Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi
Moderator: Redaktion
Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi
"Tesla som taxi"
Reportage om Umeå eltaxi
[edit]
Reportage om Umeå eltaxi
[edit]
Model 75 S grå 2016 (såld)
Model S LR raven 2019
Model S LR raven 2019
- Silversound
- elbilist
Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi
Man blir nästan lite förvånad när man får se ett så positivt reportage om en Tesla. Man förväntar sig oftast de klassiska elbilsmyterna och andra direkta felaktigheter från dåligt pålästa personer i klippen. 

Hyundai Ioniq -18
Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta

Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Teslaspolen
- Teslaägare
Ja nu känns det lite konstigt nästan när reportagen är positiva. Många av oss har ju blivit vana att leka "Finn fem fel".

Man och man. Tala för dig själv! Jag är utan tills vidare.Oddball skrev:Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta![]()
![]()

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Glöm inte anmäla dig som Teslaägare så vi kan skilja på folk och fäOddball skrev:Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta![]()
![]()

Model X måste ju vara perfekt som Taxi, särskilt om man inte har ihop fällbara kunder.
Mycket roligt och visar att det inte bara är södra Sverige som har behov av SuC! (ja-ja, taxi och SuC är väl inte den bästa ordkombinationen för vissas blodtryck, men se det som samhällets utveckling istället)
Är ju det som är problemet. Skall man ha taxi Teslor så måste de ladda snabbt och ganska ofta. Åtminstone de som kör mycket. Och jag tror få Taxi bolag tänker bygga egna SUC stationer.Mickep skrev:Mycket roligt och visar att det inte bara är södra Sverige som har behov av SuC! (ja-ja, taxi och SuC är väl inte den bästa ordkombinationen för vissas blodtryck, men se det som samhällets utveckling istället)
Svart X90D, bokat en M3.
Nej, Taxi-bolag kommer sätta upp Fastchagers istället. För naturligtvis vill man inte trängas med andra på en SC? Det är ju mycket smidigare om bilen kan ladda när det är förarbyte, när det är paus eller när bilen ska rengöras osv.
Det här låter ju som en smart företagare så han löser nog detta på bästa sätt. Nu ser det ut som att han kör med destinationchargers och stora laddaren, får man anta. Han har väl insett och lagt schemat så att det funkar. Han kan elbilar helt enkelt.
De i Stockholm verkar vara mer vild gåsar som saknar koll. De laddar till 100% på SC tex... Varje dag eller flera gånger om dagen tom.
Det här låter ju som en smart företagare så han löser nog detta på bästa sätt. Nu ser det ut som att han kör med destinationchargers och stora laddaren, får man anta. Han har väl insett och lagt schemat så att det funkar. Han kan elbilar helt enkelt.
De i Stockholm verkar vara mer vild gåsar som saknar koll. De laddar till 100% på SC tex... Varje dag eller flera gånger om dagen tom.
Väldigt kul med såna initiativ. Man väntar bara på vad som kommer att hända när Model 3 finns tillgänglig..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Verkligen, om det går att räkna hem en Model S eller Model X så måste ju Model 3 vara rena guldgruvan, förutsatt att baksätet är tillräckligt bra för kunderna.Laban skrev:Väldigt kul med såna initiativ. Man väntar bara på vad som kommer att hända när Model 3 finns tillgänglig..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ska man tro på Tibors inlägg från eventet så är det bättre än S/X:bylund skrev:Verkligen, om det går att räkna hem en Model S eller Model X så måste ju Model 3 vara rena guldgruvan, förutsatt att baksätet är tillräckligt bra för kunderna.
Så det verkar lovande. Kanske inte var så dumt att de skippade hatchback luckan..Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!!
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
När Model 3 kommer så blir det extremt svårt att motivera att köpa in någon annan bil som taxi. De kommer kanske ha några dieslar för riktiga långresor och några minibussar (eller Model X) för större sällskap. Men jag tror att 90% av alla nya taxibilar som köps in i det läget lär vara Model 3. Sen om den faktiskt blir helautonom blir nog siffran större än så, fast då talar vi inte traditionell taxi längre för de lär knappt finnas kvar...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Med tanke på hur många Prius och Mercedes B-klass som redan rullar som taxi i Stockholm lär inte utrymmena i Model 3 vara något problem.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Utan att vara speciellt insatt så ser man att modell 3 skulle bli nästintill perfekt för taxi (speciellt i storstan där resenärerna oftast inte är fler än 2 och den enda packning de bär på är i princip datorväskan). Det enda som är dess nackdel kan vara räckvidden om den håller ett helt pass, men tror att tiden kommer visa att batterierna får bättre kapacitet till lägre pris så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Lök på laxen är dåligt.Mickep skrev:Utan att vara speciellt insatt så ser man att modell 3 skulle bli nästintill perfekt för taxi (speciellt i storstan där resenärerna oftast inte är fler än 2 och den enda packning de bär på är i princip datorväskan). Det enda som är dess nackdel kan vara räckvidden om den håller ett helt pass, men tror att tiden kommer visa att batterierna får bättre kapacitet till lägre pris så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Grädde på moset t ex är bra.
Räckvidden kommer nog att räcka, i alla fall om det finns stödladdning i väntan på körning vid större trafikcentra som flygplatser, järnvägsstationer o s v.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
De flesta teslataxiarna lär nog välja det större batteriet till model 3
Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna.bylund skrev:Lök på laxen är dåligt.Mickep skrev:... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
...

- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Torkel skrev:Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna.bylund skrev:Lök på laxen är dåligt.Mickep skrev:... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
...

- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Haha, nej, inte någon av mina knoddar, bara en random bild från nätet.
Torkel skrev:Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna.bylund skrev:Lök på laxen är dåligt.Mickep skrev:... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
...
Strö inte salt i såret...
Det är ju fina fisken att det börjar blir elbilar norrut också, snart ska ni få se på andra bullar då det kommer upp fler laddstationer blir det lätt som en plätt att ladda...
Nej nu är det kokta fläsket stekt.. jag måste sova..
(Och som svar på alla som nu inte orkar med mer från mig... DRA DIT PEPPARN VÄXER!)

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Med sladd... eh...
Skämt o sido... det ska ju finnas 2st CHAdeMO i Umeå.. så behöver dom mer utöver nattladdningen är det väl kanske ett alternativ.
Skämt o sido... det ska ju finnas 2st CHAdeMO i Umeå.. så behöver dom mer utöver nattladdningen är det väl kanske ett alternativ.