Sida 1 av 2

Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 00:38
av Jocke73
Hej,

Nybliven ägare till S70D som ofta står i Gallerians garage i Sthlm. Vad jag förstår är det Type2-uttag där. Skulle verkligen bli glad om någon hör har en sådan adapter att sälja till rätt kurs!

/Jocke

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 05:36
av e5m1r
Den absolut billigaste type 2 kabel köper du direkt från tesla

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 06:35
av Feddan
En europeisk Model S/X har Type2-kontakt i själva laddporten. Du behöver alltså ingen adapter men vid vissa laddplatser så behöver du en egen kabel. Tesla säljer en som tillbehör som kostar 2-3 tusen om jag minns rätt.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 06:46
av Feddan
Här kan du läsa mer om laddplatsen:
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... a4f388fea8

Om informationen stämmer så är Typ2-kontakterna bara 1-fas. Då tjänar du i princip ingenting på att köra med Typ2 (men på andra ställen däremot). Dock säger en av kommentarerna att han/hon laddat i 3-fas och om det stämmer så är Typ2 mycket bättre.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 06:56
av Johnalm
Byt till NK-garaget istället, så sparar du både pengar per månad (2900 kr ex moms) och de har två fasta 22 kW-laddare och två laddstolpar på plan 3. Är du hyfsat morgonpigg så behövs alltså ingen kabel :D

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 07:26
av EnTraktor
Informationen på uppladdning är inte uppdaterad. Stockholm Parkering rev ut dom gamla 5+7 uttagen och ersatte med 40 st nya Mennekes (typ2) för ca 6 mån sedan. P.g.a. Gallerian bara har 80A matning så är laddningen begränsad och man får oftast bara ut upp till 12-15A, 1 fas. Eftersom spännigen är ganska låg, ner mot 220V, så blir det bara ca 12-15 km/h. Men står man 9h timmar så blir det i alla fall 110-140 km laddat.

En Mennekes (typ2) kabel kan man köpa lite här och där på nätet, behöver ej köpas via Tesla.
T.ex.
http://sundrive.hemsida24.se/store/p/ty ... -5m-365767
https://energibutik.vattenfall.se/se-sv ... p-p100331/
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-400v-32a

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 07:32
av ovelundkvist
Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 07:34
av gellerstam
ovelundkvist skrev:
Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?
Och 32A.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 07:37
av ovelundkvist
Såklart!

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 08:34
av orca
ovelundkvist skrev:
Ja, men den billigaste jag hittat är den som Tesla säljer. Har du hittat billigare som är för trefas?
Vad kostade den då?

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 08:35
av Johnalm
I NK-garaget (Parkaden) laddade jag med 32A, 22 kW uppemot 110 km/tim, motorvägsfart med andra ord 8-)

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 09:00
av grenhall
Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.

Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 09:13
av Challe76a
Bra längd på den också. Kan ibland behövas vid ICE fall. Glöm inte lämna numret i rutan om parkerar in någon :D

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 09:33
av Jocke73
Kan tycka att Teslas sida är lite knölig att hitta på. Finns deras tillbehörspriser (svenska priser alltså) online öht?

/Jocke

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 09:58
av bylund
grenhall skrev:
Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.

Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
Och det ser ut att vara samma som Vattenfall ska ha 6 950 kr för i länken ovan.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 10:24
av nicklasandersson
bylund skrev:
grenhall skrev:
Tesla har den absolut billigaste Type 2 kabeln. Punkt.

Betalade 2392,50:- i mitten av juli och priserna har sänkts sedan dess.
Och det ser ut att vara samma som Vattenfall ska ha 6 950 kr för i länken ovan.
Jag fick denna prislistan 26/8 på laddkablar och adaptrar:

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 18:54
av joel80
Hm.. Undrar om teslas typ2-kabel funkar till andra bilar. Alltså om det är standardkabel..

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:00
av ovelundkvist
Ja, det är en standard typ-2 3-fas 32A.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:00
av bylund
joel80 skrev:
Hm.. Undrar om teslas typ2-kabel funkar till andra bilar. Alltså om det är standardkabel..
Det är samma märke som den Vattenfall säljer, länkad ovan. Några kollegor köpte från Tesla till sina Volvoladdhybrider och det funkar utmärkt.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:15
av joel80
Ok..
Jag köpte min typ2-kabel för knappt 1900kr via evconnect och en rabattkod på 10%. Men den är bara max 16A (vilket räcker för mig) men ändå billigaste kabeln jag hittat hittills.
Deras typ2-kabel 32A trefas kostar 2331kr med rabattkoden. Men standardpriset på 2590kr är dyrare än Teslas.

Rabattkoden om den fortfarande funkar är EVC10SPECIAL

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:30
av apkungen
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:32
av Jocke73
Förklara för en n00b är ni snälla:

Det verkar vara skillnad på Type2 och Type2. Vad är skillnaderna? Är de två typerna kompatibla? Alltså, kan jag använda en en-fas Type2 i ett Type2 tre-fasuttag och vice versa?

/Jocke

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:38
av Jocke73
apkungen skrev:
Tycker ändå att startinlägget är ganska intressant. Rent teoretiskt, skulle det gå att göra en typ2 adapter till Teslas umc?
Har läst på lite nu. Ni som kan får gärna rätta mig!

Typ2 laddar bilen utan laddosan på sladden. Den logiken sitter i dosan på väggen. Om man har en adapter till UMC så skulle det väl bli väldigt konstigt?

/Jocke

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:43
av bylund
Jocke73 skrev:
Förklara för en n00b är ni snälla:

Det verkar vara skillnad på Type2 och Type2. Vad är skillnaderna? Är de två typerna kompatibla? Alltså, kan jag använda en en-fas Type2 i ett Type2 tre-fasuttag och vice versa?
Typ 2 är kontakttypen. Det som är relevant är även att de är mode 3, vilket gör att man kan förhandla om laddström, och det blir då vad den svagaste länken klarar av.
32 A trefas är det högsta som en Model S kan tänkas klara av (med gamla typen av dubbelladdare), vilket man kan få om man kopplar in sig på en stolpe som kan leverera detta, och dessutom har en kabel som klarar det.
Har man istället en stolpe som säger att den kan leverera 16 A enfas är det dock det man får.
En Volvo V60 laddhybrid som kopplar in sig på en stolpe som klarar 32 A enfas får dock bara 16 A enfas, då det är vad Volvon klarar av.
Kopplar man in en Tesla med en kabel som bara har stöd för 16 A enfas till en stolpen som kan leverera 16 A trefas är det då 16 A enfas som man får, då kabeln begränsar.

Det fina är att man inte kan göra fel, så länge stolpen är rätt installerad. Bilen och stolpen kommer själva överens om högsta laddning.

Trots det ovan har jag bränt säkringarna på laddaren vid stadshuset i Uppsala några gånger, då den inte klarar de 32 A den påstår.

Re: Type2-adapter

Postat: 06 sep 2016 19:47
av Leo
Finns typ2-typ2 som bara har en fas ansluten (tre trådar =fas+jord+nolla) den kommer alltså bara att kunna leda en-fas till laddaren i bilen. (Många elbilar på vägarna idag, har 3,7kW laddare i bilen) Ofta är då trådarna i kabeln 2,5kvmm i diameter och gjorda för max 16A ström. Typiskt då blir 3,7kW laddström max om det är 16A matning in i väggboxen och man bara alltså använder ström från den enda fasen. 230V och 16A.

Teslas "original" (egentligen fabrikat Mennekes) typ2-typ2 är trefas (5 trådar fas 1,2,3+jord+nolla). Eftersom Tesla Model S tidigare kunde utrustas med dubbelladdare 11+11kW så har Tesla valt tjockare trådar =mycket tjockare/tyngre kabel. Så den klarar av 32A och är alla tre faserna anslutna är den alltså godkänd för 22kW.

Så länge du har "grövre" kabel eller fler faser/trådar än som behövs =inga problem. Har du enfas typ2-typ2 till Tesla så ger bara laddaren 3,7kW max även fast den klarar av mer.

Har du trefas kabel till en e-Golf =inga problem men de två överblivna faserna gör ingen nytta =är inte anslutna till något i bilen.

Har du för "tunna kablar" jämfört med vad du matar i/laddaren kan ta emot, finns i kabeln (enligt olika källor) ett inbyggt "motstånd" som signalerar kabelns maxbegränsning och styr strömmen.