OBS !!!! vid vägbygge på tyska Autobahn
Moderator: Redaktion
- Andreas Muller
- Teslaägare
OBS !!!! vid vägbygge på tyska Autobahn
Körde idag upp från södra Tyskland och som vanligt massor med vägbygge på gång under semester. Vid ett ställe gjorde de vägen smalare dock dubbelfilig. Jag körde i vänsterfil med med den tillfälliga sargen till vänster. Det var trångt men det gick. Bilen till höger om mig svajade dock till lite och jag var tvungen att köra ännu längre mot sargen. Plötslig pep det till och Tesla'n försökte styra ifrån sargen rakt in i bilen bredvid. Jag lyckades dock parera detta. Men det hela skulle ha kunnat sluta riktig illa. Autopiloten var inte på förresten. Mitt tips - vid tvåfilig vägbygge håll er i högerfil!
Stromare
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: OBS !!!! vid vägbygge på tyska Autobahn
En annan risk med vägarbeten på Autobahn är att avfarten till superchargern kan vara avstängd. Hände mig när jag skulle ner till Kroatien. Fick ta rygg på lastbilar för att klara mig 10 mil till nästa supercharger.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Hände oss också 2-3 gånger under våran 700mils resa. Ena gången gick det bara snurra tillbaka nästa avfart men 2 gånger så fick vi åka någon mil på en sketen landsväg för att komma till rastplatsen.. var lite spännande.EnTraktor skrev:En annan risk med vägarbeten på Autobahn är att avfarten till superchargern kan vara avstängd. Hände mig när jag skulle ner till Kroatien. Fick ta rygg på lastbilar för att klara mig 10 mil till nästa supercharger.
Tror att vid smala vägarbeten på autobahn är vänsterfil typ 2,1m... vilket är väldigt tajt för en Tesla Model S, vi höll ALLTID högerfilen...
Skönt att du provade "side-collision avoidance" så vi andra vet att det funkar.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Jag går i princip alltid in i högerfilen vid dessa byggen, och inte bara i Tyskland. Mycket vägarbeten på motorvägarna i många länder på kontinenten. Ofta får man inte ens köra i vänsterfil då det är skyltat maxbredd 2 eller 2,1 m där, och Teslan är 2,19 m bred (med speglar, vilket jag antar är det som räknas).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS