Sida 1 av 2

Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 19:54
av Lophornis
Företaget jag jobbar på har parkeringsplatser till anställda. De ska nu bygga några platser för laddning av elbil. Jag har möjlighet att framföra synpunkter vad de ska tänka på. Men vill gärna ha mera synpunkter på vad de ska göra. De pratar om ett par Schuko kontakter men det tycker jag är onödigt. Tycker att de ska satsa på mera kräm typ 400V typ2 ex. De har inte bestämt ännu om det ska bli allmän plats eller bara anställda. Sedan är frågan hur de tänker göra med parkeringstiden. Snälla kom med tips o förslag.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 19:56
av JFAH
VAd är det för fel på helt vanliga 16a tre fas handskar?

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 20:23
av Lophornis
Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 20:43
av vigge50
Lophornis skrev:
Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.
För en Tesla kan du räkna ungefär 1 km per ampere, fas och timme. Så om du har vanligt Schuko så kan Tesla Max ta 13 ampere vilket ger 13 km per timme. Om du bara får ladda 1-3 timmar så är detta nästan meningslöst då du max kommer få 36 km extra. Om du däremot har tre fas 16 ampere så ger det ungefär 48 km per timmer och 144 km på tre timmar vilket gör det användbart även om du har en Tesla. Flera här på forumet säger att de inte orkar dra fram laddkablarna om det bara är enfas av just den anledningen att de ger så lite i förhållande till Teslas batteri.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 20:50
av grenhall
Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 20:56
av Lophornis
grenhall skrev:
Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?
Fattar för att det är laddstolpar / boxar. Har inte sett exakt förslag men de ska ge anställda möjlighet att ladda.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 21:11
av LarsL
Jag föreslår att de sätter upp Tesla Destinationladdare eller liknande som har last delning. De kan då dra fram 3-fas 32A och sedan dela det på fyra uttag, då an en få allt eller så delas det på fyra utan att proppen går. Teslas box är förhållandevis billig med den funktionen.

Uttagen ska absolut var tillgängliga för allmänheten annars kan det räknas som en förmån och då vill Skatteverket ha betalt.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 21:24
av grenhall
Lophornis skrev:
grenhall skrev:
Ska företaget bara dra fram kontakter och alltså inte sätta upp laddboxar?
Fattar för att det är laddstolpar / boxar. Har inte sett exakt förslag men de ska ge anställda möjlighet att ladda.
Jag brukar rekommendera dessa.

http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... 2x16a-2x1f

Passar de flesta behov.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 21:32
av Ampera
Bra vore om ni sätter upp tex 4st Teslas Wall Charger samman binder dessa så de pratar med varandra. Om matar gruppen med 3 fas säkrat 35A. Är det bra en som laddar får hen 3x32A dvs 22kw är det fler så delar Tesla boxen upp det mellan boxarna. Ger en jämnare last och när bilen är färdig får övriga som har mer att ladda mer kräm.
Men kan även begränsa varje Box till att bara ge tex 3x10A. Då blir er standard anslutning typ2. Borde funka med alla nya elbilar. För att blidka de som inte kan nyttja typ2 sätt shucko 16A(blå kontakt).
Det jobbiga är att heltiden plock i och ur sin ladd kabel med Box. Därför är det skönt när kabel sitter i boxen och det är bara att ansluta för att "tanka".

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 21:48
av gellerstam
Ampera skrev:
Bra vore om ni sätter upp tex 4st Teslas Wall Charger samman binder dessa så de pratar med varandra. Om matar gruppen med 3 fas säkrat 35A. Är det bra en som laddar får hen 3x32A dvs 22kw är det fler så delar Tesla boxen upp det mellan boxarna. Ger en jämnare last och när bilen är färdig får övriga som har mer att ladda mer kräm.
Men kan även begränsa varje Box till att bara ge tex 3x10A. Då blir er standard anslutning typ2. Borde funka med alla nya elbilar. För att blidka de som inte kan nyttja typ2 sätt shucko 16A(blå kontakt).
Det jobbiga är att heltiden plock i och ur sin ladd kabel med Box. Därför är det skönt när kabel sitter i boxen och det är bara att ansluta för att "tanka".
+1

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 21:56
av Pontus
Det lilla jag läst så verkar ju Tesla Wall Box vara både prisvärda och smarta för den pengen. Slå upp sådana är mitt förslag.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 22:29
av stefan007
Lophornis skrev:
Företaget jag jobbar på har parkeringsplatser till anställda. De ska nu bygga några platser för laddning av elbil. Jag har möjlighet att framföra synpunkter vad de ska tänka på. Men vill gärna ha mera synpunkter på vad de ska göra. De pratar om ett par Schuko kontakter men det tycker jag är onödigt. Tycker att de ska satsa på mera kräm typ 400V typ2 ex. De har inte bestämt ännu om det ska bli allmän plats eller bara anställda. Sedan är frågan hur de tänker göra med parkeringstiden. Snälla kom med tips o förslag.
Är det väggmonterat eller stolpar?
Teslas wallbox och garo wallbox (för japanerna) i kombination kanske?

Re: Bygga laddplats.

Postat: 04 sep 2016 23:46
av apkungen
Lophornis skrev:
Inget fel på tre fas 16a handskar. Men jag tror det lutar åt att det kommer vara viss begränsning i parkeringstiden (man kan nog inte stå o ladda hela 8tim arbetsdag) på dessa platser. Då vore det väl bra om man fick i lite ström under ex 1-3tim beroende på hur länge man får stå.
De flesta teslor, som inte har snabbare laddare, kan inte ladda snabbare än 16A 3-fas. Så den anledningen är inte anledning nog känns det som.

Men andra el bilar kan ta del av en laddbox och det kan vara skönt att slippa krångla med umc.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 09:14
av icreate
I tidningen Elbilen har de tidigare i år haft artiklar om vad man ska tänka på och vilka alternativ som finns. Där får du både information och en mängd bra argument. Tidningarna finns att läsa/ladda ner på Readly.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 09:47
av Jerker
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 09:57
av e5m1r
Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 09:59
av Jerker
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls
Aha! Så en Wallbox är en generell typ2?

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 10:05
av e5m1r
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
En allmän reflektion med tanke på inläggen i den här tråden: En Tesla Wallbox är väl knappast ett klokt val för en generell laddplats på ett företag. Det finns ju faktiskt fler elbilar och laddhybrider som kan komma ha glädje av dessa laddplatser.
Så länge det är en bil med type 2 så kan den ladda utan problem
Så kag ser inte problemet alls
Aha! Så en Wallbox är en generell typ2?
Precis
Destinationcharger flippar tesla en switch på och då kan bara tesla ladda men walbox behöver du inte göra det på och då kan alla type 2 ladda

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 11:57
av bylund
Fast vill man vara lite heltäckande så skaffar man något med typ-2-uttag istället för fast kabel, så kan de som inte har typ-2-kontakt i bilen också ladda lite enklare. Men Teslas Wallcharger är mycket för pengarna om man är ok med fast kabel.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 12:03
av gellerstam
Kom ihåg att det finns adapter mellan Typ-2 och Typ-1. !

Re: Bygga laddplats.

Postat: 05 sep 2016 13:12
av Klintan
För mig som fortfarande kör Leaf är ett typ 2-uttag att föredra framför en fast kabel, även om adaptrarna finns är de sällsynta och dyra - inget jag har i min ägo.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 06 sep 2016 00:16
av TiborBlomhall
Utan tvekan är det laddboxar med Typ2 uttag att föredra vid montering på allmänna laddplatser som på tex företagsparkering. Då kan alla elbilar ladda där, med lämplig medtagen sladd.

Minimikravet på laddström är 16A enfas. 16A trefas blir mumma.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 06 sep 2016 09:12
av Lophornis
Ny info ang laddplatsen.

Laddplatsen ska vara för allmänheten och gratis el. Jag gav tipset på en snabbladdare http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1/la ... chaccsac22 bara för att vi endast har en sådant redan staden så det vore bra om det kom upp någon till. Det lutar även åt att det är begränsad parkeringstid så då tyckte jag det vore bra med en snabbladdare.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 06 sep 2016 09:30
av kangru
Finns det riktiga pengar bakom så är detta definitivt en bra lösning men se till att få ett bra serviceavtal då många Chademoladdare ofta är trasiga. Se gärna till att det sitter ett eller flera Typ2 med 3fas bredvid också.

Re: Bygga laddplats.

Postat: 06 sep 2016 09:47
av icreate
Är det någon som kan vara snäll och posta en länk till en bra sammanställning över laddtekniker och typer? Typ grundkurs. Gärna med bilder. ;)