Bygga laddplats.

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Bygga laddplats.

Inlägg av Lophornis »

Företaget jag jobbar på har parkeringsplatser till anställda. De ska nu bygga några platser för laddning av elbil. Jag har möjlighet att framföra synpunkter vad de ska tänka på. Men vill gärna ha mera synpunkter på vad de ska göra. De pratar om ett par Schuko kontakter men det tycker jag är onödigt. Tycker att de ska satsa på mera kräm typ 400V typ2 ex. De har inte bestämt ännu om det ska bli allmän plats eller bara anställda. Sedan är frågan hur de tänker göra med parkeringstiden. Snälla kom med tips o förslag.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av JFAH »

VAd är det för fel på helt vanliga 16a tre fas handskar?
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Lophornis »

Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av vigge50 »

Lophornis skrev:
Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.
För en Tesla kan du räkna ungefär 1 km per ampere, fas och timme. Så om du har vanligt Schuko så kan Tesla Max ta 13 ampere vilket ger 13 km per timme. Om du bara får ladda 1-3 timmar så är detta nästan meningslöst då du max kommer få 36 km extra. Om du däremot har tre fas 16 ampere så ger det ungefär 48 km per timmer och 144 km på tre timmar vilket gör det användbart även om du har en Tesla. Flera här på forumet säger att de inte orkar dra fram laddkablarna om det bara är enfas av just den anledningen att de ger så lite i förhållande till Teslas batteri.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av grenhall »

Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Lophornis »

grenhall skrev:
Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?
Fattar för att det är laddstolpar / boxar. Har inte sett exakt förslag men de ska ge anställda möjlighet att ladda.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av LarsL »

Jag föreslår att de sätter upp Tesla Destinationladdare eller liknande som har last delning. De kan då dra fram 3-fas 32A och sedan dela det på fyra uttag, då an en få allt eller så delas det på fyra utan att proppen går. Teslas box är förhållandevis billig med den funktionen.

Uttagen ska absolut var tillgängliga för allmänheten annars kan det räknas som en förmån och då vill Skatteverket ha betalt.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 962
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund
Referralkod: ts.la/mattias4765

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av grenhall »

Lophornis skrev:
grenhall skrev:
Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?
Fattar för att det är laddstolpar / boxar. Har inte sett exakt förslag men de ska ge anställda möjlighet att ladda.
Jag brukar rekommendera dessa.

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 2x16a-2x1f

Passar de flesta behov.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Ampera »

Bra vore om ni sätter upp tex 4st Teslas Wall Charger samman binder dessa så de pratar med varandra. Om matar gruppen med 3 fas säkrat 35A. Är det bra en som laddar får hen 3x32A dvs 22kw är det fler så delar Tesla boxen upp det mellan boxarna. Ger en jämnare last och när bilen är färdig får övriga som har mer att ladda mer kräm.
Men kan även begränsa varje Box till att bara ge tex 3x10A. Då blir er standard anslutning typ2. Borde funka med alla nya elbilar. För att blidka de som inte kan nyttja typ2 sätt shucko 16A(blå kontakt).
Det jobbiga är att heltiden plock i och ur sin ladd kabel med Box. Därför är det skönt när kabel sitter i boxen och det är bara att ansluta för att "tanka".
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av gellerstam »

Ampera skrev:
Bra vore om ni sätter upp tex 4st Teslas Wall Charger samman binder dessa så de pratar med varandra. Om matar gruppen med 3 fas säkrat 35A. Är det bra en som laddar får hen 3x32A dvs 22kw är det fler så delar Tesla boxen upp det mellan boxarna. Ger en jämnare last och när bilen är färdig får övriga som har mer att ladda mer kräm.
Men kan även begränsa varje Box till att bara ge tex 3x10A. Då blir er standard anslutning typ2. Borde funka med alla nya elbilar. För att blidka de som inte kan nyttja typ2 sätt shucko 16A(blå kontakt).
Det jobbiga är att heltiden plock i och ur sin ladd kabel med Box. Därför är det skönt när kabel sitter i boxen och det är bara att ansluta för att "tanka".
+1
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9055
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Pontus »

Det lilla jag läst så verkar ju Tesla Wall Box vara både prisvärda och smarta för den pengen. Slå upp sådana är mitt förslag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
stefan007
Teslaägare
Inlägg: 407
Blev medlem: 19 jun 2014 15:24
Ort: Ljungskile

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av stefan007 »

Lophornis skrev:
Företaget jag jobbar på har parkeringsplatser till anställda. De ska nu bygga några platser för laddning av elbil. Jag har möjlighet att framföra synpunkter vad de ska tänka på. Men vill gärna ha mera synpunkter på vad de ska göra. De pratar om ett par Schuko kontakter men det tycker jag är onödigt. Tycker att de ska satsa på mera kräm typ 400V typ2 ex. De har inte bestämt ännu om det ska bli allmän plats eller bara anställda. Sedan är frågan hur de tänker göra med parkeringstiden. Snälla kom med tips o förslag.
Är det väggmonterat eller stolpar?
Teslas wallbox och garo wallbox (för japanerna) i kombination kanske?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av apkungen »

Lophornis skrev:
Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.
De flesta teslor, som inte har snabbare laddare, kan inte ladda snabbare än 16A 3-fas. Så den anledningen är inte anledning nog känns det som.

Men andra el bilar kan ta del av en laddbox och det kan vara skönt att slippa krångla med umc.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av icreate »

I tidningen Elbilen har de tidigare i år haft artiklar om vad man ska tänka på och vilka alternativ som finns. Där får du både information och en mängd bra argument. Tidningarna finns att läsa/ladda ner på Readly.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Jerker »

En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls
Aha! Så en Wallbox är en generell typ2?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls
Aha! Så en Wallbox är en generell typ2?
Precis
Destinationcharger flippar tesla en switch på och då kan bara tesla ladda men walbox behöver du inte göra det på och då kan alla type 2 ladda
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9405
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av bylund »

Fast vill man vara lite heltäckande så skaffar man något med typ-2-uttag istället för fast kabel, så kan de som inte har typ-2-kontakt i bilen också ladda lite enklare. Men Teslas Wallcharger är mycket för pengarna om man är ok med fast kabel.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2083
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av gellerstam »

Kom ihåg att det finns adapter mellan Typ-2 och Typ-1. !
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1709
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Klintan »

För mig som fortfarande kör Leaf är ett typ 2-uttag att föredra framför en fast kabel, även om adaptrarna finns är de sällsynta och dyra - inget jag har i min ägo.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av TiborBlomhall »

Utan tvekan är det laddboxar med Typ2 uttag att föredra vid montering på allmänna laddplatser som på tex företagsparkering. Då kan alla elbilar ladda där, med lämplig medtagen sladd.

Minimikravet på laddström är 16A enfas. 16A trefas blir mumma.
Användarvisningsbild
Lophornis
Teslaägare
Inlägg: 767
Blev medlem: 30 aug 2016 21:09
Referralkod: ts.la/tomas4789

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av Lophornis »

Ny info ang laddplatsen.

Laddplatsen ska vara för allmänheten och gratis el. Jag gav tipset på en snabbladdare http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... chaccsac22 bara för att vi endast har en sådant redan staden så det vore bra om det kom upp någon till. Det lutar även åt att det är begränsad parkeringstid så då tyckte jag det vore bra med en snabbladdare.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av kangru »

Finns det riktiga pengar bakom så är detta definitivt en bra lösning men se till att få ett bra serviceavtal då många Chademoladdare ofta är trasiga. Se gärna till att det sitter ett eller flera Typ2 med 3fas bredvid också.
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Bygga laddplats.

Inlägg av icreate »

Är det någon som kan vara snäll och posta en länk till en bra sammanställning över laddtekniker och typer? Typ grundkurs. Gärna med bilder. ;)
Skriv svar