Funderingar kring Tesla Model S

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Funderingar kring Tesla Model S

Inlägg av Anders SE »

Hej!

Ny här på forumet.

Jag har länge varit intresserad av en Tesla Model S
Har nu äntligen provkört en och blev helt såld.
Så jag funderar nu på att byta bil och ta den på leasing.
Har räknat lite fram och tillbaka, men det kanske finns någon här på forumet som har någon kalkyl som kan bjuda på lite siffror?

Kör idag en A6 Allroad -16
Leasingkostnad ca 5700/mån exkl moms
Förmånsvärde ca 7700/mån
Skatt ca 3000/mån
Kör ca 2500 mil privat om året (betalar diesel privat) Förbrukning på Audin är 0,85x2500x12,5kr= 26500kr/år ca
Kan tänka mig att lägga 100k i första förhöjda

Bilen jag har byggt ihop är en S60D som hamnade på 927k

Har lite funderingar ang förmånsvärdet, har läst att det har höjts om jag har förstått rätt på nyare bilar. stämmer detta? isf när blev ändringen?
Om det är så att det är lägre förmånsvärde på äldre bilar, kan det vara läge att köpa en beg S85D kanske?

Bör väl även tillägga att jag har eget så sitter med både privat och företagets ekonomi.

Vad bör jag välja för utrustning?

Bilen jag har byggt har

Autopilot
Premium uppgraderingspaket
Panorama
NG Säten
Kolfiberpanel
Metallic lack
har inte valt men funderar på luftfjädring.

Så kan någon vänlig hjälpa mig att räkna hem detta, så att jag kan byta till Tesla :)

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Köp en ny Tesla få 9000kr och grattis SuC http://---
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Funderingar kring Tesla Model S

Inlägg av grenhall »

Anders SE skrev:
Hej!

Ny här på forumet.

Jag har länge varit intresserad av en Tesla Model S
Har nu äntligen provkört en och blev helt såld.
Så jag funderar nu på att byta bil och ta den på leasing.
Har räknat lite fram och tillbaka, men det kanske finns någon här på forumet som har någon kalkyl som kan bjuda på lite siffror?

Kör idag en A6 Allroad -16
Leasingkostnad ca 5700/mån exkl moms
Förmånsvärde ca 7700/mån
Skatt ca 3000/mån
Kör ca 2500 mil privat om året (betalar diesel privat) Förbrukning på Audin är 0,85x2500x12,5kr= 26500kr/år ca
Kan tänka mig att lägga 100k i första förhöjda

Bilen jag har byggt ihop är en S60D som hamnade på 927k

Har lite funderingar ang förmånsvärdet, har läst att det har höjts om jag har förstått rätt på nyare bilar. stämmer detta? isf när blev ändringen?
Om det är så att det är lägre förmånsvärde på äldre bilar, kan det vara läge att köpa en beg S85D kanske?

Bör väl även tillägga att jag har eget så sitter med både privat och företagets ekonomi.

Vad bör jag välja för utrustning?

Bilen jag har byggt har

Autopilot
Premium uppgraderingspaket
Panorama
NG Säten
Kolfiberpanel
Metallic lack
har inte valt men funderar på luftfjädring.

Så kan någon vänlig hjälpa mig att räkna hem detta, så att jag kan byta till Tesla :)

Mvh Anders
Hej, välkommen och kul!

Värt att tänka på i ditt fall med S60 är att S60 och S75 har samma förmånsvärde. Vilket är högre än modellerna som fanns 2015.

Snabb kalkyl nedan.

Det stämmer inte helt hundra eftersom jag inte har rätt uppgifter angående din bil. Men i grova slängar.

Hade du haft en S85D med motsvarande utrustning räknat i dagens pris hade förmånsvärdet varit 5941:- istället för 6775:-

Mitt råd hade varit att hitta en S85D med god utrustning alternativt köra leasingen på 48 månader om du bara vill lägga 100k i första förhöjda.
kalkyl.PNG
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Om du ska finansiera genom Tesla så kräver de minst 20% i första förhöjda avgift så som jag har förstått det men samtidigt kan du få bra restvärdesgaranti upp till fem år. Dock så kräver det att du köper till servicepacket för fem år.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

vigge50 skrev:
Om du ska finansiera genom Tesla så kräver de minst 20% i första förhöjda avgift så som jag har förstått det men samtidigt kan du få bra restvärdesgaranti upp till fem år. Dock så kräver det att du köper till servicepacket för fem år.
Inte många rätt här du.

DnB kräver inte 20% av alla det är helt beroende på företag. Restvärdesgaranti 3 år på leasing. Servicepaket krävs ej däremot krävs det att du servar bilen varje år / var 2000:e mil och det blir billigare med servicepaket. Varför skulle man behöva köpa service i 5 år när man bara äger bilen i 3? Orimligt.

Men annars var det rätt. ;)
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Hej Anders och välkommen hit! Självklart ska jag hjälpa dig. Här hittar du en Excel-kalkyl där jag lagt in din nuvarande bil, din tilltänkta bil, och som jämförelse min 85D från 2015: https://dl.dropboxusercontent.com/u/599 ... Anders.xls

Kalkylen är gjord för att försöka räkna om alla kostnader till "privata" kostnader genom att helt enkelt räkna ut hur mycket mer du hade haft över i fickan varje månad om du istället tog ut alla företagets kostnader för bilen som lön och lägga det till alla privata utgifter som bränsle och så. Fråga om nåt är oklart i kalkylen.

Leasingavgiften för din Audi låter lite låg, men du kanske la en del kontant där också? Isåfall framgår inte det av kalkylen och månadskostnaden för Audin ska egentligen vara högre. Jag har lagt in ett avdrag på 8000 kr på din nya 60D också eftersom du såklart väljer att använda någons (hint hint ;)) rabattlänk när du beställer och därför får 8000 kr i rabatt.

Det stämmer att förmånsvärdena har klättrat lite. Det gäller framförallt på lite äldre modeller som 85 och 85D som fick ett lägre pris tidigare och då hade ett lägre förmånsvärde baserat på det priset. Sen höjdes priset i flera omgångar, men förmånsvärdet släpade efter lite och kom först för 2016 upp till dagens höga nivåer. Det var mycket därför jag passade på att klippa till på en 85D förra året. Kan man komma över en 85D från 2015 lär det alltså bli hyfsat mycket billigare totalt. Det finns flera här på forumet som vill sälja sådana eller överlåta leasingen, så det kan vara värt att titta på. Värdena för min bil i kalkylen är baserade på det lite lägre pris som rådde när jag beställde, och inte helt aktuella (jag har även köpt till bl.a. autopilot i efterhand). Din spec på bilen känns förresten helt rätt i min mening, också.

Men konklusionen är i alla fall att du definitivt ska byta din dyra Audi mot en Tesla oavsett hur du gör! Den kostar dig onödigt mycket pengar, och även om det är en riktigt trevlig bil (min förrförra bil var en A6 Avant 3.0 TDIq -13!) så är den inte närapå lika trevlig som en Tesla.

EDIT: För tillgänglighetens skull lägger jag in en bild på kalkylen nedan också.

Bild
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Tack för snabba svar.

Vad vill du veta mer om min nuvarande bil?
Va kalkylen på den bilen jag byggt för 927k?

Om jag ska kika begagnat är det från 2015 och äldre som ligger lägre i förmånsvärde?
Hur gamla bilar kan man eftermontera AP?

Mvh Anders
Senast redigerad av Anders SE, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model S 75D 2016
Om det är någon som inte kör Tesla som vill provköra i Uddevalla området, skicka ett pm så löser vi det:)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
Hej, välkommen och kul!

Värt att tänka på i ditt fall med S60 är att S60 och S75 har samma förmånsvärde. Vilket är högre än modellerna som fanns 2015.

Snabb kalkyl nedan.

Det stämmer inte helt hundra eftersom jag inte har rätt uppgifter angående din bil. Men i grova slängar.

Hade du haft en S85D med motsvarande utrustning räknat i dagens pris hade förmånsvärdet varit 5941:- istället för 6775:-

Mitt råd hade varit att hitta en S85D med god utrustning alternativt köra leasingen på 48 månader om du bara vill lägga 100k i första förhöjda.
Såhär kan du väl inte räkna! Du blandar privata kostnader och företagets kostnader, och jag är inte alls säker på vad du hittat på med förmånsvärdet men det verkar inte stämma... Det känns helt tokigt.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

danni skrev:
grenhall skrev:
Hej, välkommen och kul!

Snabb kalkyl nedan.

Såhär kan du väl inte räkna! Du blandar privata kostnader och företagets kostnader, och jag är inte alls säker på vad du hittat på med förmånsvärdet men det verkar inte stämma... Det känns helt tokigt.
Kan och kan. Det enda som är privat är förmånsvärdet.

7700:- vs. 6775:-. Har du uppdaterat din kalkyl med hans siffror är det jättebra men jag hade inte tillgång till den och jag prioriterade en snabb jämförelse framför 100% korrekta siffror. Framför allt eftersom skatt 3000:-/mån är lite luddigt. Vad är skatten på bilen t.ex.? För inte är den 3000:-/mån eller per år för den delen.

Anders du kan inte eftermontera AP om du inte tycker det är jättekul att slänga 150-200 000:- på det.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
vigge50

Inlägg av vigge50 »

grenhall skrev:
vigge50 skrev:
Inte många rätt här du.

DnB kräver inte 20% av alla det är helt beroende på företag. Restvärdesgaranti 3 år på leasing. Servicepaket krävs ej däremot krävs det att du servar bilen varje år / var 2000:e mil och det blir billigare med servicepaket. Varför skulle man behöva köpa service i 5 år när man bara äger bilen i 3? Orimligt.

Men annars var det rätt. ;)
Jag menade att de gick ha restvärdesgaranti upp till fem år och då skrev jag fel att man måste ha servicpaket för fem år, dock krävs som sagt service under fem år.
Hade visst missförstått om 20%, trodde det var krav.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
danni skrev:
grenhall skrev:
Hej, välkommen och kul!

Snabb kalkyl nedan.

Kan och kan. Det enda som är privat är förmånsvärdet.

7700:- vs. 6775:-. Har du uppdaterat din kalkyl med hans siffror är det jättebra men jag hade inte tillgång till den och jag prioriterade en snabb jämförelse framför 100% korrekta siffror. Framför allt eftersom skatt 3000:-/mån är lite luddigt. Vad är skatten på bilen t.ex.? För inte är den 3000:-/mån eller per år för den delen.

Anders du kan inte eftermontera AP om du inte tycker det är jättekul att slänga 150-200 000:- på det.
Bränslet är privat också. Förmånsvärdet slår stenhårt privat, det och bränslet är de största faktorerna i bilkostnaden imo. Och jo, fordonsskatten på en A6 3.0 TDI är ungefär 3000 per år, så jag misstänker att det var vad Anders menade.

Jag tror inte han menar eftermontera AP, utan bara vilka bilar man kan aktivera det i efterhand på om det inte valdes till vid köp. Och svaret där är väl sent 2014 och framåt, va?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Såg att jag lämnat lite gamla siffror i min kalkyl också. Servicen är dyrare för Model S (och troligen för A6:an också). Och trängselskatt vet jag inte om du drabbas av. Men de bitarna kan du justera bäst du vill.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

vigge50 skrev:
Jag menade att de gick ha restvärdesgaranti upp till fem år och då skrev jag fel att man måste ha servicpaket för fem år, dock krävs som sagt service under fem år.
Jag har ingen aning om vad du menar med den meningen.
danni skrev:
Bränslet är privat också. Förmånsvärdet slår stenhårt privat, det och bränslet är de största faktorerna i bilkostnaden imo. Och jo, fordonsskatten på en A6 3.0 TDI är ungefär 3000 per år, så jag misstänker att det var vad Anders menade.

Jag tror inte han menar eftermontera AP, utan bara vilka bilar man kan aktivera det i efterhand på om det inte valdes till vid köp. Och svaret där är väl sent 2014 och framåt, va?
Sant tänkte faktiskt inte på bränslet. Det är ju den absolut dyraste posten i sammanhanget. Den är ju i princip lika hög som leasingkostnaden för Audin om man räknar företagspengar + att man bara får ta ut 6,50 milen för diesel medan man får ta ut 9,50 för Teslan. Det blir en slant där också gissar jag. Skatten verkar orimligt låg om det inte är rabatter på den. 3000:- / år för en 3-liters diesel är mycket mycket lite. Jag betalade nästan 5000:-/år för min lilla 2-liters diesel.

Jo jag tror att han menar eftermontera. Men om vi snackar aktivera så är det bilar från runt oktober 2014 och framåt som fick hårdvara för AP.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Anders SE skrev:
Om jag ska kika begagnat är det från 2015 och äldre som ligger lägre i förmånsvärde?

Mvh Anders
Bilar levererade från november (kanske rentav oktober) 2014 har hårdvara för autopilot. Bilar från 2014 har lägre förmånsvärde än 2015. Tänk på att det är tillverkningsår och inte registrering/leverans som spelar roll för förmånsvärdet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Välkommen till forumet och grattis i förskott till den nya (eller begagnade) bilen!
Som du redan kan se så kommer du att få all hjälp och lite till med att räkna hem affären och göra rätt tillval.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Då du redan fått kalkyler på det ekonomiska kommer jag inte gå in på det
Glädjen du kommer få av Model S kan du inte sätta i en kalkyl så kör på bara
Ett tips kan vara att ta det lungt med utrustningen då den påverkar förmånsvärdet mycket
Autopilot kan du exempelvis aktivera i efterhand
Självfallet är det så att detta ska anmällas till SKV men det man inte vet har man inte ont av....
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Roligt att ha hamnat på ett så här aktivt forum. Om det blir en ny, så väljer jag nog luftfjädring och aktiverar AP i efterhand. (Pga förmåns......)
Det är jag som har varit lite otydlig. Menar så klart att aktivera AP.
Skatten skrev jag lite fel på 3084kr/år skulle det vara.

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Anders SE skrev:
Som sagts redan så kom AP i slutet av 2014. Om man kikar på begagnat och inte vet när en bil är tillverkad exakt så kan man även notera att om bilen är fyrhjulsdriven (dvs med D i modellbeteckningen) så har den också hårdvara för autopilot.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det blir typ samma kostnad för en model s som den a6 du har nu. Det är ju helt fantastiskt :). Bara att slå till :lol: jag skulle inte betala en krona för en a6a :P.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Finns ju olika versioner utan D men med AP också. Min P85 är tillverkad oktober 2014 och har AP till exempel.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Om ni tittar på begagnad Tesla på nätet ta en titt på bilder kring ratten det är tydlig skillnad på växelspak mellan bilar som har AP hårdvara och de som saknar den samma
Sen är det som redan nämnt alla D bilar med AP
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare

Inlägg av hanty »

AP ingick i teknikpaketet fram till någon gång i mitten av 2015. Därefter tillval, separat prissatt.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Välkommen,
Jag har bara snabbscrollat dialogen och kan ha missat detta men vad jag fått ögonen på är att du kör ca 2500 mil privat. Hur mycket kör du i tjänsten? Har du många tjänstemil påverkar det kalkylen avsevärt (till Tesslans fördel).
Vidare är det intressant om du privatleasar eller har bilen som förmånsbil. Har du den som förmånsbil så bör du övertala arbetsgivaren det sunda i att gå på total lönekostnad istället för att sätta upp yxiga regler baserade på basbelopp eller liknande.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Anders SE
Teslaägare

Inlägg av Anders SE »

Jag kör inget i tjänst i dagsläget. Jag har eget företag så jag behöver inte övertala någon mer än mig själv och det hoppas jag att ni kan göra här;)
Kikade lite noggrannare på vad jag betalar i månaden och förmånsvärde.

Leasingavgift 5752kr/mån exkl moms
Förmånsvärde 7908kr/mån

Så ännu lite till Teslans fördel:)

Mvh Anders
Tesla Model S 75D 2016
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det kan dock vara bra att hitta 100 mil att köra bilen i tjänsten, annars får man inte göra avdrag på halva momsen på leasingavgiften.
https://www.skatteverket.se/download/18 ... /58002.pdf
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hajjen
Teslaägare

Inlägg av Hajjen »

Hej Anders

Jag driver eget och beställde min Tesla i juli och kalkylen mot min Merca gick ihop utan större problem (E220) någon lägre leasing och förmån än din, men min Tesla är också billigare ca 800 000 kr.
Om Audin är från 2016, så bör du kolla upp vad du får och ditt restvärde, risken är att det kostar "lite för mycket" att byta redan nu.

Lycka till med beslutet!
Rikard
Såld: Sept 2016, S60, Midnight Silver Metallic, Panoramatak, Svarta Nästa Generations Säte, Svart Alcantara
Okt 2018, S100D, Midnight Silver Metallic, Krämfärgad premium, Uppgraderad autopilot, Premium uppgradering, 21” Twin turbine
Skriv svar