Luktar bränt?!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Luktar bränt?!

Inlägg av Vidio »

Nu har man haft den i några dagar å är mer än nöjd! :D

Men blev lite orolig nu på morgonen när jag satte mig i bilen.
Jag laddar varje natt på vanligt Schuko, säkrat till 16A. Det har funkat fint hittills!
Men när jag satte mig i bilen idag luktade det bränt i bilen. :o
Kände inte att några kontakter var varma eller liknande (laddningen hade slutat för flera timmar sen).

Någon som har koll på vad det kan bero på?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Luktar bränt?!

Inlägg av HelectriC »

Vidio skrev:
Nu har man haft den i några dagar å är mer än nöjd! :D

Men blev lite orolig nu på morgonen när jag satte mig i bilen.
Jag laddar varje natt på vanligt Schuko, säkrat till 16A. Det har funkat fint hittills!
Men när jag satte mig i bilen idag luktade det bränt i bilen. :o
Kände inte att några kontakter var varma eller liknande (laddningen hade slutat för flera timmar sen).

Någon som har koll på vad det kan bero på?
första gången värmeapparaten slår in? brukar bli så när det är lite "skit i rören" från produktion.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Att det luktar bränt i bilen är troligen kupévärmen. Ett el-element på 6kw som samlat på sig lite damm när det varit oanvänt och nu bränner av det. Det ska inte lukta lika mycket när det används mer kontinuerligt.
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 1 gånger.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Såg att den var ny. Då har den ju lite rester från produktion att bränna av. Min luktade några dagar, mindre och mindre för varje dag.
Senast redigerad av Bjorn, redigerad totalt 2 gång.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Mickep

Inlägg av Mickep »

Tror inte det är något. Men man kan alltid försöka identifiera källan( mänskliga luktsinnet är inte så dåligt som man kan tro).
Troligtvis är det kvarglömd mat/frukt som börjat lukta eller så är det grannens katt (kan bli jobbigt samtal) . Om man misstänker elfel kan serviceteknikerna kolla på det.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Mickep skrev:
Tror inte det är något. Men man kan alltid försöka identifiera källan( mänskliga luktsinnet är inte så dåligt som man kan tro).
Troligtvis är det kvarglömd mat/frukt som börjat lukta eller så är det grannens katt (kan bli jobbigt samtal) . Om man misstänker elfel kan serviceteknikerna kolla på det.
kvarglömd mat/frukt i bilens värmeanläggning? var har du din mat/frukt? :lol:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Haha, kvarglömd frukt :lol: Dagens bästa!

Aaah, att det är värmaren som går igång för första gången är ju kanske inte en otrolig teori! Var ju första dagen det varit kallt (typ 14 grader). Det måste dock vara en effektiv värmare, för lukten kom typ omedelbart, men försvann efter några minuter.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Det är, med tanke på tidpunkten och situationen, i princip helt säkert att det är värmesystemet som luktade lite.

Du kommer känna lukten igen, fast mindre av den. Och den försvinner helt väldigt snart. Kör värmaren hårt en stund om du vill skynda på det hela.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Vidio skrev:
Haha, kvarglömd frukt :lol: Dagens bästa!

Aaah, att det är värmaren som går igång för första gången är ju kanske inte en otrolig teori! Var ju första dagen det varit kallt (typ 14 grader). Det måste dock vara en effektiv värmare, för lukten kom typ omedelbart, men försvann efter några minuter.
Jo, värmen kommer direkt. Tänk mer hårtork än spillvärme från motorn för att värma luften. Även om Teslan också använder en värmeväxlare för värme från kylvattnet så är det inte därifrån du får den omedelbara värmen när du startar bilen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Skriv svar