Supermiljöbilspremie
Moderator: Redaktion
Supermiljöbilspremie
Hej, som ny medlem måste jag säga att detta forum varit en starkt bidragande orsak till att jag bestämt mig för att Tesla är bilen för mig. Väldigt levande och informativt måste jag säga. Hade inledningsvis tankar på att införskaffa en Mercedes GLC 350e men efter lite funderande kändes det helt fel att åka med en bil som endast tar sig tre mil på el. Tankarna på Tesla har alltid funnits men den är ju ganska dyr så jag har inte närmare undersökt det. Efter information härifrån och lite räknande har jag insett att den inte kommer bli så mycket dyrare än min gamla Audi beroende på tillval. Tanken är att ta den på företagsleasing. Återstår nu att övertyga frun.. Efter att ha läst borenos berättelse om säkerheten kan nog forumet hjälpa mig med det också.
Vad jag undrar är dels hur er uppfattning är rörande Teslas uppgifter om leverans datum. I dagsläget uppges det november om man lägger en beställning nu. Anledning till att jag undrar är att jag förstått att man ska ändra dels förmånsvärdet, dels supermiljöbilspremien till årsskiftet. Det vore således trevligt att få bilen innan årsskiftet. Eller duger det att man har lagt beställningen för att åtnjuta premie och förmånsvärde eller är det dagen för registrering som gäller?
Vad jag undrar är dels hur er uppfattning är rörande Teslas uppgifter om leverans datum. I dagsläget uppges det november om man lägger en beställning nu. Anledning till att jag undrar är att jag förstått att man ska ändra dels förmånsvärdet, dels supermiljöbilspremien till årsskiftet. Det vore således trevligt att få bilen innan årsskiftet. Eller duger det att man har lagt beställningen för att åtnjuta premie och förmånsvärde eller är det dagen för registrering som gäller?
Re: Supermiljöbilspremie
Välkommen och bra beslut!
Det är när bilen är tillverkad som avgör vilket års förmånsvärde den får. Så bara du beställer och bilen hinner bli byggd i år så klarar du dig. Största delen av väntetiden är transporten, det brukar inte ta mer än några veckor innan bilen är på väg från fabriken.
Det är när bilen är tillverkad som avgör vilket års förmånsvärde den får. Så bara du beställer och bilen hinner bli byggd i år så klarar du dig. Största delen av väntetiden är transporten, det brukar inte ta mer än några veckor innan bilen är på väg från fabriken.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Förresten, ta med sambon på en titt och provkörning om du inte redan gjort det. Det brukar hjälpa med övertalningen. Min sambo protesterade tidigare när jag tittade på bilar på blocket, tyckte jag var dum i huvet som spenderade så mycket på bilar. Men Tesla har hon inget emot. 

Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Tillverkningsår styr förmånsvärdet och 1:a registreringsdatum styr ev miljöpremier. Är ju nya miljöpremier föreslagna men de kommer nog tidigast 1/1 2018 enligt förslaget. Troligtvis kör man då på med nuvarande regler och tillför budget för att lösa det under 2017.
Max reducering av förmånsvärdet sänks från 16000 till 10000kr/år till årsskiftet enligt tidigare beslut. Alltså 500kr dyrare/mån brutto för i princip alla (Finns vissa bilar dom inte kommit upp till max 16000kr men det är få) Det här kommer att gälla alla bilar. Både de som redan rullar =tagits i trafik tidigare och de som tas i trafik efter 1/1 2016.
Utöver det är det inte säkert att förmånsvärdet går upp bara för att en bil tillverkas 2016 i stället för 2015. Sänks bilens pris (t ex dollarn sjunker och Tesla sänker priset) så kan förmånsvärdet likaväl sjunka.
Sen görs en ny "förmånsvärdesberäkning" varje skatteår, där jag tror att ränteändringar kan påverka osv. Så att alla bilar som redan rullar varje nytt skatteår kan få aningens olika förmånsvärde.
Så inte helt lätt det här med förmånsvärde.
Max reducering av förmånsvärdet sänks från 16000 till 10000kr/år till årsskiftet enligt tidigare beslut. Alltså 500kr dyrare/mån brutto för i princip alla (Finns vissa bilar dom inte kommit upp till max 16000kr men det är få) Det här kommer att gälla alla bilar. Både de som redan rullar =tagits i trafik tidigare och de som tas i trafik efter 1/1 2016.
Utöver det är det inte säkert att förmånsvärdet går upp bara för att en bil tillverkas 2016 i stället för 2015. Sänks bilens pris (t ex dollarn sjunker och Tesla sänker priset) så kan förmånsvärdet likaväl sjunka.
Sen görs en ny "förmånsvärdesberäkning" varje skatteår, där jag tror att ränteändringar kan påverka osv. Så att alla bilar som redan rullar varje nytt skatteår kan få aningens olika förmånsvärde.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Vi kan nog vara ganska säkra på att förmånsvärdet inte rusar lika som 2014-2015 och 2015-2016 iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Tack för svaren. Jag har fått med sambon på en provkörning på söndag. Kanske bäst att provköra lite innan beställning trots lovorden på forumet 

Det blir garanterat livets bästa (och "dyraste") provkörning! 

2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Hahaha snyggt!Jonas77 skrev:Tack för svaren. Jag har fått med sambon på en provkörning på söndag. Kanske bäst att provköra lite innan beställning trots lovorden på forumet
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Tillverkningsdatumet är inte det slutmonteringen?Leo skrev:Tillverkningsår styr förmånsvärdet och 1:a registreringsdatum styr ev miljöpremier. Är ju nya miljöpremier föreslagna men de kommer nog tidigast 1/1 2018 enligt förslaget. Troligtvis kör man då på med nuvarande regler och tillför budget för att lösa det under 2017.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Bara njut, Du kommer se ett leende på sambons läppar som du sällan skådat.Jonas77 skrev:Tack för svaren. Jag har fått med sambon på en provkörning på söndag. Kanske bäst att provköra lite innan beställning trots lovorden på forumet
Sen, jag gillar ditt alias här. Påminner lite om nån annans....

Svart X90D, bokat en M3.
Undrar vad genomslaget för reduceringen blir egentligen, hur fick du 500kr?Leo skrev:Max reducering av förmånsvärdet sänks från 16000 till 10000kr/år till årsskiftet enligt tidigare beslut. Alltså 500kr dyrare/mån brutto för i princip alla (Finns vissa bilar dom inte kommit upp till max 16000kr men det är få) Det här kommer att gälla alla bilar. Både de som redan rullar =tagits i trafik tidigare och de som tas i trafik efter 1/1 2017.
Är det inte 40% av 16-10k dvs. 2400kr mer brutto, och med marginalskatt runt 1200-1300kr netto?
Om reduceringen sänks från 16000 till 10000 kr/år så är minskningen 6000 kr. Delas detta på 12 månader så blir det 500 kr/månadMysman skrev:Undrar vad genomslaget för reduceringen blir egentligen, hur fick du 500kr?Leo skrev:Max reducering av förmånsvärdet sänks från 16000 till 10000kr/år till årsskiftet enligt tidigare beslut. Alltså 500kr dyrare/mån brutto för i princip alla (Finns vissa bilar dom inte kommit upp till max 16000kr men det är få) Det här kommer att gälla alla bilar. Både de som redan rullar =tagits i trafik tidigare och de som tas i trafik efter 1/1 2017.
Är det inte 40% av 16-10k dvs. 2400kr mer brutto, och med marginalskatt runt 1200-1300kr netto?
Tack för alla råd. Jag sitter nu med fingret på avtryckarknappen men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha D eller inte. Tror ni att andrahandsvärdet kan påverkas negativt av ej D? Tanken från min sida var att ägandet inte skulle bli så mycket dyrare än nuvarande bil och det gör ju en del på förmånsvärdet.
Är det någon som är nära sina fälgar och vill ha en referral förresten?
du får gärna använda minJonas77 skrev:Tack för alla råd. Jag sitter nu med fingret på avtryckarknappen men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha D eller inte. Tror ni att andrahandsvärdet kan påverkas negativt av ej D? Tanken från min sida var att ägandet inte skulle bli så mycket dyrare än nuvarande bil och det gör ju en del på förmånsvärdet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag är övertygad om att de påverkas. Frågan är snarare om du får igen de extra pengarna, och ofta får man inte det. Jag skulle resonera som att du designar bilen till dig själv, snarare än att försöka optimera den för nästa ägare.Jonas77 skrev:Tack för alla råd. Jag sitter nu med fingret på avtryckarknappen men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha D eller inte. Tror ni att andrahandsvärdet kan påverkas negativt av ej D? Tanken från min sida var att ägandet inte skulle bli så mycket dyrare än nuvarande bil och det gör ju en del på förmånsvärdet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Som jag har förstått det verkar ju väghållningen ändå vara mycket god pga viktfördelningen? Det låter ju som science fiction för en tidigare förare av bakhjulsdriven ICE bil.
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Håller helt med Bylund här.
Ja du kommer garanterat hålla andrahandsvärdet uppe med hjälp av D men om du tycker den blir för dyr så ta inte det.
Det är lite som att köpa en mobiltelefon och stoppa den i ett mastodontskal som man kan köra över med en stridsvagn. Det är jättebra men det är egentligen andra ägaren som får verklig glädje av telefonen och inte den som har den i rymdkapseln.
EDIT: Väghållningen är mycket god i båda varianterna mycket på grund av den låga tyngdpunkten då batteriet ligger i botten.
Ja du kommer garanterat hålla andrahandsvärdet uppe med hjälp av D men om du tycker den blir för dyr så ta inte det.
Det är lite som att köpa en mobiltelefon och stoppa den i ett mastodontskal som man kan köra över med en stridsvagn. Det är jättebra men det är egentligen andra ägaren som får verklig glädje av telefonen och inte den som har den i rymdkapseln.
EDIT: Väghållningen är mycket god i båda varianterna mycket på grund av den låga tyngdpunkten då batteriet ligger i botten.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Väghållningen är mycket god, men det är en ännu stabilare känsla med fyrhjulsdrift. Jag har kört bakhjulsdrivet två vintrar och tycker att bilen har bra väghållning, men då har jag mest ägt bakhjulsdrivet innan också.
Man märker man att den släpper mer vid tveksamt underlag (vått, snöigt, isigt) när man drar på rakt fram än vad fyrhjulsdrivna gör, som har nästan overkligt bra grepp då. Jag har inte kört fyrhjulsdrivet tillräckligt för att kunna jämföra hur det är när man stressar dem på hala slingriga vägar.
Man märker man att den släpper mer vid tveksamt underlag (vått, snöigt, isigt) när man drar på rakt fram än vad fyrhjulsdrivna gör, som har nästan overkligt bra grepp då. Jag har inte kört fyrhjulsdrivet tillräckligt för att kunna jämföra hur det är när man stressar dem på hala slingriga vägar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag har fyra referrals i nuvarande programmet så en till och så är fälgarna inlåsta. Men jag når säkert dit ändå, plus att jag förhoppningsvis fick fälgarna redan i första programmet (jag skriver förhoppningsvis för det räcker med att en person avbeställer och inte tar leverans så förlorar man dem) så ta för all del någon annan om det känns bättre.Jonas77 skrev:Tack för alla råd. Jag sitter nu med fingret på avtryckarknappen men kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha D eller inte. Tror ni att andrahandsvärdet kan påverkas negativt av ej D? Tanken från min sida var att ägandet inte skulle bli så mycket dyrare än nuvarande bil och det gör ju en del på förmånsvärdet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Angående AWD eller ej så har jag suttit med samma fundering några dagar. Till slut valde jag utan D, bara bakhjulsdrift. Har kört flera BMW med bakhjulsdrift i många år och det har funka bra. Kör man inspirerat tycker man säkert det är kul och bra med AWD. Men jag är så pass gammal nu så jag kör ganska lugnt, men hade jag skaffat en D-bil hade det kanske lockat fram djävulen i mig också - dumt att chansa.
Men det var inte anledningen utan snarare att jag ser väldigt få tillfällen där AWD "behövs". Finns ju också en "fara" att man inte känner av väglaget - och när det blir dags att bromsa hjälper inte AWD nått nämnvärt tror jag. Så mycket pengar för liten nytta var min slutsats. Dessutom är ju förmånsvärdet mindre subventionerat på D än icke D. Borde varit 900 mer per månad men är 1150. I alla fall på 60 mot 60D (kollat på 70 och 70D på skatteverket). Många bäckar små... Lade lite pengar på andra tillbehör istället som jag har glädje av varje gång jag kör. Hade jag varit mer välbärgad hade jag naturligtvis valt AWD, men då hade det inte stått S 60 på bakluckan heller...
Men bilen beställdes igår, fått VIN nummer och beräknad leverans i slutet november - början december. Så nu skall jag gå i dvala tills dess...
Men det var inte anledningen utan snarare att jag ser väldigt få tillfällen där AWD "behövs". Finns ju också en "fara" att man inte känner av väglaget - och när det blir dags att bromsa hjälper inte AWD nått nämnvärt tror jag. Så mycket pengar för liten nytta var min slutsats. Dessutom är ju förmånsvärdet mindre subventionerat på D än icke D. Borde varit 900 mer per månad men är 1150. I alla fall på 60 mot 60D (kollat på 70 och 70D på skatteverket). Många bäckar små... Lade lite pengar på andra tillbehör istället som jag har glädje av varje gång jag kör. Hade jag varit mer välbärgad hade jag naturligtvis valt AWD, men då hade det inte stått S 60 på bakluckan heller...
Men bilen beställdes igår, fått VIN nummer och beräknad leverans i slutet november - början december. Så nu skall jag gå i dvala tills dess...
Jag gjorde exakt samma överväganden som dig zebra. Beställt och dvala för mig också. Kanske anländer de Sverige samtidigt våra icke S 60! Förmånsvärdet mässigt tittade jag på 75 och 75D. Kanske var fel det?zeb skrev:Angående AWD eller ej så har jag suttit med samma fundering några dagar. Till slut valde jag utan D, bara bakhjulsdrift. Har kört flera BMW med bakhjulsdrift i många år och det har funka bra. Kör man inspirerat tycker man säkert det är kul och bra med AWD. Men jag är så pass gammal nu så jag kör ganska lugnt, men hade jag skaffat en D-bil hade det kanske lockat fram djävulen i mig också - dumt att chansa.
75(D) ska det vara då de är samma bil som 60(D). Mjukvarulåsning av delar av batteriet sänker visst inte förmånsvärdet.
Ok, kanske missförstod säljaren. Men hursomhelst så har 70 samma som 75 och 70D samma som 75D. Så kalkylen håller fortfarande!bylund skrev:75(D) ska det vara då de är samma bil som 60(D). Mjukvarulåsning av delar av batteriet sänker visst inte förmånsvärdet.
- Monark1954
- Teslaägare
Är det något som har en uppfattning om hur lång tid från det att ni fått bilen innan man för hem blankett där man försäkrar att man inte fått annat miljöstöd och sen får utbetalning av supermiljöbilspremien för närvarande?
Läser att man inte behöver söka själv.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ilspremie/
Även om stödet går till privata personer till 4% av fallen, resten till juridiska så har säker många av olika skäl koll på läget då det verkar påverka förmånsvärdet mm.
Läser att man inte behöver söka själv.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/ko ... ilspremie/
Även om stödet går till privata personer till 4% av fallen, resten till juridiska så har säker många av olika skäl koll på läget då det verkar påverka förmånsvärdet mm.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro