Type2-adapter
Moderator: Redaktion
Type2-adapter
Hej,
Nybliven ägare till S70D som ofta står i Gallerians garage i Sthlm. Vad jag förstår är det Type2-uttag där. Skulle verkligen bli glad om någon hör har en sådan adapter att sälja till rätt kurs!
/Jocke
Nybliven ägare till S70D som ofta står i Gallerians garage i Sthlm. Vad jag förstår är det Type2-uttag där. Skulle verkligen bli glad om någon hör har en sådan adapter att sälja till rätt kurs!
/Jocke
Re: Type2-adapter
Den absolut billigaste type 2 kabel köper du direkt från tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Type2-adapter
En europeisk Model S/X har Type2-kontakt i själva laddporten. Du behöver alltså ingen adapter men vid vissa laddplatser så behöver du en egen kabel. Tesla säljer en som tillbehör som kostar 2-3 tusen om jag minns rätt.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Type2-adapter
Här kan du läsa mer om laddplatsen:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... a4f388fea8
Om informationen stämmer så är Typ2-kontakterna bara 1-fas. Då tjänar du i princip ingenting på att köra med Typ2 (men på andra ställen däremot). Dock säger en av kommentarerna att han/hon laddat i 3-fas och om det stämmer så är Typ2 mycket bättre.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... a4f388fea8
Om informationen stämmer så är Typ2-kontakterna bara 1-fas. Då tjänar du i princip ingenting på att köra med Typ2 (men på andra ställen däremot). Dock säger en av kommentarerna att han/hon laddat i 3-fas och om det stämmer så är Typ2 mycket bättre.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Type2-adapter
Byt till NK-garaget istället, så sparar du både pengar per månad (2900 kr ex moms) och de har två fasta 22 kW-laddare och två laddstolpar på plan 3. Är du hyfsat morgonpigg så behövs alltså ingen kabel 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Type2-adapter
Informationen på uppladdning är inte uppdaterad. Stockholm Parkering rev ut dom gamla 5+7 uttagen och ersatte med 40 st nya Mennekes (typ2) för ca 6 mån sedan. P.g.a. Gallerian bara har 80A matning så är laddningen begränsad och man får oftast bara ut upp till 12-15A, 1 fas. Eftersom spännigen är ganska låg, ner mot 220V, så blir det bara ca 12-15 km/h. Men står man 9h timmar så blir det i alla fall 110-140 km laddat.
En Mennekes (typ2) kabel kan man köpa lite här och där på nätet, behöver ej köpas via Tesla.
T.ex.
http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... -5m-365767
https://energibutik.vattenfall.se/se-sv ... p-p100331/
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-400v-32a
En Mennekes (typ2) kabel kan man köpa lite här och där på nätet, behöver ej köpas via Tesla.
T.ex.
http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... -5m-365767
https://energibutik.vattenfall.se/se-sv ... p-p100331/
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-400v-32a
Senast redigerad av EnTraktor, redigerad totalt 2 gång.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Type2-adapter
Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2083
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Type2-adapter
Och 32A.ovelundkvist skrev:Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?
Tesla Model Y
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Type2-adapter
Vad kostade den då?ovelundkvist skrev:Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?
Blå Model X 90D med vita säten lev i Q3-rushen 2016, http://---
Re: Type2-adapter
I NK-garaget (Parkaden) laddade jag med 32A, 22 kW uppemot 110 km/tim, motorvägsfart med andra ord 

Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Type2-adapter
Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.
Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Type2-adapter
Bra längd på den också. Kan ibland behövas vid ICE fall. Glöm inte lämna numret i rutan om parkerar in någon 

Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Re: Type2-adapter
Kan tycka att Teslas sida är lite knölig att hitta på. Finns deras tillbehörspriser (svenska priser alltså) online öht?
/Jocke
/Jocke
Re: Type2-adapter
Och det ser ut att vara samma som Vattenfall ska ha 6 950 kr för i länken ovan.grenhall skrev:Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.
Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- nicklasandersson
- Teslaägare
- Inlägg: 426
- Blev medlem: 08 jul 2016 13:50
- Ort: Linköping
Re: Type2-adapter
Jag fick denna prislistan 26/8 på laddkablar och adaptrar:bylund skrev:Och det ser ut att vara samma som Vattenfall ska ha 6 950 kr för i länken ovan.grenhall skrev:Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.
Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
MY Performance 2023 | Midnight Cherry Red | 21" Überturbine | Vit inredning
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
S75D | Midnight silver | Panoramatak | Svarta NextGen-säten | AP1 | Luftfjädring | Premiumpaket
MY LR AWD 2021 | Djupblå metallic | 20" Induction | Svart inredning
Re: Type2-adapter
Hm.. Undrar om teslas typ2-kabel funkar till andra bilar. Alltså om det är standardkabel..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Type2-adapter
Det är samma märke som den Vattenfall säljer, länkad ovan. Några kollegor köpte från Tesla till sina Volvoladdhybrider och det funkar utmärkt.joel80 skrev:Hm.. Undrar om teslas typ2-kabel funkar till andra bilar. Alltså om det är standardkabel..
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Type2-adapter
Ok..
Jag köpte min typ2-kabel för knappt 1900kr via evconnect och en rabattkod på 10%. Men den är bara max 16A (vilket räcker för mig) men ändå billigaste kabeln jag hittat hittills.
Deras typ2-kabel 32A trefas kostar 2331kr med rabattkoden. Men standardpriset på 2590kr är dyrare än Teslas.
Rabattkoden om den fortfarande funkar är EVC10SPECIAL
Jag köpte min typ2-kabel för knappt 1900kr via evconnect och en rabattkod på 10%. Men den är bara max 16A (vilket räcker för mig) men ändå billigaste kabeln jag hittat hittills.
Deras typ2-kabel 32A trefas kostar 2331kr med rabattkoden. Men standardpriset på 2590kr är dyrare än Teslas.
Rabattkoden om den fortfarande funkar är EVC10SPECIAL
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Type2-adapter
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Re: Type2-adapter
Förklara för en n00b är ni snälla:
Det verkar vara skillnad på Type2 och Type2. Vad är skillnaderna? Är de två typerna kompatibla? Alltså, kan jag använda en en-fas Type2 i ett Type2 tre-fasuttag och vice versa?
/Jocke
Det verkar vara skillnad på Type2 och Type2. Vad är skillnaderna? Är de två typerna kompatibla? Alltså, kan jag använda en en-fas Type2 i ett Type2 tre-fasuttag och vice versa?
/Jocke
Re: Type2-adapter
Har läst på lite nu. Ni som kan får gärna rätta mig!apkungen skrev:Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Typ2 laddar bilen utan laddosan på sladden. Den logiken sitter i dosan på väggen. Om man har en adapter till UMC så skulle det väl bli väldigt konstigt?
/Jocke
Re: Type2-adapter
Typ 2 är kontakttypen. Det som är relevant är även att de är mode 3, vilket gör att man kan förhandla om laddström, och det blir då vad den svagaste länken klarar av.Jocke73 skrev:Förklara för en n00b är ni snälla:
Det verkar vara skillnad på Type2 och Type2. Vad är skillnaderna? Är de två typerna kompatibla? Alltså, kan jag använda en en-fas Type2 i ett Type2 tre-fasuttag och vice versa?
32 A trefas är det högsta som en Model S kan tänkas klara av (med gamla typen av dubbelladdare), vilket man kan få om man kopplar in sig på en stolpe som kan leverera detta, och dessutom har en kabel som klarar det.
Har man istället en stolpe som säger att den kan leverera 16 A enfas är det dock det man får.
En Volvo V60 laddhybrid som kopplar in sig på en stolpe som klarar 32 A enfas får dock bara 16 A enfas, då det är vad Volvon klarar av.
Kopplar man in en Tesla med en kabel som bara har stöd för 16 A enfas till en stolpen som kan leverera 16 A trefas är det då 16 A enfas som man får, då kabeln begränsar.
Det fina är att man inte kan göra fel, så länge stolpen är rätt installerad. Bilen och stolpen kommer själva överens om högsta laddning.
Trots det ovan har jag bränt säkringarna på laddaren vid stadshuset i Uppsala några gånger, då den inte klarar de 32 A den påstår.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Type2-adapter
Finns typ2-typ2 som bara har en fas ansluten (tre trådar =fas+jord+nolla) den kommer alltså bara att kunna leda en-fas till laddaren i bilen. (Många elbilar på vägarna idag, har 3,7kW laddare i bilen) Ofta är då trådarna i kabeln 2,5kvmm i diameter och gjorda för max 16A ström. Typiskt då blir 3,7kW laddström max om det är 16A matning in i väggboxen och man bara alltså använder ström från den enda fasen. 230V och 16A.
Teslas "original" (egentligen fabrikat Mennekes) typ2-typ2 är trefas (5 trådar fas 1,2,3+jord+nolla). Eftersom Tesla Model S tidigare kunde utrustas med dubbelladdare 11+11kW så har Tesla valt tjockare trådar =mycket tjockare/tyngre kabel. Så den klarar av 32A och är alla tre faserna anslutna är den alltså godkänd för 22kW.
Så länge du har "grövre" kabel eller fler faser/trådar än som behövs =inga problem. Har du enfas typ2-typ2 till Tesla så ger bara laddaren 3,7kW max även fast den klarar av mer.
Har du trefas kabel till en e-Golf =inga problem men de två överblivna faserna gör ingen nytta =är inte anslutna till något i bilen.
Har du för "tunna kablar" jämfört med vad du matar i/laddaren kan ta emot, finns i kabeln (enligt olika källor) ett inbyggt "motstånd" som signalerar kabelns maxbegränsning och styr strömmen.
Teslas "original" (egentligen fabrikat Mennekes) typ2-typ2 är trefas (5 trådar fas 1,2,3+jord+nolla). Eftersom Tesla Model S tidigare kunde utrustas med dubbelladdare 11+11kW så har Tesla valt tjockare trådar =mycket tjockare/tyngre kabel. Så den klarar av 32A och är alla tre faserna anslutna är den alltså godkänd för 22kW.
Så länge du har "grövre" kabel eller fler faser/trådar än som behövs =inga problem. Har du enfas typ2-typ2 till Tesla så ger bara laddaren 3,7kW max även fast den klarar av mer.
Har du trefas kabel till en e-Golf =inga problem men de två överblivna faserna gör ingen nytta =är inte anslutna till något i bilen.
Har du för "tunna kablar" jämfört med vad du matar i/laddaren kan ta emot, finns i kabeln (enligt olika källor) ett inbyggt "motstånd" som signalerar kabelns maxbegränsning och styr strömmen.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.