Hur fungerar röstigenkänningen?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

För de som pratar engelska så verkar röstigenkänningen för destinationer i navigatorn fungera bra (mest läst på TMC Forum). Hur funkar det i Sverige? Förstår den svenska? Kan jag säga att jag vill åka till Bräkne-Hoby och det funkar?
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Hur fungerar röstigenkänningen?

Inlägg av bylund »

Det är rätt svårt att få den att förstå svenska adresser. Däremot fungerar t ex "drive to airport". Gör man det i Stockholm så får man du upp ett val där man kan välja Bromma eller Arlanda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Jag har aldrig får röstigenkänning att fungera i Teslan. På en iPhone använder jag Siri ofta, helt utan problem. :roll:
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Den förstår inte ett ord svenska, inte ens så mycket som "hej" :( . Du måste uttala destinationer som en engelsktalande person skulle göra detta, då kan det funka. Men nu får Du säga Skövde på engelska, eller Abborrevik... :twisted:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jojo skrev:
... Men nu får Du säga Skövde på engelska, eller Abborrevik... :twisted:
Jag har försökt med ett antal olika destinationer, vridit orden och ändrat uttalet fram och tillbaka. Finns inte en chans. Det är en meningslös funktion så länge man befinner sig utanför engelskspråkiga länders gränser.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

HOME fungerar som destination och de få städer som har ett engelskt namn (Gothenburg, Copenhagen etc) men det blir ju väldigt begränsat. För musik fungerar det ju bättre.

Väldigt mycket potential i röststyrning annars tycker jag. Känns smidigt att bara hålla in knappen, säga navigate Home utan släppa fokus från körningen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bat skrev:
Väldigt mycket potential i röststyrning annars tycker jag. Känns smidigt att bara hålla in knappen, säga navigate Home utan släppa fokus från körningen.
Jo, fast i vanliga fall knappar jag in min destination innan jag kör iväg. Jag vet ju vart jag ska åka. Det är sällan att jag mitt under färd kommer på att jag ska åka någon annanstans. Men det är kanske olika från folk till folk.
Däremot musik håller jag med om att det är praktiskt att hitta låtar med röststyrning. Det gör man ju vanligtvis medan man kör.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Jag tycker den är helt värdelös. För mig fungerar det 5% av gångerna jag försöker. Fungerar i princip bara om bilen står still.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Mikael
Teslaägare

Inlägg av Mikael »

Önskar mig CarPlay i 8.0, men det är nog en utopi och kommer aldrig att komma.
Användarvisningsbild
Lessmog
Teslaägare

Inlägg av Lessmog »

Ett par gånger när jag har intagit beredskap för att tuta, om någon dåre sett ut att kunna göra en tokig manöver, har jag tydligen råkat komma åt röstknappen. Då kommer upp ett meddelande av typ "I dont fatt a squatt!" eller "Undefined command". Nåt sånt.

Och är man verkligen oförmögen att "Navigate to Home" utan att uttala kommandot på distinkt engelska, borde man kanske ta en taxi i stället?
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Mikael skrev:
+1

Önskar att Tesla och de andra biltillverkarna gav upp idén om egen röstigenkänning och istället anpassade det vettigt för iPhone och android istället. Tesla kommer aldrig få det att lira lika smutt som tex Siri.
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

djFabbe skrev:
Mikael skrev:
+1

Önskar att Tesla och de andra biltillverkarna gav upp idén om egen röstigenkänning och istället anpassade det vettigt för iPhone och android istället. Tesla kommer aldrig få det att lira lika smutt som tex Siri.
Glöm inte oss som kör Windows 10. Även om vi är få, så finns vi. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag försökte använda den ett antal gånger i början - inklusive buggrapportering - funkade inte alls. Blir lite lyteskomik när jag ville buggrapportera röstigenkänningen med sig själv och den inte förstod vad jag sade...

Använder Siri dagligen däremot utan några som helst problem, så man kan ju bara hoppas på integration.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

Tars skrev:
djFabbe skrev:
Mikael skrev:
+1

Man funkar det då? Blivit bff med Cortana än?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

djFabbe skrev:
Tars skrev:
djFabbe skrev:
Mikael skrev:
+1

Man funkar det då? Blivit bff med Cortana än?
Blir svårt tyvärr då cortana inte finns på svenska än. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Skriv svar