Sida 1 av 2
Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 07:30
av Jocce
Hur nära behöver man ligga t.ex. en lastbil för att "slipstreaming" ska ge någon märkbar effekt?
Räcker det med läge "1" på avståndsinställningen på AP? Eller behöver man krypa närmare?
Ger det någon effekt att slipstreama bakom en personbil?
/Jocce
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 09:35
av Bjelke
Det beror lite på typ av lastbil såklart, men i läge 1 blir det en märkbar effekt ja

(även en märkbar effekt av stenskott), men om man
kryper lite närmare så ökar effekten (den är alltså inte som störst i "läge 1"). Tomma timmerbilar och specialbyggen som tex dom som
fraktar skogsmaskiner osv är väldans bra luftdrag bakom...
Jo lite effekt bakom en personbil oxo, speciellt om dom kör med släp

Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 11:34
av lator
Du får effekt även vid större avstånd (typ 3 på farthållaren) men givetvis minskar effekten (och riskerna samt stenskotten) vid större avstånd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drafting_(aerodynamics)
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 18:29
av sondell
Hmm. Kan ju försöka dra lite analogier till vakmodellering jag gör för vindturbiner. Är ju rotordiameter då. Men om man använder diagonalen då på en stor lastbil på fronten så är den kanske 5 m som mest. Efter 10 gånger detta har man en viss effekt. Alltså 50 m bakom. Efter det dubbla är effekten stort sett borta. Alltså 100 m. På länken här ovan kunde man ju se att Mythbusters testade till 11% vinst 30 m bakom. Stod inget om hastighet dock. På en elbil är nog effekten långt större för luftmotståndet blir en större del av energiåtgången.
50 m bakom är ju 2 sekunder i 90 km/h.
Det beror förstås också på egenskaperna på luften. Om det är väldigt stabilt kan effekten bli mycket större, som en kall klar vinterdag. En ostabil sommardag mycket mindre effekt. Så ska det ju helst vara hyfsat rak väg då tänker jag för att de långa avstånden ska funka

.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 19:20
av jtesla
Jag undrar på vilket sätt formen på framförvarande fordon påverkar effekten av slipstreaming.
Ger ett helt täckt släp mycket turbulens?
Mina egna ovetenskaplig observationer efter många mil i Tyskland på autoban med husvagn bakom lastbilar ger...
-Effekten finns även om man ligger på ok avstånd.
-Tankbilar (med tubform) verkar av någon anledning ge bäst effekt.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 22:45
av joel80
Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Hur funkar avståndsinställningarna i Teslan?? Är det tid eller längd man ställer in? På min Volvo är kortaste avståndet ca 1 sek, så avståndet ökar med farten. Vid väldigt låg fart är kortaste inställningen lite mer än en sekund bakom....
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 22:54
av Lessmog
joel80 skrev:Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Hur funkar avståndsinställningarna i Teslan?? Är det tid eller längd man ställer in? På min Volvo är kortaste avståndet ca 1 sek, så avståndet ökar med farten. Vid väldigt låg fart är kortaste inställningen lite mer än en sekund bakom....
Teslaenheter. Har diskuterats mycket utan klara resultat såvitt jag vet.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 11 aug 2016 23:10
av joel80
Haha..
Såklart.. och skulle det vara tidsenheter verkar Elon ha en helt egen tideräkning också.. Hans planet snurrar väl inte ett varv på samma tid som jorden så det är förståeligt.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 04:03
av Anders77
Största skillnaden med att köra slipstreaming kommer nog från att man själv sänker sin egen hastighet. För ärligt hur många kör 90 på motorvägen annars?
En kompis med sin en liten snål diesel bil var nere på 0.3L/mil efter 20 mil bakom en lastbil. Normalt på motorväg låg han på ca 0.6 minst. Och då med högre hastighet som sagt.
Så för honom blev det bra vinst. För ligger man inte bakom lastbilen så tror jag det är få som sätter AP på 90. Så effekten bör räknas från normal hastighet till 90 bakom lastbil.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 04:30
av LarsL
Jag tycker mig märka en minskning av effektbehovet redan på lagligt avstånd och definitivt på 2 sekunders avstånd.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 08:39
av danni
Lessmog skrev:joel80 skrev:Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Hur funkar avståndsinställningarna i Teslan?? Är det tid eller längd man ställer in? På min Volvo är kortaste avståndet ca 1 sek, så avståndet ökar med farten. Vid väldigt låg fart är kortaste inställningen lite mer än en sekund bakom....
Teslaenheter. Har diskuterats mycket utan klara resultat såvitt jag vet.
Klart är i alla fall att det inte är fasta avstånd - avståndet på samma inställning varierar rejält med hastigheten, så det är någon form av tidsfaktor med i beräkningen åtminstone.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 08:56
av joel80
Jag har legat bakom mindre lastbilar i ca 110-120km/h och förbrukningen minskar märkbart även i de hastigheterna och med ca 50m avstånd. Från runt 0.6l/mil med min förra Volvo till ca 0.45-0.5l/mil. Alltså ca 20% minskning.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 09:12
av Oddball
Det funkar utmärkt att ligga på läge 1 på APn
Kolla "Peters videoer" på forumet där han har dokumenterat hur han körde 58 mil på EN laddning genom att slipstreama ett par lastbilar från norra danmark till tyskland
Som nämts så är det inget fix avstånd utanavståndet anpassas efter hastigheten. Jag har nyligen kört två nattpass genom hela tyskland och har med fördel slipstreamat stora SUVar i 150 ( när jag vilat mig efter att ha slipstreamat stora SUVar i 200+, men då får man köra själv då APn klipper vid 150)
Det gör STOR skillnad i förbrukningen att ligga i 150 o slipstreama jämfört med att ligga ensam.
I sverige så kan det nog leda till viss irritation om man ligger bakom någon i läge 1, i italien så är det nästan för defensivt
För att få en mjukare körning så brukar jag temporärt ställa upp APn till läge 5-7 om jag ser att det saktas ner framför mitt slipstreamingoffer, då slipper man knyckiga inbromsningar.
Till sist, tänk på säkerheten!
Använd bara tight slipstreaming om trafikläget tillåter.
(speciellt i högre hastigheter)
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 13:24
av Leo
På t ex VW (och säkert de flesta andra) är inställning av "avståndet" inte fysiska metrar utan ett tidsavstånd i sekunder. (Dock är inte 1=EN sekund osv utan bara ett skalsteg) Dvs hur långt bakom framförvarande "i tid" man ligger. Enligt samna princip som "3-sekundersregeln".
Så vid låg hastighet hamnar man närmare i meter än i hög hastighet. Men man ligger lika många tidsenheter bakom så att säga.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 13:56
av Jocce
Ett alternativ till att Slipstreama :
Höj luftfjädringen till Very High
Gasa max i ca 20 sekunder
Stampa på bromsen
Lägg bilen i P
Jag kallar det Autopilot Deluxe
/Jocce
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 14:01
av joel80
Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 14:04
av e5m1r
joel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Så länge du inte bromsar för spöken så ger jag inte igen

Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 14:47
av danni
joel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Rimliga åtgärder. Jag låg en gång ganska nära en tomte som höll 70 på 90-väg med mitträcke. Den idioten tänkte att det var en bra idé att dra i handbromsen för att sakta ner utan att tända bromsljusen och på så vis skrämma mig (och eventuellt orsaka en livsfarlig olycka).
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 18:23
av LarsL
joel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Håller med otroligt irriterande. Men inte blir du väl upprörd för 25-30 meter, är det inte mer så att man inte ser lycktorna mer, typ.
Sakta ner är ju en rimlig åtgärd, tanken är att jag ska ta ansvar för 3 sekundersregeln.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 18:39
av bylund
Sakta ner är ju väldigt rimligt. Om den bakom ligger för nära så innebär det ju att man minskar risken att behöva tvärnita genom att ta det lugnare. Det kan ha hänt att jag har tillämpat detta med folk som lägger sig supernära på motorvägen när jag kör om, så att jag kör långsammare och långsammare tills jag till slut inte kör mycket snabbare än den vi kör om. Fast tyvärr fattar inte den bakom som tror att det är en bra idé att stressa på det sättet att jag skulle accelerera upp i fart så snart personen ifråga skulle lägga sig på rimligt avstånd.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 18:41
av BigDaddyT
Jag vill minnas att Volvo gjorde mycket tester med det på slutet av 90-talet. Tanken var ju att skapa tåg av bilar på motorvägen för att minska risken för olyckor och spara energi.
Dock kom man fram till, som någon skrev, att det blev väldigt mycket mer stenskott på bilarna som följde efter.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 18:51
av Bjelke
Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 18:53
av LarsL
bylund skrev:Sakta ner är ju väldigt rimligt. Om den bakom ligger för nära så innebär det ju att man minskar risken att behöva tvärnita genom att ta det lugnare. Det kan ha hänt att jag har tillämpat detta med folk som lägger sig supernära på motorvägen när jag kör om, så att jag kör långsammare och långsammare tills jag till slut inte kör mycket snabbare än den vi kör om. Fast tyvärr fattar inte den bakom som tror att det är en bra idé att stressa på det sättet att jag skulle accelerera upp i fart så snart personen ifråga skulle lägga sig på rimligt avstånd.
Det är sådana lägen som gör att jag ser fram emot autonoma bilar, till förarna runt om alltså.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 22:26
av Oddball
Bjelke skrev:Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
Jag pendlar 10 mil om dagen på motorväg och har fått alla mina tidigare bilar blästrade av stenskott. Merparten av dessa stenskott har kommit när det varit god marginal till framförvarande bil (har inte funnits någon anledning till slipstreaming med en ICE bil).
Jag vågar nog hävda att merparten av alla stenskott beror på det usla underhållet av våra vägar. På vintern är det naturligtvis svårt att undvika grus på vägarna, men om man jämför våra vägar ( på sommarhalvåret) med vägarna på kontinenten så ser ju våra vägrenar för jäkliga ut. Det räcker ju att nån vinglar ut i vägrenen så skvätter det upp all möjlig skit.
Jag har under två resor till sydeuropa tillryggalagt ett gäng hundra mil där jag systematiskt använt slipstreaming och har inte fått ett enda stenskott. Mina stenskott har jag fått hemma (varav en makadamsten från mötande trafik

)
Däremot så skulle jag aldrig tänka tanken att slipstreama en lastbil med öppet flak, skogstrailer e.dyl
3-sekundersregeln på motorväg är sen länge satt ur spel. Iaf runt storstäderna. Om man lägger sig med en 3-sekunderslucka så blir man
1) förvånad över hur stor luckan faktiskt blir
2) impad över hur många bilar som kan knö sig in i luckan
Slipstreaming är ett effektivt verktyg för att hålla nere förbrukningen. Dock så skall man inte stressa sina medtrafikanter till dumma manövrar. Däremot så är det riktigt kul när man får tummen av andra bilen efter högfartspass i rote på autobahn (på natten utan andra bilar)
Krama varandra i trafiken!
Re: Hur nära för att slipstreama?
Postat: 12 aug 2016 22:38
av Bjelke
Oddball skrev:Bjelke skrev:Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
Jag pendlar 10 mil om dagen på motorväg och har fått alla mina tidigare bilar blästrade av stenskott. Merparten av dessa stenskott har kommit när det varit god marginal till framförvarande bil (har inte funnits någon anledning till slipstreaming med en ICE bil).
Jag vågar nog hävda att merparten av alla stenskott beror på det usla underhållet av våra vägar. På vintern är det naturligtvis svårt att undvika grus på vägarna, men om man jämför våra vägar ( på sommarhalvåret) med vägarna på kontinenten så ser ju våra vägrenar för jäkliga ut. Det räcker ju att nån vinglar ut i vägrenen så skvätter det upp all möjlig skit.
Jag har under två resor till sydeuropa tillryggalagt ett gäng hundra mil där jag systematiskt använt slipstreaming och har inte fått ett enda stenskott. Mina stenskott har jag fått hemma (varav en makadamsten från mötande trafik

)
Däremot så skulle jag aldrig tänka tanken att slipstreama en lastbil med öppet flak, skogstrailer e.dyl
3-sekundersregeln på motorväg är sen länge satt ur spel. Iaf runt storstäderna. Om man lägger sig med en 3-sekunderslucka så blir man
1) förvånad över hur stor luckan faktiskt blir
2) impad över hur många bilar som kan knö sig in i luckan
Slipstreaming är ett effektivt verktyg för att hålla nere förbrukningen. Dock så skall man inte stressa sina medtrafikanter till dumma manövrar. Däremot så är det riktigt kul när man får tummen av andra bilen efter högfartspass i rote på autobahn (på natten utan andra bilar)
Krama varandra i trafiken!
Jo så är det ju oxo såklart, men jag bytte ruta på min Mondeo vid 14000 mil (pgav spricka) och då var den ff i superfint skick, körd på samma vägar i samma syfte,
och Teslan har nu rullat nästan 7000 mil och har i princip en ruta i perfekt skick, även den körd på samma vägar i samma syfte. Jag har haft samma typ av konsultupplägg till samma
kunder sedan många år och kör alltså identiskt med dessa bilar. Så nog blir det en avsevärd skillnad att slipstreama "duktigt" vill jag ändå hävda.
Håller med om det andra iaf

våra vägar och skötseln av dom är inte speciellt kul

Vi har ju ganska duktigt med sandning på vintrarna här så det kanske blir förstärkt effekt här?