Det här med batteristorlek...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanielK
Teslaägare

Det här med batteristorlek...

Inlägg av DanielK »

Jag är sjukt nära beställning nu, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha 60, 75 eller 90.

Min vardagskörning är 30 mil ToR. Finns en snabbladdare från Vattenfall i närheten av jobbet. Tyvärr ligger SC i Sillekrog lite fel så den kommer efter 8 km eller efter 29,2 mil. Hemma har jag 16A 3-fas och 400m från huset finns en gratisladdare på 22kW.

Bor i Vagnhärad och har föräldrar i Karlskoga, svärföräldrar i Malmö och en bror i Falun. Falun och Karlskoga är inga problem med en 60 att köra utan att ladda. Det är ju inte så långt. Malmö däremot kör vi kvällstid för att få så lång tid som möjligt där. Vi har barn som inte är så gamla så restid är ju bra att hålla ner.
Med en 90D så ska skåneresan klaras med ett laddstopp sommartid och två vintertid enligt EV tripplanner. Knappade in -10 och då skulle det vara 2 timmar laddtid på en 60 och 1 timme med en 90.

Vad säger expertisen om en S 60 hur snabbt laddar den till 100% i SC? Den är ju en strypt 75:a så borde det inte gå rätt fort?
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Re: Det här med batteristorlek...

Inlägg av Haglund »

Lite oavsett vilken du väljer så kommer du vilja ladda på jobbet. Om du inte kan det så blir det problem. SuC är inte gjord för att du ska använda den varje dag och dessutom tror jag att man tröttnar ganska fort på att stanna på en SuC en gång om dagen bara för att kunna ta sig hem. Och om du kan ladda både på jobbet och hemma så kvittar det vilken av batteristorlekarna du tar, du kommer alltid ha god marginal oavsett väder eller trafiksituation.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Ja, det ska inte bromsa in lika mycket på slutet som om det vore ett verkligt 60 kWh-pack.

Var är det för typ av körning dessa 30 vardagsmil? Är det motorväg är det nog för tight med en 60. Är det långsamväg så är det nog lugnt åtminstone på sommaren. Kan du ordna med långsamladdning på jobbet? Rentav vanlig schuko (två hål i väggen) borde räcka, då kan du ladda uppemot 100 km på en hel arbetsdag (9 h*12 km/h). Du vill inte åka till Vattenfalladdaren varje dag för att toppa upp, även om det bara är några minuter som behövs, det förtar en hel del av elbilsfördelen att behöva fylla på som om det vore en bensinbil.

Om valet står mellan 60 och 75 så är det rimligt att ta 60 först och låsa upp resten om du tröttnar på att ladda för ofta. Fast med 30 mil t/r jobbet skulle jag nog satsa på 90, om det inte går att ordna någon form av laddning där du parkerar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

DanielK skrev:
Jag är sjukt nära beställning nu, men kan inte bestämma mig för om jag ska ha 60, 75 eller 90.

Min vardagskörning är 30 mil ToR. Finns en snabbladdare från Vattenfall i närheten av jobbet. Tyvärr ligger SC i Sillekrog lite fel så den kommer efter 8 km eller efter 29,2 mil. Hemma har jag 16A 3-fas och 400m från huset finns en gratisladdare på 22kW.

Bor i Vagnhärad och har föräldrar i Karlskoga, svärföräldrar i Malmö och en bror i Falun. Falun och Karlskoga är inga problem med en 60 att köra utan att ladda. Det är ju inte så långt. Malmö däremot kör vi kvällstid för att få så lång tid som möjligt där. Vi har barn som inte är så gamla så restid är ju bra att hålla ner.
Med en 90D så ska skåneresan klaras med ett laddstopp sommartid och två vintertid enligt EV tripplanner. Knappade in -10 och då skulle det vara 2 timmar laddtid på en 60 och 1 timme med en 90.

Vad säger expertisen om en S 60 hur snabbt laddar den till 100% i SC? Den är ju en strypt 75:a så borde det inte gå rätt fort?
I närheten av jobbet? Innebär det att du är bekväm med att gå den biten till jobbet eller kommer det vara så att du inte orkar? :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag tror inte någon ångrar att de tagit ett större batteri. Om du har råd med 90D så välj det.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Hur är dina 30 mil ToR till jobb, är det 30 mil motorväg? Om det är 30 mil motorväg och du brukar hålla kring 120 km/h så kan det bli tajt med en 60 om du inte kan ladda vid jobbet och speciellt på vintern. Med vattenfalls priser på laddaren så blir det snabbt dyrt om du behöver ladda där varje dag om du inte har möjlighet att fixa laddning på jobbet. Sen om en 60 inte räcker och du känner att du verkligen behöver en 75a så kanske det är lika bra att gå upp till en 90 så att du har marginal under förutsättningen att ekonomin tillåter det såklart.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Jag hade hävdat att även med en 90D kommer du behöva ladda på jobbet på vintern om du åker motorväg. Särskilt om du inte vill ladda batteriet till 100% varje dag, vilket ju inte är någon särskilt bra idé.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har du råd med en 90, køp den, det verkar du behøva. Har du tillgång till långsamladdning på jobbet är det førstås lite annorlunda. 30 mil motorväg går, men bara i 110 med en 60 skulle jag tro. Jag kør ofta en specifik 90 mil+ sträcka med min, och det går finfint med 90% laddning, men passerar två SuC på vägen och destinationsladdar.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
DanielK
Teslaägare

Inlägg av DanielK »

bylund skrev:
Ja, det ska inte bromsa in lika mycket på slutet som om det vore ett verkligt 60 kWh-pack.

Var är det för typ av körning dessa 30 vardagsmil? Är det motorväg är det nog för tight med en 60. Är det långsamväg så är det nog lugnt åtminstone på sommaren. Kan du ordna med långsamladdning på jobbet? Rentav vanlig schuko (två hål i väggen) borde räcka, då kan du ladda uppemot 100 km på en hel arbetsdag (9 h*12 km/h). Du vill inte åka till Vattenfalladdaren varje dag för att toppa upp, även om det bara är några minuter som behövs, det förtar en hel del av elbilsfördelen att behöva fylla på som om det vore en bensinbil.

Om valet står mellan 60 och 75 så är det rimligt att ta 60 först och låsa upp resten om du tröttnar på att ladda för ofta. Fast med 30 mil t/r jobbet skulle jag nog satsa på 90, om det inte går att ordna någon form av laddning där du parkerar.
Det är motorväg. Ska ta och kolla upp laddningen på jobbet, men det lutar ju åt 90..
Mickep

Inlägg av Mickep »

Beror på ekonomin. Om du känner att du klarar vardagskörningen (för det är enbart den som är viktig, om man skall vara krass) Skall man köra långt kan man antingen hyra bil som går längre eller finna sig i 1 timmes extra laddtid. Beror om man kan ladda på jobbet.

Titta på kostnaden. motiverar den 1 timme x antal du tänker göra långresor till föräldrarna (då får du en timkostnad som du sparar om du tar 60 och "väntar") detta om man tänker att man kanske tar 90 för att slippa få räckviddsfundering.("ångest" är fel ord)

tänk på att de sista 30 på 90 kommer ta lika lång tid som att ladda de första 60 (grov förenkling) så att ladda fullt en gång på 90 kommer ta lika lång tid sm att ladda fullt 2 ggr på 60. (obs! är säkert felaktigt, men bara för att belysa poängen, skillnaden är inte så stor) dessutom kan 60 versionen hålla längre pga av 75 batteriet.

Kolla på vardagsutnyttjandet. 30 mil är en respektabel siffra (3 h i bil varje dag är inte alla som skulle palla) det är det som avgör (för vad händer om något laddställe fallerar(ex längre strömavbrott) (hemma eller vid jobbet)?) skulle de extra 30 i batteriet vara avgörande då? Däri ligger avgörandet vid valet (enligt mig)

Om man ändå behöver ladda på jobbet även om man väljer 90 så blir inte valet enklare direkt.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Om du tar 90 så kan du köra fram och tillbaks utan att ladda.
Om du inte gör något på jobbet
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Toja skrev:
Om du tar 90 så kan du köra fram och tillbaks utan att ladda.
Om du inte gör något på jobbet
Frågan är hur mycket extra batteri där är när han kommer hem...
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag instämmer med övriga, med så lång daglig körning så är det 90 som gäller om du inte kan ladda på jobbet, annars kommer du få mycket frustration i längden. Jag brukar säga att de flesta nog klarar sig på mindre batteri än de tror, men 30 mil om dagen är ju rätt extremt. Snabbladdare från Vattenfall hjälper inte jättemycket. Du kan ju inte lämna bilen ståendes där varje dag hela dagen. Isåfall måste du stanna där en stund före eller efter jobbet varje dag om du har en bil med mindre batteri och det tröttnar man nog på. Dessutom kostar det en hel del pengar. Det bästa vore om du kunde lösa någon form av uttag på jobbet - till och med ett vanligt enfasuttag ger dig den marginal du hade behövt.

Jag har en 85D och under den kallare delen av vintern är det inte alltid jag ens kan räkna med att komma 30 mil på en full laddning. Beror helt på hastighet och vad för slags väg det är. Och som noterats vill man inte ladda 100% varje dag. Du kan ju alltid ta ner hastigheten de gånger du märker att det behövs, men det är galet frustrerande att ligga i 100 km/h på motorväg med en sån bil...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Hej
Pendlar som du 30 mil tor varav nästan hela sträckan motorväg.
Har S85D
Laddar numera på arbetet via trefas = hur smidigt som helst.
Innan denna möjlighet gick det bra att köra som jag önskade vad gäller hastighet och med skonande 90% laddning så länge det inte var minusgrader och snömodd/regn, vid dessa mindre gynnsamma förhållanden fick man anpassa hastigheten och när det var 16 minus var jag glad att det fanns räddning i form av SC på vägen.
Får du inte laddning på arbetet så skall du helt klart välja 90 (eller tom avvakta 100)
Har du tillgång till laddning på arbetet kan du fritt välja batteristorlek.

Stort batteri underlättar långfärder och både tidsmässigt och smidighet då man inte måste åka till varje SC och kan ta omvägar osv. efter behov och önskemål.
( När vi får ca 130 kWh batterier kommer vi inte märka att vi åker elbil vad gäller räckvidd, då har man bara alla fördelarna som man kan njuta av redan nu!)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Jag har P85 och säger köp en 90 med ditt dagliga körmönster. Visst det funkar med en 60, man kan uppgradera till 75 sen osv. Men med 30mil dagligen så är nog 90 det mest praktiska valet för att bli smidigt.

Semester/helgresor är en annan femma då de inte sker så ofta. Då gör 30min hit eller dit oftast inte så mycket.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jag har 20 mil varje dag och tycker att 85:an är precis lagom då för då räcker det med 90% laddning i ena änden varje dag (oftast hos kunden), så jag skulle oxå säga välj 90...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DanielK
Teslaägare

Inlägg av DanielK »

Efter mycket räknande så har jag bestämt mig för en 90D med autopilot, panoramatak, metallic och eventuellt premiuminredning. Nu ska jag bara våga ta steget och beställa en bil för 1,1 miljon :o
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Gör det! Om du har ekonomin för det kommer du inte att ångra dig!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

DanielK skrev:
Efter mycket räknande så har jag bestämt mig för en 90D med autopilot, panoramatak, metallic och eventuellt premiuminredning. Nu ska jag bara våga ta steget och beställa en bil för 1,1 miljon :o
Var och snurrade i samma turer som dig och landade i 90D med pano, AP, metallic, kolfiber (gillar inte trä) och nextgen med lev nu i sep/okt. Har inte läst om ngn som klagat på för stort batteri...

Jag tror att 90D kommer att hålla andrahandvärdet bättre eftersom alla 60 bilar är 75 vilket kommer att göra att det finns väldigt många sådan på marknaden om 2-3år. Dessutom särskiljer den sig mer från model 3.

Sen fick jag en sec till i 0-100 prestanda 8-)

Men visst, 1030 tsek efter premie är mycket pengar. Dubbelt mot senaste BMWn. Det räknar jag hem så här mentalt; 50% för att jag behöver en bil, 30% för miljön/framtiden och 20% för att det är skoj!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

P_EL skrev:
DanielK skrev:
Var och snurrade i samma turer som dig och landade i 90D med pano, AP, metallic, kolfiber (gillar inte trä) och nextgen med lev nu i sep/okt. Har inte läst om ngn som klagat på för stort batteri...

Jag tror att 90D kommer att hålla andrahandvärdet bättre eftersom alla 60 bilar är 75 vilket kommer att göra att det finns väldigt många sådan på marknaden om 2-3år. Dessutom särskiljer den sig mer från model 3.

Sen fick jag en sec till i 0-100 prestanda 8-)

Men visst, 1030 tsek efter premie är mycket pengar. Dubbelt mot senaste BMWn. Det räknar jag hem så här mentalt; 50% för att jag behöver en bil, 30% för miljön/framtiden och 20% för att det är skoj!
Jag tror prisfallet i procent är minst för de billigaste modellerna. Så är det med alla andra märken. Speciellt eftersom bilarna i övrigt är otroligt lika.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag uppfattar det som 30 mil enkel väg då du passerade Sille 29,2 mil
Undvik 60 det kommer inte funka i längden speciellt på vintern
90D är vad du behöver
Är det så att jag misuppfattat så kan du köra 60 15 mil i alla lägen men investera i laddning på jobbet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

DanielK skrev:
Helt rätt. Du kommer inte ångra dig. Jäklar vilken bil. Och en vettig spec. Fundera lite över om du inte ska ha nextgensätena dock, jag tycker de är tämligen obligatoriska. Bekvämare och höjer premiumkänslan på bilen avsevärt i min mening. Provsitt i alla fall bägge sorterna och jämför.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
DanielK
Teslaägare

Inlägg av DanielK »

e5m1r skrev:
90D är vad du behöver
Är det så att jag misuppfattat så kan du köra 60 15 mil i alla lägen men investera i laddning på jobbet
Nä jag var lite otydlig.. det är 15 mil enkel väg. Jag har Sille precis hemma och åker söder ut. Så jag passerar Sille i början och slutet.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Missuppfattade dig, trodde du hade 30 mil i en riktning. Med 15 mil kan 60 vara ett alternativ förstås, även om du fortfarande bör ladda lite på jobbet. Vintertid måste du det, men då du har Sille nära på hemvägen laddar du en kort stund där som alternativ. 10 minuter räcker mer än väl.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

DanielK skrev:
e5m1r skrev:
90D är vad du behöver
Nä jag var lite otydlig.. det är 15 mil enkel väg. Jag har Sille precis hemma och åker söder ut. Så jag passerar Sille i början och slutet.
Med laddning hemma och på jobbet hade jag satsat på 60 och all utrustning som jag vill ha istället för att snåla med utrustning på 90
Har själv en 70 är hur nöjd som helst
Varit i Kroatien körde hem genom Bosnien inga större problem
Sommartid med en 70 kan man köra nästan typical om man följer skylltat hastighet 30-36 mil på 100%
Nu har 60 lite mindre tillgängligt så det blir nog lite mindre än vad min bil klarar
Skulle det inte räcka så är det bara att öppna upp till 75 så kör du längre än vad jag kan.

Om pengar inte är problem satsa på P90DL med extra allt Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Skriv svar