Samfälligheten jävlas! Hur har ni löst det?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Samfälligheten jävlas! Hur har ni löst det?

Inlägg av Vidio »

Blir så sjukt irriterad.

Försöker ta en lång story kort:
Jag har "ärvt" en carport i mitt radhusområde (friköpta) av en annan elbilsägare.
Den är säkrad till 16A mot de andras 6A, timern är förbikopplad.
Detta gjordes alltså av den tidigare ägaren, UTAN att informera samfälligheten.
Jag har i god tid, innan mitt Tesla-köp, informerat samfälligheten att jag avser ta över platsen och tänker ladda där, givetvis mot en viss ersättning.

Idag ringer ordföranden mig, en tant på runt 75-80 år, och meddelar att de "tänker hitta en lösning på elbilsproblemet".
Hon säger att det är OLAGLIGT att jag laddar där jag gör, brandrisk etc.
De har haft en elektriker där som tittat på min lösning (hon hävdar att han dömt ut den, vilket jag har mycket svårt att tro, men hon VÄGRAR säga vilken elektriker det är så jag får inte prata med honom själv).
Deras lösning ska vara att installera ett eluttag på en av de allmänna parkeringsplatserna, men att det är jättesvårt med alla kluriga reglementen etc (det där kan jag inget om, men har svårt att fatta vad som ska vara så svårt).
Nackdelen är ju självklart att det inte finns något tak över den platsen, och när jag föreslår ett trefasuttag så jag kan ladda lite snabbare och sen eventuellt flytta bilen så får jag till svar: "nja, det känns ju orättvist att du ska få MER el än vad de andra boenden får :o ). Jag försöker förklara för henne att jag inte tar MER el för att det är ett trefasuttag, bara att jag får LIKA MYCKET men SNABBARE. Detta går inte in hos henne, hon förstår inget av det jag säger öht. :oops:

Jag efterlyser någon som också bor i en samfällighet, som på något sätt löst detta med laddning för elbilar på ett hyfsat bra sätt.
Skulle vilja sätta tanten i kontakt med någon som faktiskt förstår och gjort det här själva.

Någon?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Samfälligheten jävlas! Hur har ni löst det?

Inlägg av Foluke »

Det finns en bok/film om denna dam. Där heter hon"Ove"! Jag beklagar situationen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vidio skrev:
Blir så sjukt irriterad.

Försöker ta en lång story kort:
Jag har "ärvt" en carport i mitt radhusområde (friköpta) av en annan elbilsägare.
Den är säkrad till 16A mot de andras 6A, timern är förbikopplad.
Detta gjordes alltså av den tidigare ägaren, UTAN att informera samfälligheten.
Vet du att den tidigare ägaren inte informerade de andra? Kolla med honom/henne - det är inte otänkbart att vederbörande faktiskt informerade och har fått okej på ändringen.

Dessa problem är ytterst vanliga, och vi kommer att tala mer om det i teslapodden som sänds nästa söndag (den 11:e).
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ta dit en egen elektriker som ev kan "ge ett intyg" eller på annat sätt godkänna uttaget (eller berätta för dig vad som är fel).
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Har du skrivit till samfällheten och fått svar så har du ju log på hur allt gått till. Det kan dom knappast backa på.

F.ö. roligt med folk som tror att strömmen kostar mer i eller mindre i olika uttag. Den enda sanning som finns i det är om man måste uppgradera leveransen från tex 1x16A till 3x25A eller liknande.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Med rätt karisma så får man igenom vad som helst.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Anmäl ditt intresse till valberedningen och ta dig in i styrelsen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är bl.a. pga. alla Ovar av diverse olika kön som jag har valt att bo på landet i ett eget hus.

Jag tycker att du ska köra hårt mot hårt och betala för en egen elektriker som kan göra en opartisk bedömning.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Vi får mobilisera så många TCS-medlemmar vi kan, och sen ställa oss utanför hennes hem och hotfullt varva motorerna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Feddan skrev:
Vad fasiken, skrev ju ett långt svar, men det försvann?! :shock:

Hursomhelst, jag har jobbat med sälj hela mitt liv, så lätt för att ta människor har jag.
Men det är helt omöjligt att prata med en 75-årig tant som inte kan nåt om det, är totalt ointresserad av att lära sig mer och egentligen bara vill bli av med "mig och mitt elbilsproblem".

Detta kommer kanske sluta med att jag installerar ett trefasuttag på gaveln av radhuset och ställer mig på allmänningen... Kommer bli jävligt dålig stämning i samfälligheten då, men vad fasiken ska man göra...
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Jerker skrev:
Det är bl.a. pga. alla Ovar av diverse olika kön som jag har valt att bo på landet i ett eget hus.

Jag tycker att du ska köra hårt mot hårt och betala för en egen elektriker som kan göra en opartisk bedömning.
Ja, det kommer jag.
Har även skrivit ett brev till styrelsen där jag uttrycker det absurda i att de konsulterar en elektriker och diskuterar en lösning utan att ens blanda in mig, den som det angår i första hand och den enda som är NÅGORLUNDA insatt i hur det är att ha en elbil.
Jag har även föreslagit att vi jackar upp en av carport-längorna till 16A, med den kostnad det medför, och prioriterar den längan för elbilister (och laddhybrider).
Då först har vi en hyfsat framtidssäkrad lösning, ett par år iaf.
Men den kosten kommer de aldrig gå med på...

Inkompetens kan jag leva med, ignorans har jag jävligt mycket svårare för...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vidio skrev:
Feddan skrev:

Hursomhelst, jag har jobbat med sälj hela mitt liv, så lätt för att ta människor har jag.
Men det är helt omöjligt att prata med en 75-årig tant som inte kan nåt om det, är totalt ointresserad av att lära sig mer och egentligen bara vill bli av med "mig och mitt elbilsproblem".

Detta kommer kanske sluta med att jag installerar ett trefasuttag på gaveln av radhuset och ställer mig på allmänningen... Kommer bli jävligt dålig stämning i samfälligheten då, men vad fasiken ska man göra...
Alla pionjärer har fått utstå en hel del för att få förändringar till stånd!
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Vidio skrev:
Inkompetens kan jag leva med, ignorans har jag jävligt mycket svårare för...
Hur är det med avundsjuka? Den ska nog inte underskattas, även om den på ytan kan ta sig andra uttryck som de du nämner...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Vidio skrev:
Feddan skrev:

Jag föreslår följande action plan:
  • Kontakta den förre garageägaren och kontrollera huruvida denne hade fått okej för uppgraderingen/laddningen eller inte - om du har tur så har denne skriftligt tillstånd och tanten kan dra nåt gammalt över sig (sin arm?).
  • Ta dit en egen elektriker och be vederbörande föreslå åtgärder för att få uttaget godkänt för elbilsladdning. Erbjud dig att betala för dessa åtgärder.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Lämna ludd i torktumlaren innan hon ska torka.. Då jäklar :shock:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

kontakten2 skrev:
Lämna ludd i torktumlaren innan hon ska torka.. Då jäklar :shock:
Hyr ett diesel-elverk på hjul som låter riktigt högt - besök flera uthyrare för att säkerställa att du får det största och bullrigaste. Ställ det på parkeringsplatsen bredvid där du ställer Teslan och ladda från elverket. Sätt en lapp på elverket där du ber om ursäkt till grannarna för oljudet - hänvisa till tanten om någon har frågor kring samfällighetens lösning på dina laddbehov.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

En elbil löper ingen större risk för brand än vad som helst annat som kopplas till eluttagen, och över hela världen laddar elbilister via vanliga uttag i carports, garage och på andra platser.
Om elektrikern/samfälligheten menar att det är förhöjd brandrisk hos er om uttagen används, kräv då som boende att detta åtgärdas. Menar samfälligheten att du löper större risk att dö i en brand eftersom du bor i den samfälligheten? Dessutom utan att de gör något åt saken? Det låter som att de begår lagbrott om de vägrar åtgärda elinstallationer som dömts ut som brandfarliga?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

som herr X säger. Det är samdäldighetens ansvar att säkra kontakterna i deras lokaler

Du hsr tagit över en carport med 3 fas. Du har rätt att ladda där. Så länge de inte skriver in i stadgarna att man inte får ladda elbilar på deras uttag.

Det är något som de säkerligen inte gjort. Alltså är det inte ditt problem utan deras.

För om bransädrisken finns där när du laddar bilen, ja då finns den där annars med.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Tänk vilken skillnad i attityd det kan vara mellan olika föreningar. I vår brf har vi i garaget 8 laddplatser för elbilar och det finns en plan för utbyggnad när alla är paxade. Snart kör vi även en test med bilpool med rena elbilar, inte Tesla tyvärr, men bra ändå.

Jag har själv beställt en Model X för leverans nästa sommar och tipsade föreningen att jag då skulle behöva en laddplats med lite bättre kapacitet. Svaret var att "självklart ordnar vi det".
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Lucidor skrev:
Tänk vilken skillnad i attityd det kan vara mellan olika föreningar. I vår brf har vi i garaget 8 laddplatser för elbilar och det finns en plan för utbyggnad när alla är paxade. Snart kör vi även en test med bilpool med rena elbilar, inte Tesla tyvärr, men bra ändå.

Jag har själv beställt en Model X för leverans nästa sommar och tipsade föreningen att jag då skulle behöva en laddplats med lite bättre kapacitet. Svaret var att "självklart ordnar vi det".

Precis ett sånt här svar jag är ute efter! :)
Finns det NÅN möjlighet att få komma i kontakt med den i er styrelse som engagerat sig i frågan?
Tanten efterfrågade att komma i kontakt med någon annan samfällighet som löst denna "problematik".
Om du vill kan du ta det på PM!
Användarvisningsbild
Lucidor
Teslaägare

Inlägg av Lucidor »

Vidio skrev:
Precis ett sånt här svar jag är ute efter! :)
Finns det NÅN möjlighet att få komma i kontakt med den i er styrelse som engagerat sig i frågan?
Tanten efterfrågade att komma i kontakt med någon annan samfällighet som löst denna "problematik".
Om du vill kan du ta det på PM!
Det kan jag ordna, jag vill bara stämma av med honom först innan jag lämnar ut kontaktuppgifterna. Återkommer i PM.
Användarvisningsbild
ivveh
Teslaägare

Inlägg av ivveh »

Har lite av samma issue. Finns 6a uttag på timer men får inte byta säkring och ta bort timern. Trots att kabeln är ok.
Dom började med "det går inte ladda på dom uttagen".
Som vanligt ska nån obildad pajas sätta käppar i hjulen för utvecklingen.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Är oftast okunskap som resulterar i avund och snålhet.

Informera bakåtsträvarna! Sakligt.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är ju inte okej att ladda 16A ur en Schukel på allmänna parkeringar från och med någon gång... Det är förmodligen det elektrikern påpekat, om jag får gissa. Det kan naturligtvis vara så att säkringen full höjts från 6A till 16A utan att en elektriker har kollat dimensionerna på ledningarna.

Det bästa är att som många sagt att ta dit din engen elektriker så att han får titta på installationen. Sen skulle jag rekommendera en Tesla laddbox, dels för att den är hyfsat billig och att den är "säker".
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Apropå 3-fas, så kan du ju måla upp metaforen om man har en hink med vatten som ska pumpas över i en annan hink, är det då mer vatten i hink nr2 när man har pumpat färdigt om man pumpar med en trädgårdslang kontra ett sugrör?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar