Måste fixa tre-fas hemma snabbt!

/Jocke
Moderator: Redaktion
Och det blir bara bättre. Prova att köra en annan bil om 2 veckor.Jocke73 skrev:Är så grymt glad idag! Hämtade min bil hos Tars igårkväll. Tog en tidig tur till jobbet i Västerås via SuC i Arboga.
Måste fixa tre-fas hemma snabbt!Dock lite mysigt att sitta i bilen med musik och datorn i knät. Vi ses där ute!
/Jocke
Inte bara du ...Bjelke skrev:Kul med den där effekten på bilden, det blir lite som när man tagit en leksaksbil och placerat ut och fotat typ (eller så är det bara jag som ser det så)
Håller med övriga i övrigt...
Dock lite mysigt att sitta i bilen med mus(i)k och datorn i knät.Jocke73 skrev:Är så grymt glad idag! Hämtade min bil hos Tars igårkväll. Tog en tidig tur till jobbet i Västerås via SuC i Arboga.
Måste fixa tre-fas hemma snabbt!Dock lite mysigt att sitta i bilen med musik och datorn i knät. Vi ses där ute!
/Jocke
Rent nöje och för att det var lite kul att prova på en SuC för första gången! Och, ja. Tuna - Västerås då räcker Schuko. Dock ska jag till Stockholm imorgon, så vi får se hur jag löser laddningen! Finns ju lite olika ställen med Fortums Charge'n'Drive, dom har väl rätt typ av connectorer för en Model S?Klintan skrev:För att köra Tuna-Västerås borde det räcka med schucko över natten tills du får trefasen installerad. Men svängen över Arboga kanske bara är ett rent nöje?
Utan Chademoadaptern får du bara 11kW (eller 22 om du har dubbelladdare) på en vanlig Fortum eller clever. Du kan då ladda AC med vanlig kontakt rakt in i bilen.Jocke73 skrev:Rent nöje och för att det var lite kul att prova på en SuC för första gången! Och, ja. Tuna - Västerås då räcker Schuko. Dock ska jag till Stockholm imorgon, så vi får se hur jag löser laddningen! Finns ju lite olika ställen med Fortums Charge'n'Drive, dom har väl rätt typ av connectorer för en Model S?Klintan skrev:För att köra Tuna-Västerås borde det räcka med schucko över natten tills du får trefasen installerad. Men svängen över Arboga kanske bara är ett rent nöje?
/Jocke
Du anar inte. Ta dig en liten rundtur ut på landet där en Tesla är en ganska sällsynt gäst. Folk springer in i lyktstolpar och vrider på huvudet så det nästan går av. De pekar på en och glor så att det nästan blir lite pinsamt. Och så får man inte glömma alla pimpade BMW och så. Och så finns de riktigt löjliga Volvo 740 (de där nedsänkta utan förarsäte du vet) , som måste bevisa att de minsann också har snabba bilar. Du kommer att få uppleva en hel del.Jocke73 skrev:Uppmärksamhet får man också! En del kan inte låta bli att tokstirra på mig när de glider brevid i rusningstrafik. Lite obehagligt om något skulle hända, men inget jag kan göra något åt. Kompisar och kollegor vill gärna åka med av någon underlig anledning? Blir lite tjat där, men det kan jag också ta!
Det där med uppmärksamheten tycker jag är lite skoj, här på jobbet bjöd dom mig på lunch typ varje dag ett tag för att få åka lite TeslaJocke73 skrev:Ja, jösses vad intryck man har nu.
Bilen är fantastisk att köra. Att man behöver ladda den är inte alls något besvär, är ju van sedan Priusen. Dock är ju sladdarna rejält grova i jämförelse.
Haft fundering på hur infrastrukturen för laddning ser ut. Det finns många aktörer och alla har ju sina abonnemangsformer. Stod i Mall of Scandinavia en stund igår, dör måste man ha Vattenfalls abonnemang. Sedan tidigare har jag konto hos Fortum Charge'n'Drive. Sen finns det ju Clever också...
Blir en uppsjö med RFID-taggar och kort.
Försäkring har också varit en fråga. Pratat med Tesla och det nya priset är 10700:- per år för halvförsäkring hos Protector. Den kan bara tecknas via Tesla och då på bilar som sålts genom dem. Annars är det Söderberg & Partner. De andra bolagen verkar inte ha en susning! Haft en diskussion med Aktsam som var ruskigt Kafka-lik...
Uppmärksamhet får man också! En del kan inte låta bli att tokstirra på mig när de glider brevid i rusningstrafik. Lite obehagligt om något skulle hända, men inget jag kan göra något åt. Kompisar och kollegor vill gärna åka med av någon underlig anledning? Blir lite tjat där, men det kan jag också ta!
I stora hela: känner mig tacksam att jag faktiskt kan göra detta och känslan när man glider fram i trafiken ljud- och vibrationsfritt är fantastisk!
/Jocke
BJÖD de dig?!?! Att folk vill käka ute flera mil från jobbet bara för att få åka Tesla känner jag igen, men jag har aldrig blivit bjuden. Dags att byta jobb kanske...Bjelke skrev:Det där med uppmärksamheten tycker jag är lite skoj, här på jobbet bjöd dom mig på lunch typ varje dag ett tag för att få åka lite Tesla
Kylbalsam skrev:Grattis Jocke!
Nu är du en av oss.*moahahaha* (ta-över-världen-skratt)
mati skrev:BJÖD de dig?!?! Att folk vill käka ute flera mil från jobbet bara för att få åka Tesla känner jag igen, men jag har aldrig blivit bjuden. Dags att byta jobb kanske...Bjelke skrev:Det där med uppmärksamheten tycker jag är lite skoj, här på jobbet bjöd dom mig på lunch typ varje dag ett tag för att få åka lite Tesla
Kan tillägga att Länsförsäkringar aldrig varit i närheten av det priset för mig. De har legat klart högre än Protector och Trygg Hansa. Jag är något äldre och saknar samlingsrabatt hos dem men ändå - kan tydligen variera stort.gellerstam skrev:Kylbalsam skrev:Grattis Jocke!
Nu är du en av oss.*moahahaha* (ta-över-världen-skratt)
Exemplariskt sammanställt och förklarat.![]()
Schysst!
Tack för ett livsförlängande skratt så här på fredagskvällen!bjelkeman skrev:Jag har passerat första dygnet nu med. Några korta intryck som sitter kvar:
- Körde hem kompisen. En tom fin, skyddad vägsträcka. Rullar sakta. Satte foten på acceleratorn, hårt. Kompisen hojtar rakt ut: "Oh My God!". Och då är min långsam.
- En äldre kvinna klev fram när jag parkerade bilen i stan och utbrast: "Vilken vacker bil!"
- Bilen känns lite som en ulv i fårakläder. Man tassar runt i strumplästen på smågator. Smyger fram. Den surrar bara lite. Suverän fartkontroll på låg hastighet. Och sen när de behövs så trampar man till och den förvandlas på ett ögonblick till en vrålande best.... eh, nä, den är fortfarande tyst, men det känns som någon tände en tyst raket i baken på en.
- Jag lämnade av kompisen hemma hos honom. Och vi gled fram på parkeringsplatsen medans vi pratade. Då sa han: "Varför viskar vi?" Bilen är så tyst att vi automatiskt viskade när vi parkerade bredvid husen på kvällen. Instinktivt smygande fram.