?
Att jag undrar beror på att jag ligger på 9000 mil och en del garantier redan gått ut och blir kanske viktigt att när man väljer försäkring att få rätt villkor och kan ställ krav på en "riktig" bil.
Men jag intresserad av hur det ser ut med garantier/åtagande är det Tesla som tar detta eller försäkringsbolaget?
Att jag undrar beror på att jag ligger på 9000 mil och en del garantier redan gått ut och blir kanske viktigt att när man väljer försäkring att få rätt villkor och kan ställ krav på en "riktig" bil.
Det är smällar man får ta att köra en a4.
De flesta biltillverkare lämnar ju en åt ens öde när dylika stillestånd infinner sig. Tesls lovar ju knte alla kunder en ersättningsbil gratis.
Min andra bil utöver teslan, en rätt ny toyota landcruiser 150 stannade utan synbar anledning mitt i skogen vid Kolsva i västergötland. Ingen ersättningsbil där inte, det fanns inte ens en 7-sitsig bil att hyra i den hålan. Familjen fick åka tåg istället. Det var mitt problem och inte toyotas tydligen fick betala allt själv. Jag fick till och med hämta bilen i kolsva när den var klar- en nätt resa på två timmar från stockholm. Den bilen kostar nästan 750 tkr.
Du bör vara nöjd tycker jag.
De flesta biltillverkare lämnar ju en åt ens öde när dylika stillestånd infinner sig. Tesls lovar ju knte alla kunder en ersättningsbil gratis.
Min andra bil utöver teslan, en rätt ny toyota landcruiser 150 stannade utan synbar anledning mitt i skogen vid Kolsva i västergötland. Ingen ersättningsbil där inte, det fanns inte ens en 7-sitsig bil att hyra i den hålan. Familjen fick åka tåg istället. Det var mitt problem och inte toyotas tydligen fick betala allt själv. Jag fick till och med hämta bilen i kolsva när den var klar- en nätt resa på två timmar från stockholm. Den bilen kostar nästan 750 tkr.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Låter galet, se över försäkringen bums.
Min Kia gav upp utanför Södertälje när jag var på väg till Göteborg med full bil (packning, fru och tre barn). Stod en V40 framkörd vid verkstaden som vi blev bärgade till. 12 dagar körde jag lyxvolvo istället för sunkKia. Totalt kostade det mig cirka 400kr då jag fick betala delar av hyrbilen eftersom jag inte kunde byta tillbaka inom 5d från det min bil blev klar.
Min Kia gav upp utanför Södertälje när jag var på väg till Göteborg med full bil (packning, fru och tre barn). Stod en V40 framkörd vid verkstaden som vi blev bärgade till. 12 dagar körde jag lyxvolvo istället för sunkKia. Totalt kostade det mig cirka 400kr då jag fick betala delar av hyrbilen eftersom jag inte kunde byta tillbaka inom 5d från det min bil blev klar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Nybilsgaranti täcker i regel ersättningsbil
Sen brukar det vara både * och ** och ***
Hur är det med tesla ?
Min uppfattning är att de sträcker sig i vanliga fall över sitt ansvar och är väldigt tillmötesgående
Sen har alla regler undantag och du verkar ha träffat på ett sådant tyvärr
Sen brukar det vara både * och ** och ***
Hur är det med tesla ?
Min uppfattning är att de sträcker sig i vanliga fall över sitt ansvar och är väldigt tillmötesgående
Sen har alla regler undantag och du verkar ha träffat på ett sådant tyvärr
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Dålig service av Tesla
Vill du bli ännu argare än du redan är?point1 skrev:Tänkte bara ventilera min ilska över Teslas dåliga bemötande. Jag är på roadtrip i Frankrike, och min Tesla fick ett felmeddelande att den behöver service och inte kan starta. Mycket riktigt när jag väl stannat vid superchargern i Mougins så starta den inte igen. Efter 2,5h, världens dyraste superchargerstop, kom bärgningsbilen och massa strul...
I så fall kan jag berätta för dig att jag fick samma fel häromdagen.
"Unable to drive" - det gick inte att lägga i växel, bilen var brickad

Jag ringde till Teslas vägassistans och de sa att bilen dessvärre måste bärgas till service - det fanns ingenting att göra. Jag befann mig vid tillfället i skogen utanför Varberg, ca. 8 mil från SC Mölndal och allt kändes deppigt.
Servicegubben började mecka med bärgningsbil och kontakt med SC Mölndal för att få ordnat allt meck, men då plötsligt bröts telefonsamtalet av någon oklar anledning (solstorm?, aliens?, IS?, Donald Trump?). Jag fick snällt ringa upp igen och fick då tala med en kvinna, Katrine, på Teslas vägassistans i Norge. Jag förklarade att jag var mitt i ett pågående ärende och hon skulle koppla mig till killen som hade hjälpt mig tidigare. Dessvärre var han nu upptagen (det visade sig senare att han försökt få tag på mig) så jag berättade vad som hänt för Katrine och vi började från början igen. Hon frågade om jag gjort en "power off" och resettat alla systemen? "Nej", svarade jag eftersom jag aldrig hört talat om detta och den tidigare servicegubben inte nämnt något. Hon förklarade att det finns en knapp under e-brake-menyn som heter typ "Complete power off" eller nåt sånt. Om man trycker på den (genom fönstret på bilen när det är nedvevat) så slås bilen fullständigt av och alla delsystem blir strömlösa. Väntar man 10 minuter så kan man sedan gå in i bilen igen och systemen har då fått strömmen bruten och fått minne tömt etc.
Jag gjorde detta och gick iväg. Efter exakt 10 minuter öppnade jag bildörren och som genom magi var felmeddelandet borta och bilen kunde läggas i växel. Jag körde därifrån för egen maskin och befinner mig nu i Oslo. Felmeddelandet har inte dykt upp igen, men Tesla skulle kolla igenom mina loggar för att se vad som hänt och varför.
Katrine på Teslas vägassistans har nu en särskild plats i mitt hjärta

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Det är ju en helt orättvis jämförelse. Du fick ju en gratis ersättningsbil - Du fick service till skillnad mot mig. Sen kan du så klart vara mer eller mindre nöjd med den lösning de hade att erbjuda vid tillfället. Tesla försökte iallafall lindra skadan.point1 skrev:Att du får dålig service av Toyota gör det inte mer rätt.mjwahl skrev:Det är smällar man får ta att köra en a4.
Jag är inte nöjd. Du låter inte heller så nöjd med din Toyota-upplevelse. Två fel gör inte ett rätt.
Jag hade dessutom påtalat att motorn surrade veckor innan jag åkte och de hade inte tid då.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Borde du inte kunna få en bil på din försäkring oavsett? Din försäkring har väl inget inskrivet att om Tesla hjälper dig så hjälper din försäkring inte dig?point1 skrev:Hade Tesla inte fixat ersättningsbil hade min försäkring täckt det, att varken Toyota eller din försäkring kunde hjälpa dig är trist, men bara för att du fått dålig service betyder inte det all annan service är bra.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Min försäkring (Lf) tar inte hela hyrbilskostnaden under service. Upp till 75% tror jag och det är inte del av basförsäkringen utan ett tillägg, dvs inte självklart alla försäkringar täcker upp.
Vad hindrar dig att ta en bil på din försäkring då?point1 skrev:På min står 100% vid utlandsvistelse. Protector.bat skrev:Min försäkring (Lf) tar inte hela hyrbilskostnaden under service. Upp till 75% tror jag och det är inte del av basförsäkringen utan ett tillägg, dvs inte självklart alla försäkringar täcker upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag har med mig både silvertejp och femfemtiosex så jag klarar mig oavsett vad som händer, men tack för omtanken!point1 skrev:Verkar förövrigt vara drive Uniten enligt Tesla Frankrike, men de vet inte ännu säkert inte heller om de är klara tills jag ska åka hem, men det verkade de inte bry sig så mycket om. Det var jaha ska du åka hem, hur ska du göra med bilen? Så åk inte för långt hemifrån Herr X!
Tips: Passa på att köpa på dig ordentligt med cigaretter om du har utvecklat ett nikotinberoende av att ha den franska inrökta lånebilen! Hur ska du göra med den förresten?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- lator
- Teslaägare
Någon uppdatering från France?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

När min bil var splitt ny, nyårsafton -15, ringde jag service och fick tala med någon i Holland. Han bad mig göra power off med bildörren öppen och lämna bilen till dess han ringde om ca 15 minuter. Det var nog samma åtgärd förstår jag! Felet, autopilot, avhjälptes.point1 skrev:Exakt samma fel som jag hade, fick också tips om poweroff, fick dock inte tipset att stänga av den genom rutan så höll ju på att avlida i hettan (kände mig som en instängd hund, 32 grader och bilen stod i solen). Provade dock bara power off i typ 1-2 minuter, kanske hade hjälp om jag lämnat den längre.Herr X skrev:Vill du bli ännu argare än du redan är?point1 skrev:Tänkte bara ventilera min ilska över Teslas dåliga bemötande. Jag är på roadtrip i Frankrike, och min Tesla fick ett felmeddelande att den behöver service och inte kan starta. Mycket riktigt när jag väl stannat vid superchargern i Mougins så starta den inte igen. Efter 2,5h, världens dyraste superchargerstop, kom bärgningsbilen och massa strul...
Jag ringde till Teslas vägassistans och de sa att bilen dessvärre måste bärgas till service - det fanns ingenting att göra. Jag befann mig vid tillfället i skogen utanför Varberg, ca. 8 mil från SC Mölndal och allt kändes deppigt.
Servicegubben började mecka med bärgningsbil och kontakt med SC Mölndal för att få ordnat allt meck, men då plötsligt bröts telefonsamtalet av någon oklar anledning (solstorm?, aliens?, IS?, Donald Trump?). Jag fick snällt ringa upp igen och fick då tala med en kvinna, Katrine, på Teslas vägassistans i Norge. Jag förklarade att jag var mitt i ett pågående ärende och hon skulle koppla mig till killen som hade hjälpt mig tidigare. Dessvärre var han nu upptagen (det visade sig senare att han försökt få tag på mig) så jag berättade vad som hänt för Katrine och vi började från början igen. Hon frågade om jag gjort en "power off" och resettat alla systemen? "Nej", svarade jag eftersom jag aldrig hört talat om detta och den tidigare servicegubben inte nämnt något. Hon förklarade att det finns en knapp under e-brake-menyn som heter typ "Complete power off" eller nåt sånt. Om man trycker på den (genom fönstret på bilen när det är nedvevat) så slås bilen fullständigt av och alla delsystem blir strömlösa. Väntar man 10 minuter så kan man sedan gå in i bilen igen och systemen har då fått strömmen bruten och fått minne tömt etc.
Jag gjorde detta och gick iväg. Efter exakt 10 minuter öppnade jag bildörren och som genom magi var felmeddelandet borta och bilen kunde läggas i växel. Jag körde därifrån för egen maskin och befinner mig nu i Oslo. Felmeddelandet har inte dykt upp igen, men Tesla skulle kolla igenom mina loggar för att se vad som hänt och varför.
Model S P85D,
Autopilot är en feature. Inget fel.Foluke skrev:När min bil var splitt ny, nyårsafton -15, ringde jag service och fick tala med någon i Holland. Han bad mig göra power off med bildörren öppen och lämna bilen till dess han ringde om ca 15 minuter. Det var nog samma åtgärd förstår jag! Felet, autopilot, avhjälptes.point1 skrev:Exakt samma fel som jag hade, fick också tips om poweroff, fick dock inte tipset att stänga av den genom rutan så höll ju på att avlida i hettan (kände mig som en instängd hund, 32 grader och bilen stod i solen). Provade dock bara power off i typ 1-2 minuter, kanske hade hjälp om jag lämnat den längre.Herr X skrev:Vill du bli ännu argare än du redan är?point1 skrev:Tänkte bara ventilera min ilska över Teslas dåliga bemötande. Jag är på roadtrip i Frankrike, och min Tesla fick ett felmeddelande att den behöver service och inte kan starta. Mycket riktigt när jag väl stannat vid superchargern i Mougins så starta den inte igen. Efter 2,5h, världens dyraste superchargerstop, kom bärgningsbilen och massa strul...

Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Jeg synes Tesla har hjulpet til godt her. Jeg regner med at de har faste prosedyrer på slike ting, og jeg kjenner ikke ett eneste bilfirma som i så høy grad kommer med en reservebil så fort. Har en bekjent som kjører Mercedes, og han bare måper når jeg forteller ham om hvor rask og effektiv servisen er. Klart, har ikke
Forts.
Klart, har ikke alltid fått elbil, men bil har jeg fått, og jeg har kunnet fortsette mine reiser.
Så har det bare vært opp til meg å bli irritert eller tilfreds med situasjonen.
Livet er mindre hvordan du har det men hvordan du tar det.
Klart, har ikke alltid fått elbil, men bil har jeg fått, og jeg har kunnet fortsette mine reiser.
Så har det bare vært opp til meg å bli irritert eller tilfreds med situasjonen.
+++++Mer sånt!!
+++++Mer sånt!!
X100 lev.14/8-18.
+1
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Jag tror din kompis lurar dig att han kör Merceders, en riktig Merceders går inte söndermiksch skrev:Jeg synes Tesla har hjulpet til godt her. Jeg regner med at de har faste prosedyrer på slike ting, og jeg kjenner ikke ett eneste bilfirma som i så høy grad kommer med en reservebil så fort. Har en bekjent som kjører Mercedes, og han bare måper når jeg forteller ham om hvor rask og effektiv servisen er. Klart, har ikke

Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine

Og når vi en gang er inne på rare opplevelser med andre bilmerker, så fortalt min bror at han kjørte i sin nye og fine A4 tdi på motorveien. Det var natt, og han var på vei hjem. Plutselig ut fra intet slo alle lys seg av. Motoren gikk, og det blinket en liten rød lampe på dashboardet. Ellers var det mørkt. Så han kjørte inn til siden, slo av tenningen, ventet, slå på tenningen. Fortsatt alt mørkt. Han forstod at han ikke kunne kjøre videre og ringte Audi. Ingen hjelp å få. Ringte bergningstjenesten som kom. Da han vred om tenningsnøkkelen for å teste en siste gang fungerte alt som før, og han kunne kjøre videre. Dette skjedde senere en gang til, og man har frem til i dag ikke funnet eller kunnet reprodusere feilen.
Vad bra att det löste sig till sist.point1 skrev:Ja och livet i en inrökt Audi A4 är helt klart sämre än i en Tesla, hade det inte varit det hade jag sparat massa pengar på att köpa en sån!
Jag fick iaf tillbaka bilen efter 4 dagar efter att de bytt motorn, nu har vinet försvunnit och bilen är lika tyst som när den var ny. Körde hem i söndags från Frankrike utan problem med bilen. På fredag ska den till servicecenter för att ta bort vattenpölen i bakljuset som snart har ett vattenstånd på 1 cm samt fixa läckaget i panorama-taket!
Bemötande från servicecentret i Aix var iaf bra och jag fick tillbaka bilen innan jag skulle åka hem, hyrbilen var dock som sagt sunkig men de hade tyvärr ingen makt över den sa dom utan det verkade vara Tesla i Holland eller något.
Jag hade också vattenpöl i båda bakljusen, samt ett dött spindeldjur som hade kommit in där nånstans. Jag fick hela bakpartiet utbytt, inklusive den kromade listen mellan bakljusen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så bra at det ordnet seg.
Du skal vite at jeg har hatt min bil inne en rekke ganger av forskjellige grunner. Mye har med vann å gjøre. Bilen har lekket vann, men nu ser den ut å være tett. Men veien til en tett bil har vært asfaltert med diverse erstatningsbiler, og stort sett ikke Tesla. Og vi alle her i fomuet har nok lagt en god slant på bordet for vår bil. Dessuten ligger det i sakens natur å bli irritert når ting så går til helvete.
Derimot har servicen som jeg har fått vært helt utrolig bra. Aldri opplevt maken av oppfølging. Her har den tyske bilindustrien mye å lære. Og det er nok stort sett det jeg leser i forumet. De fleste har blitt møtt veldig bra, om enn det ikke har vært morsomt å bli stående uten strøm/lading ved en Sc, eller å ha vann i bilen.
Men livet er som det er. Det er ikke alltid man kan få gjort noe, noe. Noen ganger er det bare å holde ut.
Du skal vite at jeg har hatt min bil inne en rekke ganger av forskjellige grunner. Mye har med vann å gjøre. Bilen har lekket vann, men nu ser den ut å være tett. Men veien til en tett bil har vært asfaltert med diverse erstatningsbiler, og stort sett ikke Tesla. Og vi alle her i fomuet har nok lagt en god slant på bordet for vår bil. Dessuten ligger det i sakens natur å bli irritert når ting så går til helvete.
Derimot har servicen som jeg har fått vært helt utrolig bra. Aldri opplevt maken av oppfølging. Her har den tyske bilindustrien mye å lære. Og det er nok stort sett det jeg leser i forumet. De fleste har blitt møtt veldig bra, om enn det ikke har vært morsomt å bli stående uten strøm/lading ved en Sc, eller å ha vann i bilen.
Men livet er som det er. Det er ikke alltid man kan få gjort noe, noe. Noen ganger er det bare å holde ut.