Sida 1 av 2

Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 26 aug 2016 23:17
av Mats
"Tesla som taxi"

Reportage om Umeå eltaxi






[edit]

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 26 aug 2016 23:26
av Jerker
Bra reportage! Fast vinjetten... :lol:

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 00:26
av Silversound
Man blir nästan lite förvånad när man får se ett så positivt reportage om en Tesla. Man förväntar sig oftast de klassiska elbilsmyterna och andra direkta felaktigheter från dåligt pålästa personer i klippen. :)

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 00:56
av Oddball
Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta :D :D :D

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 08:40
av Teslaspolen
Ja nu känns det lite konstigt nästan när reportagen är positiva. Många av oss har ju blivit vana att leka "Finn fem fel".
Oddball skrev:
Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta :D :D :D
Man och man. Tala för dig själv! Jag är utan tills vidare. :lol:

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 09:22
av LarsL
Oddball skrev:
Kul reportage!
Man blir ju riktigt sugen på att skaffa en sån där elbil... Tur att man redan har en så att man slipper vänta :D :D :D
Glöm inte anmäla dig som Teslaägare så vi kan skilja på folk och fä ;)

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 09:26
av LarsL
Model X måste ju vara perfekt som Taxi, särskilt om man inte har ihop fällbara kunder.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 09:58
av Mickep
Mycket roligt och visar att det inte bara är södra Sverige som har behov av SuC! (ja-ja, taxi och SuC är väl inte den bästa ordkombinationen för vissas blodtryck, men se det som samhällets utveckling istället)

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 12:50
av Anders77
Mickep skrev:
Mycket roligt och visar att det inte bara är södra Sverige som har behov av SuC! (ja-ja, taxi och SuC är väl inte den bästa ordkombinationen för vissas blodtryck, men se det som samhällets utveckling istället)
Är ju det som är problemet. Skall man ha taxi Teslor så måste de ladda snabbt och ganska ofta. Åtminstone de som kör mycket. Och jag tror få Taxi bolag tänker bygga egna SUC stationer.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 13:08
av LarsL
Nej, Taxi-bolag kommer sätta upp Fastchagers istället. För naturligtvis vill man inte trängas med andra på en SC? Det är ju mycket smidigare om bilen kan ladda när det är förarbyte, när det är paus eller när bilen ska rengöras osv.
Det här låter ju som en smart företagare så han löser nog detta på bästa sätt. Nu ser det ut som att han kör med destinationchargers och stora laddaren, får man anta. Han har väl insett och lagt schemat så att det funkar. Han kan elbilar helt enkelt.
De i Stockholm verkar vara mer vild gåsar som saknar koll. De laddar till 100% på SC tex... Varje dag eller flera gånger om dagen tom.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 13:37
av Laban
Väldigt kul med såna initiativ. Man väntar bara på vad som kommer att hända när Model 3 finns tillgänglig..

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 13:46
av bylund
Laban skrev:
Väldigt kul med såna initiativ. Man väntar bara på vad som kommer att hända när Model 3 finns tillgänglig..
Verkligen, om det går att räkna hem en Model S eller Model X så måste ju Model 3 vara rena guldgruvan, förutsatt att baksätet är tillräckligt bra för kunderna.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 13:58
av Laban
bylund skrev:
Verkligen, om det går att räkna hem en Model S eller Model X så måste ju Model 3 vara rena guldgruvan, förutsatt att baksätet är tillräckligt bra för kunderna.
Ska man tro på Tibors inlägg från eventet så är det bättre än S/X:
Tesla Model 3 är olik alla andra bilar på vår jord. Baksätet jag satte mig i var rymlig och bekväm, vi tre som satt där fick bra plats. Jag satt i mitten och hade ordentligt med både huvud- och knäutrymme, mer än i både Model S och X. Jag säger det en gång till: lilla Model 3 är rymligare än stora S och gigantiska X!!!
Så det verkar lovande. Kanske inte var så dumt att de skippade hatchback luckan..

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 27 aug 2016 19:09
av danni
När Model 3 kommer så blir det extremt svårt att motivera att köpa in någon annan bil som taxi. De kommer kanske ha några dieslar för riktiga långresor och några minibussar (eller Model X) för större sällskap. Men jag tror att 90% av alla nya taxibilar som köps in i det läget lär vara Model 3. Sen om den faktiskt blir helautonom blir nog siffran större än så, fast då talar vi inte traditionell taxi längre för de lär knappt finnas kvar...

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 28 aug 2016 13:29
av StefL
Med tanke på hur många Prius och Mercedes B-klass som redan rullar som taxi i Stockholm lär inte utrymmena i Model 3 vara något problem.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 28 aug 2016 15:35
av Mickep
Utan att vara speciellt insatt så ser man att modell 3 skulle bli nästintill perfekt för taxi (speciellt i storstan där resenärerna oftast inte är fler än 2 och den enda packning de bär på är i princip datorväskan). Det enda som är dess nackdel kan vara räckvidden om den håller ett helt pass, men tror att tiden kommer visa att batterierna får bättre kapacitet till lägre pris så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 28 aug 2016 16:55
av bylund
Mickep skrev:
Utan att vara speciellt insatt så ser man att modell 3 skulle bli nästintill perfekt för taxi (speciellt i storstan där resenärerna oftast inte är fler än 2 och den enda packning de bär på är i princip datorväskan). Det enda som är dess nackdel kan vara räckvidden om den håller ett helt pass, men tror att tiden kommer visa att batterierna får bättre kapacitet till lägre pris så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Lök på laxen är dåligt.
Grädde på moset t ex är bra.

Räckvidden kommer nog att räcka, i alla fall om det finns stödladdning i väntan på körning vid större trafikcentra som flygplatser, järnvägsstationer o s v.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 28 aug 2016 18:07
av apkungen
De flesta teslataxiarna lär nog välja det större batteriet till model 3

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 29 aug 2016 09:06
av Torkel
bylund skrev:
Mickep skrev:
... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Lök på laxen är dåligt.
Grädde på moset t ex är bra.
...
Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna. :D

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 29 aug 2016 10:33
av danni
Torkel skrev:
bylund skrev:
Mickep skrev:
... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Lök på laxen är dåligt.
Grädde på moset t ex är bra.
...
Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna. :D
Bild

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 29 aug 2016 10:37
av gellerstam
danni skrev:

Bild
:D

Danni junior?

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 29 aug 2016 10:49
av danni
Haha, nej, inte någon av mina knoddar, bara en random bild från nätet.

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 30 aug 2016 00:23
av joel80
Torkel skrev:
bylund skrev:
Mickep skrev:
... så om några år kommer det inte vara något hinder. (jag kan dock inte säga att det är något hinder ens idag, och som extra lök på laxen (betyder väl bra?) är att umeå inte ens har någon SuC i dagsläget och ändå fungerar det.)
Lök på laxen är dåligt.
Grädde på moset t ex är bra.
...
Och taxibilarna lär väl framförallt lägga rabarber på laddarna. :D

Strö inte salt i såret...

Det är ju fina fisken att det börjar blir elbilar norrut också, snart ska ni få se på andra bullar då det kommer upp fler laddstationer blir det lätt som en plätt att ladda...

Nej nu är det kokta fläsket stekt.. jag måste sova..
(Och som svar på alla som nu inte orkar med mer från mig... DRA DIT PEPPARN VÄXER!)

:lol: :lol: :lol:

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 30 aug 2016 00:27
av apkungen
Nån som vet hur de laddar?

Re: Umeå-eltaxi, reportage Tesla som taxi

Postat: 30 aug 2016 00:33
av joel80
Med sladd... eh...




Skämt o sido... det ska ju finnas 2st CHAdeMO i Umeå.. så behöver dom mer utöver nattladdningen är det väl kanske ett alternativ.